Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7797
Hei freaks.

En sen sommernatt for to år siden endte jeg og en kompis på nachspiel etter en gaske hard tur på byen. Jeg var overstadig beruset og presterte å sovne på et av soverommene, men våknet brått en time ish etterpå av bråk fra stuen, jeg kommer ned og det har seg slik at kompisen min har yppa på seg de 6-7 andre guttene som var der, og fått seg en på trynet.

Ettersom drar vi fra stedet, men jeg bestemmer meg for å snu og gå tilbake, jeg ringer på døren og slår ned han første som åpner (ikke eieren av huset). Dette ble det selvfølgelig et stort rabalder ut av og alle på nachspielet trekker ut i gårdsplassen der det senere skal gå ganske ille for seg. Vi står og prater og jeg prøver å få de til å be om unnskyldning for slaget på kompisen min, og det blir etterhvert høylytt kranling, jeg blir slått i tinningen fra siden og våkner i sykebilen 10 minutter etterpå. Med NULL forståelse for hva som har skjedd.

Det viser seg at de gikk 6-7 gutter på meg, og de skal ha slått meg mellom 15-20 ganger i hodet og ansiktet, jeg var selvølgelig slått helt ut av bevissthet, og han ene avslutter det hele med å sparke meg i hodet. Alt dette skjedde mens jeg var ubevisst.

Jeg må sy hake, leppe, nese, brudd i nese, og knekt lillefinger, har også brudd i nese. I etterid har jeg et stort hakk i leppa, og stygge arr på nese, hake og under nesa.

Jeg har veldig lyst til å ta dette til retten, og lurer da på om det er noe visst. Jeg kunne tenkt meg erstatning for skadene på ansikt, og generelt for hele episoden. Men har jeg krav på det? er det vits for meg å lage en sak ut av dette? Hvor mye kan jeg evt få?
Sist endret av ezel; 28. september 2015 kl. 22:57.
Selv om du slo først er jo reaksjonen til de andre fullstendig forbi alt som kan kalles selvforsvar - gitt at det du sier stemmer. Men du slo jo faktisk først, så kanskje dette påvirker noe. Men du har jo uten tvil skader som stammer fra en total overreaksjon fra de som gav deg juling.

Du taper neppe noe på å anmelde det. Du kan jo for sikkerthets skyld snakke med en advokat først.
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Selv om du slo først er jo reaksjonen til de andre fullstendig forbi alt som kan kalles selvforsvar - gitt at det du sier stemmer. Men du slo jo faktisk først, så kanskje dette påvirker noe. Men du har jo uten tvil skader som stammer fra en total overreaksjon fra de som gav deg juling.

Du taper neppe noe på å anmelde det. Du kan jo for sikkerthets skyld snakke med en advokat først.
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne: Dette ble forresten anmeldt av politiet etter at de ankom åstedet. Og de har alle blitt "dømt" for dette.
Sitat av ezel Vis innlegg
Glemte å nevne: Dette ble forresten anmeldt av politiet etter at de ankom åstedet. Og de har alle blitt "dømt" for dette.
Vis hele sitatet...
Hva med å søke om voldsoffererstatning og nevne navn på de som gjorde dette?
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Hva med å søke om voldsoffererstatning og nevne navn på de som gjorde dette?
Vis hele sitatet...
Dette virker fornuftig. Dersom politiet allerede har anmeldt saken så slipper jo du bekymre deg for den biten.
Erstatning for noe som er helt selvforskyldt?? Norge har virkelig gitt opp, ingen er ansvarlig for sine egne handlinger lenger.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Erstatning for noe som er helt selvforskyldt?? Norge har virkelig gitt opp, ingen er ansvarlig for sine egne handlinger lenger.
Vis hele sitatet...
Du mener det var helt selvforskyldt at han forsvarte kompisen sin? Det var helt selvforskyldt at de denget løs på han 6 mot 1 selv etter at han lå nede? Bevistløs?

Selvsagt må TS ta noe av skylden siden han involverer seg. Men reaksjonen fra de andre er totalt overdrevet.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Erstatning for noe som er helt selvforskyldt?? Norge har virkelig gitt opp, ingen er ansvarlig for sine egne handlinger lenger.
Vis hele sitatet...
Nå er det litt forskjell på å slå engang, og bli slått å sparket av 6-7 stker 15-20 ganger i hodet.

Men med den tankegangen din, så er det vel greit at jeg setter fyr på huset ditt hvis du sier noe stygt om meg (Siden du startet det, å det er selvforskyldt)?
Sist endret av 0xFF; 28. september 2015 kl. 23:46.
Sitat av murloc Vis innlegg
Du mener det var helt selvforskyldt at han forsvarte kompisen sin? Det var helt selvforskyldt at de denget løs på han 6 mot 1 selv etter at han lå nede? Bevistløs?

Selvsagt må TS ta noe av skylden siden han involverer seg. Men reaksjonen fra de andre er totalt overdrevet.
Vis hele sitatet...
Det var selvforskyldt at han gikk tilbake til huset i det hele tatt.
Han og kompisen var på vei bort.
Når du har fri bane til å forlate plassen og unngå mer bråk så er det akkurat det du er ment å gjøre. Å snu bare for å dra til en fyr er å innvitere enda mer trøbbel.
"Øko-Terrorist"
Du kan bli anmeldt for det første slaget, men ettersom de andre "angrepene" ikke kom like etterpå kan de ikke skylde på selvforsvar, hadde "gjentakelsen" vært proposjonell med ditt "angrep" hadde du nok ikke kommet noen vei, men dersom det du sier stemmer har du faktisk en sak.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Erstatning for noe som er helt selvforskyldt?? Norge har virkelig gitt opp, ingen er ansvarlig for sine egne handlinger lenger.
Vis hele sitatet...
Er det noen gang riktig å slå og sparke noen på bakken? De har jo uansett fått dommen sin, men at TS får noe for å dekke alle ekstra utgifter og tapte inntekter f.eks., er ikke unaturlig.
Tror jeg ville prøvd å få litt igjen for voldsskade. Blir vel vanskelig å skaffe seg en seriøs jobb med ett helt maltraktert ansikt også i fremtiden. Så ville prøvd å karre til meg de pengene jeg hadde kunnet.
Skjer jo så ofte det folk banker opp bestekameraten sin i koma. Har selv blitt angrepet av personer som bare hare vert litt "full"
Du burde jo prøve å få erstatning for dette. Dem burde ikke lage mer problem ivertfall
Du burde søke om voldsoffererstatning med det samme! Og om du sliter med mareritt om nettene osv i tilegg så kan det fort bli en del kr av det! Samme om det var selvforskyldt eller ikke så lenge de er dømt for det.. blir jo ikke noe ny rettsak forde du søker om erstatning. Kjør på! det ville jeg gjort hvertfal

Har du ikke hatt noen bistandsadvokat i denne saken eller? De pleier og hjelpe til med sånne ting....

Du kan få en god del faktisk..hvertfall hvis det har påført deg angst og andre psykiske problemer. Dette er bare synsing, men jeg vil tippe du kan få ca 30.000-40.000
Sist endret av kingkongofF; 29. september 2015 kl. 12:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå er ikke jeg ekspert på området, men du kan søke voldsoffererstatning uavhengig av om saken tas for retten. Men du må anmelde forholdet og kreve erstatning. . Ser ut som vilkåret for å få voldsoffererstatning er sterk sannsynlighetsovervekt (for at straffbar handling har forårsaket skaden), se voldsoffererstatningsloven. Det vil si at det er lavere en kravet om utover enhver rimelig tvil for domfellelse. Hvor mye du kan få er veldig vanskelig å svare på. Dette er en veldig alvorlig sak da det gjelder legemsbeskadigelse med svært høyt skadepotensial.

Men, kom politiet til stedet eller var det kun ambulanse? Det vil jo kunne være ganske sentralt for bevisføringen hvilke vitner som kan uttale seg i saken.
Sist endret av dvs; 29. september 2015 kl. 12:13.
TS skrev jo at de var dømt for det lenger opp?
Se der ja. Det overså jeg helt. Veldig rart at politiet ikke informerte deg om det den gangen. Hva mener du egentlig med "dømt"? Ble de dømt i retten for de forholdene du forklarer? Da er det jo bare å kjøre på med søknad om voldsoffererstatning.

Og hvis de ble dømt, tilkjente retten deg erstatning fra gjerningspersonene?
Trådstarter
Sitat av dvs Vis innlegg
Nå er ikke jeg ekspert på området, men du kan søke voldsoffererstatning uavhengig av om saken tas for retten. Men du må anmelde forholdet og kreve erstatning. . Ser ut som vilkåret for å få voldsoffererstatning er sterk sannsynlighetsovervekt (for at straffbar handling har forårsaket skaden), se voldsoffererstatningsloven. Det vil si at det er lavere en kravet om utover enhver rimelig tvil for domfellelse. Hvor mye du kan få er veldig vanskelig å svare på. Dette er en veldig alvorlig sak da det gjelder legemsbeskadigelse med svært høyt skadepotensial.

Men, kom politiet til stedet eller var det kun ambulanse? Det vil jo kunne være ganske sentralt for bevisføringen hvilke vitner som kan uttale seg i saken.
Vis hele sitatet...
Har ikke blitt tilkjent noe erstatning nei.

Takker for gode svar..skal definitivt ta opp denne saken nå. Noen ekstra kroner for jævelskapen og et forandra trynet er noe jeg kunne tenkt meg.
Sist endret av ezel; 29. september 2015 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Go for it! lykke til! Kom gjerne med oppdateringer underveis i prosessen
Rettssak lett!! Saker som dette ses på som veldig alvorlig! Det feigeste man noensinne kan gjøre er og gå så mange på en samtidig! Du har blitt pådratt alvorlige skader, og dette er noe du vill vinne på uten tvil.

Respekt til deg som sto opp for kompisen din da!!
Sist endret av rozzyEyy; 30. september 2015 kl. 19:08.
Trådstarter
Sitat av rozzyEyy Vis innlegg
Rettssak lett!! Saker som dette ses på som veldig alvorlig! Det feigeste man noensinne kan gjøre er og gå så mange på en samtidig! Du har blitt pådratt alvorlige skader, og dette er noe du vill vinne på uten tvil.

Respekt til deg som sto opp for kompisen din da!!
Vis hele sitatet...
Ja blir rettsak nå! kommer nok med updates. Må jo stå opp for kompiser?
Snakker av erfaring og er ikke så lett å få voldsoffererstatning som enkelte skal ha det til her. Det er en lang prosess fram og tilbake med masse papirer og forklaringer som mest sannsynligvis ender i et nei. Da altfor mange misbruker dette systemet, så går det dessverre utover de som faktisk trenger hjelp (i ditt tilfelle)

Hvis du alikevel prøver må du legge med papirene fra anmeldelsen og rettsaken samt dokumenter du skriver ut fra voldsoffererstatningsnemda sin hjemmeside som skal fylles ut. Og evt regninger fra leger eller sykehus som du skal ha tilbake betalt

Du kan regne med 3-6mnd behandlingstid minimum.
Lykke til, håper alt ordner seg for deg.
Sist endret av bacardi; 30. september 2015 kl. 23:45.
Sto opp for kompisen ?

Han klinka ned første person som åpnet døra, Ingen her inkludert han selv som vet om denne personen var den samme som slo kompisen hans engang.........

Ikke vet noen hvorfor kompisen hans fikk seg en på trynet til og begynne med. Iogmed at resten av folka i huset kranglet med han når OP kom ned så kan man vel trekke slutningen at han ikke hadde oppført seg spesielt sosialt han heller.

Voldsoffererstatning for en handling mans egen oppførsel led til. Du sa de andre ble dømt det skulle du vært og. Uansett hvor ulovlig de dømtes handling var så var din akkurat like ulovlig.

Blir seriøst forvirret av holdningene til folk. Du vil ha respekt for og stå opp for kompisen din, når det du gjorde var og begå en ulovlig voldshandling mot ett ukjent menneske.
Og når det skjærer seg og du blir banka så vil du at resten av oss skal betale deg erstatning for at du ikke greier og holde deg til loven eller fornuftig oppførsel...... Suck it up and move on.

Vil du være en tøffing eller en entitled drittunge. bestem deg.
Er det bare jeg som ikke har noe sympati med TS her?

TS, hvorfor kommer du med dette nå, for noe som skjedde for to år siden? Når jeg leser innlegget ditt så virker det som om du kun er ute etter mest mulig penger, for noe du var sterkt delaktig i selv. Hater sånn tankegang.
Sitat av larsrubix Vis innlegg
Er det bare jeg som ikke har noe sympati med TS her?

TS, hvorfor kommer du med dette nå, for noe som skjedde for to år siden? Når jeg leser innlegget ditt så virker det som om du kun er ute etter mest mulig penger, for noe du var sterkt delaktig i selv. Hater sånn tankegang.
Vis hele sitatet...
Nei, du er langt ifra alene.
Jeg synes også TS høres ut som en typisk "shitkid", men tenkte det kunne være greit å bare la ham kjøre på.
Forhåpentligvis vil rettsystemet se hvor dum han er, og om de faktisk lar det gå så langt så kan han i beste fall bli pålagt saksomkostninger.
Hadde vært vel fortjent.
Trådstarter
Sitat av Sandslinger Vis innlegg
Sto opp for kompisen ?

Han klinka ned første person som åpnet døra, Ingen her inkludert han selv som vet om denne personen var den samme som slo kompisen hans engang.........

Ikke vet noen hvorfor kompisen hans fikk seg en på trynet til og begynne med. Iogmed at resten av folka i huset kranglet med han når OP kom ned så kan man vel trekke slutningen at han ikke hadde oppført seg spesielt sosialt han heller.

Voldsoffererstatning for en handling mans egen oppførsel led til. Du sa de andre ble dømt det skulle du vært og. Uansett hvor ulovlig de dømtes handling var så var din akkurat like ulovlig.

Blir seriøst forvirret av holdningene til folk. Du vil ha respekt for og stå opp for kompisen din, når det du gjorde var og begå en ulovlig voldshandling mot ett ukjent menneske.
Og når det skjærer seg og du blir banka så vil du at resten av oss skal betale deg erstatning for at du ikke greier og holde deg til loven eller fornuftig oppførsel...... Suck it up and move on.

Vil du være en tøffing eller en entitled drittunge. bestem deg.
Vis hele sitatet...
Stemningen var intens når jeg ankom stuen, de var stygge i kjeften og aggressive mot kompisen min, ALLE mot en, det var dette jeg var vitne til. Det faktum at en av de slo ned kompisen min var bare EN av faktorene som spilte inn til at jeg gikk tilbake.

Min handling var så absolutt ikke like ulovlig som deres handling. Er du så trangsynt at du ikke klarer å se ting i perspektiv med et nogenlunde fornuftig sinn?

Sitat av Neptunia Vis innlegg
Nei, du er langt ifra alene.
Jeg synes også TS høres ut som en typisk "shitkid", men tenkte det kunne være greit å bare la ham kjøre på.
Forhåpentligvis vil rettsystemet se hvor dum han er, og om de faktisk lar det gå så langt så kan han i beste fall bli pålagt saksomkostninger.
Hadde vært vel fortjent.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev et innleg på freakforum for å få en pekepinn på om jeg hadde krav på erstatning eller ikke, og om det i det hele tatt var noe vits for meg å ta saken videre. Du som høres ut som en shitkid her.
Sist endret av ezel; 3. oktober 2015 kl. 15:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Haha herregud. Den tonen du tar forsterker bare inntrykket jeg har av deg. Bare det at du gikk tilbake til huset og slo ned den første som åpnet døra er jo helt på trynet (no pun intended). Mener selvfølgelig ikke at det som skjedde med deg var bra, flere mot en er feigt uansett hva, men hvorfor søkte du ikke erstatning i tiden etter hendelsen da?

Når du kommer her to år etterpå og det fremstår som om du har kommet i en pengeknipe og plutselig skal dra penger ut av denne hendelsen ("Noen ekstra kroner for jævelskapen og et forandra trynet er noe jeg kunne tenkt meg") gjør at jeg ikke har noe sympati med deg overhodet.
Å se ting i perspektiv og bruke fornuft er akkurat hva vi gjør - som du viser deg ute av stand til.

Du og kompisen din hadde forlatt området.
Du valgte å snu, gå tilbake og skape en situasjon som aldri hadde trengt å oppstå - bare fordi du var for dritings til å kontrollere macho-kompleksene dine.
Den fornuftige tingen hadde vært å fortsette å gå.
Da hadde fjeset ditt vært like helt den dag i dag.

Det er den rasjonelle og voksne handlemåten som forventes av samfunnet.
At du i det hele tatt ikke forstår dette, og fortsatt synes at du var berettiget fordi folka tilbake på festen hadde provosert kameraten din viser bare at du ikke har vokst fra skolegårdsmentaliteten.
Sist endret av Neptunia; 3. oktober 2015 kl. 15:22.
Trådstarter
Sitat av larsrubix Vis innlegg
Haha herregud. Den tonen du tar forsterker bare inntrykket jeg har av deg. Bare det at du gikk tilbake til huset og slo ned den første som åpnet døra er jo helt på trynet (no pun intended). Mener selvfølgelig ikke at det som skjedde med deg var bra, flere mot en er feigt uansett hva, men hvorfor søkte du ikke erstatning i tiden etter hendelsen da?

Når du kommer her to år etterpå og det fremstår som om du har kommet i en pengeknipe og plutselig skal dra penger ut av denne hendelsen ("Noen ekstra kroner for jævelskapen og et forandra trynet er noe jeg kunne tenkt meg") gjør at jeg ikke har noe sympati med deg overhodet.
Vis hele sitatet...
Har hatt fullt opp med andre ting å praktisere de siste to årene. Så har ikke hatt tid,krefter eller lyst, noe jeg nå har.

Sitat av Neptunia Vis innlegg
Å se ting i perspektiv og bruke fornuft er akkurat hva vi gjør - som du viser deg ute av stand til.

Du og kompisen din hadde forlatt området.
Du valgte å snu, gå tilbake og skape en situasjon som aldri hadde trengt å oppstå - bare fordi du var for dritings til å kontrollere macho-kompleksene dine.
Den fornuftige tingen hadde vært å fortsette å gå.
Da hadde fjeset ditt vært like helt den dag i dag.

Det er den rasjonelle og voksne handlemåten som forventes av samfunnet.
At du i det hele tatt ikke forstår dette, og fortsatt synes at du var berettiget fordi folka tilbake på festen hadde provosert kameraten din viser bare at du ikke har vokst fra skolegårdsmentaliteten.
Vis hele sitatet...
Jeg forsvarer ikke at jeg gikk tilbake. Det er jo roten til hele episoden som skjedde utenfor. Det er jeg fullstendig klar over. Men igjen..det var ikke det jeg kom hit på forumet for å diskutere. Jeg kom hit for å diskutere om det var noe vits i å ta opp denne saken igjen.
Sist endret av ezel; 3. oktober 2015 kl. 15:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dersom noen slår meg ned på gata gir ikke det meg og mine 6 kompiser rett til å knekke alle bein i kroppen til vedkommende. Retten til selvforsvar slutter når situasjonen er de-eskalert til å ikke være truende. Skadene påført ts er helt klart skader som kommer fra total overdreven voldsbruk. Jeg har heller ingen overdreven sympati for ts. Jeg er generelt imot all vold. Det første jeg skrev var jo nettopp at ts var skyld i situasjonen selv.
Spørsmålet er om guttene fortsatte å sparke fordi de fortsatt følte seg truet. Hvem vet om denne fyren egentlig var fysisk ved bevissthet og rørte på seg? Det kan ha få fått dem til å tro at han ble å reise seg for deretter å slå etter dem. Bedre å uskadeliggjøre en slik fyr som TS helt enn å ta noen sjanser.

Sånne folk som deg har jeg hatt på fest hos meg før og jeg gir full støtte til de guttene som banka deg opp. Når du i tillegg ikke har tatt lærdom etter hendelsen og forsvarer handlingen din 2 år etterpå så er du bare en forbanna idiot etter min mening.
Lær deg å ta konsekvensene for handlingene dine. Hver gang du drar ut på fest så skal du se arrene i speilet før du drar, kanskje du tenker deg om to ganger før du gjør noe jævlig dumt. Å komme 2 år etterpå å sutre fordi du er blakk og vil ha penger til sprit og en ny bil blir bare tåpelig. De få erstatningspengene du kanskje får vil aldri kunne dekke plastisk kirurgi uansett.