Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 12029
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Hei, jeg fant denne teksten på datamaskinen min, jeg begynte å skrive den før jul engang å glemte den av, den var ment for freak men siden den ble glemt så ble den ikke ferdig og jeg husker ærlig talt ikke alt jeg hadde i hode mens jeg skrev teksten, så jeg har bare rettet litt så kan dere gjøre resten.

Det kommer ofte opp tråder eller spørsmål som "hva er mine rettigheter angående ...." eller "hvilke rettigheter har jeg vis ...."
Jeg har et håp om at vi kan lage en samletråd her som tar for seg alle dine rettigheter ovenfor hvem eller hva som helst.

POLITI.
Det eneste du plikter å oppgi til politiet er:
Navn
Bostedsadresse, ikke hvilken etasje du bor i. Det kan være lurt å oppgi «uten fast bopel» om du ikke bor på adressa du er registrert på i folke-registeret.
Fødselsdato, ikke person-nummer
Yrke, ikke hvor du jobber eller går på skole.
Mer enn disse tingene kan aldri politiet i noen sammenheng kreve at du skal si. Det kommer sjelden noe godt ut av å la seg avhøre.

Ofte blir tiltalte dømt på bakgrunn av det de selv har fortalt, det har vi eksempler av her på freak. Og i mange saker har ikke politiet annet å gå etter enn den informasjonen som er gitt i avhør.
Dette vet politiet, og de bruker alle midler for å få deg til å si det de vil høre. De vil enten true deg, eller spille kamerat og late som de bare "vil ditt eget beste".
Taktikken med "good-cop" og "bad-cop" er en klassiker. En annen taktikk er å få deg i snakk om hverdagslige ting slik at du kanskje forsnakker deg.
Har selv opplevd at politiet lyger i avhør for å prøve å få en tilståelse, det har de ikke lov til. påtaleinstruksen § 8-2
"Ved avhøringen må tjenestemannen alltid opptre rolig og hensynsfullt. Løfter, uriktige opplysninger, trusler eller tvang må ikke brukes."

Den gyldne regelen er å alltid svare "jeg ønsker ikke å avgi forklaring" uansett hva de spør om. I retten kan du heller ikke bli straffet for å lyge. Men dersom du har avgitt forklaring tidligere, og denne ikke samsvarer med det du sier i retten, sier det seg selv at du vil få liten troverdighet.
Dersom du er under 18 år, har du krav på å ha med verge når du blir avhørt. Dersom verge ikke kan eller vil komme, oppnevnes en annen, gjerne fra barnevernsvakta.

Dersom du finner det fornuftig å avgi forklaring under avhør, er det en del ting det kan være greit å huske på:
Tenk deg godt om før du sier noe, du har så god tid du trenger.
Ikke si at du er enig eller gi inntrykk av at du er enig, dersom du ikke er helt sikker på at dette er riktig.
Si fra dersom du tror at du kanskje kan ha misforstått noe av det politiet sier eller at du tror noe av det du har sagt kan misforstås.
Dersom politiet stresser deg til å avgi svar før du har fått tenkt deg godt om, bør du vente med å svare til du har fått ryddet tankene dine. Bruk den tiden du trenger. Husk at du ikke har plikt til å forklare deg. Husk også på at det du sier i avhør kan benyttes mot deg i en eventuell sak og at du da vil bli konfrontert med det du har sagt.
Hvis du blir sliten eller av andre grunner føler behov for en pause, så be om det. Under lange avhør har du krav på pauser.

Om du skulle bli arrestert så har du rett på følgende.
Det er fint lite du kan kreve av politiet. Tjenestenummer skal de oppgi, men det gjør de ikke om du ikke spør om det, noe du bør spørre om dersom du seinere vil anmelde dem for eksempel for vold.
Rett til informasjon fra politiet om hvorfor du er pågrepet og hva du anklages for.
Rett til å la deg bistå av advokat på ethvert trinn av saken.
Rett til forsvarer når det er klart at pågripelsen vil vare mer enn 24 timer.
Rettigheter til å varsle familie eller en annen person, advokat evt arbeidsgiver om pågripelsen mens politiet hører på. Det skal gis beskjed snarest mulig og senest to timer etter den sikta er tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret.
Rett til at det ikke gis melding hvis du er over 18 år og ikke ønsker det, med mindre særlig grunner taler for det.
Særlige grunner kan være at en bor hos foreldre, evt andre omsorgspersoner, eller personlige forhold hos den sikta eks.
Rett til å få en ren madrass og tepper hvis du må tilbringe natten i politiarresten.
Rett til daglig lufting og adgang til dusjrom dersom du må overnatte.
Du har rett til å få kontakt med helsepersonell senest to timer etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret. Deretter har du rett til å samtale direkte og ukontrollert med helsepersonellet.

Politiet kan kreve at du fjerner deg fra en offentlig plass. De kan kreve at du viser hva du har i lommene. Og selv om du ikke har gjort noe ulovlig, kan de arrestere deg og holde deg inntil fire timer.
Når de kaster deg på cella vil du bli fratatt alle løse gjenstander. Du kan alltids spørre, men ikke gjør deg noen forhåpninger om å få den ene telefonsamtalen du har krav på.

Om politiet vil holde deg mer enn fire timer må de sikte deg for noe. Da kan de holde deg i inntil 48timer på glatten og 24 timer i varetektscelle så totalt kan de holde deg i 72timer om du har vert riktig slem. Et sleipt unntak er om du blir pågrepet dagen før en helligdag, da kan de holde deg til nærmeste hverdag.

Varetekt.
Om de vil holde deg enda lenger må du framstilles for forhørsretten som avgjør om du skal varetektsfengsles. Da har du krav på gratis advokat. Det beste er å kunne navnet på et par ålreite advokater fra før, ellers vil politiet oppnevne en de liker, noe som ikke nødvendigvis er en fordel for deg.

Forelegg/bøter
Du har rett til fem dagers betenkningstid, men det kan lønne seg å ikke vedta forelegg/bøter. Da vil saken din komme opp for retten, hvor du har en sjanse til å bli frifunnet eller få boten nedsatt.
Forskjellen er at du ved å vedta en bot, uten videre godtar politiets dom.

Det finnes dessuten flere eksempler på at folk som har vedtatt bot må betale den, mens folk som ikke har vedtatt, og som har blitt arrestert for samme sak, har sluppet på grunn av henleggelse.

Foto og fingeravtrykk
Du bør nekte å avgi foto og fingeravtrykk for å vanskeliggjøre politiets registreringsarbeid.
Politiet må sikte deg for et lovbrudd med en strafferamme hvor du risikerer fengsel hvis de skal kunne kreve at du skal avgi foto og fingeravtrykk.
Politiet har ikke rett til å bruke tvang eller makt uten at retten har avgjort dette.

Vitner
Selv om du har status som vitne behøver du aldri forklare deg for politiet. Om de mener det du har å si er viktig kan de likevel innkalle deg til å avgi forklaring for forhørsretten.
Om du møter i retten med status som vitne er du ifølge loven forpliktet til å avgi forklaring. Du har ingen vitneplikt mot din samboer eller familie.
Og du har rett til å nekte å forklare deg dersom svarene du må gi gjør at du selv risikerer å bli siktet for noe. En forklaring i Forhørsretten eller direkte til politiet vil seinere bli brukt mot deg om du forklarer deg i retten.

Flere har blitt ilagt bøter for ikke å møte i retten som vitner. Husk derfor at en innkallelse (og det gjelder til hva som helst!) ikke er gyldig før politiet kan bevise at du eller noen i din husstand har mottatt den.

Men hva med vektere?
Det eneste vaktselskapene i utgangspunktet har lov til, er det samme som alle kan gjøre hvis de er vitne til en ulovlig handling, nemlig «pågripelse» og melde fra til politiet.
Pågripelse betyr på godt norsk å holde fast til politiet kommer, og meldinga til politiet skal gjøres så fort som mulig. Vakter kan ikke ransake deg eller kreve legitimasjon dersom du er på offentlig sted.

En annen sak er det derimot hvis du er inne på et område som eies av noen som har leid vakter til å holde oppsikt/orden, slik som NSB har til å sjekke billetter på sine reisende. Da kan eier av området lage «spesial-regler», for eksempel i forhold til legitimasjon og ransaking.

Erstatning - skadeverk
Når du er under kriminell lavalder, kan foreldrene dine bli erstatningspliktige for dine kunstverk.


Jeg skal ikke ha kreditt for teksten da alt er hentet på forskjellige nettsider, jeg har bare skrevet om slik at en freak forstår.
Sist endret av Trollanon; 25. mars 2015 kl. 17:46.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Om du skulle bli stoppet politiet så er det et par ting du burde ha i minne.

Du har din fulle rett til å nekte politiet og se inn i bilen din, det er din eiendom og de må få en ransakelseordre på bilen for å få lovlig kunne ransake bilen din vis du sier nei, sier du ja så har du automatisk gitt fra deg dine rettigheter og de kan gjøre som de vil, men dette må du vurdere selv, jeg har sjeldent dop i bilen og har jeg det så er det så godt gjemt på en enkel plass at en må være veldig kreativ eller mekaniker får å finne det. Så jeg pleier som regel å la politiet styre som dem vil for jeg er som regel sikker i man sak og da går det bra, viser du at er usikker så vil de fatte misstanke å legge mer tid i å prøve å knekke deg.

Når du blir stoppet av politiet, så skrur du på lyset inne i bilen slik at det ser ut som at du ikke har noe å skjule, deretter snakker du pent og høflig med med politimannen som om han skulle vert din bestemor, han vil mest sannsynlig ikke fatte noen misstanke, om han skulle spørre om få se nærmere på deg så for all del si ja ingen problem, de fleste jeg kjenner klarer å holde maska når politiet prøver å se om de er rusa så det burde gå fint, bare tenk at han er din bestemor så blir det ikke så skummelt, ha is i magen.

Om han skulle be om å få se i bilen din, så kan du spørre han hvorfor han vil det, bare spill helt dust, spør om det har skjedd noe alvorlig siden han vil søke bilen din? Det har det jo ikke og du virker bare som en nysgjerrig lovlydig borger så lenge du klarer å holde maska, prøv å se for deg hvordan din far eller annen godt voksen person du kjenner ville snakket til politiet.

Om han absolutt vil se i bilen din så må du spørre hvorfor han misstenker deg, vis politibetjenten ikke klarer å komme med noen god forklaring her så får du nok kjøre videre, been there done that, I got away. I vertsetefall så ringer han en jurist og får godkjennelse til å ransake bilen, men da er det nok fordi du har klar å røpe deg selv på en eller annen måte og jeg håper du er smart nok å gjemme sjiten å ikke ha det i en snusboks på passasjersetet...

Jeg har og en kompis, stor kjenning av politiet som ble stoppet og det første de ville gjøre var å ransake bilen, han sa pent nei og ba om å få se papirer fra jurist, fikk kjøre videre etter en enkel rus test, om du har hode ditt på plass og klarer og kontrollere følelsene dine så passerer man disse rus testene, de er en vits, jeg har passert rus test alle ganger de har testet meg og jeg har vert på både cola, speed og røyket mye hasj når de har testet meg og klart meg fint, bare ha litt is i magen. Dette er forresten ikke en noen guide til hvordan du kan kjøre rusa, men sett at du røyket hasj i går eller for mange mange timer siden, eller er passasjer og er rusa.
Sist endret av Trollanon; 27. mars 2015 kl. 12:00.
Litt utdypning med tanke på dine rettigheter og plikter i avhør og ved forklaring i retten;

Hvis du er kalt inn til avhør plikter du å møte, om så bare for å stadfeste at du ikke ønsker å avgi forklaring. Hvis du ikke møter kan politiet hente deg inn. Det er ikke tilstrekkelig å gi melding om at du ikke vil avgi forklaring.

Tiltalt
Som tiltalt kan du lyve uten å straffes. Det er ikke lov å lyve, men det er ikke straffbart for en tiltalt å avgi falsk forklaring. Dette gjelder både ovenfor politiet i avhør og i retten.
Dog, det er straffbart å komme med falske anklager. Du kan dermed ikke si at det var en annen, navngitt, person som begikk den straffbare handlingen, men du kan si at det ikke var deg.

Vitne
Som vitne kan du straffes for falsk forklaring. Å ikke avgi forklaring om et forhold du kjenner til kan sidestilles med falsk forklaring.
Du plikter også å forklare deg om forhold som kan ha betydning for saken selv om du ikke blir spurt direkte om disse. Det er opp til retten å avgjøre om forholdet har betydning.
Hvis du ikke møter kan retten beslutte at du skal hentes av politiet. Du kan da idømmes bøter for ikke å ha møtt, og også måtte dekke de kostnader som påløper som følge av at du ikke møter.
Selv om du ikke har forklaringsplikt, f.eks. på grunn av familiære relasjoner til tiltalte eller fordi du har taushetsplikt plikter du likevel å møte.
Er du syk, eller av andre grunner er forhindret fra å møte plikter du å underrette retten. Det vil være opp til retten å avgjøre om du har gyldig grunn.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Dette vet politiet, og de bruker alle midler for å få deg til å si det de vil høre. De vil enten true deg, eller spille kamerat og late som de bare "vil ditt eget beste".
Taktikken med "good-cop" og "bad-cop" er en klassiker. En annen taktikk er å få deg i snakk om hverdagslige ting slik at du kanskje forsnakker deg.
Vis hele sitatet...
Kilder? Norsk politi foretar avhør etter den såkalte KREATIV-modellen, som innebærer at den som avhøres rett og slett får forklare seg, og så stilles det eventuelle spørsmål. I tillegg skal avhøret avdekke bevis enten det er til fordel eller ulempe for mistenkte/siktede.

Om du skulle bli arrestert så har du rett på følgende.
Det er fint lite du kan kreve av politiet. Tjenestenummer skal de oppgi, men det gjør de ikke om du ikke spør om det, noe du bør spørre om dersom du seinere vil anmelde dem for eksempel for vold.
Vis hele sitatet...
Kilde på at de uoppfordret skal gi deg tjenestenummer?

Forelegg/bøter
Du har rett til fem dagers betenkningstid, men det kan lønne seg å ikke vedta forelegg/bøter. Da vil saken din komme opp for retten, hvor du har en sjanse til å bli frifunnet eller få boten nedsatt.
Forskjellen er at du ved å vedta en bot, uten videre godtar politiets dom.
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan du ende opp med å betale mer pga. saksomkostninger m.m.

Om du skulle bli stoppet politiet så er det et par ting du burde ha i minne.

Du har din fulle rett til å nekte politiet og se inn i bilen din, det er din eiendom og de må få en ransakelseordre på bilen for å få lovlig kunne ransake bilen din vis du sier nei, sier du ja så har du automatisk gitt fra deg dine rettigheter og de kan gjøre som de vil
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. De kan helt fint se inn i de delene av bilen som har fritt innsyn. De kan f.eks. lyse inn gjennom bakruten og se hva som ligger der. Det er først når de må foreta en eller annen form for "inngrep" at det kreves hjemmel i lov.

Politiet trenger heller ingen ransakelsesordre for å utføre visitasjon ("ransakelse") etter politiloven. For eksempel hjemler § 7 visitasjon av kjøretøy (eller person for den saks skyld) for å hindre eller stoppe lovbrudd.

Om han skulle be om å få se i bilen din, så kan du spørre han hvorfor han vil det
Vis hele sitatet...
For det er jo ikke mistenkelig

om du har hode ditt på plass og klarer og kontrollere følelsene dine så passerer man disse rus testene, de er en vits, jeg har passert rus test alle ganger de har testet meg og jeg har vert på både cola, speed og røyket mye hasj når de har testet meg og klart meg fint, bare ha litt is i magen.
Vis hele sitatet...
Du kjører altså i ruset tilstand?
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Kilder? Norsk politi foretar avhør etter den såkalte KREATIV-modellen, som innebærer at den som avhøres rett og slett får forklare seg, og så stilles det eventuelle spørsmål. I tillegg skal avhøret avdekke bevis enten det er til fordel eller ulempe for mistenkte/siktede.
Vis hele sitatet...
Har ingen kilder, men etter flere avhør så kan jeg med hånden på hjerte si at jeg trenger ikke kilder for å bekrefte dette.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Kilde på at de uoppfordret skal gi deg tjenestenummer?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke sånn at de _SKAL_ oppgi tjenestenummer, men om du ber om det så skal de oppgi det. Men det sier seg selv at de burde det da de tross alt er ansatt av staten og skal kunne stilles til ansvar om de skulle gjøre feil som går kraftig utover vedkommende.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Eventuelt kan du ende opp med å betale mer pga. saksomkostninger m.m.
Vis hele sitatet...
Ja og det er snakk om 1-3tusen, det er en pris det er verdt å betale om du kan bli frikjent, få mindre straff eller få saken henlagt.
Det lønner seg aldri å skrive under på noe politiet vil ha din underskrift på. - Politmann.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det stemmer ikke. De kan helt fint se inn i de delene av bilen som har fritt innsyn. De kan f.eks. lyse inn gjennom bakruten og se hva som ligger der. Det er først når de må foreta en eller annen form for "inngrep" at det kreves hjemmel i lov.
Vis hele sitatet...
Eier du ikke logisk tankegang?
Selvfølgelig kan de se inn i bilen din gjennom vinduet, det kunne tilogmed jeg gjort med din bil så dette blir litt dumt.. Men har du sota ruter så kan de ikke be deg om å rulle ned bak ruta fordi de vil se inn der.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Politiet trenger heller ingen ransakelsesordre for å utføre visitasjon ("ransakelse") etter politiloven. For eksempel hjemler § 7 visitasjon av kjøretøy (eller person for den saks skyld) for å hindre eller stoppe lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Da må de faktisk ha skjellig grunn til mistanke og det kan de ikke bare hente ut av lufta.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
For det er jo ikke mistenkelig
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det egentlig det? kanskje du har bilen full av BDSM sex utstyr og det er en lokal politimann som kjenner hele familien din, det er snakk om privatliv og det er ikke mistenkelig og ville ha privatlivet sitt privat.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du kjører altså i ruset tilstand?
Vis hele sitatet...
Hvor står det?
Om du har lest noen av mine tidligere poster og tråder så hadde du sett at jeg er et ansvarlig menneske og det må være opptil enhver og anse seg selv som kjørbar eller ikke. Om jeg hadde vert ruset på amfetamin dagen før ville jeg ikke satt meg i bilen, men om jeg hadde røyket hasj dagen før eller 6-7 timer før ville jeg satt meg bak rattet med god samvittighet.
Jeg har kjørt bil i 6 år og har hatt lappen i 4 år og har kun vert involvert i et uhell og da var det en pensjonist som brøyt vikeplikten, jeg kjører og bil på lukket område til tider, rally, drifting, bilsport generelt så jeg anser meg som en dyktig sjafør som enda har mye å lære, men med mer erfaring enn de på samme alder som meg.

Hvorfor så kverulant, dårlig dag eller?
Hvorfor ikke bidra med noe til tråden, eller er du snut?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Sitat av Djiises Vis innlegg
Om han skulle be om å få se i bilen din, så kan du spørre han hvorfor han vil det
Vis hele sitatet...
For det er jo ikke mistenkelig
Vis hele sitatet...
Uten å legge meg opp det øvrige her - impliserer du at det å spørre en politibtjent om motivasjonen for undersøkelsen i seg selv er mistenkelig? Og da gjerne så mistenkelig at det gir skjellig grunn til mistanke?

Hvis du mener så er tilfelle, så har du nettopp presentert tidenes Catch-22.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Om du har hode ditt på plass og klarer og kontrollere følelsene dine så passerer man disse rus testene, de er en vits, jeg har passert rus test alle ganger de har testet meg og jeg har vert på både cola, speed og røyket mye hasj når de har testet meg og klart meg fint, bare ha litt is i magen.
Vis hele sitatet...
Da har du møtt lekepoliti.. Har blitt huket inn 2 ganger uten å vært påvirket, har litt surrat energi i kroppen som gir ofte feile signaler.
Meldt inn fra publikum og rutine kontroller.

Uansett, jeg tror ikke på deg! Politiet tar deg inn på sjekk hvis de ser noe mistenksomt, da mener jeg pupiller evt ansikt uttrykket/lukt. Du kan alltids skylde på store pupiller p.g.a adrenalin rushet, men de vil i fleste tilfellene sjekke.

Til og med jeg klare å se ruset folk, spesielt folk på cola evt røyket mye, har ingen kurs heller.
Men det sies at min fjerne venn fra Sveits var i Norge, han kjørte etter mye røyking/benzo, ble stoppet å lyst i øyene og sluppet videre. Det heter flaks og uflaks
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Da har du møtt lekepoliti.. Har blitt huket inn 2 ganger uten å vært påvirket, har litt surrat energi i kroppen som gir ofte feile signaler.
Meldt inn fra publikum og rutine kontroller.

Uansett, jeg tror ikke på deg! Politiet tar deg inn på sjekk hvis de ser noe mistenksomt, da mener jeg pupiller evt ansikt uttrykket/lukt. Du kan alltids skylde på store pupiller p.g.a adrenalin rushet, men de vil i fleste tilfellene sjekke.

Til og med jeg klare å se ruset folk, spesielt folk på cola evt røyket mye, har ingen kurs heller.
Men det sies at min fjerne venn fra Sveits var i Norge, han kjørte etter mye røyking/benzo, ble stoppet å lyst i øyene og sluppet videre. Det heter flaks og uflaks
Vis hele sitatet...
Tror ikke du helt har fattet poenget med tråden, men ok.
Lekepoliti? hva er det? Er du lekepoliti når du har jobbet i yrket i mer enn 20år? selvfølgelig har jeg møtt noen aspiranter som ikke aner hva de gjør, men de fleste jeg har vert borti er godt voksne folk.

Poenget her er jo og ikke virke misstenksom... så jeg skjønner ikke hvorfor du drar opp at de kommer til å ta deg inn vis du oppfører deg misstenksomt, det sier seg selv, men bare oppfør deg og kle deg som Ola Nordmann så vil de ikke få misstanke, med mindre du springer rundt på et utested med solbriller og lager "ding ding" lyder.

Og du som rusnyter vet jo hva du skal se etter oss folk som er ruset, politimannen som aldri har vert ruset vet ikke helt hva han skal se etter for han vet ikke hvordan det er å være ruset og hvordan en oppegående ruset person oppfører seg, de er tross alt ikke legepersonell, de har en viss kunnskap om tema, men ikke like mye som deg og meg, rus testene man tar på stedet og ikke urin eller blod prøver, kan gi helt feil indikasjon på om du er ruset eller ikke, fordi testene er helt bak mål og viser ikke om en person er ruset, derfor har nok du blitt hanket inn uten å være ruset og derfor slipper jeg unna hver gang. Jeg har komplett ro i sinne mitt når jeg er i slike situasjoner og prater med de som de skulle vert klassekamerater, det gir en helt annen dialog og mer troverdighet til deg selv.

Man har nokså god kontroll over sin egen skjebne bare man er klar over det.

FOR DE SOM IKKE HAR SKJØNT DET.

Tråden er basert på egne erfaringer med politi og rettsvesen, og informasjon hentet fra interwebs, så den kan tolkes slik du måtte ønske å tolke det, vær snill å kveruler om du ikke har noe å bidra med.

edit: ikke kveruler** fikk ikke til å endre teksten..
Sist endret av Trollanon; 27. mars 2015 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er ikke kverulasjon, og tiltaket er bra, det kan sikkert være nyttig for mange med en slik tråd, men det forutsetter nesten at den er korrekt ?

Sitat av Djiises Vis innlegg
Det eneste du plikter å oppgi til politiet er:
Navn
Bostedsadresse, ikke hvilken etasje du bor i. Det kan være lurt å oppgi «uten fast bopel» om du ikke bor på adressa du er registrert på i folke-registeret.
Fødselsdato, ikke person-nummer
Yrke, ikke hvor du jobber eller går på skole.
Vis hele sitatet...
Strengt tatt så er det "bopel" du er pliktet å opplyse om, og det defineres som følgende:

Sitat av Norges Lover
Med fast bopel menes det sted hvor en person vanligvis bor, det vil si minst 185 dager hvert kalenderår, på grunn av personlig eller ervervsmessig tilknytning, eller dersom det er tale om en person uten ervervsmessig tilknytning, på grunn av personlig tilknytning som viser nære forbindelser mellom denne person og stedet vedkommende bor.

Dersom en person har personlig tilknytning til et annet sted enn der han har sin ervervsmessige tilknytning, og derfor vekselvis oppholder seg på ulike steder i to eller flere stater, skal vedkommendes faste bopel likevel anses å være på det sted han har personlig tilknytning, forutsatt at han regelmessig vender tilbake til dette sted.
Vis hele sitatet...
Det betyr med andre ord at man er pliktet til å opplyse om det faktiske stedet man i hovedsak bor, også etasje, leilighetsnummer og annet dersom det er påkrevd for å nøyaktig definere bopelen.
Folkeregisteret er egentlig irrelevant, selv om man også har der har lignende krav til registrering av bopel.

Å si til politiet at man er uten fast bosted dersom man ikke er det, vil være straffbart etter Straffelovens paragraf 333.

Sitat av Djiises Vis innlegg
Ofte blir tiltalte dømt på bakgrunn av det de selv har fortalt, det har vi eksempler av her på freak. Og i mange saker har ikke politiet annet å gå etter enn den informasjonen som er gitt i avhør.
Dette vet politiet, og de bruker alle midler for å få deg til å si det de vil høre. De vil enten true deg, eller spille kamerat og late som de bare "vil ditt eget beste".
Taktikken med "good-cop" og "bad-cop" er en klassiker.
Vis hele sitatet...
Kanskje på film, men ikke i virkeligheten!
Jeg har forholdsvis god kjennskap til politiets avhørsmetoder, og som nevnt av andre ovenfor benyttes nesten utelukkende KREATIV metoden.
Jeg har aldri hørt om noen som har opplevd "good cop, bad cop" i et avhør med norsk politi, selv om noen sikkert har opplevd at enkelte konstabler er hyggeligere enn andre?

Sitat av NORCAN
Politiet følger denne avhørsteknikken:

Det er utviklet en egen, felles avhørsmodell for norsk politi. Den går igjennom de forskjellige fasene i et avhør.

• Modellen: Basert på forskning og erfaring fra andre land, spesielt Sverige og Storbritannia, og ligger til grunn for alle avhør som gjennomføres. Modellen kalles K.R.E.A.T.I.V., som står for Kommunikasjon, Rettssikkerhet, Etikk og Empati, Aktiv bevisstgjøring, Tillit gjennom åpenhet, Informasjon og Vitenskapelig forankring.

• Planlegging: Generelt deles planleggingsfasen i tre deler. a) Saklige forberedelser: Hva går saken ut på? Hvilke beviser er samlet inn? Hvilke rettigheter har den som skal avhøres? Hvilke omstendigheter foreligger? B ) Fysiske og praktiske forberedelser: Hvor skal avhøret foregå? Hvem skal være til stede? Skal avhøres tas opp på video? c) Mentale forberedelser: Er jeg den rette til å ta dette avhøret? Er jeg fordomsfull? Er jeg motivert til å gjøre dette? Hva skal det snakkes om i avhørene, og hvordan vil han eller hun reagere på det som blir sagt?

• Kontaktetablering: I møte med personen som skal avhøres, klargjøres formelle rammer, regler og rettigheter knyttet til avhøret, og det avklares om han har forstått de rettigheter han har og om han er i stand til å ivareta seg selv. Det avklares også om personen er villig til å la seg avhøre.

• Forklaring: I begynnelsen gis siktede anledning til å forklare fritt. Det stilles kun åpne spørsmål, som gjerne begynner med «forklar», «beskriv» eller «fortell». Dette gjøres i flere runder, først på overordnede temaer, senere på undertemaer.

• Sondering/konfrontering: På samme måte som i den frie forklaringen stilles åpne spørsmål, men på et høyere detaljnivå. Her kontrollerer også etterforskerne om de har forstått siktede riktig i hans tidligere forklaringer. I denne fasen vil man også ha muligheten til å stille konfronterende spørsmål, av typen «dette stemmer ikke med andre opplysninger vi har, hvordan forklarer du det?»

• Avslutning: Går igjennom og oppsummerer avhørene og forsikrer seg om at siktede og avhører har forstått hverandre riktig. Det spørres om siktede har korreksjoner eller tillegg før avhørsrapporten signeres av begge parter.

• Evaluering: Her går man gjennom hva som kom ut av avhørene. Hva betyr dette for saken? Hvordan fungerte kommunikasjonen? Hva betyr dette for fremtidig tilnærming og metodikk?
Vis hele sitatet...
Forøvrig har du rett i mye av det du skriver, og kanskje det viktigste er at man kan kreve å ha advokat til stede under hele prosessen dersom man ønsker det, og det bør man ofte.

I svært mange saker av en viss alvorlighetsgrad så vil det offentlige dekke utgiftene til forsvarer, og man har alltid fritt valg av advokat, og kan selv navngi hvilken advokat man ønsker å benytte.
Dersom man ikke navngir advokat, vil en velges, og de fleste steder jeg kjenner til rulleres dette, og politiet velger ikke ut "en de liker".
Det er også strenge retningslinjer for hvordan en advokat skal representere sin klient, slik at det går nok bra.
Det beste vil selvfølgelig være å ha en advokat man har noe erfaring med fra tidligere.

Videre har man under hele saken, fra etterforskningen starter til dom faller, krav på å bli sett på som uskyldig.

Dette er et viktig krav ettersom uskyldspresumsjon, såkalt "In dubio pro reo", bør gi et grunnlag for hvordan man behandles av politiet.
Man skal behandles som uskyldig inntil det motsatte er bevist, og derfor er også KREATIV metoden så viktig i måten avhør gjøres på.

Politiet har videre plikt til å klarlegge både det som taler mot deg og det som taler til fordel for deg før du uttaler deg.

Underveis skal du gis muligheter til å forsvare deg mot de anklager som rettes mot deg. Det betyr at ved politiavhør skal du derfor gjøres kjent med hva saken gjelder og hva du er mistenkt for før avhøret starter.

Innen rimelighetens grenser har du rett til å kreve at det under etterforskningen iverksettes rettergangsskritt, f. eks. rettslig avhør av andre vitner, for å avkrefte mistanken mot deg.
Hvis du er siktet skal du også få beskjed om rettsmøtene i saken. Der har du rett til å være tilstede og uttale deg, og du har som nevnt rett til advokat under hele saken.

Du har som hovedregel også rett til dokumentinnsyn, det vil si at du rett til å lese papirene i saken mot deg.

Det er politi og påtalemyndighet som har hele bevisbyrden, og det er de som må fremskaffe nødvendige bevis i saken.

Du har ingen plikt til å forklare deg eller på annen måte fremskaffe bevis mot deg selv.
Både ved politiavhør og ved forklaring i retten skal du få vite at du ikke trenger å forklare deg.
Hvis du velger å ikke forklare deg, kan både politiet og retten bruke dette mot deg, og det samme kan de dersom du velger å forklare deg.

Generelt sett vil det beste være å nekte å forklare seg, i det minste inntil man har konferert med en advokat.
Strafferabatt i Norge er overvurdert, og en forklaring vil i de fleste tilfeller kun føre til at ting kan tas ut av sammenheng og brukes mot deg i en tiltale eller rettssak.

I avhør er det generelt sett ikke straffbart å ikke fortelle sannheten. Man står altså fritt til å lyve dersom man av en eller annen grunn velger å forklare seg.

Sitat av Djiises Vis innlegg
I retten kan du heller ikke bli straffet for å lyge. Men dersom du har avgitt forklaring tidligere, og denne ikke samsvarer med det du sier i retten, sier det seg selv at du vil få liten troverdighet.
Vis hele sitatet...
I retten vil man nærmest alltid bli bedt om en forsikring.

I Norge ble såkalt "ed" avskaffet for mange år siden, i stedet spør gjerne dommeren om at man forsikrer om at man taler den fulle og hele sannheten.
Dersom man da lyver i retten, vil man kunne straffes med inntil 5 års fengsel etter Straffelovens paragraf 163.

Fritak for forsikring gis normalt kun til personer under 14 år, vitner som mistenkes for å være skyldig i forhold som berøres i saken, og vitner som kan kreve seg fritatt for å avgi forklaring.

Sitat av Djiises Vis innlegg
Det er fint lite du kan kreve av politiet. Tjenestenummer skal de oppgi, men det gjør de ikke om du ikke spør om det, noe du bør spørre om dersom du seinere vil anmelde dem for eksempel for vold.
Vis hele sitatet...
Det ble etterspurt dokumentasjon, og dette er hjemlet i Politilovens paragraf 20

Sitat av Politiloven
Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår. Den som ikke er i politiuniform, skal på forlangende fremvise politilegitimasjon såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Djiises Vis innlegg
Du kan alltids spørre, men ikke gjør deg noen forhåpninger om å få den ene telefonsamtalen du har krav på.
Vis hele sitatet...
Jeg er noe usikker, men tror ikke man har rett på noen telefonsamtale i Norge, det er også kun på film, selv om man sikkert får lov til å bruke telefonen dersom det ikke er fare for bevisforspillelse.
Derimot vil politiet normalt sett kontakte den du måtte ønske for deg, slik som familie og/eller advokat.

Ellers, bra skrevet, og at noen legger til litt mer må vel bare være positivt.
Pågripelse betyr på godt norsk å holde fast til politiet kommer, og meldinga til politiet skal gjøres så fort som mulig. Vakter kan ikke ransake deg eller kreve legitimasjon dersom du er på offentlig sted.
Vis hele sitatet...
Delvis riktig. Vektere og alle andre kan ransake deg ved mistanke om våpen.
Flott informativt innlegg fra en med god erfaring innen emnet.
Vennligst dropp kvasivitenskapelige utsagn basert på din egen antitetiske tolkning.
Det virker som noen, med overlegg, prøver å omgå deliberasjonsprosessen denne tråden er laget for?

Utifra egen erfaring, er min forståelse at trådstarter poster som "bonus pater familias"; også kjent som - «den gode familiefar») et juridisk gjennomsnittsmenneske; en fiktiv person, som ville handlet fornuftig en gitt situasjon.
-wiki
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Uten å legge meg opp det øvrige her - impliserer du at det å spørre en politibtjent om motivasjonen for undersøkelsen i seg selv er mistenkelig? Og da gjerne så mistenkelig at det gir skjellig grunn til mistanke?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om lovhjemmel og skjellig grunn, men om politimannen vil fatte interesse for deg. At han får lyst til å undersøke mer - om det kanskje er skjellig grunn.

Sitat av Djiises Vis innlegg
Har ingen kilder, men etter flere avhør så kan jeg med hånden på hjerte si at jeg trenger ikke kilder for å bekrefte dette.
Vis hele sitatet...
Da er det noen merkelige avhør du har vært i.

Nei det er ikke sånn at de _SKAL_ oppgi tjenestenummer, men om du ber om det så skal de oppgi det.
Vis hele sitatet...
Nettopp.

Eier du ikke logisk tankegang?
Selvfølgelig kan de se inn i bilen din gjennom vinduet, det kunne tilogmed jeg gjort med din bil så dette blir litt dumt.. Men har du sota ruter så kan de ikke be deg om å rulle ned bak ruta fordi de vil se inn der.

Da må de faktisk ha skjellig grunn til mistanke og det kan de ikke bare hente ut av lufta.
Vis hele sitatet...
Feil, politiet trenger ikke skjellig grunn. Kravet etter f.eks. § 7 i politiloven er "grunn til frykt", og altså ikke sannsynlighetsovervekt (skjellig grunn).

Hvorfor er det egentlig det? kanskje du har bilen full av BDSM sex utstyr og det er en lokal politimann som kjenner hele familien din, det er snakk om privatliv og det er ikke mistenkelig og ville ha privatlivet sitt privat.
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv. Det virker som man har noe å skjule, og det trigger jo mange politifolk.

Hvor står det?
Om du har lest noen av mine tidligere poster og tråder så hadde du sett at jeg er et ansvarlig menneske og det må være opptil enhver og anse seg selv som kjørbar eller ikke.
Vis hele sitatet...
Likvel gir du altså råd til de som ruser seg om at det er så enkelt å omgå testene, så?

Hvorfor så kverulant, dårlig dag eller?
Hvorfor ikke bidra med noe til tråden, eller er du snut?
Vis hele sitatet...
Dette er et diskusjonsforum. Du trenger ikke å bli så hårsår bare fordi jeg påpeker enkelte feil i det du skriver. Ønsker du at folk skal få korrekt informasjon, eller ønsker du å bli tilbedt som en ufeilbarlig gud?
Sist endret av hemmeligegreier; 28. mars 2015 kl. 00:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Da er det noen merkelige avhør du har vært i.
Vis hele sitatet...
Distrikts politi har litt andre vaner en by politi, i Finnmark, Troms og Nordland blir du lagt i håndjern for en klump hasj og du er samfunnsfiende nummer en, mens i Oslo lar dem deg gå på stedet med bot på tur i posten.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nettopp.
Vis hele sitatet...
Fint da er vi enig.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Feil, politiet trenger ikke skjellig grunn. Kravet etter f.eks. § 7 i politiloven er "grunn til frykt", og altså ikke sannsynlighetsovervekt (skjellig grunn).
Vis hele sitatet...
Hvordan skal betjenten klare å dra opp denne i en normal kontroll, om personen som blir stoppet virker helt normal?
Om det skjer så er det i så fall maktmissbruk.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det sier seg selv. Det virker som man har noe å skjule, og det trigger jo mange politifolk.
Vis hele sitatet...
Joda det er kan være sant det, om du virker nervøs og ikke tør å se betjente rett inn i øynene.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Likvel gir du altså råd til de som ruser seg om at det er så enkelt å omgå testene, så?
Vis hele sitatet...
Fordi de testene der en vits, mange som blir tatt i slike tester er ikke ruset engang, de har kanskje røyket samme uka og er ikke påvirket, ikke nesten engang. Sjekke balanse, øyne, finger på nese hele den regla der er bullshit fordi det gir ikke et klart bilde med mindre du er helt på bærtur og det gir politimannen rom til å bestemme helt selv om hva han synes.
Folk er individuelle, noen er født med dårlig balanse og koordinasjon, noen har bare store pupiller hele tiden og noen kan virke tregere "sløvere" enn andre, det gir betjenten muligheten til å spille på trynefaktor og.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er et diskusjonsforum. Du trenger ikke å bli så hårsår bare fordi jeg påpeker enkelte feil i det du skriver. Ønsker du at folk skal få korrekt informasjon, eller ønsker du å bli tilbedt som en ufeilbarlig gud?
Vis hele sitatet...
Joda, men dette er et subforum kalt undergrunn, her er diskusjonsforumet.

Beklager ikke meningen å bli hårsår.

Ja jeg ønsker at folk skal ha korrekt informasjon, og det jeg har kommet med er nokså korrekt, og det står klart å tydelig øverst i teksten at den ikke ble ferdig da jeg begynte på den og ønsker at freak gjør den bedre.
Når du da bare kommer og diskuterer uten å komme med noe som kan bedre teksten så må du skjønne at jeg blir litt lessen, jeg har tross alt lagt ned litt tid og arbeid i å skrive en tekst som kan være til hjelp for mange på mange måter.

Hvorfor skulle jeg ønske det? jeg er gud.

Sitat av adeneo Vis innlegg
Dette er ikke kverulasjon, og tiltaket er bra, det kan sikkert være nyttig for mange med en slik tråd, men det forutsetter nesten at den er korrekt ?
Vis hele sitatet...
Akkurat, derfor står det øverst i teksten at jeg ønsker at freak kan fortsette på teksten, det betyr og rette det jeg måtte skrevet feil om og ikke diskutere det, men rette og legge til, akkurat slik som du har gjort.
Sitat av adeneo Vis innlegg
Strengt tatt så er det "bopel" du er pliktet å opplyse om, og det defineres som følgende:

Det betyr med andre ord at man er pliktet til å opplyse om det faktiske stedet man i hovedsak bor, også etasje, leilighetsnummer og annet dersom det er påkrevd for å nøyaktig definere bopelen.
Folkeregisteret er egentlig irrelevant, selv om man også har der har lignende krav til registrering av bopel.

Å si til politiet at man er uten fast bosted dersom man ikke er det, vil være straffbart etter Straffelovens paragraf 333.
Vis hele sitatet...
Ja dette stemmer faktisk, men jeg har sluppet unna i Bodø med å si at jeg uten fast bopel, og oppga at jeg var fastboende i Finnmark på min folkeregistrerte adresse.
Og ved en senere anledning prøvde jeg meg på å si uten fast bopel, men hadde da oppgitt at jeg jobbet på stedet å da bæsjet jeg på leggen og de lurte på hvordan jeg kunne jobbe der men ikke bo der og da lot de meg ikke gå før de hadde en plass de eventuelt kunne finne meg igjen, jeg fikk gå etter å ha oppgitt riktig bygning med feil leilighets nummer, men jeg ga beskjed om at det kanskje ikke riktig nummer for jeg husket ikke men at bilen min kom til å stå utenfor og det var nok for dem.

Sitat av adeneo Vis innlegg
Kanskje på film, men ikke i virkeligheten!
Jeg har forholdsvis god kjennskap til politiets avhørsmetoder, og som nevnt av andre ovenfor benyttes nesten utelukkende KREATIV metoden.
Jeg har aldri hørt om noen som har opplevd "good cop, bad cop" i et avhør med norsk politi, selv om noen sikkert har opplevd at enkelte konstabler er hyggeligere enn andre?
Vis hele sitatet...
Jeg og en venn ble arrestert med nok hasj til at de kunne holdt oss i 72timer, men de kunne ikke bevise at vi hadde noen tilknytning til hasjen fordi de arresterte oss alt for tidlig, vi viste ikke at vi var i besittelse av hasjen på det tidspunktet vi var bare løpegutter.
Jeg og kompis ble avhørt av hver sin konstabel i hvert sitt rom, jeg ble konfrontert med at min venn hadde avslørt oss og jeg bare måtte legge kortene på bordet og at de hadde alt de trengte for å ta oss og at det bare best å innrømme alt nå slik at jeg kunne få strafferabatt. Fyren var direkte slem og løy på seg alt mulig i avhøret.
Mens min venn som satt i naborommet med en snill konstabeljente som hadde full forståelse for at han han ikke viste noe som helst, men vis han bare kunne hjelpe dem bitte litt så ville dem hjelpe han og.
Jeg vet ikke om dette kan anses som good cop - bad cop? men det var et slikt scenario det jeg siktet til.

Ettersom ingen av oss innrømmet noen ting og begge sa vi vet ikke hva dere snakker om og har ingen kjennskap til dette så fikk vi til slutt gå etter å ha blitt hold i over 6 timer.
Sitat av adeneo Vis innlegg
Jeg er noe usikker, men tror ikke man har rett på noen telefonsamtale i Norge, det er også kun på film, selv om man sikkert får lov til å bruke telefonen dersom det ikke er fare for bevisforspillelse.
Derimot vil politiet normalt sett kontakte den du måtte ønske for deg, slik som familie og/eller advokat.
Vis hele sitatet...
Ja du har krav på å bli satt i kontakt med din advokat, en kompis ble misstenkt for å ervervet 100g amfetamin og hadde jevnlig telefon kontakt med sin advokat de 72 timene de kunne holde ham.
Sitat av adeneo Vis innlegg
Ellers, bra skrevet, og at noen legger til litt mer må vel bare være positivt.
Vis hele sitatet...
Takker så mye for gode bidrag.

Håper flere har mer å komme med
Sist endret av Trollanon; 28. mars 2015 kl. 14:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg

Feil, politiet trenger ikke skjellig grunn. Kravet etter f.eks. § 7 i politiloven er "grunn til frykt", og altså ikke sannsynlighetsovervekt (skjellig grunn).
Vis hele sitatet...
I relasjon til dette er det ikke slik at man bare kan plukke ut en del av lovbestemmelsen.

§ 7.Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v.
Politiet kan gripe inn
1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser
2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet
3 for å avverge eller stanse lovbrudd.
Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.


"I slik tilfeller" viser til de tre punktene nevnt i 1. ledd. Slik jeg kjenner denne bestemmelsen og punkt 1. er den generelt til bruk ved opptøyer o.l. Ikke fordi noen kommer kjørende langs veien. Jeg ser ikke hvordan dette skal kunne forsvares ved at det er gjenstand til å skape "frykt" for forstyrrelse av den offentlige ro og orden.
Sist endret av dvs; 28. mars 2015 kl. 14:25.
Mye bra informasjon her, men jeg lurer på litt..
Vist en blir stoppet mens en kjører, eller bare er på en fest og har røyket,
da vil de vell være mer praktisk å snakke med politiet, og lyve til de og si at du ikke har ruset deg.
Å bli skikkelig "nei, jeg vil ikke forklare meg" vil de ikke da få større misstanke, for også ta en nakotest på deg?
Sitat av dvs Vis innlegg
I relasjon til dette er det ikke slik at man bare kan plukke ut en del av lovbestemmelsen.

§ 7.Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v.
Politiet kan gripe inn
1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser
2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet
3 for å avverge eller stanse lovbrudd.
Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.

"I slik tilfeller" viser til de tre punktene nevnt i 1. ledd. Slik jeg kjenner denne bestemmelsen og punkt 1. er den generelt til bruk ved opptøyer o.l. Ikke fordi noen kommer kjørende langs veien. Jeg ser ikke hvordan dette skal kunne forsvares ved at det er gjenstand til å skape "frykt" for forstyrrelse av den offentlige ro og orden.
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg plukket ut en del av lovbestemmelsen? Jeg påpekte at inngrep etter § 7 ikke krever skjellig grunn (sannsynlighetsovervekt). Selve grunnlaget for inngripen er irrelevant for dette poenget.

Du kjenner dessuten ikke bestemmelsen. § 7 er politiets hovedhjemmel når det gjelder å håndheve den offentlige ro og orden generelt. Den er ikke begrenset til noen spesiell situasjon, men kan brukes i enhver situasjon så lenge kriteriene i første ledd oppfylles. Og det skal det ikke mye til for at skjer.

Det burde være et hint når det står i andre ledd at politiet kan "visitere person eller kjøretøy". Så jo, § 7 kan fint brukes hvis noen kommer kjørende langs veien og noe i første ledd er aktuelt.

Det du tenker på når du snakker om opptøyer er kanskje § 11, kalt "arrangementer på offentlig sted m.v.". Naturligvis kan § 7 brukes under arrangementer og opptøyer også, men det er slett ikke det som er hovedformålet med paragrafen.

Poenget mitt er at man ikke må la seg villede til å tro at skjellig grunn og ransakelsesordre må til for at politiet skal f.eks. visitere person eller kjøretøy.

Sitat av Djiises Vis innlegg
Hvordan skal betjenten klare å dra opp denne i en normal kontroll, om personen som blir stoppet virker helt normal?
Om det skjer så er det i så fall maktmissbruk.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på om det er "grunn til frykt" for et av kriteriene i første ledd. Grunn til frykt er i utgangspunktet ikke et høyt beviskrav, noe som er gjort med vilje av de som utformet loven så politiet skal ha gode muligheter til å nettopp håndheve den offentlige ro og orden.

Sitat av Djiises Vis innlegg
Fordi de testene der en vits, mange som blir tatt i slike tester er ikke ruset engang, de har kanskje røyket samme uka og er ikke påvirket, ikke nesten engang. Sjekke balanse, øyne, finger på nese hele den regla der er bullshit fordi det gir ikke et klart bilde med mindre du er helt på bærtur og det gir politimannen rom til å bestemme helt selv om hva han synes.
Vis hele sitatet...
Nå endrer du tema. Du snakket om å lure politiet, og du ga tydeligvis råd til de som ruser seg om at det er enkelt å omgå testene. Det er det ikke. De er ikke 100%, men hvis du følger litt med vil du få med deg at de faktisk er et svært nyttig verktøy som faktisk har ganske stor treffsikkerhet.

Jeg aner ikke hvor du har påstanden din om at testene er en vits fra, for det stemmer overhodet ikke med konkrete erfaringer som er gjort med testene av politifolk.

Sitat av Djiises Vis innlegg
Joda, men dette er et subforum kalt undergrunn, her er diskusjonsforumet.
Vis hele sitatet...
Så de som diskuterer her er ikke interessert i å faktisk få korrekt informasjon om hva politiet har lov og mulighet til å gjøre? Tvilsomt.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Ja jeg ønsker at folk skal ha korrekt informasjon, og det jeg har kommet med er nokså korrekt, og det står klart å tydelig øverst i teksten at den ikke ble ferdig da jeg begynte på den og ønsker at freak gjør den bedre.
Når du da bare kommer og diskuterer uten å komme med noe som kan bedre teksten så må du skjønne at jeg blir litt lessen, jeg har tross alt lagt ned litt tid og arbeid i å skrive en tekst som kan være til hjelp for mange på mange måter.
Vis hele sitatet...
Korrekt informasjon kan ikke forbedre teksten? Nå har jeg hørt det også. Hør her, det er flott at du liker å skrive, men ikke forvent at andre skal skrive for deg. Jeg har personlig ikke bruk for teksten din fordi det meste er kjent for meg allerede, men leste gjennom den av ren nysgjerrighet.

Hvis du forventer at jeg skal skrive teksten for deg så får du bare la være å ta til deg det jeg skriver. Det er ikke mitt problem hvis en eller annen luring tror han er smart og tror han kan nekte politiet å visitere ham, for derved å prate seg selv rett inn i arresten.

For det er det du risikerer. Hvis du nekter å la deg visitere eller andre ting, så havner du sannsynligvis i buret og får sannsynligvis bøter.

Sitat av Djiises Vis innlegg
Jeg og kompis ble avhørt av hver sin konstabel i hvert sitt rom, jeg ble konfrontert med at min venn hadde avslørt oss og jeg bare måtte legge kortene på bordet og at de hadde alt de trengte for å ta oss og at det bare best å innrømme alt nå slik at jeg kunne få strafferabatt. Fyren var direkte slem og løy på seg alt mulig i avhøret.
Vis hele sitatet...
Dette vil vel fremkomme i avhørsrapporten? De skal skrive ned ting du blir konfrontert med. Hvis ikke må de jo dikte opp noe om at du bare plumpet ut med det el.l.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. mars 2015 kl. 04:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nå endrer du tema. Du snakket om å lure politiet, og du ga tydeligvis råd til de som ruser seg om at det er enkelt å omgå testene. Det er det ikke. De er ikke 100%, men hvis du følger litt med vil du få med deg at de faktisk er et svært nyttig verktøy som faktisk har ganske stor treffsikkerhet.

Jeg aner ikke hvor du har påstanden din om at testene er en vits fra, for det stemmer overhodet ikke med konkrete erfaringer som er gjort med testene av politifolk.
Vis hele sitatet...
Ja jeg gå råd, fordi politiet kan være så frekk at de stopper deg som fotgjenger på gangfeltet fordi du er en kjenning, det er krenkende.
Hvordan har det seg sånn testene aldri klarer å vise at jeg er ruset? Det er ikke vanskelig å se om noen har tatt cola eller speed og enda så har jeg stått der, tent som et lys og passert testene med glans? Jo de funker ikke.
Jeg hadde en lang pause fra rus på flere måneder, i løpet av denne perioden ble jeg testet med en slik test og da påsto de begge to at jeg var ruset, noe jeg ikke var og viste jeg hadde alt mitt på det tørre så jeg måtte stå der å diskutere med dem og ikke før jeg ba om å få avlegge blod og urinprøve trodde dem på meg og fikk gå, jeg ble da stoppet på gaten som fotgjenger og det var veldig ubehagelig å måtte stå der på åpen gate å prøve å bevise sin uskyld, slik skal det ikke være.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Så de som diskuterer her er ikke interessert i å faktisk få korrekt informasjon om hva politiet har lov og mulighet til å gjøre? Tvilsomt.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det vi er, men du bare kverulerer rundt teksten og har bare kommet med en ting til nå som har hjulpet teksten og du har snart skrevet flere linjer enn meg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Korrekt informasjon kan ikke forbedre teksten? Nå har jeg hørt det også. Hør her, det er flott at du liker å skrive, men ikke forvent at andre skal skrive for deg. Jeg har personlig ikke bruk for teksten din fordi det meste er kjent for meg allerede, men leste gjennom den av ren nysgjerrighet.

Hvis du forventer at jeg skal skrive teksten for deg så får du bare la være å ta til deg det jeg skriver. Det er ikke mitt problem hvis en eller annen luring tror han er smart og tror han kan nekte politiet å visitere ham, for derved å prate seg selv rett inn i arresten.

For det er det du risikerer. Hvis du nekter å la deg visitere eller andre ting, så havner du sannsynligvis i buret og får sannsynligvis bøter.
Vis hele sitatet...
Vis du ikke har noen nytte av teksten så er det vell det samme for deg om det er riktig info eller ikke og som du ser så har flere bidratt og da på en ordentlig måte, så jeg skjønner egentlig jeg ikke hva du gjør her inne.
Og det står klart å tydelig i teksten at du ikke kan nekte å la deg visitere, politiet har krav på å få se i lommene dine vis de vil, men ikke din eiendom, da skal det være en saklig grunn.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette vil vel fremkomme i avhørsrapporten? De skal skrive ned ting du blir konfrontert med. Hvis ikke må de jo dikte opp noe om at du bare plumpet ut med det el.l.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, vi hørtre ikke noe mer fra de og som "kriminell" og så går du ikke bare å spør etter papirer når du akkurat har sluppet unna med halen mellom beina.
Hvordan går jeg frem for å få se avhørrapporten?

Nå skal det sies at jeg er ikke notorisk kriminell, men jeg har vert i klammeri med politi mange ganger, jeg har skrevet denne teksten fordi jeg skulle ønske jeg viste mye av dette de første gangene jeg ble hanket inn.
I dag så er jeg lovlydig borger med 7-15 jobb. Jeg måtte flytte fra hjemplassen min for å komme meg på beina, politiet plagde meg så mye at til slutt ville ingen leie boplass til meg, eller gi meg arbeid eller i det hele tatt være min venn, og alt på grunn av noen usle gram hasj. De gjorde det rett å slett vanskelig for meg å leve, det er ikke politiets jobb, det er og en av grunnene til at jeg skriver denne teksten, det er ikke slik at man skal legge seg flat bare fordi en politimann påstår du virker misstenksom, politiets jobb er å sørge for ro og orden, blant alle mennesker, ikke bare dem som lever innenfor lovens grenser.
Det virker som at du mener politiets jobb er å mistenkeliggjøre alt og alle, eller er det bare det dere blir trent til?

Det skal og sies at jeg at veldig glad for at vi har politi, det finnes tross alt noen gærninger der ute som ikke hører hjemme på gata.
Men jakte og straffe for en liten klump hasj som ikke skader noen andre en brukeren blir så latterlig feil, gi en narkoman bot fordi han blir syk vis han ikke får dopet sitt? haha.
Jeg har og møtt et par veldig medgjørlige og hyggelige politikonstabler, møte med disse har vert betryggende og behagelig og de har alltid fått høre at de gjorde en super jobb med å ta meg slik at de forhåpentligvis fortsetter med å være hyggelige politifolk, det trenger vi.

Beklager skiveleif, dysleksi og lange tekster er ikke så gode venner..

Sitat av theskiesareblue Vis innlegg
Mye bra informasjon her, men jeg lurer på litt..
Vist en blir stoppet mens en kjører, eller bare er på en fest og har røyket,
da vil de vell være mer praktisk å snakke med politiet, og lyve til de og si at du ikke har ruset deg.
Å bli skikkelig "nei, jeg vil ikke forklare meg" vil de ikke da få større misstanke, for også ta en nakotest på deg?
Vis hele sitatet...
Du har forstått rett, det jeg mener er at når du blir konfrontert med et spørsmål og du er ikke misstenkt for noe, det er bare en nysgjerrig politimann som vil spørre deg om noe så er bare å gjøre som Ola Nordmann ville gjort, nemlig å snakke helt normalt med fyren å lyve på det som måtte være til fordel for deg.

Når du sitter på politikontoret deres og er misstenkt for noe, da burde du si at du ikke vil forklare deg.
Sist endret av Trollanon; 29. mars 2015 kl. 10:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Ja jeg gå råd, fordi politiet kan være så frekk at de stopper deg som fotgjenger på gangfeltet fordi du er en kjenning, det er krenkende.
Vis hele sitatet...
Du snakket om kjøring i ruset tilstand og hvor enkelt det var å lure disse testene.

Hvordan har det seg sånn testene aldri klarer å vise at jeg er ruset? Det er ikke vanskelig å se om noen har tatt cola eller speed og enda så har jeg stått der, tent som et lys og passert testene med glans? Jo de funker ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er særdeles tvilsomt, siden empiriske data fra hundrevis eller tusenvis av tester viser at det er stor grad av treffsikkerhet.

Det er akkurat det vi er, men du bare kverulerer rundt teksten og har bare kommet med en ting til nå som har hjulpet teksten og du har snart skrevet flere linjer enn meg.
Vis hele sitatet...
Å komme med rettelser og stille kritiske spørsmål er ikke å kverulere. Derimot kverulerer du fordi du ikke takler at det kom frem at du skrev noe som ikke stemte.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du snakket om kjøring i ruset tilstand og hvor enkelt det var å lure disse testene.
Vis hele sitatet...
Ok.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er særdeles tvilsomt, siden empiriske data fra hundrevis eller tusenvis av tester viser at det er stor grad av treffsikkerhet.
Vis hele sitatet...
Du om det.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Å komme med rettelser og stille kritiske spørsmål er ikke å kverulere. Derimot kverulerer du fordi du ikke takler at det kom frem at du skrev noe som ikke stemte.
Vis hele sitatet...
Takk for ditt bidrag.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Djiises Vis innlegg
Foto og fingeravtrykk
Du bør nekte å avgi foto og fingeravtrykk for å vanskeliggjøre politiets registreringsarbeid.
Politiet må sikte deg for et lovbrudd med en strafferamme hvor du risikerer fengsel hvis de skal kunne kreve at du skal avgi foto og fingeravtrykk.
Politiet har ikke rett til å bruke tvang eller makt uten at retten har avgjort dette.
Vis hele sitatet...
§ 160.Uten hensyn til reglene foran kan det, etter nærmere forskrifter som Kongen gir, tas fingeravtrykk og fotografi av personer som mistenkes eller er dømt for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff. Regelen i § 157 annet ledd gjelder tilsvarende. Det kan også tas fingeravtrykk og fotografi av personer som er besluttet utvist eller utlevert til fremmed stat.


Det vil si at det ikke kreves en siktelse, bare en mistanke. Etter §157 så er det retten som beslutter dette uten personens samtykke. Er det derimot fare for opphold så vil påtalemyndigheten kunne gi en besluttelse som skal gis skriftlig.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Det vil si at det ikke kreves en siktelse, bare en mistanke. Etter §157 så er det retten som beslutter dette uten personens samtykke. Er det derimot fare for opphold så vil påtalemyndigheten kunne gi en besluttelse som skal gis skriftlig.
Vis hele sitatet...
Veldig bra, vil det da si at om du er misstenkt for noe som ikke vil føre til frihetsstraff så kan de ikke bruke denne loven?
Men om du er misstenkt for noe som kan føre til at du må sone i fengsel for dine handlinger så har de frie tøyler til og ta DNA, fingeravtrykk og bilde?
Sitat av Djiises Vis innlegg
Veldig bra, vil det da si at om du er misstenkt for noe som ikke vil føre til frihetsstraff så kan de ikke bruke denne loven?
Men om du er misstenkt for noe som kan føre til at du må sone i fengsel for dine handlinger så har de frie tøyler til og ta DNA, fingeravtrykk og bilde?
Vis hele sitatet...
Det stemmer.
Det er også verdt å merke seg at politijuristen kan gi muntlig samtykke til at DNA, fingeravtrykk og bilde innhentes dersom situasjonen krever det, det skal altså ikke mer til enn en telefonsamtale.
Sitat av doseren Vis innlegg
Det stemmer.
Det er også verdt å merke seg at politijuristen kan gi muntlig samtykke til at DNA, fingeravtrykk og bilde innhentes dersom situasjonen krever det, det skal altså ikke mer til enn en telefonsamtale.
Vis hele sitatet...

Jeg måtte ta bilde og fingeravtrykk, og bli sjekket for tatoveringer osv for bruk av cannabis.
Er det sånn at politiet kan gjøre hva de vil så lenge personen ikke er helt oppdatert på rettighetene sine?

Fikk ikke noe spørsmål om jeg var villig til å ta bilde og fingeravtrykk, fikk beskjed om å møte opp dagen etterpå
Trodde det var vanlig prosedyre, men burde vell ha skjønt at politiet som oftest er ute etter å lure deg
Sist endret av EyesWideShut; 30. mars 2015 kl. 10:31.
Strafferammen for narkotikaforbrytelser er fengsel i 2 år, jf Straffeloven §162 og etter Straffeprosessloven §160 og Påtaleinnstruksens §11-1 kan det da tas fingeravtrykk og bilde av enhver som er mistenkt i saken.

Når jeg leser litt nøyere ser jeg også at det ikke kreves rettslig kjennelse for innhenting av fingeravtrykk og bilde, dette gjelder bare for kroppslig undersøkelse og innhenting av biologisk materiale.

Summa summarum; du har ikke anledning til å motsette deg at det tas fingeravtrykk og bilde hvis du er mistenkt i en sak som kan medføre frihetsstraff.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Jeg måtte ta bilde og fingeravtrykk, og bli sjekket for tatoveringer osv for bruk av cannabis.
Er det sånn at politiet kan gjøre hva de vil så lenge personen ikke er helt oppdatert på rettighetene sine?

Fikk ikke noe spørsmål om jeg var villig til å ta bilde og fingeravtrykk, fikk beskjed om å møte opp dagen etterpå
Trodde det var vanlig prosedyre, men burde vell ha skjønt at politiet som oftest er ute etter å lure deg
Vis hele sitatet...
Bruk av cannabis medfører da frihetsstraff?

Om politiet kan gjøre hva de vil kommer an på. Såvidt jeg har skjønt så har de fleste større politidistrikter ganske gode prosedyrer, f.eks. at det sitter jurister og "sjekker" politifolkenes avgjørelser. Dessuten skal alt rapporteres, så hvis politiet gjør noe galt så må de enten la være å skrive noe om det (og da er det lite nytte i å gjøre noe i utgangspunktet, siden slikt ikke vil holde i retten) eller de må lyve i rapporten, noe som er svært alvorlig.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av doseren Vis innlegg
Når jeg leser litt nøyere ser jeg også at det ikke kreves rettslig kjennelse for innhenting av fingeravtrykk og bilde, dette gjelder bare for kroppslig undersøkelse og innhenting av biologisk materiale.
frihetsstraff.
Vis hele sitatet...
Dette er helt korrekt ja. Hvis dere leser gjennom §§157-160 i straffeprosessloven så finner dere ut hva det gjelder med tanke på kroppslig undersøkelse, DNA og signalering (§160).
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Bruk av cannabis medfører da frihetsstraff?

Om politiet kan gjøre hva de vil kommer an på. Såvidt jeg har skjønt så har de fleste større politidistrikter ganske gode prosedyrer, f.eks. at det sitter jurister og "sjekker" politifolkenes avgjørelser. Dessuten skal alt rapporteres, så hvis politiet gjør noe galt så må de enten la være å skrive noe om det (og da er det lite nytte i å gjøre noe i utgangspunktet, siden slikt ikke vil holde i retten) eller de må lyve i rapporten, noe som er svært alvorlig.
Vis hele sitatet...
Fikk inntrykk av at de måtte ha en rettslig godkjennelse etter jeg leste dosern sin post(noe han endret på etter litt mer research), noe du sikkert hadde skjønt om du tokk deg tid til å lese tråden

Må bare legge til at for bruk så blir du dømt etter legemiddelloven § 31 2. ledd (jf. § 24) og ikke straffeloven §162.

Ikke at det forandrer på noen ting, siden du kan bli dømt til frihetsstraff både etter straffeloven og legemiddelloven.
Sist endret av EyesWideShut; 31. mars 2015 kl. 07:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.