Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 7625
Hei, jeg hadde en inspeksjon på eneboligen jeg leier ut her om dagen og det har seg slik at leietakeren har virkelig tatt seg til rette!

Jeg sendte sms noen dager før å spurte om det passet å komme innom for å se på div ting som skal gjøres til sommeren med huset og da sa leietaker at hun hadde fått broren til å sage ned et tre på tomten som vistnok var råttent og de fryktet det kom til å falle over altanen på huset. Dette ble gjort uten noen varsling på forhånd

Men når jeg sjekker over dette så finner jeg ut at tre store bjørketrær er sagd ned i hagen det største er iallefall 50-60år kanskje mye eldre også, mens de to andre iallefall er 20-30år. Jeg ser også på det som er kappet ned at det er ingenting som er råttent og blir forbanna og dokumenter alt med bilder!

Jeg har en følelse at trærne ble kappet ned som en unnskyldning for å få mer sol på altanen om sommeren.

Skal sende oppsigelse i posten denne uka og vurderer å gå til anmeldelse for dette! Men hvem er det som står ansvarlig her? Broren som kappet ned eller søsteren som er leietaker?
OT: Hvorfor bryr du deg om et tre?
Først så snakker du med dem om det, så snakker du med en som kan jussen. Å sende oppsigelse i posten hjelper lite hvis å felle et par trær ikke er gyldig oppsigelsesgrunn og spesielt lite hvis trærne faktisk var råtne. Er du ekspert på jussen rundt det å leie ut bolig og/eller på om trær er råtne så kan du kjøre på. Bare så det er sagt, hvor gammelt et tre er ser du på årringene, så om du ikke klarer å anslå alderen på et tre uten å gjette så trur jeg ikke du bør uttale deg om de er råtne.
Sebbai, Trær kan være fine og se på og det kan være mange grunner til å ha trær på tomten, enten om det er for det visuelle, dekke til fra naboer og lignende, og de er en del av tomten som betyr at det er hærverk å kutte det ned akkurat som det er hærverk å grave opp gresset...

Har du sjekket prisene for å få et nytt tre plantet på tomta? vet du får tak i store trær som er mange titals år gamle, men for treet og frakting/planting må du vel ut med godt over 30 000kroner, du kan høre med din nærmeste plantasje, de vet nok mer om dette.

Jeg ville nok forsøkt å få leietakeren din til å betale for dette om du virkelig vil ha et tre tilbake på tomten.
Trådstarter
23 3
Sitat av Mith Vis innlegg
Først så snakker du med dem om det, så snakker du med en som kan jussen. Å sende oppsigelse i posten hjelper lite hvis å felle et par trær ikke er gyldig oppsigelsesgrunn og spesielt lite hvis trærne faktisk var råtne. Er du ekspert på jussen rundt det å leie ut bolig og/eller på om trær er råtne så kan du kjøre på. Bare så det er sagt, hvor gammelt et tre er ser du på årringene, så om du ikke klarer å anslå alderen på et tre uten å gjette så trur jeg ikke du bør uttale deg om de er råtne.
Vis hele sitatet...
Jeg vet iallefall at det er ulovlig å felle trær på naboens tomt, så jeg går utifra at det samme gjelder for en leietaker men skal undersøke dette med advokat. Leietakeren skal ut uansett, Man tar seg ikke til rette på denne måten! Jeg bor mindre enn 1km fra eiendommen og kunne vært der på 10min for å sjekke det ut selv + gjøre jobben selv dersom hun hadde sagt ifra på forhånd.

Jeg tipper bare hvor gamle trærne er nå pga jeg var så hissig når jeg så dette at jeg ikke tenkte over å se på åringene når jeg var der her om dagen og klarer dessverre ikke å se det på bildene da de ble litt dårlige. Hadde forøvrig min far med meg og han bekreftet at de ikke var noe råte på trærne og han er dyktig på dette. Skal dra tilbake imorgen og ta bedre bilder + sjekke hvor gamle de er. Men jeg vet at de minste trærne var der når jeg var liten og det er over 25år siden nå.

En ting jeg glemte å nevne var at når de kappet ned det ene treet så falt det over det andre slik at de måtte ta det også og dette falt igjen ned på rekkverket på altanen og ødela en god bit av det, det var iallefall historien jeg fikk servert. Dette ville aldri skjedd om jeg eller min far gjorde jobben.
Her er konsekvensene etter at andre har sagd ned trær ulovlig:

Kuttet 14 trær – må betale én million


Kuttet naboens trær – krevd for 90.000 kroner
Sist endret av kristia; 20. januar 2014 kl. 16:39.
Ja, det kan godt hende det å felle noen trær er utkastelsesgrunn, men det må du nesten finne ut av før du sender en oppsigelse. Leietagere har ganske godt vern mot å bli kastet ut.
Slik jeg har forstått det i min tid som leietaker, så er fremdeles tomten og grunnen, samt hus og bygninger på tomten og området utleier sitt, og det må dermed spørres om tillatelse fra grunneier/utleier for å gjøre endringer på dette.

Det å sage ned et tre på en tomt en ikke eier kan vel fra én vinkel ses på som hærverk, så det er forståelig at trådstarter er bitter på dette, spesielt mtp. at han ikke fikk varsel på forhånd for å ta en egen vurdering iom. at det er han som eier tomta.

Jeg ville tatt kontakt med en som kan jussen rundt utleie og fått sett an denne saken fra hans eller hennes perspektiv, og deretter tatt saken opp med leietakerne, og dersom det viser seg at de ikke hadde lov å felle trærne (Personlig tror jeg det ikke er lov), så bruker trådstarter de nødvendige "kanalene" for å rette opp dette. Dvs. f.eks. å kreve erstatning for forholdet og lignende.
Sitat av jeisn Vis innlegg
Jeg vet iallefall at det er ulovlig å felle trær på naboens tomt, så jeg går utifra at det samme gjelder for en leietaker men skal undersøke dette med advokat. Leietakeren skal ut uansett, Man tar seg ikke til rette på denne måten! Jeg bor mindre enn 1km fra eiendommen og kunne vært der på 10min for å sjekke det ut selv + gjøre jobben selv dersom hun hadde sagt ifra på forhånd.

Jeg tipper bare hvor gamle trærne er nå pga jeg var så hissig når jeg så dette at jeg ikke tenkte over å se på åringene når jeg var der her om dagen og klarer dessverre ikke å se det på bildene da de ble litt dårlige. Hadde forøvrig min far med meg og han bekreftet at de ikke var noe råte på trærne og han er dyktig på dette. Skal dra tilbake imorgen og ta bedre bilder + sjekke hvor gamle de er. Men jeg vet at de minste trærne var der når jeg var liten og det er over 25år siden nå.

En ting jeg glemte å nevne var at når de kappet ned det ene treet så falt det over det andre slik at de måtte ta det også og dette falt igjen ned på rekkverket på altanen og ødela en god bit av det, det var iallefall historien jeg fikk servert. Dette ville aldri skjedd om jeg eller min far gjorde jobben.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig får du ikke hivd ut leietaker p.g.a. det der...
Eg kan godt forstå at TS er fly forbanna. Det hadde eg og vore. Eg trur likevel ikkje eg ville prøvd meg på å kaste dei ut. Iallefall ikkje om dei ellers er gode leietakera. Erstatning, derimot, ville eg nok ha krevd.
Trefelling er faktisk en ganske big deal, og jeg skjønner godt at du blir forbanna. Her er et av de første treffene på Google. Det kan fort bli rettssak og erstatningsbeløp i hundretusenkronersklassen. Men som nevnt, ta kontakt med advokat, og eventuelt en arborist, før du setter himmel og jord i bevegelse.
Sitat av jeisn Vis innlegg
Jeg vet iallefall at det er ulovlig å felle trær på naboens tomt, så jeg går utifra at det samme gjelder for en leietaker .
Vis hele sitatet...
Du har leid bort bruksretten på leilighet/tomten..
så leietager kan gjøre det meste...
Så hvis du skal ha det inn med t-skje så er det leietager som har bruksrett og ikke du.
det du sier at du skal pusse opp og vedkommende må flytte ut. det å pusse opp kan ta laaaannng tid hint

notoneofthem:

"Du har leid bort bruksretten på leilighet/tomten.." dette er bløff, hvis vedkommende mener det motsatte gi meg en link please..
Sist endret av transam; 20. januar 2014 kl. 17:22.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Du har leid bort bruksretten på leilighet/tomten..
så leietager kan gjøre det meste...
Så hvis du skal ha det inn med t-skje så er det leietager som har bruksrett og ikke du.
Vis hele sitatet...
Så om leietakeren bestemmer seg for å brenne ned huset, eller male det rosa. så har eier ingen ting han skulle sagt?

om man leier ett hus, og har bruksrett, så betyr ikke det ann man kan gjøre som man vill der..

sjekk opp fakta!
Hei.

"Leieren kan ikke uten utleierens samtykke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig", jf. husleieloven § 5-4.

Leieren har bare en bruksrett og den gir ingen rett til å gjøre forandringer på leieobjektet. Utgangspunktet er derfor at leieren ikke kan gjøre endringer verken i selve husrommet eller på bygningen eller eiendommen.

At dette er en endring på eiendommen er utvilsomt. Men når det kommer til erstatning er spørsmålet litt vanskeligere når det kommer til trær. Det blir til dels en skjønnsmessig vurdering.

Hvis du ønsker å ta dette noen vei anbefaler jeg deg å se på mulighetene for å ta det til forliksrådet.
Sist endret av dvs; 20. januar 2014 kl. 17:44.
Jeg forstår at slik oppførsel av leietaker kan sette sinne i enhver, og at disse trærne på tomten gjerne kommer med mange minner fra barndommen med klatring, føyser/husker mm. men uansett hvor mye man banner og steiker kommer ikke de trærne tilbake. Å kaste ut leigetaker vil kansje ikke gjøre noe annet enn å få dempet hevnlysten. Hva med å ta en annen vinkel på det. Krev at leieboeren skal gjøre opp for seg, og da tenker jeg på å reparere skaden i den grad det lar seg gjøre. Få trestubber og røtter fjernet og nye trær skal plantes. Trær som er fellt skal kvistes, kappes og kløyves og leveres på døren som ferdig ved i 60l sekker sammen med en flaske med god XO. Alle kvister og "restavfall" skal fjernes og kjøres vekk/på dynga. Terassen som er skadet skal settes i stand igjen og males/beises/oljes. Da spørst det om leietaker tør å finne på noe slikt igjen uten å ta kontakt med TS igjen.
Ser ut som at loven rundt det å felle andres trær er kraftig undervurdert her på forumet. Det blir slått ganske hardt ned på, folkens.
Mith har et poeng, sjekk ang år-ringene i treet. Deretter snakk med en advokat, det går som regel fint å ha en 10-minutters samtale pr telefon som riktignok er veldig givende og guider deg i riktig retning videre.

Lykke til.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Ser ut som at loven rundt det å felle andres trær er kraftig undervurdert her på forumet. Det blir slått ganske hardt ned på, folkens.
Mith har et poeng, sjekk ang år-ringene i treet. Deretter snakk med en advokat, det går som regel fint å ha en 10-minutters samtale pr telefon som riktignok er veldig givende og guider deg i riktig retning videre.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Enig i dette, eiendomsretten står sterkt i Norge. Men jeg mener at det ikke er nødvendig å ha advokat på saken slik den er nå. Jussen i det hele er ganske enkel, det er heller utmåling av en eventuell erstatning som er vanskelig å si noe konkret om. Men det er nettopp slike tvister man har forliksrådet til, de har garantert sett en del slike og kan derfor lett også ta stilling til hva er adekvat erstatningssum vil ligge på. Hvis de godtar saken har motpart møteplikt, og hvis de ikke møter kan de avsi fraværsdom i mange tilfeller.
OT: For en kjip utleier du er. Gi dem heller en advarsel eller en "bot"
Sitat av Sånn er det. Vis innlegg
OT: For en kjip utleier du er. Gi dem heller en advarsel eller en "bot"
Vis hele sitatet...
Hva om utleier en gang vil ta over sin egen eiendom igjen, og vil dermed ha trærne i hagen? Da er det litt kjipt at en leieboer har sagd dem ned uten å si ifra. Han har all rett til å være både kjip og forbanna, da et tre tar lang tid å gro.
Sitat av Sånn er det. Vis innlegg
OT: For en kjip utleier du er. Gi dem heller en advarsel eller en "bot"
Vis hele sitatet...
En advarsel er vell strengt talt mildt her.

En advarsel kunne de fått om de hadde fjernet et mindre, ungt tre fra eiendommen uten å spørre først. Men når de fjerner hele 3 trær og samtidig skaper ødeleggelse av terrasse/veranda på utleiers eiendom synes jeg det er helt på sin plass at leietaker gjør opp for seg. For alt vi vet kan det hende verdien på tomten til utleier har sunket pga trefellingen, i tillegg til et klart brudd på loven som dvs siterte.

Har selv kappet ned et par trær på en leid eiendom, men jeg hadde da vitterlig vett nok til å ringe huseier først å spørre om det var i orden. Dette var riktignok mindre bjørketrær som stengte for solgang i hagen, men man spør da ettersom det ikke er din eiendom.

Støtter de som foreslår forliksrådet her, finn en erstatningssum eller arbeid du mener de bør utføre for å trekk de for forliksrådet.

Forøvrig mener jeg uten å vite noe spesifikt at dette er leietakers ansvar. Om hun hadde leid et profesjonelt firma eller en hyggelig nabo så er det ikke nødvendigvis at de vet at hun ikke har rett til å felle noe som helst. Få forøvrig skikkelige fagfolk til å se på om det er råte i det treet de mente det var råte i, det er noe jeg regner med leietaker ikke har gjort og du stiller sterkere med en fagpersons mening. En hundrelapp til en som driver med skogsdrift er kanskje nok til å få en skikkelig vurdering.
Ta kontakt med en advokat og forhør deg om hva du bør gjøre framover i saken =)
Å felle trer uten tilatelse er alvorlig og du bør ikke gi opp saken
Usselt gjort av dere kalle huseier for kjip osv. Dere er vel de som fort kunne funnet på gjort det samme selv.

Jeg er kanskje litt sær, siden jeg er en gutt med grønne fingre. Glad i planter og trær. Jeg personlig ser på trær som et møbel på tomta. Det er huseier sin eiendom. De tar seg til rette uten og konfrontere han med det først, da passer det godt med en god smekk på fingrene.

Jeg kontaktet senest huseier i går for spørsmål om maling av vinduskarmen og montering av antenne utvendig til RiksTV. Fikk positivt svar på maling av karm, men negativt svar på montering av antenne utendørs på veggen.

Jeg leier en annen manns eiendom. Jeg ville aldri turt ture fram slik som har blitt gjort med huseier i akkurat tilfellet her. Kan nesten garantere at de treerne ikke hadde forsvunnet har huseier bodd i samme hus, eller nabolaget.

Håper det ordner seg, og at du får i deg nye leietagere etterhvert. For alt du vet så har de anlagt parkeringshus i kjelleren neste gang du kommer på besøk.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 21. januar 2014 kl. 01:46.
Det burde være en selvfølge og helt klart og på det rene at man tar vare på en eiendom man leier (til låns for penger). Man tar seg ikke tilrette på en annen mans eiendom og driver med vandalisme! Få de ut, de eier ikke respekt for eiendommen de får låne for penger (leier).
Sist endret av Huttetutta; 21. januar 2014 kl. 02:23.
Man trenger ikke ha grønne fingre for å skjønne at leietakerene har tatt seg jævlig til rette hvis de sager ned tre store trær uten å spørre først.. Jeg hadde hyret advokat for så å både saksøke og kaste ut leietakerene..
Du har faktisk ikke lov til å felle trær på egen tomt uten å søke kommunen om lov til det. Du kan risikere å få en stor bot for dette...og siden det er din eiendom så kommer nok den på deg. Jeg ville ikke ha stolt på leieboerne dine, få dem ut!