Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5724
Har aldri fått noe halliser av det før. Men fikk nå og har hatt det og sist gang jeg tok for å få sove.
Sist tok jeg 4. da kunne jeg ligge i senga å se borti sofaen klær som såvidt "Bevegte" seg.


Og Nå rett vesiden av pcskjerm (ikke rydda) står det en melkekartong kaffekanne 4Borg pilsner. ser jeg på det så ser det ut som om de vil flykte. Alle flaskene inkl melken står å skjelver..

Er Imovane en gang iblant. Brukte mye før av imovane og diverse andre medkiamenter. Men veldi lite nå.

MEN.. Har noen andre opplevd dette? Syns d var ganske morsomt !

Takk for Svar
[GodHelg]
Sist endret av Junglemafia; 7. september 2013 kl. 02:26.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
aldri opplevd men hørtes gøy ut da :P
Har opplevd dette både på Imovane og Stilnoct, vel å merke i høyere doser. Så ja, de har absolutt potensiale til å gi hallusinogene effekter.
Sist endret av Juliaan; 7. september 2013 kl. 02:44.
spsite 45mg samt en flaske sprit (dont ask me why..), våkna opp med at taket og veggene prøvde å skille seg fra hverandre. Om imovanen hadde noe med det å gjøre er uvisst, men har aldri opplevd det samme dagen derpå (tidlig på morgenen).
Er mulig å oppleve ganske sterke halliser ved bruk av Imovane, som regel ved høye doser og alkoholinntak. Direkte vanlig tror jeg ikke det er tho, kjenner flere som bruker Imovane, og bare et fåtall av dem opplever halliseffekter av medikamentet. Har selv opplevd det ved et par anledninger, og har ikke fått noen bivirkninger av det, bortsett fra å generelt føle meg som 50 øre dagen etterpå, samt at alt jeg spiser/drikker smaker kjemisk.
Jeg har fått det noen ganger, selv ved små doser. Men kun om rommet er mørkt. Når jeg da får nattsyn ser jeg farger som ligner på DNA-molekyler, edderkopper og forskjellige streker. Mye beveger seg som dyne og ting på veggen. Men om jeg konsentrer synet så blir de som oftest borte.

Er mulig og ha det litt gøy med Imovane ja.
mørkt rom + Imovane = hallusinasjoner, selv i små doser.
Har også opplevd "halliser" på Imovane og Stilnoct, jeg tror dette varierer veldig fra person til person.
Men vil ikke kalle det halliser, mere synsbedrag.

For eks. De fleste erfaringene mine med disse 2 stoffene er at ting flyter rundt: som at mønstrene på vegg til vegg teppet mitt beveger seg i sikksakk, eller at smileyene på facebooken flyter vekk fra chatten og "flyr" rundt på skjermen.

Har også opplevd psykose med å ta 3 småglass vin, og 2 imovane der jeg ringte venner og sa at skygger angrep mæ. Husker ikke stort av dette da jeg våknet opp på sykehuset med skader, og div.. Konklusjon: anbefaler ingen til å innta alkohol og medisin av dette kalibret!
Sist endret av Slett1; 7. september 2013 kl. 19:45.
Jeg går på Stilnoct for tiden. Hadde ett lite uhell for ett par uker siden, skadet øret, og nå piper det ganske heftig.

Uansett, poenget er, det piper som faen i øret, så fikk Stilnoct. Sliter å sove med den (forpulte) pipinga. Lå sammen med en vennine for to dager siden. Tok en Stilnoct. 10 minutter senere var det både folk inne på soverommet, vinduet hadde forandret seg til en munn, og veggene rørte på seg. Var aldri skummelt, men var redd for at folka skulle stikke av med vennina mi. Så jeg var veldig opptatt med å passe på henne. Plutselig bare slukna jeg. Så var det ny dag. :P
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg går på Stilnoct for tiden. Hadde ett lite uhell for ett par uker siden, skadet øret, og nå piper det ganske heftig.

Uansett, poenget er, det piper som faen i øret, så fikk Stilnoct. Sliter å sove med den (forpulte) pipinga. Lå sammen med en vennine for to dager siden. Tok en Stilnoct. 10 minutter senere var det både folk inne på soverommet, vinduet hadde forandret seg til en munn, og veggene rørte på seg. Var aldri skummelt, men var redd for at folka skulle stikke av med vennina mi. Så jeg var veldig opptatt med å passe på henne. Plutselig bare slukna jeg. Så var det ny dag. :P
Vis hele sitatet...
Fikk du såpass heftig effekt av bare EN pille? 10 mg?
Alkohol og evt døgning/lite søvn i forkant skal visstnok også spille litt inn på om man får hallusinogene effekter, var dette en faktor?
Sist endret av Juliaan; 8. september 2013 kl. 19:39.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Fikk du såpass heftig effekt av bare EN pille? 10 mg?
Alkohol og evt døgning/lite søvn i forkant skal visstnok også spille litt inn på om man får hallusinogene effekter, var dette en faktor?
Vis hele sitatet...

Vel, hallusinasjonene var ikke mer alvorlig enn at jeg var klar over at det bare var innbillninger. Men ja, jeg tok kun en pille, 10mg. Jeg tok en igår kveld også, men da fikk jeg ikke noe hallusinasjoner.

Jeg går også på noen andre medisiner akkurat nå, pga skade i øret. De kan jo være med å påvirke de også. Ikke vet jeg.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Fikk du såpass heftig effekt av bare EN pille? 10 mg?
Alkohol og evt døgning/lite søvn i forkant skal visstnok også spille litt inn på om man får hallusinogene effekter, var dette en faktor?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ta en 5mg Imovane, finne ut at jeg hadde noe jeg måtte gjøre før jeg skulle legge meg og være våken i et par timer ekstra uten å kjenne virkningen av pillen overhodet.

Jeg kan også ta en 5mg pille, legge meg ned i et mørkt rom og se ting flyte rundt.

Jo nærmere man er til å sovne jo sterkere opplever man virkningen.
Et mørkt rom med bare svake siluetter av gjenstander og former tjuedobler også de visuelle effektene.
We got machetes!
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg kan ta en 5mg Imovane, finne ut at jeg hadde noe jeg måtte gjøre før jeg skulle legge meg og være våken i et par timer ekstra uten å kjenne virkningen av pillen overhodet.

Jeg kan også ta en 5mg pille, legge meg ned i et mørkt rom og se ting flyte rundt.

Jo nærmere man er til å sovne jo sterkere opplever man virkningen.
Et mørkt rom med bare svake siluetter av gjenstander og former tjuedobler også de visuelle effektene.
Vis hele sitatet...
hehehe, Ja har tydeligivs merket dette ! Mørkt rom , eks foran datan med lyset av på kveld/natten. Da blir det mye morro å se xD
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjent sak at man hallusinerer på både Stilnoct og Imovane, Du kan også risikere og våkne opp dagen etter å finne ut at du har spist 10-20 stk ekstra. Stalltips; legg deg for å SOVE, og ikke bare ta en til fordi det er gøy...
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bombasa Vis innlegg
mørkt rom + Imovane = hallusinasjoner, selv i små doser.
Vis hele sitatet...
5mg?
Sitat av CassaMilla Vis innlegg
Kjent sak at man hallusinerer på både Stilnoct og Imovane, Du kan også risikere og våkne opp dagen etter å finne ut at du har spist 10-20 stk ekstra. Stalltips; legg deg for å SOVE, og ikke bare ta en til fordi det er gøy...
Vis hele sitatet...
Jepp. Speielt Stilnoct. Been ther done that. Og våkne til et hus og pc/tlf der du har har gjort utrolig mye rart.

Vet jeg skrev i, den gang, Nettby eit svært innlegg, der jeg har skrevet som at tastaturbrikkene var byttet om. Fullstendig uleselig. Men det var komma, punktum, linjeopphold og hele greia.

Stilnoct bruken slutta den dagen jeg fant ut jeg skulle kjøre til butikken for å handle mat på morningen.. landa i grøfta.. og husker ikke en dritt. Utrolig at jeg berga kortet.
Veldig vanlig om man holder seg våken etter å ha tatt Imovane. Ser ofte at objekter jeg ser på "puster" eller rører på seg.
Da jeg startet på Imovane. Ble det en del audio halliser.
Ret før jeg sovnet hørte jeg altid en kort lyd, typ enkel konsonant i det som jeg fattet som feltet mellem min indre stemme og lyden fra øret.
Satt på baksetet i en bil på vej hjem. Hadde tatt 7,5mg. Etter hvert kom der en ekko effekt på al snakken i bilen, var som å bevege seg gjennem en tunnel af lyde
Sitat av StoreHumla Vis innlegg
Jepp. Speielt Stilnoct. Been ther done that. Og våkne til et hus og pc/tlf der du har har gjort utrolig mye rart.

Vet jeg skrev i, den gang, Nettby eit svært innlegg, der jeg har skrevet som at tastaturbrikkene var byttet om. Fullstendig uleselig. Men det var komma, punktum, linjeopphold og hele greia.

Stilnoct bruken slutta den dagen jeg fant ut jeg skulle kjøre til butikken for å handle mat på morningen.. landa i grøfta.. og husker ikke en dritt. Utrolig at jeg berga kortet.
Vis hele sitatet...
Enig. Jeg liker ikke Stilnoct rett og slett pga. dette. Da tolererer jeg Imovane mye bedre. Men vet enkelte er motsatt og foretrekker Stilnoct. Jeg brukte den et par dager før jeg måtte gå tilbake, jeg trodde jeg hadde innbruddstyver utenfor og ringte folk steinrusa, inkludert mamma.
Haha ja jeg har også fått "hallis" på Imovane. Tror jeg var 14 år og legen hadde skrevet ut dose til en voksen person, så når jeg tok den og valgte å ikke sove så så jeg masse stjerner og "Cosmos" xD
Ja, dette skjedde nesten hver gang de første gangene jeg tok Imovane. Husker hvordan ting i rommet beveget seg, ting fløt rundt i lufta, gardinene "pustet" osv. Men dette forsvant etter at jeg hadde tatt Imovane cirka 20 ganger, nå skjer det nesten ikke lenger i det heletatt. Hvis jeg er heldig kan jeg se en kaffekopp bevege seg pittelitt, men det er alt. Tror hallusinarsjoner er noe som forsvinner med tiden eller hvis man bruker det mye.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Lommeløkt Vis innlegg
Ja, dette skjedde nesten hver gang de første gangene jeg tok Imovane. Husker hvordan ting i rommet beveget seg, ting fløt rundt i lufta, gardinene "pustet" osv. Men dette forsvant etter at jeg hadde tatt Imovane cirka 20 ganger, nå skjer det nesten ikke lenger i det heletatt. Hvis jeg er heldig kan jeg se en kaffekopp bevege seg pittelitt, men det er alt. Tror hallusinarsjoner er noe som forsvinner med tiden eller hvis man bruker det mye.
Vis hele sitatet...
Men skjer dette bare på veldig store doser? Jeg tenkte å ta 5mg (altså 1 pille)
Aldri opplevd hallis på imovane 7,5mg. Men jeg legger meg å sovner ganske fort når jeg har tatt dem. Aldri prøvd å holde meg våken.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Sammen Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syns at dette med at ting beveger seg og vegger og gulv puster på Imovane og stilnoct er ganske interessant. Men det som hadde vært interessant å vite er konkret hvorfor skjer dette? Og hvorfor akkurat pusting og bølger?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns at dette med at ting beveger seg og vegger og gulv puster på Imovane og stilnoct er ganske interessant. Men det som hadde vært interessant å vite er konkret hvorfor skjer dette? Og hvorfor akkurat pusting og bølger?
Vis hele sitatet...
Felleskatalogen sier dette:

Høy affinitet for bindingssteder innenfor GABA-reseptorkomplekset, der det forsterker den normale transmisjonen av GABA.

Mer spesifikt så virker Imovane på GABAB visst jeg ikke tar feil.

Mulig du finner svaret ved å lese deg opp på hvordan GABAB reseptoren virker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns at dette med at ting beveger seg og vegger og gulv puster på Imovane og stilnoct er ganske interessant. Men det som hadde vært interessant å vite er konkret hvorfor skjer dette? Og hvorfor akkurat pusting og bølger?
Vis hele sitatet...
Pusting og bølger er relativt standar ved ting som gir halliser utover det vet jeg ikke. Hvilken doser brukte du?
Anonym bruker
"Sammen Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Pusting og bølger er relativt standar ved ting som gir halliser utover det vet jeg ikke. Hvilken doser brukte du?
Vis hele sitatet...
Men ved schizofreni og hallusinasjonene de har så ha rde helt andre hallusinasjoner. Syns det er litt rart.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et skille som mange har ikke har fått med seg er det mellom ekte hallusinasjoner, altså de som oppleves helt reelle (vanligst fra dissosiativer eller psykoser når man f.eks snakker med noen som ikke er til stede), og pseudohallusinasjoner, slike som ligger "oppå" virkeligheten og man vet kommer innenfra, typiske "pustende" overflater og fraktaler i mørket. Man får normalt ikke "ekte" halliser av psykedelika. Har ikke opplevd noen av variantene på z-hypnotika selv, uten å ha prøvd særlig store doser. Sjelden smart å ruse seg på noe som fungerer og man bruker medisinsk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men ved schizofreni og hallusinasjonene de har så ha rde helt andre hallusinasjoner. Syns det er litt rart.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Et skille som mange har ikke har fått med seg er det mellom ekte hallusinasjoner, altså de som oppleves helt reelle (vanligst fra dissosiativer eller psykoser når man f.eks snakker med noen som ikke er til stede), og pseudohallusinasjoner, slike som ligger "oppå" virkeligheten og man vet kommer innenfra, typiske "pustende" overflater og fraktaler i mørket. Man får normalt ikke "ekte" halliser av psykedelika. Har ikke opplevd noen av variantene på z-hypnotika selv, uten å ha prøvd særlig store doser. Sjelden smart å ruse seg på noe som fungerer og man bruker medisinsk.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke rart. Man kunne jo stilt spørsmålet andre veien: Hvorfor skulle synsbedrag man opplever på zopiclone ha noe som helst likhet med synsbedrag under en rekke mentale lidelser vi enda ikke forstår oss helt på?

Her kommer vel noe som er enda mer skremmende for de uinnvidde: Vi vet nesten ikke hvordan noe medisin faktisk fungerer, men vi har studert de nok og testet de på nok dyr og så mennesker til å anse de som trygge og at vi har en god forståelse av effekt og bivirkninger, men akkurat den farmakinetiske handlingen? Dette gjelder ikke alle medikamenter selvfølgelig, f.eks har vi relativt god forståelse av mekanismene til kjente klassikere som Opiater.
Så å gi noe mer konkret grunn til hvorfor zopiclone kan gi hallusinasjoner er vanskelig, det eneste vi vet er at det påvirker GABA systemet som er en regulator på mengden aktivitet i hjernen, man skrur ned aktiviteten og det fører til søvn.

Her kommer begrensingen av språket vårt til syne, hallusinasjoner er kanskje et for vidt begrep, da det brukes til å forklare alle slags synsbedrag. Det er som sagt forskjell på hallusinasjoner under påvirkning av psykedelika og det deleriske stoffer kan gi deg. Tripprapporter og rykter virker til å gi et inntrykk av at sopp og LSD får deg til å se mye rart, men det ganske overdrevet. Synet ditt vil forvrenges, du kan se vanndammer der det ikke er noe, farger kan skiftes eller oppfattes annerledes og andre små forvrengninger som at ting puster. Ansikter kan være vanskelig å forholde seg til, de "endrer form" uten at de gjør det, et ansikt kan se helt annerledes ut fra et sekund til et annet og det kan være ekstremt nok til at noen ler hysterisk eller får et panikkanfall eller noe i mellom.

Delerium derimot er noe annet, med psykedelika er man oftest klar over at man har hatt i seg noe. Jeg sier oftest, jeg har vært borti folk får panikk og blir redde, de er kanskje fult klar over at de har hatt i seg noe og at det vil gå over men de føler de ikke har kontroll og at effektene er for mye og for skumle.
Delerium derimot, som kan oppleves ved inntak av deleriske stoffer, under psykoser eller lidelser som schizofreni. De kan variere i intensitet men den store forskjellen er: Den som opplever det kan ikke skille det fra virkeligheten, det er ikke noe rare visuelle spill i synet, det er faktiske situasjoner som utspiller seg der de f.eks tror de snakker med noen som ikke er der, har stemmer som forteller de at du skal ta de eller farlige situasjoner som oppstår som de må beskytte seg for. Personen har INGEN grunn til å tro at disse opplevelsene ikke er ekte, de må lære å håndtere og ignorere tegnene.
En film som viser litt hvordan det kan oppleves er filmen "A beautiful mind".

Liten digresjon det her men følte for å forklare litt
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig bra skrevet og forklart Dodecha, nesten så det siste avsnittet faktisk trigga psykiatri-angsten min. "Virkelighetsbrudd" er noe helt for seg selv og kan ikke sammenlignes med noen form for rus jeg har opplevd selv.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Veldig bra skrevet og forklart Dodecha, nesten så det siste avsnittet faktisk trigga psykiatri-angsten min. "Virkelighetsbrudd" er noe helt for seg selv og kan ikke sammenlignes med noen form for rus jeg har opplevd selv.
Vis hele sitatet...
Takk!
Jeg har ikke opplevd skikkelige virkelighetsbrudd, kanskje vært på grensen, men av det jeg har lest og snakket med folk som har opplevd det er det virkelig store forskjeller ute å går.

Jeg tror også media gjør oss en bjørnetjeneste ved å mikse begrep og mystifisere ting. Dop og undergrunnskultur er jo sorte-per man kan dra frem for å skremme litt nå og da og da passer det best å gjøre ting akkurat mystisk og lite konkrete fakta. Det er nesten komisk for noen med innsikt å analysere media.
Så da ender jo publikum opp med usammenhengende informasjon og løgner, de har jo tenkt å holde seg unna dette svineriet så de tørster jo ikke akkurat etter å lese seg opp på det heller.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei det er ikke rart. Man kunne jo stilt spørsmålet andre veien: Hvorfor skulle synsbedrag man opplever på zopiclone ha noe som helst likhet med synsbedrag under en rekke mentale lidelser vi enda ikke forstår oss helt på?

Her kommer vel noe som er enda mer skremmende for de uinnvidde: Vi vet nesten ikke hvordan noe medisin faktisk fungerer, men vi har studert de nok og testet de på nok dyr og så mennesker til å anse de som trygge og at vi har en god forståelse av effekt og bivirkninger, men akkurat den farmakinetiske handlingen? Dette gjelder ikke alle medikamenter selvfølgelig, f.eks har vi relativt god forståelse av mekanismene til kjente klassikere som Opiater.
Så å gi noe mer konkret grunn til hvorfor zopiclone kan gi hallusinasjoner er vanskelig, det eneste vi vet er at det påvirker GABA systemet som er en regulator på mengden aktivitet i hjernen, man skrur ned aktiviteten og det fører til søvn.

Her kommer begrensingen av språket vårt til syne, hallusinasjoner er kanskje et for vidt begrep, da det brukes til å forklare alle slags synsbedrag. Det er som sagt forskjell på hallusinasjoner under påvirkning av psykedelika og det deleriske stoffer kan gi deg. Tripprapporter og rykter virker til å gi et inntrykk av at sopp og LSD får deg til å se mye rart, men det ganske overdrevet. Synet ditt vil forvrenges, du kan se vanndammer der det ikke er noe, farger kan skiftes eller oppfattes annerledes og andre små forvrengninger som at ting puster. Ansikter kan være vanskelig å forholde seg til, de "endrer form" uten at de gjør det, et ansikt kan se helt annerledes ut fra et sekund til et annet og det kan være ekstremt nok til at noen ler hysterisk eller får et panikkanfall eller noe i mellom.

Delerium derimot er noe annet, med psykedelika er man oftest klar over at man har hatt i seg noe. Jeg sier oftest, jeg har vært borti folk får panikk og blir redde, de er kanskje fult klar over at de har hatt i seg noe og at det vil gå over men de føler de ikke har kontroll og at effektene er for mye og for skumle.
Delerium derimot, som kan oppleves ved inntak av deleriske stoffer, under psykoser eller lidelser som schizofreni. De kan variere i intensitet men den store forskjellen er: Den som opplever det kan ikke skille det fra virkeligheten, det er ikke noe rare visuelle spill i synet, det er faktiske situasjoner som utspiller seg der de f.eks tror de snakker med noen som ikke er der, har stemmer som forteller de at du skal ta de eller farlige situasjoner som oppstår som de må beskytte seg for. Personen har INGEN grunn til å tro at disse opplevelsene ikke er ekte, de må lære å håndtere og ignorere tegnene.
En film som viser litt hvordan det kan oppleves er filmen "A beautiful mind".

Liten digresjon det her men følte for å forklare litt
Vis hele sitatet...
Virker ikke Zopiclone og benzoer ved å ØKE aktiviteten i GABA-komplekset?
Står jo selv om zoiclone i felleskatalogen: forsterker den normale transmisjonen av GABA.

Husker selv da jeg flere ganger har vært gjennom psykose pga. Søvnmangel og bruk av ADHD-medisiner. Også pga. Masse Opioder som Morfin og Oxycodone. Men det har vært relativt sjeldent.

Jeg vet egentlig at det jeg opplever ikke er ekte. Men jeg er ikke villig til å ignorere alle symptomene, i tilfelle de er ekte. Og å ignorere de vil i så tilfelle sette livet mitt i grusomt fare.

Trodde en gang at leiligheten min ble fylt med gass. Et eksempel på noe man ikke bare kan ignorere uansett hvor umulig og ulogisk det er.
Sist endret av einsteindragon; 26. desember 2023 kl. 23:18.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Virker ikke Zopiclone og benzoer ved å ØKE aktiviteten i GABA-komplekset?
Står jo selv om zoiclone i felleskatalogen: forsterker den normale transmisjonen av GABA.
Vis hele sitatet...
Jeg forklarte det ikke mer detaljert men
GABA øker av zopiclone ja, som igjen regulerer mengden "trafikk" i hjernen. Jo mer GABA jo mindre aktivitet I hjernen.
Imovane gir meg helt avsindige halliser!

Tok en før leggetid og skulle ta meg en dusj. Inne på badet ser jeg ned på beina mime, hvor jeg ser at alle hårene på bena mine er i fullstendig borgerkrig.

Det var det merkeligste jeg noen gang hadde sett. Vi snakker hårstrå i form av den strekfiguren som pleide å gå på tv, som igjen brukte andre hårstrå som våpen... det var rett og slett et blodbad, hvor jeg så meg nødt til å gripe inn. Våknet derfor med to barberte lår...
Immovane halliser I mørkt rom er veldig vanlig. Både jeg og dama koste oss med det av og til. Vi levde oss litt inn i det og snakket med personen på andre siden av rommet. Ga han navn og hele pakka.
Eneste jeg har opplevd på imovane er jernsmak i kjeften dagen derpå………..