Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4305
Heisann

Er det noe her som kan gi meg noen gode tips/råd til valg av et tilnærmet perfekt mediastream system for hus/enebolig??

Jeg er nettopp ferdig med og bygge hus. Har lagt inn nettverkskabler i helehuset fordelt på alle rom. Skal kjøre smart tv og har også lagt inn sonos lydanlegg.

Trenger derfor et bra system som jeg lett kan streame ting fra, ser for meg og ha lagringsenheten på kontoret. f.eks Netgaer eller Synologi disk (noen som har noe erfaring med disse??)

Elller om det rett ogslett er smartere og bruke envanlig stasjoner pc med et slikt media senter program?? Noen anbelfalinger til en god stasjoner pc der jeg kan kjøre 2 stk skjærmer samtidig??
Sjekk ut XBMC. Tipper det vil dekke dine behov og vel så det!
Du kan kjøre en vanlig pc, en monster pc eller en ferdig nas (m/tv tilkobling) det er helt opp til deg. Mest fleksibelt er det nok å bruke en pc. Smell inn store disker og kjør sw raid. Så kan du streame i hele huset. Xbmc er et godt alternativ. Veldig brukervennlig.

Anbefaler at du bruker en pc, kjører FreeNAS og Xbmc. Da har du en kombo som takler alt. Kjør virtualisering på jernet.

http://www.xen.org/

Om du bare vil ha det enkelt kjør xbmc for ditt os.
Evt. med feks ubuntu og samba.
Sist endret av random67489; 3. desember 2012 kl. 01:28.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Rasberry Pi vil passe deg bra. God nok for 1080p og så liten at du uten problem kan gjemme den inni tvbordet. Med Rasberry Pi slipper du også viftestøy.
Jeg har en NAS og en rasberry pi med xmbc, selvom jeg bare har en rasberry så fungerer det nok helt sikkert med flere.
Det er et ganske godt oppsett
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du kan kjøre en vanlig pc, en monster pc eller en ferdig nas (m/tv tilkobling) det er helt opp til deg. Mest fleksibelt er det nok å bruke en pc. Smell inn store disker og kjør sw raid. Så kan du streame i hele huset. Xbmc er et godt alternativ. Veldig brukervennlig.

Anbefaler at du bruker en pc, kjører FreeNAS og Xbmc. Da har du en kombo som takler alt. Kjør virtualisering på jernet.

http://www.xen.org/

Om du bare vil ha det enkelt kjør xbmc for ditt os.
Evt. med feks ubuntu og samba.
Vis hele sitatet...
Dette Free Nas og XBMC, er det rett og slett programmer man laster ned på pcèn??

Disse ferdigbygde netverkshdd NAS er de ikke til og anbefale? f.eks Netgear ready nas eller Synology disk??
Ja det er rett og slett det.

Nei anbefaler ikke ferdige NAS fordi de ofte får problemer om du streamer til flere rom samtidig.
Anbefaler heller ikke raspberry pi. Den er for treg rett og slett. Når du har stort bibliotek tar det tid når du skal finne det du leter etter.

Du kan jo bare teste litt med xen også lager du bare virtuelle maskiner. Kjør kopi av rent oppsett i starten slik at du kan slette om du roter det til. Det er veldig kjapt å bare fyre opp en ny virtuell maskin om det blir krøll.

Om du ikke orker å virtualisere så kan du jo bare kjøre xbmc direkte. Den er super den.


Edit: Ser ut til at jeg har drukket meg (ord)blind i kveld. Tror jeg har blitt nordisk mester i skriveleif her i kveld.
Sist endret av random67489; 5. desember 2012 kl. 04:22.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av random67489 Vis innlegg
Anbefaler heller ikke raspberry pi. Den er for treg rett og slett. Når du har stort bibliotek tar det tid når du skal finne det du leter etter.
Vis hele sitatet...
Snakker du av erfaring eller er det noe du har lest eller hørt et sted?
Vurderer selv å kjøpe en Raspberry Pi for å bruke som mediesenter, men om den er treg når man har store bibliotek må jeg nesten finne et alternativ.
Sist endret av s1gh; 5. desember 2012 kl. 14:06.
Jeg har nettopp kjøpt WD TV Live, og synes den fungerer veldig bra. Har stasjonær pc med alt av media på. WD boksen er koblet til nettet med kabel (har også trådløs, men det er ikke å anbefale), koblet til tv med HDMI og forsterker med optisk. Den kan spille alt (ihvertfall det jeg har testet) bilde- og lydformater. Grensesnittet på den er også veldig oversiktlig og greit, samt at den er billig (600-700.-).

Lett å sette opp og fungerer bra.
XBMC.

Ikke et eget "system" med lagring og streaming og sånt, men fy dæven så bra det egentlig er
Sikkerhetsklarert
Jeg har en synology nas hvor alt lagres, deretter en "spillmaskin" som står på 24/7. Denne kjører Plex.
Tven min (samsung) har plex klient installert som streamer data fra nas. Fungerer veldig bra.

Har også strukket lang hdmi kabel fra spillmaskinen til tven, så har jeg xbmc som backup noen ganger da plex ikke har oppdatert library fort nok.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Snakker du av erfaring eller er det noe du har lest eller hørt et sted?
Vurderer selv å kjøpe en Raspberry Pi for å bruke som mediesenter, men om den er treg når man har store bibliotek må jeg nesten finne et alternativ.
Vis hele sitatet...
En kamerat bestilte for mange og fikk maset meg til å få prøve en av de.
Men det gikk tregt og det var ikke til mine forventninger. Snakket med flere etterpå som heller ikke var 100% fornøyd med annet enn selve prisen for raspPI. For den er jo skremmende billig bare 25$ eller noe slikt. Men det er altså mulig å gjøre oppgaven bedre.

For all jeg la ikke voldsom innsats i oppgaven og det er mulig en kanskje kunne tatt grep for å finjustere eller optimalisere ytelsen. Men tror at gevinst i beste fall blir marginal.

For meg er htpc en viktig bit da jeg er såpass entusiast at jeg er igang med å lage eget kino rom. Og da betaler jeg heller et par lapper på noe som kjører 100% smooth. Så kan jeg heller spare litt ekstra på matbudsjett eller røyke litt mindre en periode.
Sitat av Zendium Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Først vil jeg takke så meget for denne lista

Ser på dette kabinettet, tror du ikke det er for lite med tenke på hvis man skal kunne ha plass til en hel masse hdd??

Hvis jeg alikevel skal gå for en pc med mediasenter er det ikke da lurt å kjøre på med et ganske stort kabinet der jeg kan få plass til det meste. For da kan jeg jo kombinere samme pcèn til kontor bruk samt mediasenter.

Ønsker igrunnen få pcèn så kraftig som mulig slik at jeg kan kjøre mange programer og div samtidig som dette mediasenter fungerer. Så hvis du har lyst til og hjelpe meg med en liste til alt jeg trenger for å få det til så hadde det vært helt topp
Ser ut som et ok oppsett. Enig i det med kabinett. Større er generelt bedre mtp fremtidig plass etc. Dessuten blir det enklere å få et oppsett som er så stille som mulig. Har du større kabinett bør du kanskje også vurdere noctuas nh14d. Et rimelig kabinett som også er stille er jo define r4. Ser bra nok ut til å kunne stå i stuen.

Ser på skjermkortet at du ikke er en hardcore spillemann og da har du igrunnen lite å frykte mtp virtualisering.
Da kan du kjøre forskjellige virtuelle maskiner samtidig slik at du har en filserver, en htpc og en kontor pc på en og samme hardware. Du kan bruke både windows og linux om hverandre også.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av mediafreak Vis innlegg
Først vil jeg takke så meget for denne lista

Ser på dette kabinettet, tror du ikke det er for lite med tenke på hvis man skal kunne ha plass til en hel masse hdd??

Hvis jeg alikevel skal gå for en pc med mediasenter er det ikke da lurt å kjøre på med et ganske stort kabinet der jeg kan få plass til det meste. For da kan jeg jo kombinere samme pcèn til kontor bruk samt mediasenter.

Ønsker igrunnen få pcèn så kraftig som mulig slik at jeg kan kjøre mange programer og div samtidig som dette mediasenter fungerer. Så hvis du har lyst til og hjelpe meg med en liste til alt jeg trenger for å få det til så hadde det vært helt topp
Vis hele sitatet...
Hvor mye plass er det du tenker på? En disk på 3/4 TB holder til MYE data. Jeg kan sette opp en noe kraftigere oppsett om du ønsker det. Intel socket kanskje også om det er det du ønsker.

Si litt mer spesifikt hva du ser etter. Så lite å stille som mulig men fortsatt mulighet for mye HDD plass som mulig? Og samtidlig så kraftig som mulig?

Her er en liste til det dobbelte av prisen. Intel fire-kjerner CPU, Zotac GT 640 GPU, MSI HK, 8 GB 2133mhz RAM, 6 TB lagring og 120GB SSD
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Låner tråden litt.

Kanskje noen av dere kunne hjelpt meg litt med et mediasenter.
Casen er at jeg har fiber inn til huset og har lagt opp cat 5 kabler inn i alle rom, men på modemet må jeg velge om nettverkskablen skal sende tv eller internett signaler.
Og siden tvboksen bruker kabelen i stua så har jeg ikke annet å bruke til internett enn trådløst (noe jeg ikke har lyst til å bruke) til et eventuelt mediasenter.

Har et ønske om å lett kunne slenge filmer og serier fra kontorpcen over til mediasenteret slik at jeg kan sitte i stua og se på, og kunne spille av musikk/youtube videoer fra mediasenteret.

Noen som har et forslag til løsning, gjerne et relativt billig et.
Hvis du ikke trenger HD, skaff deg en gammel svart xbox, modifiser den for pirat bruk og legg inn f.eks Avalaunch Operativsystem og XBMC.
Mest sexy mediecenter jeg noengang har hatt, alt funka knallbra, kontrollen sitter som støpt og så har du muligheten til å legge inn noen spill i tillegg.
Sist endret av Bothrops; 6. desember 2012 kl. 10:05.
Sikkerhetsklarert
Sitat av r0bin Vis innlegg
Låner tråden litt.

Kanskje noen av dere kunne hjelpt meg litt med et mediasenter.
Casen er at jeg har fiber inn til huset og har lagt opp cat 5 kabler inn i alle rom, men på modemet må jeg velge om nettverkskablen skal sende tv eller internett signaler.
Og siden tvboksen bruker kabelen i stua så har jeg ikke annet å bruke til internett enn trådløst (noe jeg ikke har lyst til å bruke) til et eventuelt mediasenter.

Har et ønske om å lett kunne slenge filmer og serier fra kontorpcen over til mediasenteret slik at jeg kan sitte i stua og se på, og kunne spille av musikk/youtube videoer fra mediasenteret.

Noen som har et forslag til løsning, gjerne et relativt billig et.
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt offtopic, og du burde lage en egen tråd.

Jeg regner med at hjemmesentralen din er fra lyse/altibox, i såfall skiller den på tv og internett vha vlan. Enten må du bruke en splitter ved modemet, og en splitter i stua, da kan du kjøre to nett i samme kabel. Eller du må inn med en managed switch som kan tagge vlan, da må du ha en slik switch i begge ender.
En siste løsning er å trekke opp en ekstra kabel. Dette er kanskje det enkleste og beste.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Dette er jo helt offtopic, og du burde lage en egen tråd.

Jeg regner med at hjemmesentralen din er fra lyse/altibox, i såfall skiller den på tv og internett vha vlan. Enten må du bruke en splitter ved modemet, og en splitter i stua, da kan du kjøre to nett i samme kabel. Eller du må inn med en managed switch som kan tagge vlan, da må du ha en slik switch i begge ender.
En siste løsning er å trekke opp en ekstra kabel. Dette er kanskje det enkleste og beste.
Vis hele sitatet...
Jo, du har nok rett, burde kanskje laga en egen tråd.

Ja av de løsningene du skisserte virker det nok lettest å trekke en ny kabel.

Takk for hjelpa
Sitat av Zendium Vis innlegg
Hvor mye plass er det du tenker på? En disk på 3/4 TB holder til MYE data. Jeg kan sette opp en noe kraftigere oppsett om du ønsker det. Intel socket kanskje også om det er det du ønsker.

Si litt mer spesifikt hva du ser etter. Så lite å stille som mulig men fortsatt mulighet for mye HDD plass som mulig? Og samtidlig så kraftig som mulig?

Her er en liste til det dobbelte av prisen. Intel fire-kjerner CPU, Zotac GT 640 GPU, MSI HK, 8 GB 2133mhz RAM, 6 TB lagring og 120GB SSD
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at hvis jeg først skal gå for en pc så kan jeg likså godt ha et kabinett der jeg har alle muligheter. Den kommer til og stå på kontoret så størrelsen har igrunnen ikke noe å si. Og vil heller betale noen lapper ekstra for å få en kraftig nok pc som ikke vil gå ut på dato de først kommende årene.
Så er jo også noen andre spørsmål om hvordan jeg bør fordele hardiskene. Man har jo et såkalt raid sys. er ikke helt inni dette, men ser at det ofte blir anbefalt i forbindelse med NAS (mediasenter). Så om det kanskje også er lurt å ha noen av hdd i SSD også med tanke på viktige dokumenter/bilder?

Og si at hvis man har mange hdd i et kabinett er det da mulig og skru de av og på via f.eks et tastetrykk? For det er jo ikke vitsi at alle kjører samtidig hvis man ikke skal bruke de.
Det med og kombinere flere opperativsystemer samtig er også noe jeg kunne tenke meg.
Er f.eks windows 8 noe å anbefale til et slikt system eller burde jeg holde meg til 7?
Jeg skal prøve og lage meg ei liste forgøy her inne så kunne du kansje ha bedømt om det er brukelig sammen
Veldig relevant:

XBMC har akkurat blitt sluppet for android! Et enkelt nettbrett med HDMI ut skal altså i teorien ikke være så langt unna et perfekt mediesenter, om man ikke skal noe annet enn å se film og denslags.

http://xbmc.org/natethomas/2012/12/0...-with-android/

Det kjører helt smooth på telefonen min, som ikke er spesielt bra...

Og så en vanlig PC som kjører UnRaid som NAS. Den skrur kun på de diskene du bruker. En veldig smart NAS-løsning.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av mediafreak Vis innlegg
[COLOR="Magenta"]Jeg tenker at hvis jeg først skal gå for en pc så kan jeg likså godt ha et kabinett der jeg har alle muligheter. Den kommer til og stå på kontoret så størrelsen har igrunnen ikke noe å si. Og vil heller betale noen lapper ekstra for å få en kraftig nok pc som ikke vil gå ut på dato de først kommende årene. [/COLOR]
[COLOR="Lime"]Så er jo også noen andre spørsmål om hvordan jeg bør fordele hardiskene. Man har jo et såkalt raid sys. er ikke helt inni dette, men ser at det ofte blir anbefalt i forbindelse med NAS (mediasenter). Så om det kanskje også er lurt å ha noen av hdd i SSD også med tanke på viktige dokumenter/bilder?[/COLOR]

[COLOR="Blue"]Og si at hvis man har mange hdd i et kabinett er det da mulig og skru de av og på via f.eks et tastetrykk? For det er jo ikke vitsi at alle kjører samtidig hvis man ikke skal bruke de.[/COLOR]
Det med og kombinere flere opperativsystemer samtig er også noe jeg kunne tenke meg.
Er f.eks windows 8 noe å anbefale til et slikt system eller burde jeg holde meg til 7?
[COLOR="Red"]Jeg skal prøve og lage meg ei liste forgøy her inne så kunne du kansje ha bedømt om det er brukelig sammen[/COLOR]
Vis hele sitatet...
[COLOR="rgb(255, 0, 255)"]Bra[/COLOR]


[COLOR="lime"]Hva som skiller en ordinær HDD fra en NAS disk kan jeg ikke svar deg på, men jeg tror kanskje det har noe med stabilitet og levetid å gjøre. (Correct me if i'm wrong)
Raid kan du lese om her.[/COLOR]


[COLOR="blue"]WD har disker i en serie som heter Green. Disse diskene har innebygget teknologi for energisparing.[/COLOR]


[COLOR="red"]Gleder meg til å se [/COLOR]
Anbefaler virkelig ikke RAID til det formålet. RAID bruker "striping" for å øke hastigheten (som ikke trengs for f.eks streaming av bluray) som igjen gjør at alle diskene må spinne for å lese eller skrive til RAIDet. JBOD er bedre, men som nevnt over; UnRaid er genialt til NAS siden det både har redundancy og egentlig er en JBOD. Dessuten kjører det fra en minnepenn og er en micro-versjon av linux der man ikke kan gjøre så mye galt.
Styr unna Green Diskene. De er overaktiv i sleep mode og de kan gå i sleep mens du streamer filmer.
Da vil du oppleve hakking eller heng.

Du må ikke stresse med å spare strøm på disker. Det utgjør minimalt uansett. Idag trenger en ikke bry seg om diskene, de skjøtter seg selv via smart programvare innebygd i dem. Du vil jo at diskene skal stå med strøm og være klar til dyst når du måtte ønske å ha tak i data. Enten du streamer eller trenger tilgang til filer.

Sitat av Zendium Vis innlegg
[COLOR="rgb(255, 0, 255)"]Bra[/COLOR]


[COLOR="lime"]Hva som skiller en ordinær HDD fra en NAS disk kan jeg ikke svar deg på, men jeg tror kanskje det har noe med stabilitet og levetid å gjøre. (Correct me if i'm wrong)
Raid kan du lese om her.[/COLOR]


[COLOR="blue"]WD har disker i en serie som heter Green. Disse diskene har innebygget teknologi for energisparing.[/COLOR]


[COLOR="red"]Gleder meg til å se [/COLOR]
Vis hele sitatet...

Du har sikkert hatt en plan med innlegget ditt i tusen farger men den planen slo kraftig feil.

Det ser helt for jævlig ut og er vanskelig å lese pga alle fargene. Tenk på de som feks er fargeblind.

Bedre å bruke Italic eller Bold om du ønsker å utheve noe evt. Underscore.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av random67489 Vis innlegg
Styr unna Green Diskene. De er overaktiv i sleep mode og de kan gå i sleep mens du streamer filmer.
Da vil du oppleve hakking eller heng.

Du må ikke stresse med å spare strøm på disker. Det utgjør minimalt uansett. Idag trenger en ikke bry seg om diskene, de skjøtter seg selv via smart programvare innebygd i dem. Du vil jo at diskene skal stå med strøm og være klar til dyst når du måtte ønske å ha tak i data. Enten du streamer eller trenger tilgang til filer.




Du har sikkert hatt en plan med innlegget ditt i tusen farger men den planen slo kraftig feil.

Det ser helt for jævlig ut og er vanskelig å lese pga alle fargene. Tenk på de som feks er fargeblind.

Bedre å bruke Italic eller Bold om du ønsker å utheve noe evt. Underscore.
Vis hele sitatet...
Vitsen var å markere hva jeg svarte på.....
Men det funket heller dårlig slik jeg ser det.
Bedre da og evt dele opp quoten.
Sitat av Zendium Vis innlegg
Hvor mye plass er det du tenker på? En disk på 3/4 TB holder til MYE data. Jeg kan sette opp en noe kraftigere oppsett om du ønsker det. Intel socket kanskje også om det er det du ønsker.

Si litt mer spesifikt hva du ser etter. Så lite å stille som mulig men fortsatt mulighet for mye HDD plass som mulig? Og samtidlig så kraftig som mulig?

Her er en liste til det dobbelte av prisen. Intel fire-kjerner CPU, Zotac GT 640 GPU, MSI HK, 8 GB 2133mhz RAM, 6 TB lagring og 120GB SSD
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvordan eg får denne lista delt her så gjorde et forsøk på og kopiere linken. Du får si ifra hvis du ikke får åpnet den.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...ListId=1164731
Sist endret av mediafreak; 6. desember 2012 kl. 23:27.
WD Green for RAID/NAS? WD Red er ett bedre valg.

Det beste ville jo vært en liten maskin, men for slikt bruk krever det ikke noe særlig mer enn en FX-4100 eller en i5-2500k.

Jeg ville sagt:

i5-2500k/3570k eller AMD FX-4100
4/8gb RAM (1600mHz CL9)
Standard HK
Raidcontroller (om du virkelig ønsker RAID)
Ett 640 eller 7750

2/3/4/5/etc. (ta det etter behov) WD Red disker.
Dropp kostbar raidkontroller og kjør heller software Raid.
Noen som har noen innspill på denne lista?

ASUS P8Z77-V DELUXE, Socket-1155
Intel® Core i7-3770 Processor
Corsair TX 650W PSU

Intel® High Performance Liquid Cooling
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB
Kingston HyperX Cooling Fan
XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Cooler Master Cosmos II Ultra Tower


Vet at det kanskje er litt overkill hvis det kun skal brukes til mediastreaming, men skal bruke den til og kjøre endel større programmer + jeg vil den skal være oppdatert en del år fremover.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
WD Green for RAID/NAS? WD Red er ett bedre valg.

Det beste ville jo vært en liten maskin, men for slikt bruk krever det ikke noe særlig mer enn en FX-4100 eller en i5-2500k.

Jeg ville sagt:

i5-2500k/3570k eller AMD FX-4100
4/8gb RAM (1600mHz CL9)
Standard HK
Raidcontroller (om du virkelig ønsker RAID)
Ett 640 eller 7750

2/3/4/5/etc. (ta det etter behov) WD Red disker.
Vis hele sitatet...
Hva synes du om denne kombinasjonen?
ASUS P8Z77-V DELUXE, Socket-1155
Intel® Core i7-3770 Processor
Corsair TX 650W PSU

Intel® High Performance Liquid Cooling
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB
Kingston HyperX Cooling Fan
XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Cooler Master Cosmos II Ultra Tower


Vet at det kanskje er litt overkill hvis det kun skal brukes til mediastreaming, men skal bruke den til og kjøre endel større programmer + jeg vil den skal være oppdatert en del år fremover.
Bytt ut til en AX PSU og en i5, så er du set så langt jeg vet.
jeg har satt opp server hjemme nå, en WHS 2011 og der har jeg filer som jeg har tilgang overalt (i verden, der de har nett) og der kan jeg stream'e filmer musikk bilder OSV. og det er herligt. WHS 2011 FTW
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Bytt ut til en AX PSU og en i5, så er du set så langt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Er ikke i7 bedre en i5 da?

Sitat av mediafreak Vis innlegg
Er ikke i7 bedre en i5 da?
Vis hele sitatet...
Hvor mange Watt bør jeg gå for??
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av mediafreak Vis innlegg
Er ikke i7 bedre en i5 da?
i5 har noen områder der den gjør ting bedre og til en billigere pris en i7


Hvor mange Watt bør jeg gå for??
600-700W burde holde
Vis hele sitatet...

**titegn**