Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2613
Noen andre freakere som har fått opp interessen for god ørelyd?

Det er vokst en del dem siste årene og tror korona ga ett lite hump opp. Det gjorde hvertfall det for min del! Har alltid vært glad i å høre på musikk, og brukt stort sett AirPods. Men gikk inn for å teste ut hva audiophile greia var for rundt 2 år siden.

Kjøpte Sennheiser HD650 med en god DAP (iBasso DX160) og hadde det største gliset 2 dager i strekk.

Siden den tid så har det gått ganske heftig raskt, ADHD og hyperfokus på hobby, pluss impulskjøp og ja du skjønner greia…

Men dette er nok en hobby som har kommet for å bli, lurer derfor på om det finnes flere freakere som har blitt dratt med på bølgen.
Er også interessert i hodetelefoner og Head-Fi. Har Audeze LCD-X, Hifiman Ananda, Sennheiser HD6XX og HD58X. LCD-X bruker jeg mest til hip-hop, mens Ananda går mest til Rock og vokal. Sennheiserne passer til alt mulig. Må si at 6XX er veldig bra til å være så billig, de er jo egentlig 650 bare at de er billigere. 58X er det samme bare med mer bass og treble.
Sist endret av something; 15. januar 2022 kl. 11:53.
Tja, teller Stax SR-009S? Haha

Så ja, er over gjennomsnittet glad i god lyd om det er på hodet eller på gulvet spiller fint liten rolle
Sitat av 420master Vis innlegg
Tja, teller Stax SR-009S? Haha

Så ja, er over gjennomsnittet glad i god lyd om det er på hodet eller på gulvet spiller fint liten rolle
Vis hele sitatet...
Hva driver du dem med? Selv bruker jeg en schiit stack, Magni-Modi.
Brukt hodetelefoner i mange år, men er først det siste par årene jeg har gått for det man kan kalle "Hi-Fi".

Bruker en Topping D90/A90 stack som er koblet til pc'en. Valget av hodetelefoner, så ble det i første omgang Audeze LCD-2 Classic og et par med Sennheiser HD650 som jeg bruker som reserve eller til mer kritisk lytting.

LCD-2C'ene låter varme og mørke. Herlig behagelig lyd som man kan høre på i flere timer uten å bli sliten. De har rask og punching bass, men som ikke dekker over detaljene i den øvre frekvensen i musikken. M.a.o bassen låter presis og ikke grøtete.

HD650 er meget detaljerte, nesten på høyde med sin storebror HD800S, men til en brøkdel av prisen. Detaljer kommer lett fram, og de har et ganske bredt lydbilde. Kan beskrives som om musikken blir servert på et sølvfat, og man kan plukke ut hvor på fatet lyden kommer i fra.
Men de er ikke i nærheten av LCD-2C når det gjelder bass og de lavere frekvenser.

Neste innkjøp blir å finne et brukt par med LCD-3. De dukker opp noen på Finn.no i nye og ne.

Sist endret av something; 15. januar 2022 kl. 23:07.
Sebbai's Avatar
Trådstarter
Sitat av something Vis innlegg
Er også interessert i hodetelefoner og Head-Fi. Har Audeze LCD-X, Hifiman Ananda, Sennheiser HD6XX og HD58X. LCD-X bruker jeg mest til hip-hop, mens Ananda går mest til Rock og vokal. Sennheiserne passer til alt mulig. Må si at 6XX er veldig bra til å være så billig, de er jo egentlig 650 bare at de er billigere. 58X er det samme bare med mer bass og treble.
Vis hele sitatet...
Kult! Har kikket en del på LCD-X, og ble veldig nysgjerrig da den ble oppdatert i fjord, hverfall i følge noen av dem jeg følger på YouTube, audeze har ikke selv sagt noe om endringer men... LCD-X skal være litt annerledes tunet enn den typiske Audeze tuninga, som jeg kan syntes å være litt mørk, derfor den fanget interessen. Hadde LCD-MX4 før som skal være like drivere som LCD-X og -GX, men med kraftigere magneter, den digget jeg. Men Følte HE6 var bedre, så da solgte jeg den pga økonomi.

Selv er jeg frelst av HIFIMAN sin tuning, og bruker mine HE6 mest. Digget også Arya V3 (Stealth magnet) og Susvara selvfølgelig. Har ikke fått høre de tidligere Arya V1 & V2, men ble overrasket over Bassen på V3, dem gikk like dypt som HE6 og Susvara, men med litt mindre impact og rytme som jeg beskriver det som.

Har også en Magni 3+ her, tar den med når jeg skal på tur, konge liten amp med masse krefter.

Ellers så har det gått ganske vilt for seg site året, kjøpt og bytta hodetelefoner raskere enn lønna har kommet inn. Har vel eid 7 par med HE6 modeller, så den er jo helt klar en evig favoritt hos meg.

Sitat av 420master Vis innlegg
Tja, teller Stax SR-009S? Haha

Så ja, er over gjennomsnittet glad i god lyd om det er på hodet eller på gulvet spiller fint liten rolle
Vis hele sitatet...
Haha, ja det er innafor! Gikk du rett for dem etter 1 eller 2 andre STAX? Hvilken Energizer bruker du?

Kjenner flere STAX frelste, dem har vell den lyden som overrasker mest ved første lytt, har hverfall vært sånn med dem jeg har vist frem setupet til i familie og vennekretsen.

Selv har jeg hatt:
Energizere: STAX 007tii, STAX 717, STAX 253x, Kghhsv Carbon
Ørehøytalere: STAX L700, STAX L300, STAX 007mk2.
Har ikke fått hørt 009 enda dessverre, men har ikke lenger noe STAX i hus.

Nå sitter jeg igjen med Sonoma M1 Headphone system av elektrostatisk headfi, deres siste Bravura revisjon er i bestilling, så den dukker opp i starten av februar.

Sitat av Eplejus Vis innlegg
Brukt hodetelefoner i mange år, men er først det siste par årene jeg har gått for det man kan kalle "Hi-Fi".

Bruker en Topping D90/A90 stack som er koblet til pc'en. Valget av hodetelefoner, så ble det i første omgang Audeze LCD-2 Classic og et par med Sennheiser HD650 som jeg bruker som reserve eller til mer kritisk lytting.

LCD-2C'ene låter varme og mørke. Herlig behagelig lyd som man kan høre på i flere timer uten å bli sliten. De har rask og punching bass, men som ikke dekker over detaljene i den øvre frekvensen i musikken. M.a.o bassen låter presis og ikke grøtete.

HD650 er meget detaljerte, nesten på høyde med sin storebror HD800S, men til en brøkdel av prisen. Detaljer kommer lett fram, og de har et ganske bredt lydbilde. Kan beskrives som om musikken blir servert på et sølvfat, og man kan plukke ut hvor på fatet lyden kommer i fra.
Men de er ikke i nærheten av LCD-2C når det gjelder bass og de lavere frekvenser.

Neste innkjøp blir å finne et brukt par med LCD-3. De dukker opp noen på Finn.no i nye og ne.

Vis hele sitatet...
Ryddig og god stack det der, kjørte A90 før. Gikk over til Burson stack, siden A90 clippet av en eller annen grunn på ett av mine HE6 par. Men er superfornøyd med Burson, den hadde også litt mer slam i sub bass, som jeg ikke har noe i mot. Basshead på avrusning...

Digget bass før, men etter å ha hørt god bass, så er det alfa omega. Er blitt allergisk mot slapp muddy bass som jeg digget for 2 år siden...

HD650/6xx har jeg vel solgt og kjøpt 4 ganger, nå er jeg på utkikk igjen. Fantastisk hodetelefon som ikke gjør noe feil, også vokser dem på hva du bytter ut i systemet. Dem mangler jo litt i nederste register, men det er derfor vi har Planare hodetelefoner

Har du vurdert HE6SE V1/V2? Syntes dem er like detaljerte som LCD-3, men dem har en mye bedre bass og naturlig presentasjon. Liquid er det beste ordet jeg har hørt for å beskrive Gull-belagte driverene fra HIFIMAN (HE6 og Susvara).
Dem krever litt kraft, men det har du jo. Adorama selger HE6SE V2 grisebillig om dagen, har kjøpt den 2 ganger av dem. Havner på rundt 8k med moms og frakt, men dem knuser alt du finner på brukten opp til 15k med den Stack´n du har der
Sist endret av Sebbai; 16. januar 2022 kl. 03:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Audeze LCD-X 2021 utgaven er vel litt mer naturlig tunet enn de andre, ellers er det en meget fremragende og god bass og den typiske audeze lyden. Må si at Audeze lyden passer best til hip-hop og litt basstung musikk, mens hifiman passer bedre til kritisk lytting som gitarspill og rock.
Sitat av something Vis innlegg
Hva driver du dem med? Selv bruker jeg en schiit stack, Magni-Modi.
Vis hele sitatet...
Akkurat nå kjører jeg Rotel RC1572 pre out til SRM 700T dyr hobby men jaggu meg verdt det

Sitat av Sebbai Vis innlegg
Kult! Har kikket en del på LCD-X, og ble veldig nysgjerrig da den ble oppdatert i fjord, hverfall i følge noen av dem jeg følger på YouTube, audeze har ikke selv sagt noe om endringer men... LCD-X skal være litt annerledes tunet enn den typiske Audeze tuninga, som jeg kan syntes å være litt mørk, derfor den fanget interessen. Hadde LCD-MX4 før som skal være like drivere som LCD-X og -GX, men med kraftigere magneter, den digget jeg. Men Følte HE6 var bedre, så da solgte jeg den pga økonomi.

Selv er jeg frelst av HIFIMAN sin tuning, og bruker mine HE6 mest. Digget også Arya V3 (Stealth magnet) og Susvara selvfølgelig. Har ikke fått høre de tidligere Arya V1 & V2, men ble overrasket over Bassen på V3, dem gikk like dypt som HE6 og Susvara, men med litt mindre impact og rytme som jeg beskriver det som.

Har også en Magni 3+ her, tar den med når jeg skal på tur, konge liten amp med masse krefter.

Ellers så har det gått ganske vilt for seg site året, kjøpt og bytta hodetelefoner raskere enn lønna har kommet inn. Har vel eid 7 par med HE6 modeller, så den er jo helt klar en evig favoritt hos meg.



Haha, ja det er innafor! Gikk du rett for dem etter 1 eller 2 andre STAX? Hvilken Energizer bruker du?

Kjenner flere STAX frelste, dem har vell den lyden som overrasker mest ved første lytt, har hverfall vært sånn med dem jeg har vist frem setupet til i familie og vennekretsen.
Vis hele sitatet...
Fikk mulighet å kjøpe SR 303 fra 1997 (uåpnet) og en 2025 og ble frelst med engang, brukte vel 2 år på å spare meg råd til 009S men har aldri sett meg tilbake. Fikk beskjed om å ikke forvente noe særlig bass men med for forsterker og skikkelig driver så Ble jeg meget overrasket over dybden. Eneste som er litt kjedelig er at jeg spiller like mye musikk for andre i rommet som jeg gjør til ørene omtrent haha

Har også studiomonitorer på en god dac og vurderer å gå til innkjøp av B&W 702 S2 men lider nok ingen nød
Har du vurdert HE6SE V1/V2? Syntes dem er like detaljerte som LCD-3, men dem har en mye bedre bass og naturlig presentasjon. Liquid er det beste ordet jeg har hørt for å beskrive Gull-belagte driverene fra HIFIMAN (HE6 og Susvara).
Dem krever litt kraft, men det har du jo. Adorama selger HE6SE V2 grisebillig om dagen, har kjøpt den 2 ganger av dem. Havner på rundt 8k med moms og frakt, men dem knuser alt du finner på brukten opp til 15k med den Stack´n du har der
Vis hele sitatet...
Forstår det slik at HE6SE er ganske lik LCD-X? Nøytrale og detaljerte, men med bra punch?

Hadde vært artig å prøvd de. Synd det ikke finnes noen forhandlere i nærheten av meg som har disse på lager.
Ser at Hifiman selger en open-box av disse for $605 dollar.
Fristende, men man vil jo gjerne prøve før man kjøper.
Har vært helfrelst siden første ungen kom i hus i 2006. Hifi-interessen er der fortsatt men går mest i headfi nå for tida.

Kjører stort sett via Simaudio hodetelefonforsterker/DAC men har også en Schiit Jotunheim kobla til PCen og en Little Dot MK IV på soverommet.

Har altfor mange sett hodetelefoner. De jeg bruker mest er LCD-4 (elektronisk musikk), Shure 1540 (akustisk og vokal), Beyer DT 1770 (kongen av lukkede allroundklokker), Hifiman 560 v3 til jazz, Grado GS-2 jeg kjøpte på impuls, Sony MDRV F1 og sist men ikke minst: fem sett DT770 ���� Sistnevnte har jeg hatt med meg i alle år og slitt ut fire sett. Første kjøpte jeg i 1992/1993 om jeg ikke heeeeeeelt feil. Stygglenge siden ihvertfall.

Har også to sett Sony MDR-V 700 fra dj-perioden min. Disse er veeeeeldig slitne og Sennheiser HD-25 II gjør denne jobben nå hvis jeg snurrer skiver for moro skyld.

Jeg bytter mye hodetelefoner og det er en del av hobbyen i mine ører/øyne. Finne det ultimate settet. Mest bang for the bucks må nok være LCD-2ene jeg hadde før. Ananda, Sundara og DT1770 er nok de jeg også setter svært høyt på lista. Sennheiser HD650 og 800 er de to største skuffelsene i mine ører, dette har med personlige preferanser og ikke selve settene da de er av høy kvalitet!