Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3343
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har begått lovbrudd i ungdommen, men har lest det skal forsvinne etter 2 år.

Men kan det spille en rolle om man skal ta jegerprøven osv?
Kommer litt an på lovbruddet det. Jeg ble tatt for cannabis bruk å besittelse da jeg var 16, men fikk godkjent søknad på hagle da jeg var 20-21.
Og å hva du gjør nå, hvis politiet har etteretning på at du henger i miljøer man ikke ønsker at det skal være våpen i så kan det og virke inn, selv om du ikke har gjort noe galt de siste 0 åra
Anonym bruker
"Fri Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Og å hva du gjør nå, hvis politiet har etteretning på at du henger i miljøer man ikke ønsker at det skal være våpen i så kan det og virke inn, selv om du ikke har gjort noe galt de siste 0 åra
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke for min den vært fall. Det lokale politiet vet godt hvem jeg er og hvem jeg henger med men alle mine søknader har gått rett igjennom. Bare og søke uansett.
Anonym bruker
"Klok Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Og å hva du gjør nå, hvis politiet har etteretning på at du henger i miljøer man ikke ønsker at det skal være våpen i så kan det og virke inn, selv om du ikke har gjort noe galt de siste 0 åra
Vis hele sitatet...
Da hadde de beslaglagt hagla mi på razzia så det tviler jeg på.
På jegerprøven spiller det ingen rolle, det er på en eventuell våpensøknad det spiller inn. Hvis du ble tatt for ulovlig oppbevaring av våpen, eller vold av noe slag så er de ganske strenge tror jeg men etter en del år uten noe mer på rullebladet tror jeg det også skal gå. Det er ingen regel om at ting forsvinner etter 2 år.

Hva er målet her? Vil du jakte? Eller bare eie våpen eller hva? For det er ganske avslappede regler i forhold til å låne våpen til jakt, hvis du kjenner noen som eier våpen. Det kan lånes inntil en måned om gangen bare med en lapp du alltid må ha med hvor det godkjennes av eier.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kommer litt an på lovbruddet det. Jeg ble tatt for cannabis bruk å besittelse da jeg var 16, men fikk godkjent søknad på hagle da jeg var 20-21.
Vis hele sitatet...
Sitat av UncleSam Vis innlegg
På jegerprøven spiller det ingen rolle, det er på en eventuell våpensøknad det spiller inn. Hvis du ble tatt for ulovlig oppbevaring av våpen, eller vold av noe slag så er de ganske strenge tror jeg men etter en del år uten noe mer på rullebladet tror jeg det også skal gå. Det er ingen regel om at ting forsvinner etter 2 år.

Hva er målet her? Vil du jakte? Eller bare eie våpen eller hva? For det er ganske avslappede regler i forhold til å låne våpen til jakt, hvis du kjenner noen som eier våpen. Det kan lånes inntil en måned om gangen bare med en lapp du alltid må ha med hvor det godkjennes av eier.
Vis hele sitatet...
Lovbruddene var vold og hærverk, besittelse av legemidler/rusmiddler.

Hærverk og vold, var jeg 15 år. Men besittelse var jeg 17 år.
Tipper det skal gå grei, men var det fyllebråk eller annen vold?
Er jo mange som havner på glattcelle pga bråk på byen uten å miste eller ikke få våpen.
Regner med det uansett skal gå bra.
De skal ta en helhetsvurdering, men er nok ulik praksis rundtom. Kjenner flere som har fått avslått med bakgrunn i miljøet, men da henger de rundt MC klubbene.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kommer veldig an på hva du har gjort og hvem som behandler det. Jeg vet en som fikk godkjenning selv om han hadde sonet noen måneder bak murene for grovt narkotikalovbrudd, og det var bare 5-6 år etter
oppfylle kravene til vandel, edruelighet og skikkethet

Punkt to i info om hvordan søke om våpen.

Så her er du avhengig av dårlig politiarbeid hvis du henger i feil miljø.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
For det er ganske avslappede regler i forhold til å låne våpen til jakt, hvis du kjenner noen som eier våpen. Det kan lånes inntil en måned om gangen bare med en lapp du alltid må ha med hvor det godkjennes av eier.
Vis hele sitatet...
Reglene for utlån har blitt strammet inn, må ha våpentillatelse for å låne våpen på lik linje som å eie nå.
Sitat av Rautrii Vis innlegg
Reglene for utlån har blitt strammet inn, må ha våpentillatelse for å låne våpen på lik linje som å eie nå.
Vis hele sitatet...
Våpentillatelse ja, okay? Så du må eie eget våpen for å få låne ett annet? For før holdt det med kun jegerprøven.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Våpentillatelse ja, okay? Så du må eie eget våpen for å få låne ett annet? For før holdt det med kun jegerprøven.
Vis hele sitatet...
Nei, du må søke om å få låne men trenger ikke å ha våpen fra før.

https://www.politiet.no/tjenester/va...apen-til-jakt/

Har du ikke våpenkort må du søke
Før du søker må du vite:

Jegernummeret ditt som du står oppført i Jegerregisteret med.
Du må oppgi serienummeret på våpenskapet du skal oppbevaret våpenet i, når du søker. Du trenger ikke eie våpenskapet selv, men du må kjenne til serienummeret på skapet der våpenet skal oppbevares.
Sist endret av NokErNok; 20. desember 2021 kl. 22:42.