Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1316
har nå fått en 1000/100 linje som det står at det heter.
eneste router jeg har er en gammel trofast rt-n53, på info om den står det: 600 Mbit/s, (300+300Mbps)

skjønner ikke helt hvordan alle siffre henger ihop men er min router en bottleneck?

på speedtest får jeg 3ms, 91 download, å 90 upload.


Tja.. 300 er da teoretisk når alle forhold er optimal så at du får 91 med litt grums er ikke så rart.
Eneste jeg kan se umiddelbart er at denne er 10 år gammel og med det argumentet hadde jeg løpt å kjøpt ny uten å plundre noe mer med gammel moro.

Portene er dessuten:
LAN ports
4 x 10/100 Mbps
WAN ports
1 x 10/100 Mbps

Denne museumsgjenstanden bør vel ligge på finn.no før dagen er omme.
Sist endret av Dough; 12. desember 2021 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
er det dårlig at den er 10 år gammel?

men hvor mye forskjell kan jeg forvente med en ny router?

WAN ports
1 x 10/100 Mbps

betyr dette at jeg bare får 10/100 av 1000/100?
Sist endret av magnet; 12. desember 2021 kl. 12:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av magnet Vis innlegg
er det dårlig at den er 10 år gammel?

men hvor mye forskjell kan jeg forvente med en ny router?
Vis hele sitatet...
Du vil ikke få noe mer ut av denne enn det du får. Den var nok ikke den vasseste når den var ny eller. Så jeg har vel svart deg godt nok til at du får avgjøre om du vil fortsette å ruge på den.


Min Linksys er vel og snart like gammel men den er da tross alt 1.9Gbps med Gb porter. Jeg beholder den fordi den fungerer etter dagens standard. .

Sitat av magnet Vis innlegg

betyr dette at jeg bare får 10/100 av 1000/100?
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet så betyr 10/100 at den støtter både 10 og 100 Mbps på de fysiske portene.

Det betyr vel da at du bare får 100Mbps interenet fra kabel inn til ruter. . Du kan sånn jeg tolker det overføre trådløst med 300 men portene dine er begrenset til 100.

Med forbehold, er mange freaks som er kjappere på dette enn meg.

Det du bør spørre deg selv om er jo hvorvidt du trenger mer enn 100Mbps..
Sist endret av Dough; 12. desember 2021 kl. 13:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg er litt plaget med lag spikes og packet loss i spill, gamer competitive og dette kan ofte koste en win.

kan det ligge på at feks router er 10 år gammel?
eller er det enkelt og greit mer hastighet man trenger da?
Sitat av magnet Vis innlegg
jeg er litt plaget med lag spikes og packet loss i spill, gamer competitive og dette kan ofte koste en win.

kan det ligge på at feks router er 10 år gammel?
eller er det enkelt og greit mer hastighet man trenger da?
Vis hele sitatet...
Kan jeg gi deg et direkte og velment råd?
Slutt å spørre om den gamle routeren din, skift den ut umiddelbart og glem alle bekymringene. Vi som har erfaring / kunnskap om dette vet at det er dette som er best for deg og vil føre til at du ikke trenger å bruke tid og energi på det jeg er 120% sikker. Du får uansett ikke utnyttet 1000Mbit med en router som bare vil ta imot maks 100Mbit.

Men når det er sagt, hvis du opplever lag-spikes, kan det helt klart være en fordel å vurdere å legge en nettverkskabel mellom pc-en og (den nye) routeren din.

Trenger du råd / anbefaling til hvilken router du skal kjøpe?
Sist endret av Tysteren; 12. desember 2021 kl. 14:07.
PS så er det søndagsåpne butikker, Elkjøp osv i dag.