Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4086
Hei, jeg leier et hus der jeg må betale vann og renovasjon selv.
Her jeg bor er kommunale avgifter veldig høye så var litt nysgjerrig på om det er noen måter å manipulere vannmåleren i huset uten å fjerne plomberingen på den. Noen som har prøvd det samme?
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Følger, dette kunne jeg også tenke meg å gjøre, kommunen her er brutale
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hørt en kan sette magneter på måleren for å få den til å stoppe, men kan jo hende de vitale delene er laget av plast
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har hørt en kan sette magneter på måleren for å få den til å stoppe, men kan jo hende de vitale delene er laget av plast
Vis hele sitatet...
Har prøvd med magneten jeg linker til under, men hadde ingen effekt. Kan jo være forskjellige målere, så kan hende det funker på andre enn den vi har installert, men tenker det er noe produsenten har tenkt på.
Jeg var ikke ute etter å svindle, kun for å se om det hadde noen effekt.

https://www.supermagnete.de/eng/bloc...m_Q-51-51-25-N
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det første du må er jo å finne ut korleis måleren fungerer.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Moderne digitale målere bruker ultralyd og har derfor ingen bevegelige deler som kan stoppes med magnet.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Datagutten: Hva med de gamle?
Her vi bor, er det mekaniske målere som er installert, og som jeg testet magneten på.
Jeg er rørlegger. Hvis du har ett slamfilter før vannmåleren, så er det 3/4’’ gjenger. Da kan man man lage en bypass rundt vannmåleren med pex rør. Det fordrer at du har en annen åpen gjenge da, eller om du kan kappe innpå ett t rør på kv siden

Send meg gjerne bilder på pm av anlegget så kan jeg se om man kan gjøre det enkelt

Jeg har ikke gjort det selv, da jeg skjønner hvorfor vannet koster det det koster
Sist endret av Pillepalle; 11. desember 2021 kl. 09:56.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Pillepalle: jeg for min del er ikke interessert i å lage en bypass, det blir det bråk av den dagen det kommer stikkprøvekontroll. Kunne bare tenke meg å bremse den med noen kubikk pr år. I tillegg mistenker jeg at den viser for mye, synes det høres drøyt ut med 270 kubikk pr år for en familie på to voksne og to barn. Men det er kanskje normalt, mulig du vet som jobber i bransjen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I tillegg mistenker jeg at den viser for mye, synes det høres drøyt ut med 270 kubikk pr år for en familie på to voksne og to barn. Men det er kanskje normalt, mulig du vet som jobber i bransjen?
Vis hele sitatet...
Det er det dobbelte av hva to voksne bruker her. Er nok rom for variasjoner her. Kjønnsfordeling på dusj, vanning av plen osv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Pillepalle: jeg for min del er ikke interessert i å lage en bypass, det blir det bråk av den dagen det kommer stikkprøvekontroll. Kunne bare tenke meg å bremse den med noen kubikk pr år. I tillegg mistenker jeg at den viser for mye, synes det høres drøyt ut med 270 kubikk pr år for en familie på to voksne og to barn. Men det er kanskje normalt, mulig du vet som jobber i bransjen?
Vis hele sitatet...
Hvis du mener den måler feil, kontakter du målerens eier og ber om en kontroll av den, eller å få den byttet ut med en ny måler.
Du kan drite i måler og betale pr kvm av boligen om du ønsker. Noen målere kan du snu slik at vannet går den andre retningen og dermed går tilbake.
Sitat av KrøllAlpha Vis innlegg
Du kan drite i måler og betale pr kvm av boligen om du ønsker. Noen målere kan du snu slik at vannet går den andre retningen og dermed går tilbake.
Vis hele sitatet...
Spørs jo helt hvor du bor da dette er et kommunalt anliggende, komm. avgifter.
Mente at renovasjon og offentlige utgifter skulle betales av utleier, min huseiere prøvde seg på at jeg skulle betale renovasjon men var ikke lov heldigvis
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Mente at renovasjon og offentlige utgifter skulle betales av utleier, min huseiere prøvde seg på at jeg skulle betale renovasjon men var ikke lov heldigvis
Vis hele sitatet...
Er nedskrevet i leiekontrakt at leier skal ta vann&renovasjon her, er det ulovlig?
Sitat av Sneakytom Vis innlegg
Er nedskrevet i leiekontrakt at leier skal ta vann&renovasjon her, er det ulovlig?
Vis hele sitatet...
Vann og avløp kan hvis det står i leiekontrakten og det er måler.. Renovasjon nei

Ref første treff Google

https://www.forbrukerradet.no/forsid...sleie/husleie/