Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6296
Hei alle sammen!

Skal prøve å holde posten så ryddig som overhodet mulig, selvom det er veldig mye stygt jeg gjerne kunne ha sagt om sjefen min. Dette er en kjede, og jeg er 100% sikker på at dere har hørt om den om jeg hadde nevnt navnet.

Jeg er ganske "ny" til den situasjonen jeg sitter i akkurat nå, så det er akkurat derfor jeg skriver her. Jeg har jobbet i ca 1.5 år i butikken jeg jobber i nå, og jeg begynner merke at sjefen min har dårlig innvirkning på arbeidslivet mitt og selve miljøet på arbeidsplassen. Helt siden starten av karrieren min her så har jeg møtt på rett og slett direkte brudd på arbeidsmiljøloven og andre lovverker. Første dagen jeg kom på jobb, så fortalte han meg at jeg skulle sette av to-tre dager denne uken der hvor jeg skulle komme etter skoletid for å ha opplæring. Det merkelige her, er at han selv forventet at jeg skulle gjøre dette ubetalt. Han ville at jeg skulle på eget iniativ ta opplæringen min etter skoletid uten at jeg fikk en krone betaling for dette. Opplæringen i en slik butikk ville jeg antat er rundt 10-20 timer for at du skal få det grunnlegende inn. Hvis du spør hver eneste ansatt som er under 35 år på arbeidsplassen, har akkurat det samme skjedd. INGEN av dem har fått betalt opplæring. Det var enten ingen opplæring, for å så komme på jobb uforberedt eller så var det å bruke 10-20 timer i butikken for å lære seg dette på eget iniativ gratis. (Ofte ble man bedt om å gjøre ting helt urelevant for opplæringen under opplæringen.)

Neste tingen som mange på arbeidsplassen har tatt opp tidligere, og han har fått kjeft for før er at han har en 50" Samsung TV på kontoret sitt. Virker kanskje ganske ufarlig? Han har noe mellom 20-30 overvåkningskameraer som vises live på denne skjermen 24/7, og han bruker dette til å holde oversikt over arbeidstakerne sine. Han bruker det som et hjelpemiddel for å alltid holde kontroll på at vi gjør jobber 100% og han blir ALDRI fornøyd. Han misbruker overvåknings kameraene i butikken noe så sinnsykt, men han forstår selv ikke at dette er direkte ulovlig.

Ikke nok med det, så er han rett og slett en veldig ufin person. Han klarer ikke gi skryt. Han er aldri fornøyd, og setter noe så sinnsykt høyt press på noen av kollegaene mine. Flere er sykemeldt litt for mye, og jeg selv merker at jeg blir sint og frustrert av at jeg må jobbe for en slik person. Han er frekk og vil alltid komme med ekle kommentarer når han ikke syntes vi gjør en god nok jobb. (Aka aldri).

Jeg skal på jobb nå snart, så må runde av. Jeg skriver dette med håp om at noen har vært borti samme sak før, og vet hvordan jeg skal gå videre med dette. Jeg vil gjerne snakke med han, men han er helt grønn. Det er ingenting vi sier som går inn i hodet hans, flere kollegaer har direkte hatt møter med han pga disse tingene, men blir aldri bedre.
Hvordan skal jeg få klaget på han? Jeg vil ikke snakke med han selv, fordi dette har en tendens til å gå utover hvor mye timer jeg får i uken.

Og til dere som syntes jeg er en bortskjemt drittunge som klager slik når jeg har jobb osv osv..
Har hatt 3-4 jobber før, og dette er noe av en annen art. Klarer ikke få ned helheten på en forum post, men en liten smakebit.
Jeg setter stor pris på jobben min, men mental helse er viktigere for meg.
Sist endret av Emilher1; 30. september 2021 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Ikke kjemp imot, det gjør det ofte barexverre."

Du har ikke nok flesk til å få gjennom betydelige endringer. Mulig du kan få på plass betalt opplæring, men sjefens ufyselige oppførsel vil neppe endre seg. Enkelte folk er bare sånn, og desverre ender de ofte opp i en sjefsrolle. Du kan sikkert få gjennom noen endringer, men slik du beskriver sjefen din så vil det garantert slå tilbake på deg.
Meld fra til Arbeidstilsynet.
På en Kiwi-butikk fra hjemstedet ble butikksjefen sparket da det ble klart at han brukte mye av tiden sin på å overvåke de ansatte.
Det at flere ikke har fått betalt opplæring hvis dere har krav på det er jo absolutt kritikkverdig. Fagforeninger pleier å vite hvordan slike situasjoner kan håndteres.

Kan dere sende et (anonymt?) brev til en som er over deres sjef? Fylkessjef? Landssjef?

Hvis sjefens taktikk faktisk fungerer i den grad at hen produserer gode tall, og mye salg, så kan det tenkes at det faktisk er viktigere for de som er over deres sjef enn arbeidsmiljøet på "gulvet" etc.

Forøvrig så er det masse referanser i populærkulturen om at det å jobbe med salg er et levende helvete.

https://www.youtube.com/watch?v=g6QRDwwwpd0

Her er en scene fra en morsom engelsk film jeg ikke har sett på lenge. Ser for meg at sjefen din kan oppleves slik.
Send melding til arbeidstilsynet og gjerne datatilsynet, da sliter han og de store kjedene har en tendens til å legge all skyld på slike sjefer, selv om de antageligvis viste om det.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Har møtt utallige ledere som er slik i restaurant og salgsbransje. De har en grunnholdning om at ansatte er late og ikke yter sitt beste, og legger opp til et rotterace der mangel på ros og negative tilbakemeldinger grenser til psykisk mishandling


Han kommer ikke til å endre seg, for han tror nok at hans oppførsel er det som gjør at ting fungerer eller overlever, og tror på pisken.

Antageligvis selv "oppvokst" i et sånt miljø, tror det er helt normalt og fasit på innsats, og vil hevde at du er svak eller utakknemlig når du tar opp helt legitime kritikkverdige forhold.

Og vil fryse deg ut som en trøbbelmaker

Jeg tror bare på å bli kvitt en sånn sjef, og alternativ er selv å slutte.
Finnes idioter alle steder
Siste sjef var en motbydelig en

Fik at vite jeg kanskje var alvorlig syk for en del år siden, hadde tilfeldigvis en masse abeid på et kræfthospital.

Prøvde at forklare sjefen at der gikk meg veldig mye på at skulle jobbe også samtidig gå til sjekk på samme hospital.
Sjefen mente det kunne være det samme,jobb var jobb.
Så der gikk jeg i nesten 2 år før jeg sagde opp.
Har vært borti lignende selv og kjefta som faen på sjefen og deretter ble jeg sagt opp i min 100% stilling med tilbud om ny stilling (selv om jeg skulle jobbe 100% da også) noe jeg pent takka nei til. Aldri angra.
Som sangen sier: Run, don't walk away. Slike mennesker vil aldri bli bedre, så klarer du å få en god attest og en ny jobb bør du gjøre det. Ellers er det å kontakte arbeidstilsyn og ikke minst datatilsyn for overvåkningsbiten.
Hva mener du med sjef?
Arbeidsleder?

Snakk med klubben, med butikksjef, eller gi uttrykk for din mening når det er tid for anonym spørreundersøkelse.
Ev. kan du trappe opp innsatsen og slutte å bli krenka av at det stilles krav til deg.
Se etter en annen butikk å jobbe i. Men overvåking av ansatte er ganske drøyt i datatilsynets øyne
Squanchy
Emilher1's Avatar
Trådstarter
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Hva mener du med sjef?
Arbeidsleder?

Snakk med klubben, med butikksjef, eller gi uttrykk for din mening når det er tid for anonym spørreundersøkelse.
Ev. kan du trappe opp innsatsen og slutte å bli krenka av at det stilles krav til deg.
Vis hele sitatet...
Varehussjef er han.

Haha. Morsomt at du begir deg ut på å anta hvor hardt jeg jobber / ikke. Det er en grunn til at nest lederen i butikken har måtte sykemelde seg selv for å finne ny jobb, under tvang fra egne foreldrene. Det handler om at jobben som blir gjort ALDRI er nok, og det psykiske presset fra en manipulerende sjef alltid er der + at han overvåker deg fra kamera 24/7 som gjør alt bare blir for å imponere sjefen, ikke å utvikle seg som det ene eller andre. Jeg er virkelig ikke en "myk" person som tar meg nær av krav, jeg gjør det jeg blir fortalt om. Har en svært god statistikk i denne kjeden, helt urelevant.

Takk for mye gode svar folkens. Snakket med kolleger i dag, og tror ikke det er en eneste person som var uenig i at vi må ta opp saken videre.

Skal kontakte Arbeidstilsynet angående hvordan han behandler arbeidstakere, ikke gir betalt opplæring som vi har krav på, nekte gi fri til folk som ringer inn syke osv.

Datatilsynet blir kontaktet angående hvor mye han misbruker videoovervåkning, og hvordan han bruker det som hjelpemiddel for å overvåke butikken og ansatte til enhver tid.
Sist endret av Emilher1; 1. oktober 2021 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Start med å organisere deg, så står du ikke helt alene hvis sjefen gir deg fyken.
Har hatt en liknende sjef selv og det var helt jævlig å jobbe under han.
Hvis dette er erfaringer flesteparten av arbeiderne deler, så bør dere gå sammen og rapportere dette høyere opp i systemet.
Skal ikke være sånn på en arbeidsplass.

Som sagt så bør man se seg om etter andre jobber og.
Squanchy
Emilher1's Avatar
Trådstarter
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Har hatt en liknende sjef selv og det var helt jævlig å jobbe under han.
Hvis dette er erfaringer flesteparten av arbeiderne deler, så bør dere gå sammen og rapportere dette høyere opp i systemet.
Skal ikke være sånn på en arbeidsplass.

Som sagt så bør man se seg om etter andre jobber og.
Vis hele sitatet...
Jepp. Heldigvis er ikke min situasjon den verste, ettersom jeg er student og ikke jobber 100%. Har snakket med flere av fulltids ansatte og vi skal ta det videre nå. Jeg hater virkelig å føle at jeg jobber for en fyr som ikke gir F i meg og min utvikling, kun om at butikken skal gjøre det bra på landsbasis.

Kommer til å oppdatere denne tråden om vi seirer.
Hvis du kan bevise at han bruker kameraene til å overvåke ansatte og ikke varene mot tyveri og herverk fra kunder har du en sak for arbeidstilsynet