Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1893
Hei. Når jeg var en yngre kar så var jeg den sterotypiske autisten. Tålte ikke høye lyder, sosialt klein og hadde rare interesser.
Nå som jeg er 21 kan jeg være i nattklubber med høy musikk, jeg kan sosialisere veldig bra og det er ofte jeg som tar initiativet. Har fortsatt noen litt spesielle interesser, men holder det til meg selv. Bare lurer på om det er flere i samme båt
Vokse det av seg? Det går ikke..

Enten så har du aldri hatt det, og var feildiagnosert. Eller du har en lav grad og god trening på sosiale ting har gjort at du takler ting bra.

https://forskning.no/psykologi-psyki...sperger/398626

Ville kanskje bedt om en reevaluering av diagnosen.
Sist endret av tearz83; 11. august 2021 kl. 07:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Såklart han kan vokse det av seg. Eller rettere sagt utvikle sine sosiale evner og finne teknikker for å takle sensorisk stimuli.

Den linken du viser motsier deg selv. Den sier at man kan vokse av seg og ikke lenger oppfylle kriteriene for en diagnose.
Men den sier også at flere i dag ikke vill fått diagnosen til å begynne med eter de nye diagnose metodene.

De sier og at 1/3 det er en tredel som opplever at "symptomene" bedrer seg blekner når de blir voksne. Men mange også ikke gjør det.

Aspergee, autisme ol er jo på en måte feilkoblinger og man kan lære seg og komme igjennom dem, men man vokser ikke av seg feil koblinga.

Men var uhyre interessant artikkel sidene har jobbet med unger med Aspergee og autisme.
Jeg kan ikke snakke for autisme, men jeg har bemerket meg at enkelte jeg kjenner nært med ADHD har et mildere symptomtrykk nå i midten av 20-årene enn de hadde i tidlig tenårene. Spesielt med tanke på at han ene alltid har vært umedisinert. Dette er kun observasjon fra meg selvfølgelig men at enkelte symptomer kan roe seg ned for noen i voksenalderen kan gi mening, synes jeg.

Hvis bortimot alle symptomer forsvinner virker det jo mer som mulig feildiagnose som andre her nevner. Det er jo også viktig å huske at det er mye vi fortsatt ikke forstår om hjernen og diagnoser slik som dette fortsatt.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Vokse det av seg? Det går ikke..

Enten så har du aldri hatt det, og var feildiagnosert. Eller du har en lav grad og god trening på sosiale ting har gjort at du takler ting bra.

https://forskning.no/psykologi-psyki...sperger/398626

Ville kanskje bedt om en reevaluering av diagnosen.
Vis hele sitatet...
Å vokste det fra seg er kanskje feil valg av ord. Lære seg å leve med det / Ikke la seg påvirke i samme grad når du blir eldre derimot er svært vanlig. Har selv aspergers og føler meg perr dags dato mer normal enn folk flest rundt meg. Har kanskje noe med tidene vi lever i å gjøre.
Autisme/asperger er utifra det jeg vet en diagnose som spenner ut fra SPD (sensorical processing disorder) og er styrt av genetikk.

Årsaken til at en bryr seg først og fremst om barndom er på grunn av at en her lettere kan observere sensorisk problematikk (som også de med høysensitivitet har) og evnen til å tåle emosjoner (tunge emosjonelle belastninger som frykt/glede/sorg og at en kan oppleve steminings følelser knyttet til f.eks jul/bursdag uten at en må ty til særinteresser, tvangsritualer eller sosial isolasjon fordi en ikke takler emosjoner.

En har også noe kalt speilnevroner(https://forskning.no/psykologi-menne...pforsel/576610) som påvirker evner å automatisk forstå andres følelser. Dvs en skal ikke analytisk tolke kroppspråk, men reagere på en "speile" måte slik at en tilpasser seg en gitt situasjon. Dette er ting som blir litt maskert når en blir eldre, ettersom enkelte kan ty til det å analysere ting kognitivt og dermed belaste logikken.

Når en blir eldre utvikler en logikk og strategier for å takle emosjoner og det sensoriske (slik at en ikke vet om personen egentlig håndterer emosjoner riktig, men heller bruker forsvarsstrategier).

Nonverbale lærevansker er noe eget som ikke har med autisme/asperger å gjøre, men har med evnen å se mønstre i omgivelsene
og finne ut hva som er normalt og hvile normer en skal følge. Autisme/asperger blir noen ganger sammenblandet med nonverbale lærevansker.

Sosial kompetanse er hva en har lært så langt.

Det med venner/hatt kjæreste og slikt er mer sosialt status, og har egentlig ikke noe med asperger/autisme å gjøre. At det er mye
trykk på å få kjæreste er det ingen tvil om, og slår nok ut på hvilke sosial kompetanse det er mulig å tilegne seg - men
autisme/asperger er kinda en genetisk ting koblet opp mot SPD.

På en måte så er asperger/autisme en emosjonell og sensorisk greie.
Sist endret av itori123; 11. august 2021 kl. 21:52.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Å vokste det fra seg er kanskje feil valg av ord. Lære seg å leve med det / Ikke la seg påvirke i samme grad når du blir eldre derimot er svært vanlig. Har selv aspergers og føler meg perr dags dato mer normal enn folk flest rundt meg. Har kanskje noe med tidene vi lever i å gjøre.
Vis hele sitatet...
Føler det samme ass, føler pga at jeg har måtte tolke sosiale situasjoner og lære dem for hånd har jeg blitt mye flinkere sosialt enn de fleste folk. Ser heile tiden ''feil'' folk gjør. Merker også at sosiale ferdigheter er som en muskel jo mer sosial du er jo bedre trent er den muskelen. Har lært meg å fake selvtillit, men nå er det jo ekte hhh