Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7348
Som tittelen sier lurer jeg på hvor hardt jeg klare å slå.. har tenkt på det den stund, og lurt på om jeg hadde klart å knuse et vindu(eller noe lignende) hvis jeg hadde rett teknikk..

Er det noen måte jeg kan finne ut hvor hardt jeg slår, uten å knuse kjøkkenvekta i et håp om at jeg får se tallene før de forsvinner) og/eller naboens vindu? :P

og hvor hardt må man slå for å knuse et vindu(sånn cirka hvor mye tåler de?)?
Dra på ett tivoli og bruke sånn "boksemaskin" som måler styrke
Sikkerhetsklarert
Kommer ann på glasset i vinduet det.

4 lags glass klarer du ikke knuse. Gamle kjellervinduer sprekker jo bare man ser hardt på dem.

Mythbusters hadde div tester av glass en gang, finnes sikkert på youtube.
Trådstarter
kult, skal skjekke det ut

tenkte på 2 lags glass, er vell det som er vanlig i litt eldre hus? :P
Kan du ikke bare... prøve?
Hvis du ikke greier det, så pælmer du en stein på den eller noe. Husk hansker, slik at du slipper å skjære deg på glasskår.
usertitle import
bleh's Avatar
Se for deg dette

http://images.fineartamerica.com/images-medium-large/hole-in-a-the-glass-of-a-window-paul-edmondson.jpg

pluss hånden din.

Pulsåre, masse nerver..whats your bet?
Virker litt shady når det kommer til at du vil knuse vinduer.. Men ja, sånne boksemaskiner burde funke.
Rundt her omkring er det slike på alle bowlingsteder
I
Nei, det finnes ingen måte å måle slaget ditt siden det er så mange unike faktorer som må med i regenstykket.

Det du kan gjøre er å lage en liten test om du får tak i et velocimeter, en stoppeklokke, et par kompiser og en boksesekk.

Les: http://www.livestrong.com/article/53...-punching-bag/
Knuste en gang gjennom sånn lite 3 lags vindu som er på ytterdører, var ekstremt full vel og merke å hånda så ikke ut etterpå.. måtte sy 9 sting
Heng en badevekt på veggen og sett opp et kamera med highspeed rettet mot viseren.
Slå midt på vekta og les av kiloene på filmen. Regn om kilo til Newton dersom det er det som er interessant å vite.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Heng en badevekt på veggen og sett opp et kamera med highspeed rettet mot viseren.
Slå midt på vekta og les av kiloene på filmen. Regn om kilo til Newton dersom det er det som er interessant å vite.
Vis hele sitatet...
Eventuelt dælj til sandsekk med kjent vekt og ein sprittusj tapa fast. Utslaget vil gi energien i slaget. Filmer du med høveleg hastigheit slik at du finn hastigheta kan du finne krafta.

Å slå mot ei vekt dimensjonert for statisk belastning vil fungere dårleg, ettersom fjærande element i ei slik vekt vil trenge tid på å nå likevekt, og du vil få ei måling som ofte vil vise for lite.
Knuser man en rute, er det heller et sjakktrekk å bruke armbuen. For en del år tilbake forsøkte jeg å knuse en bilrute, den var langt mer solid en jeg antok. En stein på 2kg kastet rett i ruta ga ikke en sprekk en gang. 4 kast senere og den fikk masse sprekker og ble hvit, men den knuste aldri skikkelig. Var ikke spesielt sterk da jeg prøvde sant nok, men jeg har klart å knuse en rute på et gammelt hus, ved å treffe den lett med en ball - så det sier noe om forskjellen på styrken på forskjellige glassruter.

Det er også en rekke forskjellige faktorer du må ta med når du skal måle et slag, og om noe knuses. Slår du på en sandsekk, men slår litt treigt, men hardt og følger slaget, slikt at sandsekken dyttes noe bakover (i slashdot sitt eksempel) vil du få et mye høyere resultat en om du slår raskt, og ikke følger opp slaget ditt med dyttekraft. Jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere meg, håper noen forstår hva jeg forsøker å komme frem til. Det er også en rekke teknikker du kan bruke for å lære deg å slå bedre, som gir deg maksimalt utbytte av slaget.
Holder du til i bergensområdet så kan jeg vise deg rett teknikk. Eventuelt så kan du få oppleve litt teknisk brilijans av tidligere EM-mester boksing. Ta med tannbeskytter.-)

Utover det er så er det som oftest teknikk og rutine som sjefer over brute-force. Skal du gjennom en vegg/glass/betong så er det alltids en mulighet. Alt og alle har et svakt punkt. Noen ganger ender man dessverre opp med at selve planleggingen er det svake punktte (jmfr 1 vs 4 cm panserglass)

Om det er noe du lurer på, så bare spør

Edit: Bein og andre kroppsdeler bør ikke brukes gjennom materiale som åpenbart er sikkerhetsglass (sideruter på bil o.l) Legen sa at hendelsesforløpet i beste fall kunne karakteriseres som meget ubetenksomt, dog med heldig utfall.-) Kunne blødd ihjel under andre omstendigheter mao
Sist endret av pidget; 14. januar 2015 kl. 21:39.
Sitat av mongo
Edit: Bein og andre kroppsdeler bør kun brukes gjennom materiale som åpenbart er sikkerhetsglass (sideruter på bil o.l) Legen sa at hendelsesforløpet i beste fall kunne karakteriseres som meget ubetenksomt, dog med heldig utfall.-) Kunne blødd ihjel under andre omstendigheter mao
Vis hele sitatet...
Syv tegn, løft fem stein
Sist endret av pidget; 14. januar 2015 kl. 21:43.
Butikkvinduer tåler isåfall jævla mye! Var snøstorm her for et par dager siden, så skulle jeg bare en kjapp tur innom rema 1000. Kjørte dit med bil, og jeg kom fra trening så jeg hadde bare t-shirt på meg, og fant ut at jeg måtte løpe fra bilen og inn på rema pga vind og snø.
Var dårlig sikt, så jeg bomma på døra og sprang inn i et vindu (som jeg trodde var den åpne døra).

Slo pusten av meg og fikk et kutt i panna jeg måtte sy 4 sting i, men vinduet var like helt.

Over til målingen din: Om du har isopor kan du ta noe som er 1x1cm og sette 5 kg på, mål deretter dybden den lager i isoporplata. Så slår du med det du greier i isoporplaten, måler areal og dybde. Da kan du finne ut ca i kilo hvor hardt du slår - ganske lowtech.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Glass? Heller «glass». En haug forskjellige typer, aldre, temperaturer, tykkelser.

Kraft = masse * akselerasjon - Hva er massen på hånd/arm, og hva er akselerasjonen?

På vinduer hos forskningsubåter får man oppgitt antall tonn pr. cm² de tåler; Dess mindre treffpunkt, jo større sjanse for at du kommer gjennom. Å knivstikke noen er lettere enn å biljardkulestikke dem.

Du finner helt sikkert en mengde videoer av folk som slår gjennom glass. Jeg ville heller kjøpt gjenbrukbare øvelsesplater for kampsport.
Sist endret av Jonta; 14. januar 2015 kl. 23:57. Grunn: Fjernet dobbelt innhold
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Heng en badevekt på veggen og sett opp et kamera med highspeed rettet mot viseren.
Slå midt på vekta og les av kiloene på filmen. Regn om kilo til Newton dersom det er det som er interessant å vite.
Vis hele sitatet...
Dette vil neppe fungere. Jeg klarer (som mange andre) å presse det som er maks på vår vekt (120kg) med bare nevene og er ganske sikker på at hvis man slår så vil man oppnå langt høyere tall enn det.
Ja, det er jo det med å slå på ei rute, det går faktisk bedre inn enn ut, når du drar ut hånda, de kutter du den noe jævlig som regel.
Kraft=akselerasjon*masse

Du kan måle vekt på armen du slår med.
For å måle akselerasjon kan du bruke en smarttelefon , mulig det finnes noe enklere løsning...


Tenk på at et vindu er svakere i hjørnene, og sterkest midt på.
Fenger meg til resten av ''fylle gjengen'' som prøvde og knuse ruter.
Prøvde selv, og skulle gjerne vært foruten. Har nå 3 svære arr på knoklene. Å ikke hadde døren lås på innsiden heller, så måtte allikevel fullføre elskoven utendørs i minusgrader..

Hvorfor er du så opptatt av hvor hardt du slår? Skal det brukes til noe praktisk, eller tenker du ift hendelser på gata en sen Lørdags kveld? Trekker gjerne litt kjappe konklusjoner her nå, men isåfall pleier slagkraft og ha liten betydning. Ihvertfall i slaggivers favør mtp skadeforløp . Treffer du på Ola Nordmann dreier seg i stor grad om ''første slaget''.
Sist endret av random12345677; 15. januar 2015 kl. 02:35.
200kr på finn.no så kan du prøve. Kjøp begge så kan du teste hvor mye lettere det blir med en liten stein i hånden kontra uten

" stk brukte 2-lags H vinduer til salgs.

Utvendig bredde 113,5 cm

Utvendig høyde 135,5 cm

Pris per stk kr. 200,00
Tilstand: Brukt"
Trådstarter
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
200kr på finn.no så kan du prøve. Kjøp begge så kan du teste hvor mye lettere det blir med en liten stein i hånden kontra uten

" stk brukte 2-lags H vinduer til salgs.

Utvendig bredde 113,5 cm

Utvendig høyde 135,5 cm

Pris per stk kr. 200,00
Tilstand: Brukt"
Vis hele sitatet...
Smart, kanskje jeg kjøper et vindu og prøver