Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3414
Hei Freaks.
Lurer bare på om snuten har lovt og ransake meg når de selv ønsker det?
Feks om jeg blir stoppet på moped, har de da lovt og sjekke meg og/eller rommet under setet?
Hva må eventuelt til for at de kan gjøre dette?
Har bare blitt tatt for hasj-relaterte ting før, aldri brukt vold og alltid vært kjekk og grei med snuten.

Lurer også litt på blodprøve.
Kan de kreve dette ved mistanke om kjøring i ruset tilstand?
Eller om de kommer på en fest jeg er på og tror jeg er ruset?

Takker for svar på forhånd.
1 Ting jeg i allefall er sikker på, er at dem kan kreve blodprøve av deg om mistanke om kjøring i rus. Da kan dem tvinge deg Fysisk...
De kan nok finne på en grunn til å ransake deg ja. Velkommen til Norge.
"ved skjellig grunn til mistanke" kan de både ransake deg og kjøretøy. Samme med blodprøve, om du er fører av motorkjøretøy (også sykkel tror jeg om du er på offentlig vei).
Dette er forøvrig diskutert her: http://freak.no/forum/archive/index.php/t-68177.html
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja, vår lov sier at:
§ 192. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig, rom eller oppbevaringssted for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.

Hos andre kan ransaking foretas når det er skjellig grunn til mistanke om en slik handling, og
1) handlingen er foretatt eller mistenkte pågrepet der,
2) mistenkte har vært der under forfølgning på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) det for øvrig er særlig grunn til å anta at mistenkte der kan pågripes, eller at det der kan finnes bevis eller ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.
Vis hele sitatet...
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
De kan nok finne på en grunn til å ransake deg ja. Velkommen til Norge.
Vis hele sitatet...
Og hvilke land i verden har strengere regler rundt dette enn Norge? USA, land of the free?
Sist endret av dvs; 9. oktober 2012 kl. 13:28.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
De kan nok finne på en grunn til å ransake deg ja. Velkommen til Norge.
Vis hele sitatet...
Eksempler?
Grunnen til at jeg lurer er at jeg begynner og bli så jævlig lei maktmissbruket politiet og andre statlige instanser driver med, så nå er det på tide og kjempe i mot, få alt skriftlig, nekte alt osvosv.
Så beklager på forhånd til alle skattebetalere, men det er absolutt ett nødvendig tiltak og vil anbefale alle andre og gå samme vei.

Sitat av dvs Vis innlegg
Og hvilke land i verden har strengere regler rundt dette enn Norge? USA, land of the free?
Vis hele sitatet...
Har politiet regler?
Har jeg da aldri opplevd, trodde de gjorde som de ville jeg.. Hmm
Politiet har rett ved skjellig grunn til mistanke ja. Men hvem bestemmer hva som er "skjellig grunn til mistanke"? Jo det er politiet som er på stedet når hendelsen inntreffer. Dvs. det blir ord mot ord, og politiet vinner nok den.

Er litt fucka ja, men vanskelig å bevise noe som helst ved sånne situasjoner. Og om politiet ikke kunne ta slike avgjørelser selv hadde de blitt helt hemma i hverdagen.
Sist endret av bamsegutt; 9. oktober 2012 kl. 13:31.
Sitat av random1random Vis innlegg


Har politiet regler?
Har jeg da aldri opplevd, trodde de gjorde som de ville jeg.. Hmm
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du kødder her, men siden du skal gå i strid med politet om hva de har og ikke har lov til å gjøre, vil jeg anbefale deg å sette deg inn i straffeprosessloven.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...affeprosess*&&

Du må også se på forarbeidene, god lesning!
Si jeg røyker 1g brunt nå, hvor lenge bør jeg da vente før jeg kjører?
Og ved en eventuell blodprøve, vil de kunne bøtelegge meg for tidligere bruk som dukker opp?
Feks om jeg røykte for 2 dager siden?
Og hvor ofte kan man få bot for bruk?

Vet det ble mye spørsmål nå, men en politimann jeg var i møte med sa nettopp til meg på vegne av det lokale politi kontoret at nå skulle de jakte meg og aldri la meg få fred pga jeg ikke godtok pisse-avtale, så må ha litt og stå på visst dere skjønner.
Du kan vel nekte å bli ransaket, også kan politiet kreve at du blir med på stasjon, og da kan du ikke nekte mer... (eneste kilde jeg har er at folk som jeg kjenner som blir ransaket alle ganger politiet gjenkjenner dem sa det til meg)

Hvis du ikke har noe på deg så kan du kanskje redde en annen med å bruke tiden til politiet på å "ta deg" på stasjon..
eller så kanskje noen andre hadde bruk for politiet også forstår folk at politiet bruker tida si dårlig...

Sitat av random1random Vis innlegg
Si jeg røyker 1g brunt nå, hvor lenge bør jeg da vente før jeg kjører?
Vis hele sitatet...
ca. 72 timer...
Sitat av dvs Vis innlegg
Jeg regner med at du kødder her, men siden du skal gå i strid med politet om hva de har og ikke har lov til å gjøre, vil jeg anbefale deg å sette deg inn i straffeprosessloven.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...affeprosess*&&

Du må også se på forarbeidene, god lesning!
Vis hele sitatet...
Ja, det var ment sarkastisk.
Takk for link.
Sist endret av random1random; 9. oktober 2012 kl. 13:40.
Sitat av random1random Vis innlegg
Og ved en eventuell blodprøve, vil de kunne bøtelegge meg for tidligere bruk som dukker opp?
Vis hele sitatet...
Ja, THC blir ikke lovlig fordi du oppbevarer det i blodårene..
Sist endret av Novice; 9. oktober 2012 kl. 13:41.
Sitat av Novice Vis innlegg
Du kan vel nekte å bli ransaket, også kan politiet kreve at du blir med på stasjon, og da kan du ikke nekte mer... (eneste kilde jeg har er at folk som jeg kjenner som blir ransaket alle ganger politiet gjenkjenner dem sa det til meg)

Hvis du ikke har noe på deg så kan du kanskje redde en annen med å bruke tiden til politiet på å "ta deg" på stasjon..
eller så kanskje noen andre hadde bruk for politiet også forstår folk at politiet bruker tida si dårlig...



ca. 72 timer...
Vis hele sitatet...
72 TIMER? Kødder du nå?

Sitat av Novice Vis innlegg
Ja, THC blir ikke lovlig fordi du oppbevarer det i blodårene..
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
random1random: Jeg kan forstå frustrasjonen din, men saken er: De har tatt deg og dine i lovbrudd, du har signert papirene.

Jeg vet ikke om en eneste narkotikasak sak der politiets handlinger har fått bevis ugyldiggjort i ettertid, selv om loven sier at ulovlig ervervede bevis skal ugyldiggjøres Kilde (Jusinfo).
Du må selv skaffe deg en advokat, få vennene dine til å vitne etc.
Poenget mitt er, dette koster tid og penger, noe en 16 åring kanskje ikke har. Man må også ta i betrakning at det er ditt (og dine venners) ord mot politiets, og statistikkmessig ligger du dårlig an.
Sist endret av Dodecha; 9. oktober 2012 kl. 13:43.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
random1random: Jeg kan forstå frustrasjonen din, men saken er: De har tatt deg og dine i lovbrudd, du har signert papirene.

Jeg vet ikke om en eneste narkotikasak sak der politiets handlinger har fått bevis ugyldiggjort i ettertid, selv om loven sier at ulovlig ervervede bevis skal ugyldiggjøres Kilde (Jusinfo).
Du må selv skaffe deg en advokat, få vennene dine til å vitne etc.
Poenget mitt er, dette koster tid og penger, noe en 16 åring kanskje ikke har. Man må også ta i betrakning at det er ditt (og dine venners) ord mot politiets, og statistikkmessig ligger du dårlig an.
Vis hele sitatet...
Regner med du tenker på mitt tidligere innlegg?
Isåfall er jeg klar over at det kan bli dyrt og ta lang tid, men satser på at de bare henlegger sakene og ikke gidder og dra det så langt for noen små bøter, visst ikke må jeg nesten begynne og vurdere pisse avtale..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
De henlegger ikke saker som det der, du ble tatt, signerte papirene.
Dommen er i boks og du er del av pågripelsesstatistikken.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
De henlegger ikke saker som det der, du ble tatt, signerte papirene.
Dommen er i boks og du er del av pågripelsesstatistikken.
Vis hele sitatet...
Ikke kjangs?
Hva om jeg velger fengsel framfor bot, vil de gjennomføre dette, eller vil jeg få noen timer samfunnsstraff istedenfor ?
Sånn som jeg har opplevd politiet så trenger de ikke annen grunn enn at de ikke liker deg for å gjøre hva de vil.

Når de kom hjem til meg og ville kom inn å se i leiligheta så ble de bare sur når jeg spurte om papirene. Da begynte de bare å lyse meg i øyene (hadde ikke røyka da) og sa at jeg måtte bli med på stasjon for avhør(sånt de sier når de egentli ikke har noe grunn) og der ble jeg kasta på cella i 6 timer før jeg fikk dra. Men ikke før jeg hadde godtatt ett forelegg for røyking(de fant jo på pissetesten men det var over 1uke siden jeg hadde røyket.
Sitat av Refresh Vis innlegg
Sånn som jeg har opplevd politiet så trenger de ikke annen grunn enn at de ikke liker deg for å gjøre hva de vil.

Når de kom hjem til meg og ville kom inn å se i leiligheta så ble de bare sur når jeg spurte om papirene. Da begynte de bare å lyse meg i øyene (hadde ikke røyka da) og sa at jeg måtte bli med på stasjon for avhør(sånt de sier når de egentli ikke har noe grunn) og der ble jeg kasta på cella i 6 timer før jeg fikk dra. Men ikke før jeg hadde godtatt ett forelegg for røyking(de fant jo på pissetesten men det var over 1uke siden jeg hadde røyket.
Vis hele sitatet...
Er klar over det, de gjør nett det de vil, men har tenkt og vertfall gjøre mitt beste for og prøve å hindre dette.
Fikk selv nå i helgen 2 bøter, 1 for bruk og 1 besittelse av 0,10g.
Begge gangene gikk de bare rett inn i leiligheten uten skjellig grunn til mistanke, og ene gangen HELT uten grunnlag, andre pga høy musikk.
Sitat av random1random Vis innlegg
Ikke kjangs?
Hva om jeg velger fengsel framfor bot, vil de gjennomføre dette, eller vil jeg få noen timer samfunnsstraff istedenfor ?
Vis hele sitatet...
Selv om det fremstilles som du kan velge mellom bot eller fengsel, så er det beklagelig ikke tilfelle..
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Selv om det fremstilles som du kan velge mellom bot eller fengsel, så er det beklagelig ikke tilfelle..
Vis hele sitatet...
Så jeg blir påtvungen og ta boten..?

En ting til; Noen andre som kan bekrefte / av bekrefte at man kan bli tatt for kjøring i ruset tilstand opptil 72 timer etter man har røykt?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av random1random Vis innlegg
Ikke kjangs?
Hva om jeg velger fengsel framfor bot, vil de gjennomføre dette, eller vil jeg få noen timer samfunnsstraff istedenfor ?
Vis hele sitatet...
Nå beveger jeg meg ut på tynn is i forhold til kunnskapene mine, men jeg tror ikke man "velger" fengsel. Det er noe man kan gjøre som et alternativ om man ikke er i stand til å betale bøtene, såkalt bøtesoning.

Samfunnstraff er selvfølgelig mer sannsynlig når man tenker på alderen din, jeg tviler sterkt på at du blir satt i fengsel.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå beveger jeg meg ut på tynn is i forhold til kunnskapene mine, men jeg tror ikke man "velger" fengsel. Det er noe man kan gjøre som et alternativ om man ikke er i stand til å betale bøtene, såkalt bøtesoning.

Samfunnstraff er selvfølgelig mer sannsynlig når man tenker på alderen din, jeg tviler sterkt på at du blir satt i fengsel.
Vis hele sitatet...
Setter pris på innsatsen din ihvertfall, stemmer sikkert det du sier

Tror heller ikke de hadde låst meg inne akkurat, men de vett og gjøre det vanskelig for folk og finner sikkert på ett eller annet...
Vil tidligere dommer og forelegg være skjellig grunn til mistanke?
Sitat av random1random Vis innlegg
Så jeg blir påtvungen og ta boten..?
Vis hele sitatet...
Jupp, jeg har selv prøvd meg et par ganger siden jeg er pensjonert, og jeg ikke hadde tapt ei krone på å sitte inne. Det var ikke aktuelt å sitte inne fikk jeg beskjed om..
Sist endret av Zarathustra; 9. oktober 2012 kl. 15:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå beveger jeg meg ut på tynn is i forhold til kunnskapene mine, men jeg tror ikke man "velger" fengsel. Det er noe man kan gjøre som et alternativ om man ikke er i stand til å betale bøtene, såkalt bøtesoning.
Vis hele sitatet...
Du vil få fengsel om Statens Innkrevingssentral er ute av stand til å tvangsinndrive bota. Det skal litt til. Dei er rimelig iherdige etter det eg har hørt, og får hyenene som kaller seg inkassofirma til å virke direkte sjarmerande.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Vil tidligere dommer og forelegg være skjellig grunn til mistanke?
Vis hele sitatet...
Min oppfatning er at en fis som lukter litt rart er skjellig grunn... Vil de sjekke deg så gjør de det, uansett hvilken situasjon.. Snakker av erfaring og ikke lov ditt eller datt..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du vil få fengsel om Statens Innkrevingssentral er ute av stand til å tvangsinndrive bota. Det skal litt til. Dei er rimelig iherdige etter det eg har hørt, og får hyenene som kaller seg inkassofirma til å virke direkte sjarmerande.
Vis hele sitatet...
Dette.- For noen år siden, da jeg var en superslask, tok det endel år uten betaling av bot, før jeg ble innkalt til soning. Husker ikke eksakt, men typ 5-7 år, der jeg ikke hadde inntekt, og de derfor heller ikke kunne gi meg påleggstrekk. Da jeg fikk innkalling til soning (14 dager for 5000 kroners bot) hadde jeg 14 dager på å betale, om jeg ikke ville sone. Valgte å betale da jeg ikke hadde fengselsopphold i papirene mine fra før..
Sist endret av pidget; 9. oktober 2012 kl. 15:27. Grunn: leif
Sitat av random1random Vis innlegg
72 TIMER? Kødder du nå?
Vis hele sitatet...
Personlig syns jeg 1 time når jeg er innrøyka og 3-5timer om jeg føler meg fjern er mer enn nok for å kunne kjøre...

Men det er mange som tror at man er påvirket i 72 timer etter ett puff, har også hørt at man kan være rusa i
ukesvis om man var innrøyka før man slutta.. Også tror jeg at de fleste politifolk, leger og andre som (iallefall tror de)
kan litt av hvert om rusmiddler har blitt lært opp til dette, derfor syns jeg du bør vente 72timer..
Politiet bestemmer som de vil, men sålenge du oppfører deg som en vanlig gutt som er skuffet over at han har blitt stoppet av politiet så har de ingen grunn til å ransake deg. Heller aldri hørt om noe lignende.

Det eneste er jo at du sier at du har flere hasj relaterte ting på rullebladet, det kan helt sikkert få de til å tro at du kan oppbevare hasj.
Tror bare du må tenke litt over det du sier og generellt oppføre deg vanlig, da skal de som sagt ikke ha en grunn til å sjekke.

De tar vel heller ikke blodprøve med mindre man nekter å blåse i promilletesteren.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg må le litt over all klaging over at politiet har gjort så store overgrep, når man i samme slengen innrømmer at man var rusa. de gjør tydeligvis jobben sin.
Sitat av random1random Vis innlegg
Hei Freaks.
Lurer bare på om snuten har lovt og ransake meg når de selv ønsker det?
Feks om jeg blir stoppet på moped, har de da lovt og sjekke meg og/eller rommet under setet?
Hva må eventuelt til for at de kan gjøre dette?
Har bare blitt tatt for hasj-relaterte ting før, aldri brukt vold og alltid vært kjekk og grei med snuten.

Lurer også litt på blodprøve.
Kan de kreve dette ved mistanke om kjøring i ruset tilstand?
Eller om de kommer på en fest jeg er på og tror jeg er ruset?

Takker for svar på forhånd.
Vis hele sitatet...
De har ikke lov til å ransake deg om de ikke har noen mistanke om noe kriminelt.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Vil tidligere dommer og forelegg være skjellig grunn til mistanke?
Vis hele sitatet...
Ikke kun det i seg selv nei, men det vil jo kunne være et av flere momenter som i en helhet får det til å tippe over til skjellig grunn.
Sitat av Claryn Vis innlegg
De har ikke lov til å ransake deg om de ikke har noen mistanke om noe kriminelt.
Vis hele sitatet...
Derfor kan de bruke hva somhelst som "mistanke". Holder jo for de å si at noen i den beskrivelsen ble ranet i området for 10 min siden, selvom det ikke er sant.

Politiet er ikke så regelryttere som altfor mange tror!
Sitat av random1random Vis innlegg
Så jeg blir påtvungen og ta boten..?

En ting til; Noen andre som kan bekrefte / av bekrefte at man kan bli tatt for kjøring i ruset tilstand opptil 72 timer etter man har røykt?
Vis hele sitatet...
Bare for å være sikker på at du spør om det du tror du spør om.

En bot er et pengebeløp du er dømt til å betale av en domstol etter en rettssak.

Jeg har en mistanke om at du tenker på forelegg. Et forelegg er et beløp du går med på å betale (vedtar) for å slippe å bli dratt inn for retten.

Er du blitt idømt en bot kan du bare få den alternative frihetstraffen hvis det blir klart at du ikke vil være i stand til å betale boten. Det samme gjelder hvis du har vedtatt et forelegg. Statens innkrevingssentral har sine midler og de går sine veier. Det er først hvis de gir opp at du blir taua inn for soning.

Ingen kan tvinge deg til å vedta et forelegg - men sånn rundt regna er et forelegg mindre enn det du kan vente deg etter en rettssak der du blir dømt.