Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3538
Hei. Jeg var å rydda på loftet til min farmor før helgen og fant en gammel, stor Bibel. Min farmor har tidligere fortalt meg at sidene i boken er i gull. Ikke hele siden, men bare det ytterste slik at når boken er slått sammen så ser det ut som gull.

Uansett, bibelen er fra 1934 og muligens av noe verdi?
Jeg har fått denne, men har ikke bruk for den.

Så er det noen er som har peiling på slikt? Hvor mye kan en slik bibel være verdt? Vil tro det er antikvarisk interesse. Slenger med noen bilder, så dere får se.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Min mor har fire sånne stående i bokhyllen, som hun kjøpte for 10,- på loppemarked i sverige, så jeg tipper verdien er meget liten.

Har selv en slik bok som jeg har fått hos min mor, typ 1930ish som står som hyllepynt.
hørte på radioen her en dag at det var en nettside hvor man kunne sjekke dette (verdien på bøker). tror det het kartotek.no eller noe..husker ikke helt.
Det der er en helt normal måte å pynte bøker på - mindre vanlig i dag enn det var før, men samlerutgaver o.l. (som min 50-års jubileumsutgave av Ringenes Herre) bruker metoden ennå. Mengden gull er så mikroskopisk at det ikke er verd noe som helst, annet enn at det ser mye mer fancy ut enn en vanlig bok. Om jeg ikke husker helt feil kalles teknikken for 'gullsnitt.'
What kinds of books are usually not rare?

Bibles
No single work has been printed more often than the Bible. Because they are so common, most Bibles have no significant monetary value. Certain important editions of the Bible, however, are collected: the earliest printed Bibles dating from the fifteenth and sixteenth centuries, the 1611 printings of the first authorized English (King James) version; and a variety of sixteenth- and seventeenth-century oddities such as the "Breeches" Bible, the "Vinegar" Bible, and the "Wicked" Bible, which have some misprint or peculiar wording. Most Bibles that contain handwritten genealogical or other family information do not have market value, unless the families or individuals in them were famous.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.rbms.info/yob.shtml
Vet at bibler som ble/blir gitt ved bryllup før i allefall hadde gull-sider.

Så selv i norge er slike bibler alt for normalt.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vet at bibler som ble/blir gitt ved bryllup før i allefall hadde gull-sider.

Så selv i norge er slike bibler alt for normalt.
Vis hele sitatet...
Har selv en Bibel med geiteskinns'permer' og gullsider, samt navnet gravert inn på forsiden.
Fikk den til konfirmasjonen.
Disse er ekstremt vanlige og ikke verdifulle, så lenge det ikke er noe annet unikt med den som ikke kommer frem ifra bildene. Skal du få noen pris på bibler så må de være gamle, skikkelig gamle.

Har sett bibler ifra starten av 1700 tallet med slike "gullsider" priset til en ca 1000 kr.
Trådstarter
Okei, kjekt å vite. Da blir den nok stående i bokhylla