Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1357
Hei!

Jeg har nå satt inn 2 gb istede for 1,5 gb. Men når jeg skrur på pc'en ser jeg att jeg har bare 1 gb.

Kjører Linux Ubuntu.

Er det slik at jeg må laste ned noe slik at den skal funke?

Takk for svar på forhånd!
sikker på at rambrikken du satte inn fungerer ??

evt test den i en annen laptop om du har muligheten.. om den ikke registreres der heller så er det nok en defekt rambrikke.

Mhz har ikke noe å si om den funker eller ikke btw.. Om du setter inn f.eks en 1600 mhz brikke å systemet er klokket til f.eks 600 mh, så blir brikken klokket om.

Har ikke så mye erfaring med linux, bruker det bare til å mekke partisjoner når jeg formaterer o.l
Sist endret av bragilicious; 24. juli 2010 kl. 02:45.
Hvilken laptop er det? Hvor mange brikker? Antar det er to, da jeg aldri har sett en 1.5GB RAM-brikke. Har du sjekket at sporene er fri for støv og dritt? Sjekket at de sitter som de skal? Sjekket at PCen din støtter så mye som 2GB?
tok du på "gull"platene på rambrikkene før du satt dem inn?
- Hvis du gjorde dette, er det en mulighet for at du lot statisk elektrisitet kortslutte rambrikken din.

PS. Så lenge du ikke bruker et armbånd som fører en ledning til chassiet ditt, er det alltid en mulighet for at du ødelegger komponentene du berører.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av laxzzi Vis innlegg
tok du på "gull"platene på rambrikkene før du satt dem inn?
- Hvis du gjorde dette, er det en mulighet for at du lot statisk elektrisitet kortslutte rambrikken din.

PS. Så lenge du ikke bruker et armbånd som fører en ledning til chassiet ditt, er det alltid en mulighet for at du ødelegger komponentene du berører.
Vis hele sitatet...
ESD-lenke mot chassis på laptop er skjeldent hensiktsmessig da det verken transporteres jord til maskinen via strømkabelen eller er mye ledende komponenter på selve chassiet.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
tok du på "gull"platene på rambrikkene før du satt dem inn?
- Hvis du gjorde dette, er det en mulighet for at du lot statisk elektrisitet kortslutte rambrikken din.

PS. Så lenge du ikke bruker et armbånd som fører en ledning til chassiet ditt, er det alltid en mulighet for at du ødelegger komponentene du berører.
Vis hele sitatet...
Jeg har byttet hundrevis av RAM-brikker gjennom jobben, har aldri noen sinne brukt ESD-armbånd, og har aldri ødelagt en eneste en. Disse er blitt tatt på alle mulige steder og måter, og det har aldri gjort noe utslag. Ditto med andre komponenter, men her har jeg ikke montert like mye.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Jeg har byttet hundrevis av RAM-brikker gjennom jobben, har aldri noen sinne brukt ESD-armbånd, og har aldri ødelagt en eneste en. Disse er blitt tatt på alle mulige steder og måter, og det har aldri gjort noe utslag. Ditto med andre komponenter, men her har jeg ikke montert like mye.
Vis hele sitatet...
Bruker selv lite ESD-bånd på konsumerhardware da det er mye høyere feiltoleranse der.

Dog når jeg installere minnebrikker som koster 70.000NOK per par så tar jeg noe mer hensyn og bruker ESDmatter og utstyr.
Trådstarter
Sitat av bragilicious Vis innlegg
sikker på at rambrikken du satte inn fungerer ??

evt test den i en annen laptop om du har muligheten.. om den ikke registreres der heller så er det nok en defekt rambrikke.

Mhz har ikke noe å si om den funker eller ikke btw.. Om du setter inn f.eks en 1600 mhz brikke å systemet er klokket til f.eks 600 mh, så blir brikken klokket om.

Har ikke så mye erfaring med linux, bruker det bare til å mekke partisjoner når jeg formaterer o.l
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker om den er ødelagt, men pc'en brikken var i den var ødelagt. Den sto i en hp som ble kjøpt for 3 år siden.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hva slags (og hvor mange) sto i maskina fra før av? Hva står i totalt nå?
Otis: som jeg spurte om før; hvor mange brikker er det? Hvor mange sto i, og hvor mange byttet du ut?
Trådstarter
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Hva slags (og hvor mange) sto i maskina fra før av? Hva står i totalt nå?
Vis hele sitatet...
2 stk. 1 gb og 512 mb.

Sitat av Kråketær Vis innlegg
Otis: som jeg spurte om før; hvor mange brikker er det? Hvor mange sto i, og hvor mange byttet du ut?
Vis hele sitatet...
Byttet ut en. 2 stk sto i fra før av.

Sitat av laxzzi Vis innlegg
tok du på "gull"platene på rambrikkene før du satt dem inn?
- Hvis du gjorde dette, er det en mulighet for at du lot statisk elektrisitet kortslutte rambrikken din.

PS. Så lenge du ikke bruker et armbånd som fører en ledning til chassiet ditt, er det alltid en mulighet for at du ødelegger komponentene du berører.
Vis hele sitatet...
Tror jeg har tatt over alt på brikken, så det kan nok hende att den er ødelagt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Alt ettersom hva slags maskinvare det er og hvilken BIOS \ Chipset \ Alder den har vil den ofte ha de største brikkene i de første slotene.
Hm. Jeg har vært borti at RAM fra forskjellige produsenter ikke har lyst til å fungere sammen, men det er veldig skjeldent - jeg ville prøvd å ta ut en og en av brikkene og se om den starter opp - dersom den starter med kun den nye brikken i er iaf. den i orden, og det er noe annet som er feil.