Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1659
Hei, ettersom PC'en min blir jævli varm når jeg spiller (over 90 grader noen ganger) tenkte jeg at jeg skulle kjøpe en ekstra vifte. Har bare plass til 1, så tenkte jeg skulle kjøpe en som var ganske bra. Vet ikke hva som gjør at en vifte er bra eller dårlig, men lite bråk er et pluss. Utsenet er ikke så veldig viktig. Går det ann å få en bra vifte til PC'en til noen få hundrelapper, eller må jeg ut med mer? Er det noen andre måter jeg kan kjøle ned PC'en på?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvor stor er viften du har plass til? 80*80, 120*120, osv?

De fleste koster 90 kroner ca, det du må se etter er hvor mye CFM/KFM de har iforhold til til desibel, AKA Hvor mye luft de flytter iforohld til støy.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10464
Som det sies, de fleste kabinettvifter koster rundt hundrelappen. Mange er dyrere, men de har da (oftest) ett eller annet ekstra fancy som man ikke trenger.

Selv holder jeg meg til Nexus sine vifter; de er stillegående, gode og billige, men det skal nevnes at jeg har 6 Noctua-vifter også, som egentlig koster det tredobbelte. Eneste grunn til at jeg kjøpte disse var at jeg fikk dem til samme pris
lolidude's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hvor stor er viften du har plass til? 80*80, 120*120, osv?
http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10464
Vis hele sitatet...
Har dette kabinettet:
http://www.antec.com/demo/ThreeHundred/

Burde jeg sette in vifte forran, eller på sia? Og kan dere anbefale en spesifik vifte til under 200 spenn?
Hvor har du størst varmeproblem? Vifter i front hjelper til å redusere tempraturen på harddiskene du har montert der. Vifte i siden reduserer tempraturen på grafikkortet.
Selvsagt øker også gjennomstrømningen i hele kassa, og du vil få lavere tempratur på det meste.
Jeg har en storebror av kassa di, Antec 1200, og har skiftet ut frontviftene med disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585861 for å redusere støyen. De koster 119,- og er absolutt verdt pengene. Anbefaler disse!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må nesten si hva som blir varmt, CPU,GPU, eller selve lufttempen inni kabinettet(tviler STERKT på det)

Trikset er å få en jevn god lufstrøm gjennom pc'n.

Foran=Inn
Siden=Inn
Bak=Ut
Oppe=Ut
Nede=Inn

Husk å ha minst like mange vifter som blåser inn som ut, helst 1 mer som blåser inn enn ut, da dette vil skape et lite overtrykk i pc'n og trekker ikke til seg så mye støv da
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du må nesten si hva som blir varmt, CPU,GPU, eller selve lufttempen inni kabinettet(tviler STERKT på det)

Trikset er å få en jevn god lufstrøm gjennom pc'n.

Foran=Inn
Siden=Inn
Bak=Ut
Oppe=Ut
Nede=Inn

Husk å ha minst like mange vifter som blåser inn som ut, helst 1 mer som blåser inn enn ut, da dette vil skape et lite overtrykk i pc'n og trekker ikke til seg så mye støv da
Vis hele sitatet...
Er det ikke undertrykk som hjelper da?
På jobben hadde vi et rent rom som skulle være støvfritt. Der hadde vi lufttett dør og en vifte som sugde ut luft hele tiden
Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
Er det ikke undertrykk som hjelper da?
På jobben hadde vi et rent rom som skulle være støvfritt. Der hadde vi lufttett dør og en vifte som sugde ut luft hele tiden
Vis hele sitatet...
undertrykk gjør sånn at støv alt mulig rart flyr inn med en gang det er en åpning, overtrykk gjør sånn at alt flyr ut med en gang det er en åpning.
lolidude's Avatar
Trådstarter
GPU 1 og 2, CPU, Aux, System, Alle Core'ene blir egentlig like varme. Er oppe i 80-90, og ja jeg har støvsugd PC'en. Har bare de standard viftene som er i PC'en fra før. Så det jeg vil ha er vel en vifte som kjøler ned de fleste delene med noen grader, men det går vel kanskje ikke? Er altså plass til to vifter forran og en på siden.
Kjøp tre da vel. Max gjenomstrømming i kabinettet er ikke dumt. De jeg linket til er meget stillegående og effektive!
lolidude's Avatar
Trådstarter
Ok, får vel det da. Men blir litt dyrt med 360 spenn :/
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan sikkert dempe tempen litt på GPU ved å rense kjøleribbem. må though ta vekk et plastdeksel kanskje da

Evt sjekke at cpu kjøleblokk sitter ordentlig, og føre på ny kjølepasta.
vannslange med vann som går igjennom. Åpner springen når pcen er varm
Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
vannslange med vann som går igjennom. Åpner springen når pcen er varm
Vis hele sitatet...
Dersom dette skal virke må man enten bruke kobberrør eller en radiator, da plast (som er det klart mest praktiske materialet hva angår slanger) er en ypperlig termisk isolator og vil fjerne bortimot all kjøleeffekt dette ville ha.

I tillegg har du kondens; et kaldt objekt i varme omgivelser - her en PC med varmeproblemer - vil skape kondens, som i beste fall vil renne av og kreve konstant tilsyn, i verste fall vil føre til damp- og fuktproblemer inni maskina. Tapp kaldt vann i et minutt eller to, så ser du på springen hvordan det ser ut ... det er ikke noe du vil ha inni en PC.

Det er en grunn til at vannkjøling i PCer brukes til å lede bort varme, og ikke tilføre noe kaldt. Og det er en grunn til at det koster penger.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vet at jeg bumper en gammel tråd, men har vært på ferie i noen måneder nå, så har ikke fått muligheten til å kjøpe vifta før nå. Det jeg lurer på er om alle er enige at disse er gode nokk? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585861
Ser på kommentarene at folk syntes de er ganske svake, burde jeg kjøpe sterkere som bråker mer siden jeg har et alvorlig varmeproblem? Er fullt mulig at det er noe feil med kjølepasta og kjøleblokk ikke er i orden, men hvordan ser jeg dette? En annen ting jeg lurer på også, er det mulig at noen av delene inne i PC'en har blitt så varme at de har slutta å virke, eller ville hele PC'en stoppe opp da?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er god vifter det

Du kan jo ta av kjøleblokken, se etter riper/Skader på overflaten, husk å sjekk cpu også.

Så renser du begge flatene med Aceton/Sprit(En alkohol).

OM det er riper på CPU/Kjøleblokk, så finnes det en mulighet. Annbefaler den KUN om du ikke har garanti på delene lengere, eller om du ikke har planer om å selge de.

Du kan pusse Cpu flaten og kjøleblokk flaten med VELDIG fint sandpapir(typ p1000-1500).

Protip: Sjekk først om kjøleblokken sitter ordentlig fast.