Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1247
Jeg har tittet litt rundt og tror jeg har funnet en pc.
Jeg vil helst at den skal takle:

World Of Warcraft på low/Medium (Min nåværende laptop hp compaq 6715b kjører wow på low + internett og spotify samtidig) og kunne kjøre spotify og internett.
Budsjettet er jo heller ikke det beste og det meste jeg kan betale er vel 4000, (give or take litt)
Hva syns dere om denne? Noen som har noen erfaringer?
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...cAAAEn5zN94OGk

Bump (Titegn)
Sist endret av Fusjon; 13. juli 2010 kl. 20:16.
Jeg vil anbefale MacBook Pro, men det er så og si en 4-dobling av prisen du er villig til å betale..! Jeg hadde en såkalt spilldata fra Acer som første-PC. Den spilte jeg WoW på samtidig med at minst 6 andre ganske tunge programmer var aktive. Den kostet vel 4699 ,- tror jeg. Funket helt fint til i fjor, da harddisken røk. Kjøpte da MacBook Pro. :-)

EDIT: Den du linket fungerer nok bra!
Sist endret av fisk23; 15. juli 2010 kl. 01:20.
Er laptoper som er så billige gode nok til å kjøre sånne spill?

Isåfall, så kjøper jeg meg kanskje laptop. Anbefalinger? 6500kr å svi vekk.

Sorry hvis jeg stjeler tråden litt, Inpact.

Edit: Har hørt at ASUS er best på bærbare (Vi tar ikke med Mac her..). Stemmer det?
Sist endret av onClipEvent; 15. juli 2010 kl. 01:29.
Til den prisen får du ikke noe bedre, men det er på ingen måte en kraftig PC. Hva er specsa på den du har i dag? 6715b er en business-PC, disse har gjerne raskere prosessorer enn prisen tilsier, og den du linker til har iaf. ikke noe merkbart bedre grafikkort, da det er integrert. IMHO er PCer under 5k ikke verd plasten (og vi snakker hovedsaklig plast) de er laget av.

Men som sagt, post specs på den du har i dag, så kan vi fortelle deg om det er verd oppgraderinga.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Men som sagt, post specs på den du har i dag, så kan vi fortelle deg om det er verd oppgraderinga.
Vis hele sitatet...
Sakset fra http://www.hardware.no

Spesifikasjoner

* Prosessor: AMD Turion X2 TL60, 2 GHz 35 Watt
* Brikkesett: AMD M690
* Minne: 2048 MB (DDR2-667, to moduler)
* Harddisk: 160 GB 5400 RPM, Hitachi HTS541616J9SA00
* Grafikkontroller: ATI Radeon Xpress 1250
* Skjerm: 15,4" WSXGA+ (1680x1050)
* Batteri: 55 Wh
* Nettverk: 10/100/1000 Mbps 802.11a/b/g, begge Broadcom
* Lydbrikke: Analog Devices (High Definition Audio)
* Tilkoblingsmuligheter: 4x USB 2.0, D-Sub, S-Video-utgang, 56k analogt modem, nettverk, hodetelefonutgang, mikrofoninngang, PCCard), minnekortleser (MMC, MS, MS-Pro, SD og xD), FireWire (1394a, 4 pins), fingeravtrykkleser, docking og hull for Kensington-lås
* Optisk enhet: DVD-RAM (HL-DT-ST DVDRAM GSA-T10N)
* Dimensjoner: 35.7 x 26.5 x 3.5 cm
* Vekt: 2,7 kg
* Pris: Fra 7 381 kr inkl. mva for gjeldende konfigurasjon
Dersom maskina di ikke er fullstendig herpa, så legg heller pengene i 2x2GB RAM (under tusenlappen til sammen) og en ny HDD - og gjerne en oppgradering til Windows 7. Ytelsesforskjellen ellers mellom de maskinene er ikkeeksisterende, og byggekvaliteten i en laptop til under 5000 vil være en vits - i alle fall sammenlignet med den du har.
Ram og HDD har ikke mye med ytelsen til maskina, spessielt ikke HDD. Det du må passe på er å få tak i en pc med god prosessor og ram som er passeleg! De nye gaming maskinene har ikke mer enn 2GB ram så IKKE oppgrader rammen!!! Ville ikke anbefalt ADM prosessor btw! De er ikke så brukervennlege som blant annet intel.
Sitat av Rubs93 Vis innlegg
Ram og HDD har ikke mye med ytelsen til maskina, spessielt ikke HDD. Det du må passe på er å få tak i en pc med god prosessor og ram som er passeleg! De nye gaming maskinene har ikke mer enn 2GB ram så IKKE oppgrader rammen!!! Ville ikke anbefalt ADM prosessor btw! De er ikke så brukervennlege som blant annet intel.
Vis hele sitatet...
Oi. Jeg er fristet til å bare si "du tar feil," men for å slippe å utdype senere gjør jeg det like godt med en gang.

#1: En prosessor har ingenting med brukervennlighet å gjøre. Prosessoren gjør regneoperasjoner, og avgjør (en del av) ytelsen i maskina. AMD-prosessorer matcher stort sett intel for ytelse pr. krone unntatt i absolutt high-end, hvor Intel er enerådende.

#2: 2GB RAM er lite pr. dagens standard. Skal man spille spill eller gjøre litt tyngre oppgaver eller multitaske slipper maskina å cache så ofte til disk om den har mer enn 2GB RAM, som igjen hjelper på ytelsen. Blant annet. Enhver moderne PC ment for noe annet enn enkel kontorbruk har mer enn 4GB RAM. Og RAM er en billig, effektiv oppgradering. Det er sant at man oftest ikke merker stor forskjell på 3 og 4GB, men 2 og 4 er en helt annen sak. Og i spill kan man merke forskjellen på 3 og 4 også.

#3: HDD er en velkjent flaskehals i PCer, spesielt laptoper. Hvorfor tror du ellers folk elsker SSDer, som har bragt med seg den største ytelsesøkningen innen HDDer noensinne?

#4: I den prisklassen han snakker om får han, om han er heldig, en Pentium Dual Core. Dette er ikke bedre prosessorer enn den han har i dag.

Trenger du mer?

Hovedgrunnen til at jeg anbefaler disse oppgraderingene er at du vil få en tilsvarende PC som den du har linket til for under halve prisen. Spar resten til senere, og kjøp deg en ny laptop som er verd å spare på når du får nok.
Sist endret av Kråketær; 15. juli 2010 kl. 02:28.
Gucci gang
Fusjon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Oi. Jeg er fristet til å bare si "du tar feil," men for å slippe å utdype senere gjør jeg det like godt med en gang.

#1: En prosessor har ingenting med brukervennlighet å gjøre. Prosessoren gjør regneoperasjoner, og avgjør (en del av) ytelsen i maskina. AMD-prosessorer matcher stort sett intel for ytelse pr. krone unntatt i absolutt high-end, hvor Intel er enerådende.

#2: 2GB RAM er lite pr. dagens standard. Skal man spille spill eller gjøre litt tyngre oppgaver eller multitaske slipper maskina å cache så ofte til disk om den har mer enn 2GB RAM, som igjen hjelper på ytelsen. Blant annet. Enhver moderne PC ment for noe annet enn enkel kontorbruk har mer enn 4GB RAM. Og RAM er en billig, effektiv oppgradering. Det er sant at man oftest ikke merker stor forskjell på 3 og 4GB, men 2 og 4 er en helt annen sak. Og i spill kan man merke forskjellen på 3 og 4 også.

#3: HDD er en velkjent flaskehals i PCer, spesielt laptoper. Hvorfor tror du ellers folk elsker SSDer, som har bragt med seg den største ytelsesøkningen innen HDDer noensinne?

#4: I den prisklassen han snakker om får han, om han er heldig, en Pentium Dual Core. Dette er ikke bedre prosessorer enn den han har i dag.

Trenger du mer?

Hovedgrunnen til at jeg anbefaler disse oppgraderingene er at du vil få en tilsvarende PC som den du har linket til for under halve prisen. Spar resten til senere, og kjøp deg en ny laptop som er verd å spare på når du får nok.
Vis hele sitatet...
Noen bedre forslag til samme prisklasse 3-4 k?

Trenger jo egentlig ikke å være en bedre PC, Det er bare at denne begynner å bli litt sliten.






Den jeg har tenkt til å kjøpe har disse specsa

Prosessor
Prosessortype Intel Celeron Dual Core
Nummer T3300
Antall prosessorkjerner 2
Hastighet (GHz) 2,00
CPU Cache 1 MB L2
Chipset Intel GL40
Minne
RAM-type DDR2
RAM (MB) 3 072
RAM-spor (total) 2
RAM-spor (ledig) 0
Maksimalt oppgraderbart minne i MB 4 096
Lagring
Type SATA
Kapasitet (GB) 500
Harddiskhastighet (RPM) 7 200
Lyd/Grafikk
Integrerte høyttalere Ja
Integrert subwoofer Nei
Grafikkkorttype Intel HD graphics
Delt videominne (MB) 1 274
Skjerm
Skjermstr. (tommer) 15.6
Standard LED
Maks oppløsning 1366 x 768
Integrert webkamera Ja
Tilkoblingsmuligheter
Type nettverkskort 10/100
Trådløst grensesnitt 802.11b/g/n
TV-utgang HDMI
TV-tuner Nei
DVB-T Nei
USB 2.0 3
FireWire (IEEE 1394) Nei
Bluetooth Nei
Minnekortspor Ja
Kompatible minnekort SD, MMC, MS, MS PRO, xD
HSDPA Nei
Esata Nei
Annen informasjon
Batteritype Lithium-ion
Cell 6
Pekeenhet Touch Pad
Fjernkontroll Nei
Operativsystem Windows 7 Home Premium
Operativsystem (bit) 64
Programvare HP Setup, HP Advisor, HP Support Assistant
Høyde minimum (cm) 3,18
Høyde maksimum (cm) 3,65
Bredde (cm) 37,40
Dybde (cm) 24,60
Vekt (kg) 2,50
CD/DVD-spiller
Optical Drive CD/DVD +/- RW DL
Type driver CD/DVD
Sist endret av Fusjon; 15. juli 2010 kl. 02:36.
Jeg har sett på den du linket til, og det er derfor jeg sier du ikke vil få noe bedre ved å oppgradere. PCer under 6000 har generelt puslete prosessorer, ikkeeksisterende skjermkort, og de under 5000 har latterlig byggekvalitet.

Min anbefaling står i min forrige post. 2x2GB RAM (sjekk først at maskina støtter det, selvsagt), ny HDD (f.eks. en WD Scorpio Black edition, dette er raske og gode disker), Windows 7.
Gucci gang
Fusjon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Jeg har sett på den du linket til, og det er derfor jeg sier du ikke vil få noe bedre ved å oppgradere. PCer under 6000 har generelt puslete prosessorer, ikkeeksisterende skjermkort, og de under 5000 har latterlig byggekvalitet.

Min anbefaling står i min forrige post. 2x2GB RAM (sjekk først at maskina støtter det, selvsagt), ny HDD (f.eks. en WD Scorpio Black edition, dette er raske og gode disker), Windows 7.
Vis hele sitatet...
Vil denne være bedre? http://www.elkjop.no/product/data/ba...D/samsung-r530 Mye ram
Sitat av Inpact Vis innlegg
Vis hele sitatet...
RAM er ikke alt. Det må være en kombinasjon av en god prosessor, nok RAM, et ok grafikkort og stor/rask nok harddisk.

R530en scorer godt på det å ha et dedikert grafikkort i det hele tatt i den prisklassen. Prosessoren vil ikke være merkbart raskere enn den du har i dag, men sannsynligvis noe kjøligere og mindre strømkrevende. Den har også fått skryt i tester for batteritid opp mot 4 timer, og Samsung har 2 års garanti, som er et pluss.

Men er den verd 5000 kroner, mot en oppgradering til 2000-2500? Ikke i mine øyne.
Gucci gang
Fusjon's Avatar
Trådstarter
Har funnet en ganske rimelig en
https://www.abbo.no/abbo/default.asp...gn=CR610-064NE

MSI CR610-064NE 15,6 LED Glare 1366x768 AMD Sempron M320 320GB HDD RAM 3GB DDR2 Win7HP


Er denne greit for spilling av wow på low/medium? Bedre enn min gamle?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Edit: Har hørt at ASUS er best på bærbare (Vi tar ikke med Mac her..). Stemmer det?
Vis hele sitatet...
Bare ikke kjøp HP; disse er pcene som blir levert mest inn med feil på.
Acer AS5738ZG koster 4990,-. Et ordentlig skjermkort, decent prosessor og Win 7 HP.
Sitat av simen929 Vis innlegg
Bare ikke kjøp HP; disse er pcene som blir levert mest inn med feil på.
Vis hele sitatet...
Nei. Acer har mer feil på nyere modeller; HP sliter med dårlig rykte (og tilbakevendende feil) på modeller produsert frem til sommeren '08. Etter det er det langt mindre feil på dem.

Aceren som nevnes har et godt grafikkort, og en prosessor som nok er en tanke bedre enn den du har i dag. Dog mtp. mine erfaringer med Acers design, byggekvalitet og elendige batterier (samt lang behandlingstid på henvendelser) ville jeg skydd unna. Man får hva man betaler for.

Nei, MSIen du linker til vil ikke være merkbart bedre enn den du har. Du hører visst ikke hva jeg sier du? Under 5000 kroner finner du ingenting som er særlig bedre enn den du har, iaf. ikke om du oppgraderer minnet og harddisken på din.