Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 828
Hei Folkenz!


Reiser på ferie i morgen og skal være borte i 1 mnd ca. Vi har en TV (Uten HDMI inntak) i den leiligheten vi skal bo. Har masse filmer på laptopen min som jeg gjerne ville ha koblet til den TV'en, så da lurte jeg på om det kanskje finnes noen måte å gjøre det på ? Har tenkt å kjøbe sånn S-Video kabel, men vet ikke helt om den TV'en støtter det. Tror sist jeg prøvde ble bildet Svart/Hvitt.


Noen som kanskje har noen råd eller en god metode på hvordan jeg kan få dette til å funke ? :-)


Takk på forhånd!
Tja, Det ville hjulpet noe sinnsykt hvis du sier noe om hvilke innganger tven har
Apl3x's Avatar
Trådstarter
Sitat av fomox Vis innlegg
Tja, Det ville hjulpet noe sinnsykt hvis du sier noe om hvilke innganger tven har
Vis hele sitatet...

Åii, sorry! Hmm, det er 2 SCART innganger og en sånn analog inngang tror jeg det heter.
En analog..... VGA? DVI? noe annet?
Apl3x's Avatar
Trådstarter
Sitat av fomox Vis innlegg
En analog..... VGA? DVI? noe annet?
Vis hele sitatet...

Nå er jeg litt usikker, men husker vi pleide å koble til en antene for å få bedre signal på TVen :s
Åja, vanlig antenne port med andre ord
scart har composit inn, den gule pluggen alså.
har du svideo så er det composit i den.

får du svart hvit/bilde så står den til tc'en til composit mens pc'en sender ut på s-video. (eller fuck opp pal/ntsc)
Sist endret av ranvik; 9. juli 2010 kl. 21:28.
Det du leter etter er HDMI til scart, du kan se på ebay eventuelt søke på google for å se om du finner noen som selger det. tror jeg har sett etter dette før og tror jeg fant ut at det ikke var spesielt billig.
Apl3x's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
scart har composit inn, den gule pluggen alså.
har du svideo så er det composit i den.

får du svart hvit/bilde så står den til tc'en til composit mens pc'en sender ut på s-video. (eller fuck opp pal/ntsc)
Vis hele sitatet...


Ok! Men hvordan fungerer det da ? Skal jeg først se om TVen støtter S-Video, å så kjøpe riktig Scart kabel ?
Sitat av fomox Vis innlegg
Det du leter etter er HDMI til scart, du kan se på ebay eventuelt søke på google for å se om du finner noen som selger det. tror jeg har sett etter dette før og tror jeg fant ut at det ikke var spesielt billig.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke billig da det er fullstendig ukompatible standarder, som for å fungere trenger en aktiv signalomformer; mao. en boks som koder om HDMI-signalet til S-video. For alle praktiske formål er det umulig (da løsninene som finnes stort sett koster et par tusen og oppover).

HDMI er en digital standard, i likhet med DVI og DisplayPort. Disse kan konverteres passivt mellom hverandre.

VGA og komponent er RGB-baserte (separate signallinjer for hver farge) analoge standarder. Disse kan konverteres passivt mellom hverandre.

S-video, SCART og kompositt er alle analoge standarder som forenkler signalet; S-video har én linje for luminans og én for farge. Kompositt kombinerer disse to i samme signal, men mister noe båndbredde. SCART kan overføre begge de to andre signalene, i tillegg til sitt eget signal som bl.a. også overfører lyd.

Å konvertere mellom disse gruppene krever aktive signalomformere, som koster ganske mye penger, og mest av alt brukes i videoproduksjon, og ikke av private.