Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 902
Fikk brev i posten om et tilbud på PC til VGS. Har googlet litt rundt, og har lest mange forskjellige meninger om den. Det jeg lurer på er om jeg bør velge PC'en eller kjøpe en annen (maks 5-6k)?

http://ungweb.no/UNGweb/Nytt/Fylke/V...aret-2010-2011

Maskinen er bare tenkt til skolebruk, siden jeg har en fra før, men den starter opp tregt, og er full av shit som jeg sikkert kommer til å misbruke i løpet av skoleåret

Så hva synes dere freaker?
Hm. Det kommer helt an på hva du skal bruke maskina til. Selv ville jeg tatt ThinkPaden, om ikke av annen grunn så fordi det er en liten, lett og relativt solid maskin for enkelt bruk. Det er ikke en høytytende PC, men du får den gratis, og den veier godt under to kilo, som betyr at selv med laderen er det en relativt liten ekstravekt i skolesekken.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Hm. Det kommer helt an på hva du skal bruke maskina til. Selv ville jeg tatt ThinkPaden, om ikke av annen grunn så fordi det er en liten, lett og relativt solid maskin for enkelt bruk. Det er ikke en høytytende PC, men du får den gratis, og den veier godt under to kilo, som betyr at selv med laderen er det en relativt liten ekstravekt i skolesekken.
Vis hele sitatet...
Hadde tenkt som skole-PC, altså for det meste skriving osv. Den er ikke helt gratis da, må betale egenandel på 870 i året i tre år, men det er jo en slikk og ingenting
Får du ikke dekket de 870 kronene gjennom en annen ordning? Utstyrsstipend fra lånekassen eller noe slikt?
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Får du ikke dekket de 870 kronene gjennom en annen ordning? Utstyrsstipend fra lånekassen eller noe slikt?
Vis hele sitatet...
Jo, men hva er egentlig grunnen til dette stipendet? Kjøpe utstyr.
Stipendet har vært likt både før og etter at PC-ordningen kom til Trøndelag. Nå må du bare bruke nesten alt av det på PC. Det vil jo si at du står med mindre stipendpenger til utstyr enn før.
Sist endret av xLAx; 9. juli 2010 kl. 11:23.
Hva annet av dyrt utstyr trenger man på VGS? Er kulepenner en stor utgift for deg?

Da jeg gikk på VGS var det veldig få som fikk noen form for stipend i det hele tatt, og vi klarte oss iaf. greit ...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ifjor, npr jeg gikk VGS 2, så måtte jeg kjøpe utstyr for godt over 4000, samtidig som jeg måtte kjøpe skolepc'n, jeg søkte om stipend, og jeg fikk kun dekket et ENGANGS utstyrsstpidend på 850,- kroner.

Ikke morro
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Hva annet av dyrt utstyr trenger man på VGS? Er kulepenner en stor utgift for deg?

Da jeg gikk på VGS var det veldig få som fikk noen form for stipend i det hele tatt, og vi klarte oss iaf. greit ...
Vis hele sitatet...
Minnepenn, sekk eller PC-veske, lås til skap, noe skriveutstyr ++
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Minnepenn, mus, datasekk, og headset pleier å følge med de "pakkene" du får når du kjøper pc via skole

Edit: VGS
Sist endret av Fleff; 9. juli 2010 kl. 15:10.
Sitat av celica91 Vis innlegg
har et lite tips til deg viss du tar den pcen der, reformater pcen, og sett den opp igjen me ditt ege system. for skole pc'ene du for er treige og FULL i program og dritt du ikke trenger i de hele tatt. har selv nå di 3 siste årene valgt sann skole pc, og de første jeg har gjort me dem omtrent var og reformatere dem, å satt igjen me en mye bedre pc, di aller fleste som ikke har gjort dette ha bare vært plaget me pcene sine.
Vis hele sitatet...
Hmm... er det mye skitt innpå, avinstallerer jeg bare det jeg ikke trenger. Har PC hjemme, så den skal utelukkende bli brukt på skolen. Tror ikke jeg kommer til å bruke den til noe annet en å skrive eller surfe på nettet (eller spille pokemon)