Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1795
Har kjøpt en 250GB Lacie ekstern harddisk. Det står at man skulle formatere den først. Den er formatert, men det viser seg man skal kjøre noe startup program fra disken først. Dette er da borte. Noen som vet hva jeg kan gjøre nå.

Harddisken finner jeg og alt, men det står det er 9,9MB bare
formatere den igjen kansje?
Skjer ingenting, når jeg formaterer den så står det at den er på 9,9MB bare.

Hva skal jeg formatere den som. FAT eller NTFS?

Størrelse på fildelingsenhet hva skal jeg stille den på ?
NTFS, standard innstillinger.

Høyreklikk på "Min datamaskin," velg "Behandle," gå til "Diskbehandling" og se der om det f.eks. er noe uallokert plass på disken. Hvis ja, slett eksisterende partisjon(er) og lag én ny partisjon som dekker hele disken.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
NTFS, standard innstillinger.

Høyreklikk på "Min datamaskin," velg "Behandle," gå til "Diskbehandling" og se der om det f.eks. er noe uallokert plass på disken. Hvis ja, slett eksisterende partisjon(er) og lag én ny partisjon som dekker hele disken.
Vis hele sitatet...
Ser ut som dette kan stemme ja, prøver meg på ei formatering derfra. Tar litt tid ser jeg, håper jeg har gjort rett angående formateringen derfra.

Ser etter jeg har formatert den står den som RAW og ikke NTFS. Må jeg formatere på nytt herfra ?

Når jeg nå går inn på disken fra Pcen står det jeg må formatere den derfra og da formatere jeg som NTFS, vil dette RAW greia gå over til NTFS da ?
Ja, den skal gjøre det. RAW betyr vel i grove trekk "allokert til en partisjon, men ikke formatert." Velg Quick Format / Hurtigformatering dersom det tar lang tid.
Flott, da ordnet det seg. Takker mr kråke