Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 1742
Hei!
Har oppstått et aldri så lite irriterende problem. De siste dagene har det blitt sånn at når jeg åpner WoW f.eks så slår hele pc'en seg av. Det er ikke hver gang jeg åpner det, men kun det jeg har registrert hvor pc'en slår seg av.
Er det noe kluss med strømforsyninga eller hva kan det være? Tenkte det kunne være at den er for varm, men det skjer jo før selve spillet blir kjørt.
Men jeg vet ikke, bare synser
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Enten blir cpu'en for varm, eller så er psuen gåen, sjekk tempen med fks Speedfan.
Nath's Avatar
Trådstarter
Lurer på om det ikke er en gåend PSU. Nå har kræsjene begynt å komme hver gang spillet kjøres og kikket i eventviewer hvor en sak ved navn "Kernel-power" dukker opp.

"Systemet har startet på nytt uten å avslutte på riktig måte. Denne feilen kan oppstå hvis systemet uventet har sluttet å svare, krasjet eller mistet strøm."

Prøvde å google Kernel-power, men var litt mye avansert dataprat
Men kan det være at jeg må bytte strømforsyning?
Sist endret av Nath; 30. juni 2010 kl. 15:16.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kernel power betyr bare at pc'n ikke er avsluttet på riktig måte, samme melding kommer om du bruker svenskeknappen på pc'n.

Men ta å sjekk tempen du, slik at du ikke kjøper en PSU, og finner ut av det egentlig er kjøleribben som sitter løst, eller at pu-viften ikke spinner.
Nath's Avatar
Trådstarter
Alle vifter spinner og har prøvd med en bord vifte i en halvtimes tid nå for å få ned temperaturen.
Bare lufter en tanke, men kan det her skje pga lite kjølepasta f.eks? Virker ikke som at det er fordi den blir for varm som er problemet. Snakket også med en kar som trodde det kunne være noe med at GPU'en tar for mye strøm eller noe slikt.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis dette problemet oppstod nå, og du ikke har hatt det før, så er det nok ikke gpu.

For lite kjølepasta tror jeg heller ikke det kan være, da er du god. Sitter kjøleribben godt på? Den er ikke løs?

Kan være PSU, men som sagt 2 ganger før, sjekk temperaturen, så kan vi eleminere det problemet.

http://www.almico.com/speedfan440.exe
Nath's Avatar
Trådstarter
http://bildr.no/thumb/678367.jpeg
Som sagt så er det temperaturen med en bordvifte også

http://bildr.no/thumb/678507.jpeg
En test jeg tok av et program jeg ble anbefalt.
Nath's Avatar
Trådstarter
Må bare beklage dobbeltpost, men har nå formatert og reinstallert windows 7 og den slår seg fortsatt av.
Noen kloke hoder som har peiling på hva det kan være?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
...

Problemet, er som jeg har anntydet helt siden begynnelsen.

CPU er for varm:



Sjekk maximun temp på CPU'en, pc'n slår seg automatisk av ved så høye temperaturer.

Mitt tips: Sjekk om kjøleribben sitter ordentlig på, evt ta den av og sett den på igjen, bruk tikgitg mendge termisk pasta.

Edit: Den slår seg av når du starter et spill/program siden det krever endel av CPU' cpu'en jobber og blir varm, varmen forlater ikke cpu så effektivt som den burde, så noe er galt der.
Sist endret av Fleff; 1. juli 2010 kl. 22:42.
Nath's Avatar
Trådstarter
Den slo seg aldri av under testen da, vet ikke om den skulle ha gjort det men.
En annen ting er jo at hvis jeg slår på pcen og kjører et spill med en gang så kræsjer den også. Kan ikke se for meg at pc'en blir så varm i løpet av 2-3 minutter at den skal slå seg av.
Jeg plasserte også en bordvifte inntil pc'en som kjørte temperaturene ned i 40-50 grader og det kræsjet fordet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
En bordvifte hjelper neppe mye, da cpu overflaten er veldig liten, og er bak en kjøleribbe, som du selv ser, så skal det ikke mye til før den blir varm, oppstarten av programmer krever mye cpu.

Jeg ser at du kjørte testene i under et minutt, det er ikke nok til å krasje pc'n, du ser uansett svart på hvitt at cpuen din har kommet oppimot 100 grader, noe som er ALT for mye, og da er det ikke rart den skrur seg, de fleste cpuer slår pc'n av ved 90-108 grader.


Hvis du har prøvd å kjøre en pc uten kjøleribbe, så vet du at den blir fort 80 grader på noen sekunder, om det er dårlig kontakt ved kjøleribben, så er det nesten som om du ikke har noe kjøleribbe.

Ta å sjekk om kjøleribben sitter ordentlig på du, kan hende problemet er så simpelt, om den hadde vært ordentlig på, så hadde du fått myyye lavere temperaturer, selv unten termisk pasta.

Edit: prøv et ordentlig stress-program, slik som prime95, så ser du at den slår seg av på et blunk
http://www.softpedia.com/progDownloa...oad-76537.html
Sist endret av Fleff; 1. juli 2010 kl. 23:07.
Nath's Avatar
Trådstarter
Kjøleribben sitter ordentlig på. Har tatt den av og rensket den for støv og det som er. Hvor du får at testen ble kjørt i et minutt skjønner jeg ikke, står jo 10 minutter på bildet
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Edit: Ser ut som den kjørte i 10 minutt ja, men den ble 105 Grader, og at den ikke skrudde seg av er et mysterium.

Er iallefall noe galt mellom cpu og kjøleribben, det må du finne ut
Sist endret av Fleff; 2. juli 2010 kl. 00:13.
Nath's Avatar
Trådstarter
Jeg stopped den jo selv etter 10 minutter. Der som du har markert gult så er det 10 minutter og markert med rødt så står det fra 20:21 til 20:31. Skjønner ikke helt hvor du får det fra bare :P
Sitat av Kirie Vis innlegg
Den slo seg aldri av under testen da, vet ikke om den skulle ha gjort det men.
En annen ting er jo at hvis jeg slår på pcen og kjører et spill med en gang så kræsjer den også. Kan ikke se for meg at pc'en blir så varm i løpet av 2-3 minutter at den skal slå seg av.
Jeg plasserte også en bordvifte inntil pc'en som kjørte temperaturene ned i 40-50 grader og det kræsjet fordet.
Vis hele sitatet...
Jo. En desktop-cpu har normalt en TDP på 90W (de snilleste er 65W, de drøyeste opp mot 140). Fokusert på en overflate på størrelse med en 50-øring. Det tar ikke mange sekundene før dette blir varmt.

I spill belastes CPU normalt sett mye, iaf. i nyere spill som kan kjøre flere tråder.

Fremgangsmåte for feilsøking:
  • Rens kjøleribbe for støv
  • Bytt kjølepasta (kun et syltynt lag, så lite som mulig bare det dekker hele CPU)
  • Sjekk at vifta på CPU går som den skal
  • Sjekk at BIOS regulerer hastighet på vifta som den skal
  • Bytt CPU-kjøler

Jeg ville også sjekket at chipsetet får nok kjøling, da dette også kan føre til kræsj. Reset CMOS, tilbakestill eventuell overklokking. Bytt PSU, da ujevne spenninger kan føre til kræsj (dette er dog lite sannsynlig når CPU-temp er over 100' - det er garantert grunn til ustabiliteten).
Nath's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Jo. En desktop-cpu har normalt en TDP på 90W (de snilleste er 65W, de drøyeste opp mot 140). Fokusert på en overflate på størrelse med en 50-øring. Det tar ikke mange sekundene før dette blir varmt.

I spill belastes CPU normalt sett mye, iaf. i nyere spill som kan kjøre flere tråder.

Fremgangsmåte for feilsøking:
  • Rens kjøleribbe for støv
  • Bytt kjølepasta (kun et syltynt lag, så lite som mulig bare det dekker hele CPU)
  • Sjekk at vifta på CPU går som den skal
  • Sjekk at BIOS regulerer hastighet på vifta som den skal
  • Bytt CPU-kjøler

Jeg ville også sjekket at chipsetet får nok kjøling, da dette også kan føre til kræsj. Reset CMOS, tilbakestill eventuell overklokking. Bytt PSU, da ujevne spenninger kan føre til kræsj (dette er dog lite sannsynlig når CPU-temp er over 100' - det er garantert grunn til ustabiliteten).
Vis hele sitatet...
Skal til en kompis idag å rense vifta og bytte kjølepasta, fikk høre andre steder at det muligens kunne hjelpe.

  • Sjekk at vifta på CPU går som den skal
Alle viftene, inkludert CPU vifta går rundt hvertfall. Ved vanlig surfing ligger alle temperaturene på 45-60C

  • Sjekk at BIOS regulerer hastighet på vifta som den skal
Kan en del om pc, men når det kommer til BIOS og alt den slags så er jeg blank. Hvor/hvordan sjekker jeg dette?

  • Bytt CPU-kjøler
Takket være gammel hovedkort så får jeg ikke prøvd ut stock-viften som fulgte med prosessoren, men kan sjekke om jeg eventuelt får lånt en.

Når det gjelder chipsetet så står det en liten vifte på kanskje 4x4cm på, men den er litt varm fordet.
Resette CMOS er også noe som blir helt gresk for meg dessverre

Slenger opp et bilde som jeg ble spurt etter på en anne side, vet ikke om det hjelper stort, men men

http://bildr.no/thumb/679457.jpeg
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hjelper litt, her ser vi at CPU viften spinner ihvertfall, og cpu tempen er 66 grader, noe som er ALT for mye
Nath's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg byttet kjølepasta og det hjalp ingenting. Krasjer akkurat som før.
Hadde en kompis over som prøvde å klokke CPU'en ned litt også, hjalp ikke.

Han nevnte noe som jeg selv har merket at harddisken er utrolig varme. Kan det ha noe med saken eller er de helt adskilt?
Kanskje det er luftingen generelt i pc'en som er dårlig?
Lurer på å bytte PSU også, er på 400W den jeg har nå.
Kjører ellers med;
- Intel Core 2 duo 3.33GHz
- Windows 7 64bit
- 4GB RAM
- Geforce 8800GT
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Snodigt, ingen riper i kjøleribben eller cpu overflaten? Det er iallefall varmeproblem, PSU'en er ikke for svak, så tror vi utelukker den Med mindre du skal kjøpe noe ny hardware.

Veldig merkelig dette, OM alt er som det skal(Noe det ikke er da )
Nath's Avatar
Trådstarter
Syns det er veldig merkelig selv. Var ingen riper på kjøleribben, men så ut som det hadde vært varmt der. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men så ut som noe har skjedd der. Var merker på den flata.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis den flaten er pittelitt ujevn, så skaper det en god del varme, da den ikke får ordentlig kontakt med cpu'en, det du kan gjøre er å prøve å skrape på det med noe plastikk, fks plast kort(bankkort fks) I værste fall, så må du til med paralellstål og veeeldig fint sandpapir, evt skaffe deg ny kjøleribbe.
Nath's Avatar
Trådstarter
Lurer på om jeg bare skal helgardere meg og kjøpe en ny harddisk, CPU vifte og strømforsyning

Merkelig nok så klarte jeg å komme meg inn på et spill.
Jeg satt gulv viften inn i pc'en en halvtimes tid og slo av alle prosesser som brukte mye.
Er det fortsatt et varme problem, eller kan det være RAM eller noe slikt?
Hvor mange vifter er det i kabinettet ditt? Ser hovedkortet ditt ligger på 48 grader i BIOS, noe som er mye. X48-chipsetet på hovedkortet mitt (disse er beryktede for å overopphetes) ligger på lavere temperaturer enn det der i Windows.

Harddisker blir som oftest varme, men det at de blir veldig varme er ingen grunn til å bytte dem. Det vil dog føre til at de tar kvelden fortere, da de ikke liker temperaturer over 60 grader eller så.

Videre fremgangsmåte for feilsøking:
  • Rens alle vifter i kabinettet for støv (støv på viftebladene = ubalansert vifte = mindre effektiv, og vil slites ut fortere)
  • Kjøp deg noen nye kabinettvifter, fyll det du har av plasser for slike. Luft inn under, i sidedør og foran, ut oppå og bak. Rydd i eventuelt kabelrot for bedre luftflyt.
  • Rens hele maskina for støv. Gjerne demonter den fullstendig og rensk alle komponenter individuelt. Trykkluft på boks er din beste venn her, støvsugeren din verste fiende.
  • Om du ikke har plass til flere vifter i kabinettet ditt, kjøp et nytt med bedre lufting.
  • Om dette ikke hjelper, kjøp en ny CPU-kjøler.
Det virker lite sannsynlig for meg at det er noe galt med komponentene dine, da komponentfeil ikke skal føre til overoppheting. Jeg vil tro det rett og slett skyldes at maskina er dårlig sammensatt mtp. kjøling og ytelse, men at dette ikke har begynt å vise seg før den har blitt litt støvete og kjølepastaen har hatt tid til å bli gammel og inntørket.

Edit: kan du ikke ta et/flere bilder av hvordan det ser ut inni kabinettet ditt (få med alle vifter, vifteplasser, kjølere, evt. støv osv.), så kan vi gi deg råd ut fra dette?
Sist endret av Kråketær; 3. juli 2010 kl. 19:33.
Nath's Avatar
Trådstarter
http://bildr.no/thumb/680079.jpeg
http://bildr.no/thumb/680080.jpeg
http://bildr.no/thumb/680082.jpeg
http://bildr.no/thumb/680083.jpeg

Det at det generelt er varmt og dårlig kjøling var akkurat det jeg spurte kompisen min om. Men har jo kjørt helt fint i 10 måneder nå snart så. Støv er noe jeg pleier å rense ofte, så syns det var merkelig når den begynt å skru seg av uten at det var noe spesielt støvete.
Wow. Du har ingen kabinettvifter. Og du forventet at den konstruksjonen der skulle holde over tid? Jeg er imponert. Det ser ut som du har plass til 2 120mm-vifter, en foran og en bak. Kjøp og monter ASAP. Strømforsyninga er det eneste som skaper noe som helst luftflyt inni kabinettet ditt, og strømforsyninger har masse komponenter inni seg som er veldig flinke til å tiltrekke seg støv over tid. Har du renset innsida av strømforsyninga di i det siste? Tenkte meg ikke det nei.

Ser forøvrig at denne er av merket Sweex - sist jeg sjekket var dette et jalla OEM-merke som lager billige drittprodukter som ikke bør stoles 100% på. Bare et råd.

Ellers: Det ser ut som kabinettet ditt har veldig dårlige lufteegenskaper, og hadde det vært meg ville jeg tatt frem vinkelsliperen og perforert alle flater i hele kabinettet for å gjøre noe med det innestengte klimaet inni der. I tillegg ville jeg borret hull til strips for å feste kabler til bakveggen da disse hindrer luftflyten fra fronten og bakover veldig, samt byttet ut IDE-flatkabler med runde.

Skjermkortet ditt pluss den nederste harddisken ser ut til å forme en fin barriere for at varmluft kan stige fritt oppover i kabinettet. Flytt harddisken, evt. monter en vifte i bunn av kabinettet så det blir litt flyt der.


Faktum er at elektroniske komponenter kan slites over tid. Ergo kan deler i maskina di ha blitt mer temperaturfølsomme over tid. Det som fungerte for et år siden trenger ikke å fungere i dag; spesielt ikke hvis det har operert under såpass ekstreme forhold som det ser ut til å ha gjort. Dersom temperaturene i kabinettet ditt - indikert av sensor på hovedkortet ditt i en tidligere post - ligger på rundt 50 grader vil dette i praksis bety at all luftkjøling er nytteløs. Å kjøle en komponent som spyr ut 90W varme med luft på 45 grader vil aldri bringe den innen et temperaturområde som kan regnes som trygt for moderne PC-komponenter.

Mitt råd ville være å investere i et nytt kabinett. Gjerne en ny PSU i samme slengen. Om mulig, legg litt penger i det, da kabinettet er noe du kan beholde til neste gang du skal bygge deg PC. For et par lapper i dag får du et kabinett med gode kjøleegenskaper og mer enn nok av vifter pluss en 5-6-700W PSU av et merke som er å stole på.
Nath's Avatar
Trådstarter
Er dessverre ingen hardware guru, så selve oppbyggninge er ikke noe jeg har stått for. Klarer å montere og demontere den, men utover det så kan jeg lite.
Strømforsyninga var det første jeg renset når pc'en begynt å slå seg av så den er ganske ren, ellers er pc'en veldig fri for støv. Blir gjenvlig fjerne for støv med q-tips etc.

Jeg fikk også beskjed på et annet forum at Sweex PSU'er var noe billig merke og at den burde byttes. Det var planen egentlig siden den kun er på 400W.

Tror jeg skal ta det rådet ditt å investere i et nytt kabinett og noen vifter. Var innom komplett å kikket, men har lite peiling på dette så må spørre de jeg kjenner om hjelp. De er som regel veldig trege og late så tar tid..

Ellers får jeg si takk for veldig utfyllende og informative svar. Greit å få noe konkret istedet for de ørten andre løsningen jeg har fått. Har saumfart diverse tech forums i jakten på svar til dette, så takk
Gi h*n som bygde pcen ett spark bak fra meg.

400w er passe til det oppsettet der, men bytt ut sweex med corsair som nevnt.

Lykke til med bygging av ny pc.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Strømforsyninga var det første jeg renset når pc'en begynt å slå seg av så den er ganske ren, ellers er pc'en veldig fri for støv. Blir gjenvlig fjerne for støv med q-tips etc.
Vis hele sitatet...
Renset PSU? Som i åpnet, blåst rent rundt/under kjøleribber, kondensatorer, spoler osv? Eller bare blåst inni vifta og pirket litt rundt med en q-tips? Om du har åpnet PSU'en og vil beskrive deg selv som såpass ukyndig at du ikke kan sette sammen en PC, så har jeg et nytt ord til å beskrive deg: dumdristig. Ikke gjør det igjen, da kondensatorer har en lei tendens til å gi kraftige støt om man er uforsiktig.

Hvor mye penger har du å legge i nytt kabinett? Og hva er du på jakt etter? Stillegående? Stilrent? LAN/gamer-kabinett med lys og slikt? Forklar, og vi kan gi tips.

Ellers istemmes Monkey_drones forslag om å gi den som bygde PCen et spark bak. I dette tilfellet er det velfortjent.
Nath's Avatar
Trådstarter
Jeg fjernet det støvet jeg klarte og nå uten å demotere hele PSU'en. Aldri sagt jeg ikke kan sette sammen en pc, det er vel noe de fleste med litt kunnskaper kan.

Ble anbefalt dette kabinettet av en kompis som selv hadde det.
Hvordan kabinettet ser ut bryer meg pent lite. Så lenge det gjør jobben så er jeg fornøyd. Skal helst ikke være det største som finnes og gi fra seg mest støy, men er ikke så alt for kresen. Lys, dioder og den slags vil jeg helst være uten.
Antec Nine Hundred er et svært godt kabinett, med veldig gode kjøleegenskaper, men ettersom det for det meste består av viftegriller kan det støye en del. Om du vil ha noe stille som stadig har svært god kjøling, se på Antec P183. Mindre glorete og mye stiligere å se på er det også
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Kirie Vis innlegg
Hei!
når jeg åpner WoW f.eks så slår hele pc'en seg av.
Vis hele sitatet...
Kanskje PCen din ikke liker WoW? Det gjør ikke min data heller, så det er nok derfor jeg ikke har det (Det suger, WoW altså)