Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2525
Jeg og samboeren har nettopp mottatt et brev fra utleier der utleier krever økt husleie. Økningen er på 10%som begrunner med "økte fellesutgifter, m.m"! Men iløpet av det året vi har bodd her så har konsumprisindeksen økt med 1,8% i følge mine beregninger.

De eneste lovlige måtene å øke husleien på etter hva jeg har skjønt er ved å:
- Øke husleien i takt med konsumprisindeksen.
- Øke husleien til gjengs leie(som forøvrig kan skje først etter 2år og 6 mnd)

Såvidt jeg kan skjønne så har ikke huseier rett på denne økningen, stemmer dette?

Isåfall, hva burde vi gjøre nå? Nekter vi å betale mer enn det konsumprisindeksen tilsvarer vil vi kanskje bli sagt opp, og det vil vi jo helst ikke, samtidig som dette vil bli en betydelig økning i utgiftene våres.

Takker for alle svar og innspill!
Du har alt å vinne på god kommunikasjon med utleier. Spør hva han baserer økningen på, få det gjerne skriftlig.
utleier kan ikke velte økte kostnader over på leier
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg vil selvfølgelig prøve å holde en positiv tone med utleier, problemet er at jeg synes dette er uanstendig stor økning, og jeg vil gjerne vite hvilke rettigheter og plikter vi har som leietakere.

Og utleier har jo full rett til å øke utleien i forhold til konsumprisindeksen, men som sagt utgjør dette bare 1,8% siden vi flyttet inn.
Antar at det er en gjensidig oppsigelsestid i kontrakten deres? I såfall er det helt lov for utleier å si opp gjeldene kontrakt og erstatte med den nye prisen. Selvsagt trenger ikke du å godta denne kontrakten, men da må du finne deg et annet sted å bo. Feks i leiekontrakten min står det at utleier kan si opp meg som leietaker med 3 mnd varsel. Om han da vil ha 500 kr mer i mnd sier han opp gjeldene kontrakt og tilbyr meg en ny med den nye prisen. Opp til meg om jeg vil godta eller flytte. Slikt er 100% lov etter Husleieloven. Gidder ikke finne paragrafer, dette kan du sjekke opp på lovdata selv.
huseier kan ikke si opp kontrakten uten grunn nei. man må ha misligholdt kontrakten grovt for å bli sagt opp
Slå opp på lovdata.no

-søk på husleieloven

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:
a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,
b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og
c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.
Sitat av keentoo Vis innlegg
huseier kan ikke si opp kontrakten uten grunn nei. man må ha misligholdt kontrakten grovt for å bli sagt opp
Vis hele sitatet...
Tullprat. Hvis dette hadde stemt kan jeg kreve å bli boende her for alltid da.
Seff kan en slik avtale sies opp fra begges sider. Sjekk loven og finn det ut om du ikke tror meg.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Tullprat. Hvis dette hadde stemt kan jeg kreve å bli boende her for alltid da.
Seff kan en slik avtale sies opp fra begges sider. Sjekk loven og finn det ut om du ikke tror meg.
Vis hele sitatet...
Det pleier å stå en tidsperiode i kontrakten da....

F.eks 2 år.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Antar at det er en gjensidig oppsigelsestid i kontrakten deres? I såfall er det helt lov for utleier å si opp gjeldene kontrakt og erstatte med den nye prisen. Selvsagt trenger ikke du å godta denne kontrakten, men da må du finne deg et annet sted å bo. Feks i leiekontrakten min står det at utleier kan si opp meg som leietaker med 3 mnd varsel. Om han da vil ha 500 kr mer i mnd sier han opp gjeldene kontrakt og tilbyr meg en ny med den nye prisen. Opp til meg om jeg vil godta eller flytte. Slikt er 100% lov etter Husleieloven. Gidder ikke finne paragrafer, dette kan du sjekke opp på lovdata selv.
Vis hele sitatet...
Er tåpelig å uttale seg, dersom du ikke vet hva du snakker om.

Nei, utleier kan ikke si deg opp på grunn av husleieøkning, dersom du ikke har tidsbestemt leiekontrakt.

Dersom du har tidsubestemt leiekontrakt med 1/2/3 måneders gjensidig oppsigelsestid må huseier ha en av følgende grunner for å kunne si opp leiekontrakten:
  • a)husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
  • b)riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
  • c)leieren har misligholdt leieavtalen, eller
  • d)det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Om ingen av disse er oppfyllt kan ikke huseieren si deg opp, og heller ikke øke leie med mer enn KPI.

Kilde:http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-5
Sist endret av gjett_; 17. august 2010 kl. 02:24.
By nature
LoOzR's Avatar
Trådstarter
Sitat av gjett_ Vis innlegg
Er tåpelig å uttale seg, dersom du ikke vet hva du snakker om.

Nei, utleier kan ikke si deg opp på grunn av husleieøkning, dersom du ikke har tidsbestemt leiekontrakt.

Dersom du har tidsubestemt leiekontrakt med 1/2/3 måneders gjensidig oppsigelsestid må huseier ha en av følgende grunner for å kunne si opp leiekontrakten:
  • a)husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
  • b)riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
  • c)leieren har misligholdt leieavtalen, eller
  • d)det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Om ingen av disse er oppfyllt kan ikke huseieren si deg opp, og heller ikke øke leie med mer enn KPI.

Kilde:http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-5
Vis hele sitatet...
Takk for et supert svar!

Det eneste jeg er litt usikker på er:
Sitat av Lovdata.no
§ 4-5. Unntak fra leieprisvernet
Bestemmelsen i § 4-2 gjelder ikke for særskilt betaling av en forholdsmessig andel av utgiftene ved forbruk av elektrisitet, brensel, vann eller avløp i eiendommen, jf. § 3-4. Dette vederlaget kan reguleres slik at utleieren får dekket de nødvendige omkostningene med ytelsene.
Bestemmelsene i §§ 4-2 og 4-3 gjelder ikke for den del av leien som er avtalt i et bestemt forhold til omsetningen i eller resultatet av leierens virksomhet.
Vis hele sitatet...
Vi har fyring, varmtvann og kloakk+renovasjon ink. i husleien. Vil dette ha noe å si?
Uansett skulle vel ulteier ha forutsett evt økninger i fellesutgifter, og tatt disse med i regningen, spesielt siden vi bare har bodd her i 13mnd.
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Vi har fyring, varmtvann og kloakk+renovasjon ink. i husleien. Vil dette ha noe å si?
Uansett skulle vel ulteier ha forutsett evt økninger i fellesutgifter, og tatt disse med i regningen, spesielt siden vi bare har bodd her i 13mnd.
Vis hele sitatet...
Om ikke utgiftene til varmtvann, kloakk el. renovasjon har økt mer enn KPI er det ikke belegg for å øke leien med denne paragrafen som utgangspunkt.