Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 5915
Fremtidig narkiss.
33 6
Etter jeg røyket min første joint for litt siden ble jeg skuffet over ikke å kjenne noe. Jeg tenkte allikevel på det som positivt fordi jeg antakeligvis ville vente en stund før jeg prøvde igjen.

Men neida. Kompissen min er såpass gira at han har fiksa saker til denne helgen også. Marihuana.

Det ironiske er at jeg er enda mer usikker denne gangen. Kom over denne artikkelen:
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8297983

Det er nærmest utelukkende dette som skremmer meg. Jeg er som sagt 15 år. Vil virkelig ikke at stoffene skal påvirke meg sykisk, og eventuelt forhindre meg i å utvikle meg på riktig måte.

Hvordan forholder dere som røyker dere til dette? Er dere ikke redde for at det skal gå ut over det sykiske? Spesielt retta til de som røyka / røyker når dere var / er unge.

Regner med at dette er ganske sant når det faktisk er skrevet på NRKs sider. Har jeg rett?

Er det fare for at en joint vil påvirke meg? (Har jo faktisk røyket hasj for en stund siden også.

Hva tenker dere?
Sist endret av HasjTrynet; 19. oktober 2012 kl. 22:19.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av HasjTrynet Vis innlegg
Regner med at dette er ganske sant når det faktisk er skrevet på NRKs sider. Har jeg rett?
Vis hele sitatet...
Håper at du er ironisk nå...
skal ikke tro på alt som står på NRKs sider lille gutt.
Navbruker fra Moss
du bør heller bekymre deg over alkahol drikking
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
Sitat av Melcor Vis innlegg
Håper at du er ironisk nå...
skal ikke tro på alt som står på NRKs sider lille gutt.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er åpenbart ikke ironisk.

Beklager for det dumme spørsmålet... Jeg er tross alt bare en liten gutt.

Sitat av LINNERN Vis innlegg
du bør heller bekymre deg over alkahol drikking
Vis hele sitatet...
Jeg drikker ikke alkohol.
>vil ikke at stoffene skal påvirke seg psykisk
>røyker hasj

Dafuq is this.

Du er 15 år. Hold deg unna ulovlige rusmidler. Det påvirker oppveksten din. Ikke nødvendigvis somatisk/nevneverdig psykisk men definitivt sosialt. Begynner du å bevege deg inn i disse miljøene er det stor sjanse for at du blir involvert i ting du ikke har kontroll på men som kan være med deg inn i voksen alder.
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
Sitat av Epitaph Vis innlegg
>vil ikke at stoffene skal påvirke seg psykisk
>røyker hasj

Dafuq is this.
Vis hele sitatet...
Hvem vil at stoffer skal påvirke deg psykisk på en negativ måte?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
NRK og alle ting i den norske stat er "pålakt" å drive anti-hasjnarkotikasprøyte-propaganda.

Tviler sterkt på at du vil få lavere IQ om du røyker en liten jonas i ny og ne.
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Du er 15 år. Hold deg unna ulovlige rusmidler. Det påvirker oppveksten din. Ikke nødvendigvis somatisk/nevneverdig psykisk men definitivt sosialt. Begynner du å bevege deg inn i disse miljøene er det stor sjanse for at du blir involvert i ting du ikke har kontroll på men som kan være med deg inn i voksen alder.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer fint å velge selv om jeg kommer til å røyke eller ikke. Kan noen faktisk besvare spørsmålene mine?

Takk!
Ikke begynn å røyke cannabis bare fordi kompisen din gjør det.

Ta det valget selv.
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
Jeg tar jo valget selv... Er ikke det jeg lurer på.
Bruk intuisjonen din, om du har den minste tvil om dette er noe for deg eller ikke... Vent, du vil tidsnok gå lei av det "daglige" og da er tiden inne for noe nytt.. Ikke press deg selv.. Det er ditt liv og dine valg du skal leve med
Sist endret av Zarathustra; 19. oktober 2012 kl. 22:28.
Sitat av HasjTrynet Vis innlegg
Jeg klarer fint å velge selv om jeg kommer til å røyke eller ikke. Kan noen faktisk besvare spørsmålene mine?

Takk!
Vis hele sitatet...
Jfr brukertittelen din så ser jeg nå at aspirasjonsnivået ditt er av en slik karakter at noen oppfordring til å gjøre trygge valg kanskje var litt malplassert.

Beklager mitt innspill, og lykke til videre
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Bruk intuisjonen din, om du har det minste tvil om dette er noe for deg eller ikke... Vent, du vil tidsnok gå lei av det "daglige" og da er tiden inne for noe nytt.. Ikke press deg selv.. Det er ditt liv og dine valg du skal leve med
Vis hele sitatet...
Joda, takk for det. Men hadde allikevel vært veldig fint om noen kunne komme med gode svar.
Du er ganske enkelt for ung til å eksperimentere på en trykk og kontrollert måte, og hjernen er ennå ikke utviklet. Jeg begynte selv når jeg var 14-15, og har egentlig hatt mye problemer med ting, mye på grunn av cannabis. Fikk en skikkelig knekk av flere forskjellige årsaker, hvor i retrospekt, cannabis nok hadde en bit av skylda. Om det er stigmatiseringen, lovlig status eller psykisk påvirkning.

Jeg røykte sjeldent frem til et punkt hvor jeg slutta på skolen pga. sykdom, jeg Begynte å røyke mer og ble etterhvert deprimert - Som igjen, ironisk nok fikk meg til å røyke mer.

I dag kan jeg røyke med god kontroll. Jeg jobber 100% og er definitivt kun rikere på erfaring, men det er ikke alle det går slik med.

Mitt råd er vent, til du er 18, kanskje til og med eldre. Så kan du heller ta en vurdering da! Du føler deg sikkert gammel og vis nok som 15, men det er mye å lære på få år, om livet generelt - Lærdom som er viktig å ha i bunn for å ikke miste grepet.
Sist endret av random42099; 19. oktober 2012 kl. 22:31.
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Jfr brukertittelen din så ser jeg nå at aspirasjonsnivået ditt er av en slik karakter at noen oppfordring til å gjøre trygge valg kanskje var litt malplassert.

Beklager mitt innspill, og lykke til videre
Vis hele sitatet...
Takk for det. Brukertittelen min er allikevel en smule humoristisk.
En del kompiser av meg har fått den karakteristiske "narkis" stemmen... Så lenge du holder deg unna den, er vel alt ok
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Du er ganske enkelt for ung til å eksperimentere på en trykk og kontrollert måte, og hjernen er ennå ikke utviklet. Jeg begynte selv når jeg var 14-15, og har egentlig hatt mye problemer med ting, mye på grunn av cannabis. Fikk en skikkelig knekk av flere forskjellige årsaker, hvor i retrospekt, cannabis nok hadde en bit av skylda. Om det er stigmatiseringen, lovlig status eller psykisk påvirkning. Jeg røykte sjeldent frem til et punkt hvor jeg slutta på skolen pga. sykdom, jeg Begynte å røyke mer og ble etterhvert deprimert - Som igjen, ironisk nok fikk meg til å røyke mer.

I dag kan jeg røyke med god kontroll. Jeg jobber 100% og er definitivt kun rikere på erfaring, men det er ikke alle det går slik med.

Mitt råd er vent, til du er 18, kanskje til og med eldre. Så kan du heller ta en vurdering da! Du føler deg sikkert gammel og vis nok som 15, men det er mye å lære på få år, om livet generelt - Lærdom som er viktig å ha i bunn for å ikke miste grepet.
Vis hele sitatet...
Takk for et godt innlegg. Lurer på to ting:

Hvor mye røyket du når du begynte? Hvor ofte? Røyket du så lite som du i utgangspunktet var innstilt på?

Var du fast bestemt på å ikke la det bli en vane før du begynte? Dette er nemlig ekstremt viktig for meg.
Hvordan forholder dere som røyker dere til dette? Er dere ikke redde for at det skal gå ut over det sykiske? Spesielt retta til de som røyka / røyker når dere var / er unge.

Bryr meg ikke så veldig, det er kun noen få IQ poeng.
Egentlig ikke, har gått bra så langt. Må bare ha noen regler jeg følger, som å ikke røyke for mye på for kort tid, være sosial og ikke røyke mer enn en uke i strekk.


Regner med at dette er ganske sant når det faktisk er skrevet på NRKs sider. Har jeg rett?

Selv om NRK legger på en feit skje med smør, så ligger det litt sannhet bak all propagandaen. De har gjort en ganske omfattende studie som viste at man gjennomsnitt mistet noen få IQ-poeng. Men det er kun noen få IQ-poeng, ikke noe mer.

Er det fare for at en joint vil påvirke meg? (Har jo faktisk røyket hasj for en stund siden også.

Ifølge studien så skulle det ikke mer til. Det er en stund siden jeg leste den da, så har ikke alle faktaene klare.

Hva tenker dere?

Bryr meg ikke, trives godt. Begynte jeg for tidlig er det ikke noe å gjøre med det nå. Hadde jeg hatt valget nå, though, ville jeg heller begynt med røykinga nå som jeg er litt eldre. Det samme burde du.
Sitat av HasjTrynet Vis innlegg
Takk for et godt innlegg. Lurer på to ting:

Hvor mye røyket du når du begynte? Hvor ofte? Røyket du så lite som du i utgangspunktet var innstilt på?

Var du fast bestemt på å ikke la det bli en vane før du begynte? Dette er nemlig ekstremt viktig for meg.
Vis hele sitatet...
Sjeldent. tror det var 2 ganger den første måneden, så var det flere måneder til neste gang osv. Men dette varte ikke evig, en (naturligvis) uforutsigbar psykisk knekk gjorde meg litt "don't give a fuck" regner jeg med. Jeg vil ganske enkelt si at det ikke er noe man skal gjøre når man er 15 år, fordi man ikke forstår farene i det hele tatt (forsåvidt ikke sikkert man gjør det om man er 25 heller) men man er i en svært skjør fase i livet i den alderen, så det er nok mindre som skal til for at ting går galt, og det åpner for en hel masse flere år med eventuelt misbruk (hvor du mister utdanning og normal sosial omgang) som vil gjøre veien til avisbongen ennå kortere.

Jeg var nå ihvertfall relativt bestemt, og som sagt, så holdt jeg jo det en stund.
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
TheGloryHole: Takk for et meget godt svar. Kommer allikevel til å røyke denne ene gangen.

Takk for svar, EpicSnusBox. Jeg kommer selv til å gjøre det denne ene gangen.
Uten å lese alt som er skrevet; Du bekymrer deg alt for mye for din psykiske helse og virkning av å røyke cannabis til å i det heletatt klare å nyte rusen. Du blir verken dummere eller mindre sosial av å røyke nå og da.

Rull opp og røyk, ikke tenk for mye
Sitat av HasjTrynet Vis innlegg
TheGloryHole: Takk for et meget godt svar. Kommer allikevel til å røyke denne ene gangen.

Takk for svar, EpicSnusBox. Jeg kommer selv til å gjøre det denne ene gangen.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt helt opp til deg! Og det går sikkert også helt bra

Men hva med å gjøre det HELT klart og tydelig for kompisen din at du ønsker at det blir med denne ganga? Slik at du ikke kommer ut for den samme situasjonen igjen? Venner har en rar overtalingsevne, kanskje litt uten å prøve også
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
Ja, det er nok veldig viktig!

T.J: Takk, skal slappe av når jeg røyker den

Takker så mye for svar. Det hjelper ekstremt mye.
Bare reagerte på måten du skrev det i førsteposten. Du hadde egentlig tenkt å vente, men så blir det kanskje neste helg pga kompisen din. Bra du velger selv.

Regner med at dette er ganske sant når det faktisk er skrevet på NRKs sider. Har jeg rett?
Finnes haugevis med undersøkelser som sier det ene og det andre. Det er ikke det farligste her i verden. La merke til at i artikkelen står det: «Forskerne har sett en doseavhengig respons, altså en påvirkning som øker med økte doser». Husk at det er forskjell på bruk og misbruk. Men grensen er ikke nødvendigvis tydelig i det hele tatt.

Er det fare for at en joint vil påvirke meg?
Nei. Men jeg har aldri hørt om noen som har røyket én joint/gang/helg, og så aldri siden. Unntaket er hvis det ikke funker eller man misliker det. Hvis du liker det kommer du til å gjøre det igjen, mest sannsynlig oftere enn du hadde tenkt deg. Det kan veldig fort bli en usunn vane. Det kan også ta over for sunnere hobbyer. Vær forsiktig.

Var du fast bestemt på å ikke la det bli en vane før du begynte?
Ja. Eller sa vel noe sånt som maks 1 gang i måneden. Det skjedde ikke.
Vet ikke hva gjennomsnittet er, har gått litt i perioder. Har ikke noe veldig usunt forhold til det, men definitivt ikke så sunt som jeg hadde tenkt meg. Nå er det riktignok en stund siden.

Hvordan forholder dere som røyker dere til dette? Er dere ikke redde for at det skal gå ut over det sykiske?
De fleste som røyker har et forhold til dette. Mange mener det påvirker dem. Men det inngår ofte i en større sammenheng. F.eks. man røyker fordi man ikke har noe bedre å ta seg til, også klarer man ikke finne noe bedre å ta seg til fordi man røyker. Du blir ikke en tulling på magisk vis av noen jays. Alt du gjør og opplever påvirker deg. Det du gjør i ung alder påvirker deg betydelig mer.
Husker det var en på forumet her som sa at en studie i Canada viste at brukte man 1-5 gr i måneden kunne man få mer IQ brukte man mer kunne man få mindre. Dog denne studien er sikkert gjort på godt voksne folk da. Husker ikke om han la til kild, men tror ikke det :P
Sist endret av Ravn111; 19. oktober 2012 kl. 23:05.
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Bare reagerte på måten du skrev det i førsteposten. Du hadde egentlig tenkt å vente, men så blir det kanskje neste helg pga kompisen din. Bra du velger selv.

Regner med at dette er ganske sant når det faktisk er skrevet på NRKs sider. Har jeg rett?
Finnes haugevis med undersøkelser som sier det ene og det andre. Det er ikke det farligste her i verden. La merke til at i artikkelen står det: «Forskerne har sett en doseavhengig respons, altså en påvirkning som øker med økte doser». Husk at det er forskjell på bruk og misbruk. Men grensen er ikke nødvendigvis tydelig i det hele tatt.

Er det fare for at en joint vil påvirke meg?
Nei. Men jeg har aldri hørt om noen som har røyket én joint/gang/helg, og så aldri siden. Unntaket er hvis det ikke funker eller man misliker det. Hvis du liker det kommer du til å gjøre det igjen, mest sannsynlig oftere enn du hadde tenkt deg. Det kan veldig fort bli en usunn vane. Det kan også ta over for sunnere hobbyer. Vær forsiktig.

Var du fast bestemt på å ikke la det bli en vane før du begynte?
Ja. Eller sa vel noe sånt som maks 1 gang i måneden. Det skjedde ikke.
Vet ikke hva gjennomsnittet er, har gått litt i perioder. Har ikke noe veldig usunt forhold til det, men definitivt ikke så sunt som jeg hadde tenkt meg. Nå er det riktignok en stund siden.

Hvordan forholder dere som røyker dere til dette? Er dere ikke redde for at det skal gå ut over det sykiske?
De fleste som røyker har et forhold til dette. Mange mener det påvirker dem. Men det inngår ofte i en større sammenheng. F.eks. man røyker fordi man ikke har noe bedre å ta seg til, også klarer man ikke finne noe bedre å ta seg til fordi man røyker. Du blir ikke en tulling på magisk vis av noen jays. Alt du gjør og opplever påvirker deg. Det du gjør i ung alder påvirker deg betydelig mer.
Vis hele sitatet...
Takk for et veldig godt svar!
Man blir garantert dum og tiltaksløs av hasj, men selv om det er sagt betyr det ikke at det er permanent.. Bare så lenge hasjen er lagret i kroppen.
Anbefaler alle å lese Arild Knutsens kommentar til artikkelen, der han utdyper en god del og du får svar på noen av spørsmålene dine.
Har hørt noe om at hasjbruk kan være uheldig for utvikling i ung alder, men hvorvidt dette er sant vet jeg ikke.
Det er viktig å huske at når man røyker er det greit å gjøre ingenting, som betyr at du kaster bort tid som du kunne brukt på lekser eller utvikle et eller annet talent.
Personlig synes jeg du skal vente, men dette er dog fullt og helt opp til deg. Jeg begynnte når jeg var på din alder, og tror jeg ville ha ventet litt om jeg fikk ta valget på nytt, for jeg har blitt mye mer tiltaksløs når det gjelder skolearbeid
Hei Hasjtrynet :-)

Har ikke lest så mye hva de andre har skrevet her, men du har sikkert fått noen gode svar.
Cannabis er ikke så veldig skadelig, men i tenårene, og spesielt i de yngre tenårene, skal kroppen vokse og da kan det være mer uheldig å bruke Cannabis mtp kroppens og hjernens utvikling.

En jonas i ny og ne går nok helt greit, men jeg tror de fleste vil anbefale å vente til man er i slutten av eller utenfor tenårene. Den største "bekymringen", eller det som kanskje er viktigst å ta hensyn til er at man skal ha kontroll over bruk og sette egne grenser. Derfor er det kanskje litt bekymringsverdig at du nå skal røyke fordi kompisen din har kjøpt inn, selv om du selv ville ha en pause.

Ingen mening å komme med moralprekenen, koser meg selv med en grønn en i ny og ne, men min personlige anbefaling er å vente. Litt fordi man gjerne prioriterer bedre senere og litt fordi kroppen trenger å utvikl seg riktig. Føler meg litt som bestemor om jeg sier du må ut å leke i skogen istedetfor, men...

Ta vare, bror!
Sitat av HasjTrynet Vis innlegg
Kan noen faktisk besvare spørsmålene mine?
Vis hele sitatet...
Tviler. Velkommen til freak.no
Sitat av ShadowFiend Vis innlegg
Tviler. Velkommen til freak.no
Vis hele sitatet...
Velkommen skal du selv være. Håper oppholdet ditt åpner opp for å være mer mottakelig for andres meninger. Synes det er mange fornuftige svar her og spørsmålene til trådstarter blir besvart i stor grad.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Denne kilden peker mot at virkestoffet i cannabis, tetrahydrocannabinol (THC), bidrar til dannelsen av nye neuroner. Dette kan tyde på at du om noe vil kunne bli mer intelligent av å innta det. Kanskje det til og med er gunstig selv for yngre mennesker.

Er det noen som har noen ordentlige kilder på at det fører dårligere utvikling når det inntas av yngre mennesker? For meg virker dette heller som grunnløs informasjon som har blitt spredt på et eller annet tidspunkt, og trekkes frem både her og der uten noe som helst grunnlag for hvorfor det skal være slik.

Så lenge du produserer for samfunnet ser jeg heller ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke fruktene av ditt arbeid på så mye cannabis du bare ønsker. Problemet oppstår hvis man slutter å produsere for samfunnet til fordel for å kun røyke, noe man ikke ville vært i stand til hvis ikke staten hadde blandet seg inn og tatt penger fra de som produserte og ga til de som ikke gjorde det, slik at disse kan fortsette å røyke uten å bidra med noe som helst.
Sist endret av AXiMe; 20. oktober 2012 kl. 03:11.
Sitat av kardang Vis innlegg
Man blir garantert dum og tiltaksløs av hasj, men selv om det er sagt betyr det ikke at det er permanent.. Bare så lenge hasjen er lagret i kroppen.
Vis hele sitatet...
Vurdert å slutte å røyke?

Hasjtrynet er et godt eksempel for alle brukere her. En person som gjør skaffer seg informasjon før han starter og gjør seg bevisst på farene. Slik at han forhåpentligvis ikke ender opp som en person som skylder på hasjen for at ting ikke går bra i livet.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av kardang Vis innlegg
Man blir garantert dum og tiltaksløs av hasj, men selv om det er sagt betyr det ikke at det er permanent.. Bare så lenge hasjen er lagret i kroppen.
Vis hele sitatet...
Er dette seriøst? Det er ingenting som tilsier at man blir noen av delene, men det at dine egne tanker og tankemønstre med ett blir veldig interessante kan forklare illusjonen av begge deler.

Jeg, og mange jeg kjenner, viser ingen tegn til å bli noe dummere, og tiltaksløsheten kommer kun fra å være såpass komfortabel med situasjonen du er i etter du har røyket. Hvis du hadde forsøkt å gjøre noe aktivt etter å ha røyket ville du fort merket at det ikke er noe problem i det hele tatt, og kan være heller givende! Å trene høy anbefales på det sterkeste.

Det siste du sier om at det skjer fordi det lagres i kroppen er i hvert fall bare svada. Om noe THC blir lagret i fettceller i kroppen din vil du aldri kunne oppnå noe i nærheten av en merkbar rus når dette frigjøres i blodstrømmen igjen, og den perioden det bare ligger der lagret har det i hvert fall ingen effekt på deg overhodet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Melcor Vis innlegg
NRK og alle ting i den norske stat er "pålakt" å drive anti-hasjnarkotikasprøyte-propaganda.
Vis hele sitatet...
NRK er ikke underlagt staten, derimot er NRK underlagt lovverket. Det er ikke staten som finansierer NRK. Det gjør vi alle sammen gjennom å betale NRK-lisens, slik at NRK finansielt ikke er avhengig av staten. Dermed er NRK frie til å herse med hvem dem vil (les; politikere), uten noen andre konsekvenser enn andre medier. NRK må bryte loven for å bli sanksjonert.

Videre driver heller ikke NRK anti-hasjnarkotikasprøyte-propaganda som du skriver, NRK omtaler kun en studie. NRK har hatt artikler som både går imot rusbruk, og som tar opp positive sider ved rusbruk. Påstanden din om at NRK driver en anti-marihuana kampanje er dermed uten belegg.

Du skal ikke lengre enn til første, og siden tredje avsnitt, før artikkelen lenker til samtlige pro-cannabis/rus artikler. Kan ikke si det tok meg rare sekundene å finne frem følgende eksempler, kun ved å klikke meg rundt fra artikkelen trådstarter lenket:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8297983
http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7884232
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/m...sdal/1.7877777
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/m...sdal/1.7389415
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7867557
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7907302
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7658192
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7995659

NRK er pålagt å drive anti-hasjnarkotikasprøyte-propaganda, holder du enda på den påstanden?
Det var en periode eg brukte veldig mye hasj og eg kan ærligt talt si at sosial intelligensen din blir svekket noe veldig, men har gått 3mnd'er uten nå og eg har forsatt små vansker med å formulere meg i ein sosial omgang.
Røyker du kun i helgene er dette noe helt annet, men om du bruker det hver bidige dag i 1års tid så begyner ting å gå veldig i surr, men eg vil ikke si at eg har fått lavere IQ etter alt forbruket.
Sist endret av tacotaco45; 20. oktober 2012 kl. 09:16.
Fremtidig narkiss.
Trådstarter
33 6
Meget takknemlig for svar!

Som sagt er planen min å enten gjøre det veldig sjeldent eller aldri igjen. Tror jeg skal klare dette.

Sitat av Tawon Vis innlegg
Velkommen skal du selv være. Håper oppholdet ditt åpner opp for å være mer mottakelig for andres meninger. Synes det er mange fornuftige svar her og spørsmålene til trådstarter blir besvart i stor grad.
Vis hele sitatet...
Definitivt. Tråden har, som den forrige, hjulpet enormt.

Sitat av Vice Vis innlegg
Anbefaler alle å lese Arild Knutsens kommentar til artikkelen, der han utdyper en god del og du får svar på noen av spørsmålene dine.
Vis hele sitatet...
Takk, skal gjøre det.
Du er 15 år. Hadde du vært lillebroren min hadde jeg blitt lei meg og veldig skuffa.
Er ikke sånn at du forandrer deg etter en joint. Skal veldig mye røyking til for at det skjer forandringer
Mener jeg har hørt at du kun bedøver hjerneceller når man røyker marihuana, mens om du får i deg alkohol dreper du dem.. Så kanskje det er slik at du sakte men sikkert blir "smart" igjen når du har slutta og røyke
TS, reaksjoner på cannabis kan være veldig individuelle. Noen får psykiske plager, men de er helst predisponerte(?) for dette fra før.

Men når du er såpass ung, så er ikke hjernen din ferdig utviklet. Det er her jeg tror risikoen kan ligge. Man kan aldri vite hvordan et stoff kan påvirke utviklingen i hjernen. Så hvis du skal bruke noe som helst i ung alder, så vis for din egen skyld moderasjon.
Sitat av Patrialn Vis innlegg
Mener jeg har hørt at du kun bedøver hjerneceller når man røyker marihuana, mens om du får i deg alkohol dreper du dem.. Så kanskje det er slik at du sakte men sikkert blir "smart" igjen når du har slutta og røyke
Vis hele sitatet...
Dette er vell en klassiker folk som røyker kommer med når det blir diskutert på nett. Ser ikke ut som det stemmer.


Inntil for få år siden trodde man at hjernecellene døde hvis de ble utsatt for alkoholpåvirkning i større mengder. Men nylig ble det klart at det ikke er tilfellet. En gruppe forskere undersøkte hjernene fra mennesker som var døde av alkoholisme, og de hadde nøyaktig like mange hjerneceller som andre mennesker (20–25 milliarder), selv etter mange års misbruk. Likevel er det ingen tvil om at hjernens funksjon påvirkes negativt av alkohol. Det skyldes kanskje at alkohol frigjør signalstoffet GABA, som virker dempende på hjernecellene, men selve cellene mister man ikke. Det stemmer også godt med erfaringer man har fra mennesker som har sluttet å drikke. Deres intellektuelle funksjoner kan bli normale igjen når de holder seg fullstendig avholdende, men det tar opptil ti år.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke husker feil, var det ikke du som skrev en tråd for ikke så alt for lenge siden også?

Bare sånn info, hvis du ikke føler deg komfortabel så skal du aldri ruse deg. Så enkelt er det.
Men at det der står på NRK sine sider driter jeg egentlig i. Jeg kjenner folk med 150 i iq og genier som er mer kreative enn 95% av befolkningen, og disse røyker hasj i helgene, så det skal du ikke tenke på. Men hvis du som sagt føler deg ukomfortabel så kan du få en uhyggelig opplevelse og det kan resultere til at du for eksempel blir redd for planten når du blir eldre. Det å freake ut er ikke farligere enn du selv gjør det vet du.

EDIT: Hold deg unna cannabis i noen år til for å passe på ditt eget hode, og hold deg unna alkohol til du er minst 18. Safety first.
Sist endret av RealistDrømmer; 20. oktober 2012 kl. 20:51.
Så lenge du har bra selvdisiplin og er sterk psykisk, så ser jeg ingen grunn til at det skal ta noen skade så lenge du klarer å beherske deg og bruken din. Selv begynte jeg ikke før jeg var 18 år(Er 21 nå), men er noen i vennegjengen som begynte når de var 15-16, og de har ikke tatt noe skade av det som jeg merker i alle fall, de jobber, sosialiserer seg og har fremtidsplaner.

Bare pass på å behersk bruken din, sosialiser deg med andre utenfor rus-miljøet og ikke la stoffet ta overhånd så skal det ikke være noen problemer som jeg ser, i alle fall. Og hvis du skulle merke noe på psyken din eller liknende så er det for all del ikke så vanskelig å slutte om du bare prøver.

Selv ville jeg anbefalt deg å vente noen år, siden (som folk nevner) er du ikke ferdig utviklet ennå, og et rusmiddel som cannabis kan ha en negativ konsekvens for videre utvikling. Men som du allerede har nevnt så er dette ditt valg, og ikke mitt.

Lykke til!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Er dette seriøst? Det er ingenting som tilsier at man blir noen av delene, men det at dine egne tanker og tankemønstre med ett blir veldig interessante kan forklare illusjonen av begge deler.

Jeg, og mange jeg kjenner, viser ingen tegn til å bli noe dummere, og tiltaksløsheten kommer kun fra å være såpass komfortabel med situasjonen du er i etter du har røyket. Hvis du hadde forsøkt å gjøre noe aktivt etter å ha røyket ville du fort merket at det ikke er noe problem i det hele tatt, og kan være heller givende! Å trene høy anbefales på det sterkeste.

Det siste du sier om at det skjer fordi det lagres i kroppen er i hvert fall bare svada. Om noe THC blir lagret i fettceller i kroppen din vil du aldri kunne oppnå noe i nærheten av en merkbar rus når dette frigjøres i blodstrømmen igjen, og den perioden det bare ligger der lagret har det i hvert fall ingen effekt på deg overhodet.
Vis hele sitatet...



Det er bare å prøve å studere under hasjrus en stund, så merker man at konsentrasjonen varer kortere, man husker dårligere og blir fortere sliten. Jeg snakker av egen erfaring, men tipper dette er ganske allment.
Om du er 15 år, oppegående nok til å spørre her om tips, så tenk deg nøye etter. 15åringer burde ikke prøve noen form for rus – ingenting! Vent noen år. Gjør dumme ting uten rus, du er 15 år. Du kan gjøre hva du vil.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Nå kommer jeg ikke basere noe av det jeg kommer til å skrive på forskning, men kun egne erfaringer.

Jeg var omtrent som deg når jeg startet. Jeg hadde noen kamerater som røyket, og de ville ha meg med på en godblås av og til. Jeg var nok kanskje litt mer ivrig på å prøve ut cannabis enn det du er også. Det ble etter hvert oftere og oftere, og på tidspunkt kunne jeg røyke cannabis flere ganger i uken. Dette skjedde da altså fra jeg startet i slutten av 9. klasse og frem til vinteren i 10. klasse.

Helt fra min første joint av merket jeg at jeg følte meg sløvere og lykkeligere dagene etter jeg hadde røyket. Det jeg ikke merket var at hukommelsen min stadig ble dårligere. Det ble vanskeligere å konsentrere seg, og jeg korttidshukommelsen ble svakere. Om dette var på grunn av cannabisen eller andre faktorer vet jeg ikke, men jeg tipper det har noe med røykingen å gjøre.

Når jeg begynte på VGS sluttet jeg så og si å røyke, men fremdeles nå som jeg går mitt 3. år merker jeg at hukommelsen og konsentrasjonen ikke kom helt tilbake. Hadde jeg vært i dine sko med min erfaring ville jeg ventet noen år før jeg startet å smoke. Du får mer enn nok av muligheter senere i livet, og nå som hjernen din er i full utvikling burde du la den fokusere på å utvikle seg, og ikke rusmidler.
Sitat av kardang Vis innlegg
Det er bare å prøve å studere under hasjrus en stund, så merker man at konsentrasjonen varer kortere, man husker dårligere og blir fortere sliten. Jeg snakker av egen erfaring, men tipper dette er ganske allment.
Vis hele sitatet...
Å studere i noen som helst for for rus er jo helt på trynet uansett.
Jeg er selv 17 år gammel og har røykt MYE.. Jeg begynte sånn som du gjorde. Problemet er ikke nødvendigvis at hasjen/weeden påvirker deg på en negativ måte rent nevrologisk sett, men også kognitivt og sosialt.

Og virkelig, jeg føler jeg har gått glipp av mye i løpet av ungdommen min i forhold til andre. Mitt råd, vent et år eller to før du hiver deg ut på noe sånt, og sørg for at du har god kontroll. Når du merker at de negative sidene av cannabisen overgår de positive, så må du bite tenna sammen og ta en pause. Cannabis ER faktisk veldig avhengighetsskapende.