Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1199
Kan man da kjøpe en halvlitersflaske for 29kr og fylle på, istede for å kjøpe ny sprayer til en hundrings?
Da jeg spurte legen sa han jeg kunne koke opp noe vann med salt å at det var det samme.
Les innholdsfortegnelsen.
Vet ikke hvor viktig det er, men i nesespray brukes det så vidt jeg vet sterilt vann
De selger det på apoteket så du kan jo eventuelt høre med de om det er nødvendig.

Vannet blir vel ganske sterilisert av å kokes også, men kanskje ikke like sterilt som det vannet (og beholderen)
legemiddelindustrien bruker i nesesprayer.
Sterilt er bare for å øke holdbarheten. Og i medisin for å hindre infeksjoner.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Og i medisin for å hindre infeksjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke bekymret meg så mye for vannet jeg heller og da jeg i en periode for flere år siden brukte
Nesehorn mye lagde jeg alltid saltvannsoppløsningen selv.
Det sagt så er det vel ikke helt urealistisk at man tidvis har rifter/småsår i nesa og siden mange nesespray
entusiaster pleier å marinere grevet ganske grundig burde man vel holde det så rent som mulig i hvert fall.

Å koke vannet holder sikkert i massevis.
Vannet er sterilisert for å forhindre at det danner seg bakterier, noe som kan skje med usterilisert vann som står stille i mer enn 24 timer.

Du kan fint koke opp saltvann selv.
Hvis du er nede ved sjøen og det er et område hvor det er rent kan du godt bruke sjøvann også.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vet ikke hvor viktig det er, men i nesespray brukes det så vidt jeg vet sterilt vann
De selger det på apoteket så du kan jo eventuelt høre med de om det er nødvendig.

Vannet blir vel ganske sterilisert av å kokes også, men kanskje ikke like sterilt som det vannet (og beholderen)
legemiddelindustrien bruker i nesesprayer.
Vis hele sitatet...
NaCl vann på apoteket som jeg linket til er også sterilt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hvis du er nede ved sjøen og det er et område hvor det er rent kan du godt bruke sjøvann også.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikke. Saltvannet bør ha riktig konsentrasjon, 0.9%, og sjøvann er ikke sterilt. Muligens unntatt i Oslofjorden, og da er det andre grunner til å la være.
Det meste av Norsk sjøvann fungerer sikkert bra til å skylle nesen med Selv om det også får mer og mer ulumskheter i seg.
Men ville nok ikke satt sjøvann rett i årene...
Psykisk ustabil
Sitat av robhol Vis innlegg
Nei, det kan du ikke. Saltvannet bør ha riktig konsentrasjon, 0.9%, og sjøvann er ikke sterilt. Muligens unntatt i Oslofjorden, og da er det andre grunner til å la være.
Vis hele sitatet...
Kan du oppklare en ting for meg?
Du sier at sjøvann ikke er sterilt bortsett fra i Oslofjorden. Det oppfatter jeg som at du sier at vannet i Oslofjorden er sterilt.
Hvis jeg skulle gjette, så ville jeg sagt at vannet i Oslofjorden inneholder en del bakterier, siden vi fører kloakken vår ut dit. Riktignok er kloakken behandlet før det går ut i vannet. Jeg har kanskje misforstått deg på et vis?
Sitat av Borderline Vis innlegg
Kan du oppklare en ting for meg?
Du sier at sjøvann ikke er sterilt bortsett fra i Oslofjorden. Det oppfatter jeg som at du sier at vannet i Oslofjorden er sterilt.
Hvis jeg skulle gjette, så ville jeg sagt at vannet i Oslofjorden inneholder en del bakterier, siden vi fører kloakken vår ut dit. Riktignok er kloakken behandlet før det går ut i vannet. Jeg har kanskje misforstått deg på et vis?
Vis hele sitatet...
Han spøker. Han mener at det er så mye forurensning i Oslofjorden at ingenting, inkludert bakterier, kan leve der.

:woosh: