Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 5187
Er det ulovlig å spørre om penger fra folk på Internett? De siste dagene har jeg og ei venninne spurt tilfeldige folk på Internett om penger til div. ting som mat, sminke og lignende. Pengene har da blitt sendt over på min Vipps konto.
I dag fikk jeg plutselig melding av en person som mente at dette var svindel og sier at han skal anmelde det slik at politiet kan ta dette videre, han har ikke sendt penger, vel og merke.

For meg høres det ut som tomme trusler, slik jeg ser det så er det ikke ulovlig, da tigging på gaten, donasjoner på streams og sider hvor man kan donere penger til folk er lov. De gir jo pengene frivillig og ingen blir truet eller presset til det.
Det jeg da lurer på er om dette faktisk er ulovlig og kan få konsekvenser.

Takk på forhånd for svar.
Det er jo ikke ulovelig å tigge, folk velger selv hva de skal bruke pengene sine på.
Folk spør jo etter donasjoner igjennom vipps på facebook hele tiden også.
Kjenner noen som nylig samlet inn 30k til en operasjon for hunden sin via facebook og vipps.
Dette er nok bare en gretten dust som ikke vet bedre, la han kontakte politiet og finne ut at dere ikke gjør noe ulovelig.
Er du en av dem som ber om penger i Tinderbioen sin?