Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4807
Har en schizofren mor som har vært inn og ut av mentalsykehuset i 17 år. Periodevis går det opp og ned med henne og etter at hun kjøpte et lite hus i fjor har hun siden jul stengt seg inne, vil ikke snakke med noen, hater hele familien som har sendt politiet etter henne siden hun fikk sin første psykose.

Altså er hun syk og tar ikke ansvar. Nå stresser familien noe jævlig siden det er lenge siden noen har hatt kontakt med henne og vi vet ikke om hun faktisk betaler regningene eller drar på butikken selv. Derfor ønsker jeg råd eller tips angående innsyn i hennes økonomi og hvilke krav jeg eventuelt har? Kan jeg ringe banken eller kraftselskapet direkte, forklare situasjonen og få svar om hun har utestående regninger? Har de lov å gi ut denne informasjonen?
Har noen faktisk tatt seg bryet med å reise å banket på døra?

Hun må nok umyndiggjøres eller få oppkalt en verge, du har ikke rett til å grave i hennes privatliv sånn uten videre.
Trådstarter
3 1
Det er ikke for å være usympatisk at jeg spør, men for å hjelpe henne. Familien er veldig glad i henne, så klart har vi vært på døra, vinduer og tlf - over lengere tid, men vi er redde for henne. Hun slipper ingen inn. At jeg spør er fordi jeg må vite at hun klarer å ta vare på seg selv, altså dra på butikken og betale regniner. Hvis ikke må politiet troppe opp på døra, tvangsinnlegge og traumatisere henne enda en gang, hva valg har jeg egentlig? Ingenting psykiatrien har gjort har funket på de 17 årene hun har vært inn og ut. Hun er dypt skadet, lang inn i sjela, det er jeg sikker på.
Ingen selskap har lov til å oppgi kundeinformasjon til deg, som utestående regninger, inkasso etc, uten at det foreligger en fullmakt. Selv om du er familie og forklarer situasjonen. Så du må enten bli vergen hennes eller få hun selv til å skrive fullmakt.
For å kunne ta hånd om økonomien og/eller få innsyn i økonomiske forhold er den enkleste muligheten å få bli utnevnt som hjelpeverge. Det er en enkel tur i parken om din mor selv ber om det, men straks mer komplisert om hun motsetter seg det. Her er hva som skal til:

Sitat av https://www.jusstorget.no/hjelpeverge/
Før hjelpeverge kan oppnevnes må følgende vilkår være oppfylt:
1) Noen har begjært hjelpevergeoppnevning. Det er ofte et familiemedlem som sender slik begjæring/søknad, men kan også være fastlege eller andre som har regelmessig kontakt med myndlingen, slik som f.eks ansatte på et dagsenter e.l.

2) Legeerklæring om at vedkommende på grunn av sinnslidelse, andre psykiske forstyrrelser, senil demens, psykisk utviklingshemming, eller legemlig funksjonshemming ikke kan vareta sine anliggender.

3) Samtykke fra den som skal ha oppnevnt hjelpeverge, hvis det ikke går frem av legeerklæringen at «innhenting av samtykke er umulig, eller av særlige grunner utilrådelig.
Vis hele sitatet...
Punkt 2 og 3 er nok vanskeligst å oppfylle om din mor motsetter seg det.

Alternativet er å få henne umyndiggjort, men det er nok et langt lerret å bleke, og sannsynligvis heller ikke ønskelig, hverken for hennes egen del eller for din del eller for forholdet mellom deg og din mor.