Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5993
Er det noen som har erfaring med styreledelse i borettslag eller sameie, så har jeg et spørsmål.

Jeg er styreleder i borettslaget der kommunen eier en viss andel, og det er bestemt i vedtektene at de ikke skal eie flere enn de gjør nå.

De eier kun 2-romsleiligheter, men nå har det kommet en 3-roms for salg de veldig gjerne kunne tenke seg, men iht vedtektene kan de altså ikke eie flere.

Jeg lurer på om noen vet om det er lovlig for styret å gi en dispensasjon til kommunen og la de kjøpe leiligheten, med betingelse at de selger en av sine 2-roms innen en gitt frist, slik at de ikke eier mer enn de har lov til. De har forøvrig hele tiden vært klare på at de på sikt vil selge flere av leilighetene de eier i borettslaget.

Det er i styrets interesse at de også eier 3-roms i borettslaget, men det har jo lite å si hvis de som taper budrunden protesterer. Kommunen vil forøvrig få kjøpt leiligheten på forkjøpsrett.

Har bedt om juridisk hjelp i Huseiernes landsforbund, men problemet er at fristen for å benytte seg av forkjøp ikke er mange dagene unna.
Sist endret av Sigur80; 7. mai 2017 kl. 22:30.
Styret kan i utgangspunkt gjøre hva de vil i slike saker. Vedtektene er jo noe som styret bestemmer, og er det ikke laget egne regler for behandling av unntak o.l, så står dere fritt til å enten opprette disse reglene eller bare generelt lage unntak.


Hvorfor det er av borettslagets interesse å la kommunen overta 3-roms leilighet, for å frigjøre en 2-roms er en annen sak.
Vil tro at mengde barneskrik og styr vil øke ved å la kommunen eie en 3-roms, samtidig som mengde feststøy vil øke ved å la noen "sivile" eie en 2-roms.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Styret kan i utgangspunkt gjøre hva de vil i slike saker. Vedtektene er jo noe som styret bestemmer, og er det ikke laget egne regler for behandling av unntak o.l, så står dere fritt til å enten opprette disse reglene eller bare generelt lage unntak.
Vis hele sitatet...
Vas. Vedtektene er del av stiftingsdokumenta, og det krevst 2/3 fleirtal på generalforsamlinga å endre vedtektene i eit burettslag. Styret kan ikkje endre vedtektene slik dei ønsker. I tillegg har du ei relativt detaljert lov. Så styret har lite friheit på feltet.

Lova er og rimeleg rett fram på punktet - kommunen kan eige inntil ti prosent, og minst ein del gitt at det er over 5 delar i laget totalt. For at kommunen skal kunne eige 3 delar, må det såleis vere 30 delar totalt. Det står og rimeleg eksplisitt at dei kan eige som nemnt over uavhengig av vedtektene i laget.

Uansett er spørsmålet av ein slik art at eg mistenkjer at nokon med faktisk kompetanse på burettslag kan svare på det på ca. 20 sekund. Prøv å kontakte t.d. Vestbo, som antakeleg har eigne jurister. Dei har antakeleg svaret kjapt og enkelt?
Sist endret av vidarlo; 8. mai 2017 kl. 08:24.
Hvorfor bruke borettslagets penger å utrede dette ? Vis til vedtektene og si at de ikke kan kjøpe flere leiligheter i borettslaget.
Sitat av Sigur80 Vis innlegg
Er det noen som har erfaring med styreledelse i borettslag eller sameie, så har jeg et spørsmål.

Jeg er styreleder i borettslaget der kommunen eier en viss andel, og det er bestemt i vedtektene at de ikke skal eie flere enn de gjør nå.

De eier kun 2-romsleiligheter, men nå har det kommet en 3-roms for salg de veldig gjerne kunne tenke seg, men iht vedtektene kan de altså ikke eie flere.

Jeg lurer på om noen vet om det er lovlig for styret å gi en dispensasjon til kommunen og la de kjøpe leiligheten, med betingelse at de selger en av sine 2-roms innen en gitt frist, slik at de ikke eier mer enn de har lov til. De har forøvrig hele tiden vært klare på at de på sikt vil selge flere av leilighetene de eier i borettslaget.

Det er i styrets interesse at de også eier 3-roms i borettslaget, men det har jo lite å si hvis de som taper budrunden protesterer. Kommunen vil forøvrig få kjøpt leiligheten på forkjøpsrett.

Har bedt om juridisk hjelp i Huseiernes landsforbund, men problemet er at fristen for å benytte seg av forkjøp ikke er mange dagene unna.
Vis hele sitatet...
Ikke 100% likt, men da jeg satt i styret til et Boligaksjeselskap hadde vi en tilsvarende situasjon.

Der hadde vi i vedtektene at en person(er) ikke kunne eie mer enn 1 leilighet av gangen.
Det var en som ønsket å bytte leilighet internt, men ønsket å kjøpe først, og så selge etterpå.
Da ga vi midlertidig dispensasjon med pålegg om at den gamle leiligheten måtte selges etter x antall dager. (Mener vi sa så mye som 6 måneder)

Vedkommende kjøper/selger hadde også kontaktet Huseierforbundet, som hadde sagt at slik praksis var OK.
Eksempelet de brukte, var at det mange steder ikke er lov å eie mer enn 1 leilighet, men at eksisterende beboere likevel har forkjøpsrett på leiligheter som legges ut for salg. I slike tilfeller må man ha en slik mulighet, dvs en viss tidsfrist på å kvitte seg med den gamle leligheten.

Vedkommende fikk da en forhåndsgodkjennelse av styret på dette.
Skulle dermed tro at dette bør la seg gjøre også i ditt tilfelle.

Så lenge enhetene selges og kjøpes på det åpne markendet, kan jo hvem som helst uansett kjøpe en enhet.
Hvis styret av en eller annen grunn ikke godkjenner den nye eieren (Som de ofte må i slike overtagelser) kan de pålegge et salg av enheten.
Skulle kommunen av en eller annen grunn ikke selge innen tidsfristen, vil dere i styret kunne begjære et tvangssalg av enheten.

Så har man ikke andre tungtveiende grunner til å nekte Kommunen å kjøpe 3-roms-leiligheten, tror jeg det er helt OK for styret å gi en slik midleritidig dispensasjon. Det var i hvert fall konklusjonen vi gjorde i vår situasjon
(Vi hadde en advokat i styret, så tror det burde holde juridisk også)

Tviler på at argumentet med at det kan komme mer støy fra en 3-roms enn en 2-roms er en slik tungtveiende grunn. Alle må jo følge borettslagets regler om støy og hensyn til sine naboer uansett.
Sist endret av anonym_bruker; 8. mai 2017 kl. 13:58.
Trådstarter
Takk for alle svar. Jeg kjøpte faktisk selv en større leilighet i borettslaget i sin tid og det var aldri noe problem ettersom jeg solgte rett etterpå.

Nå er leiligheten kommunen ville ha solgt, uten at de har satt seg inn i reglene for forkjøp, så tida går fra dem og det er ikke noe særlig for oss i styret å tenke på likevel. Vedtektene sier veldig klart at kommunen ikke skal eie mer enn de gjør, så det var greit at å slippe dette.