Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1013
Nå er ikke jeg noen ekspert innen timelapse, men syns det blir litt for hakkete.
Hvordan FPS er filmen på? 24, 25 og 30 er gjerne brukt for å få best mulig flyt på bildene.
Her er en timelapse jeg prøvde meg på for noen måneder siden.
Alt for hakkete og dårlig kvalitet anbefaler deg å legge på overgang som overlapper bildene. Ellers var det en fin location
Overgang på bildene? Nei.
Du må bare vite hvor lenge du skal ta bilder, hvor lang du vil ha filmen og hvor ofte du skal ta bilder.

La oss si du skal lage en 30 sekunders timelapse film på 30FPS.
Da tar du 30fps * 30 sekunder = 720 frames(eller bilder)
Nå vet du hvor mange bilder du må ta, så må du finne ut intervalen mellom bildene. Si du skal ta bilder i 1 time.
Da tar du 3600 sekunder(1 time) / 720 bilder = 5 sekunders intervall mellom hvert bilde.
Som de andre sier her, for hakkete.
Men det er bare å planlegge ørlitte grann i forkant av neste time-lapse så får du det til.

Du sier 1 bilde hvert minutt i 6 timer. Altså 360 bilder.
For å få 24 FPS, skulle du laget en 15sekunder lang video.Men din video er omtrent ett minutt, så da regner jeg med at du har valgt 6FPS.

Neste gang må du bestemme deg for på forhånd:
- Hvor langt skal sluttresultatet være?
- Hvor mange FPS skal sluttresultatet spilles av i?

Hvis du vil at sluttresultatet skal være 1min.
Og at filmen skal spilles av i 24 FPS.
Og du skal ta bilder i 6 timer.

Så blir regnestykket 24 (FPS) * 60 (sekunder i 1min) = 1440 (bilder)
Det vil si at du må spre 1440 bilder over 6 timer.
6 timer = 360 min
1440 (bilder)/360(min) = 4 (bilder i minuttet)

Altså, hadde du tatt ett bilde hvert 15sekund så hadde du hatt nok bilder til å kunne spille av i 24FPS og få en video på 1 min som sluttresultat.
Da hadde du sluppet hakkingen.
Trådstarter
Ai ai takker for respons, kan sette i gang med en med flere bilder i sekundet. Det er utenfor huset mitt satser på at finværet holder seg i noen dager til
En ting til som jeg kom på:
Hvis kameraet lagrer bilder i JPEG-format er det viktig at du manuelt stiller inn hvitbalanse på kameraet ditt.
Hvis ikke vil kameraet automatisk gjøre det for deg, og da kommer du nesten garantert til å få forskjellig hvitbalanse på bildene dine.
Resultatet av det er at det ser ut som om filmen din flimrer.
Så, sett kameraet på manuell hvitbalanse.

Hvis du tar bilder i RAW må du gjøre dette i etterkant. Da kan du eksperimentere litt med hva slags hvitbalanse-innstillinger som ser best ut, også setter du samme innstillinger på alle bilder før du eksporterer.
Du kan lett gjøre dette i, for eksempel, Lightroom.

Du får bare spørre hvis du lurer på noe =)
Asosial introvert
Duckie's Avatar
http://www.youtube.com/embed/XWIQGeeW1no

Dette er en video jeg lagde i forbindelse med skolen. Her med 5 sekunders mellomrom mellom bildene i 5 timer. Hvitbalansen er stilt inn på forhånd og tar bilder fra et vindu. Kameraet står på stativ og har en kabel fra kameraet til en PC med iOS der hvor Sony sitt eget program er installert.
Sist endret av Duckie; 3. juli 2012 kl. 00:00.