Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3181
Lurer på om jeg skal kjøpe el bil eller ikke. Til dere som bruker bil til jobb hver dag, og ikke bruker den så alt for mye på fritiden, hvor mye er det dere bruker ca?
Har elbil.
Kjøpte en 2 år gammel bmw i3 120ah.
Lån 215.000 på 10 år. Forsikring 75% full 15.000 km i året.

Lån: 2.350
Forsikring inkl. veiavgift. 400
Lader gratis på jobben.
Vedlikehold: minimale. Har ennå ikke fylt på spylervæske. Har serviceavtale inkl i 3 år. Verdi på ca 5.000.
Ellers garanti i 3 år til.

Ca.3.000 i mnd.

Eller er alt relativt. Lader du hjemme koster det deg. Tipper jeg kan lade fullt batteri fra 0-100% for en 50-lapp i strøm hjemme. Det holder til 220-300 km alt etter kjøremønster og temperatur.
Sist endret av reklame; 28. oktober 2021 kl. 16:32.
Mitt bilhold er nok i øvre delen av skalaen.


Per måned:
- 4000 lån
- 1800 forsikring (20000km)
- 2000 drivstoff
- 1000 bompenger

Bilen er belånt med egenkapital på 35%.

«Pendler» 50km hver dag. Kjører 4-5 turer øst-vest i året (ca 1000km). Ekstra kjøring annenhver uke pga barn.
Sist endret av loppetrusa; 28. oktober 2021 kl. 17:31.
Forsikring 234,- og en tank diesel mnd. Har en relativ billig v40 Volvo, så billig drift, forsikring og ingen lån
4300 i mnd i alt. Solgte den nylig .
Har nå mc for ca 500mnd
Nissan leaf 2014 mod, lader hjemme ca 500kr ekstra på strømregningen i måneden, er steget no pga prisøkning på strøm. Forsikring 770 i måneden med 60% bonus og nå 25000km i året. Kjøpte bilen i 2019 for 84000kr har kjørt ca 62000km siden og spart inn det eg ga for bilen i drivstoff, bilen eg hadde før brukte mye drivstoff.
VW e-up 2001 mod.
1700,- i lån (lurer på å bare betale ned lånet etterhvert da, har pengene liggende men gevinsten i fond har vært større enn utgiften på lån)
1000,- forsikring
Lader gratis på jobb men fyller på hjemme eller på stasjoner her og der, så si 300,- i mnd.
En hundrings kanskje i bompenger i mnd.
Har ikke hatt noen utgifter med vedlikehold enda.
Jeg hadde 2500 i måneden i diesel, men gikk over til elbil i mars, og har siden da hatt totalt 400kr for nye Vindusviskere. Jeg lader på jobben. Elbil er gull verdt i mitt tilfelle. For meg er det to og en halv mil til jobben, så lader min lille Nissan Leaf 3 ganger i uka. Om du skal kjøpe støtter jeg det valget, men jeg hadde valgt litt større batteri enn min lille 24kw pakke. Men du trenger IKKE en 500km pluss pakke. Du har ladestasjoner hver fjerde mil, med mindre du bor langt inn i landet
Lån 1623,-kr
Forsikring 1456,-kr
Diesel 900,-kr
Bompenger 250,-kr

Tot 4229,-kr
Nedbetalt
Bensin 2000
Bom 1800
Forsikring 500


Subsiderer Tesla sportsbiler med mine 90hk, uff
Elbil med lån og forsikring, ca 4300,- i mnd. Lader gratis på jobb, og "etterfyller" litt selv til 2-400kr i mnd. Kjører ca 13 mil hver dag, brukte tidligere en gammel fossil 4x4, og brukte nærmere 1500,- bare på bensin og bom i uka. Nå har jeg ny bil med all verdens ny teknologi og førerassistanse systemer og bruker mindre penger per mnd. Det føles bra.
Sånn cirka:
400,- (forsikring inkl. veiavgift)
800,- (diesel)
600,- (bom)

Totalt ca 1800,- fast pr måned.

Vedlikehold/reparasjoner går jo vanvittig i rykk og napp. Hadde noen enorme utgifter på den rundt 2015/16, men nå har jeg ikke hatt en eneste utgift de siste fire årene, utenom småting som oljeskift, spylervæske, bilvask og sånt. Den har på mirakuløst vis sklidd gjennom de to siste EU-kontrollene uten en eneste merknad (og jeg har ikke bestukket verksmesteren engang!). Verditap er den i praksis ferdig med.

Har veldig lyst til å bytte til elbil, men så lenge den er så utrolig billig i drift, så klarer jeg ikke å økonomisk forsvare byttet, så planen er vel å bare kjøre den til den «dauer». Er et par ting som muuuligens ryker snart, som vil medføre kostnader på >50k, og i så fall blir det kanskje omsider på tide med elbil for meg også.
Sist endret av Realist1; 2. november 2021 kl. 20:55.
Arbeidsbilen koster ca 3000i måneden i diesel og ca 700kr i forsikring. Minimalt med både bommer og vedlikehold.
Har elbil uten lån. 5k i året med full kasko og 75%

28kwt batteri kan jeg kjøre 20 mil på sommeren og 15 på vinteren.

Nå som strømprisen er så høy så koster det vel 60kr å lade fullt batteri hvis vi går ut i fra ca 2kr kwt.
Da koster det 3 kroner mila.

Har du en dieselbil som bruker 0,5 på mila og fyller når det er billigst (15kr literen) så er elbilen fortsatt under halvparten så dyr i drift.
Og da har vi ikke regnet på bompenger og årsavgift enda.

Tldr: ikke vent, bare kjøp. Du får veldig billige bmw i3er nå, og de kan du varme opp fra app så du slipper kald bil og ruteskraping på vinteren

Edit: jeg bruker ca 300-350 på bil i måneden
Sist endret av ID-Brikke; 2. november 2021 kl. 23:17.
Har en VW e-up 2017

Betaler vel 2500 i lån, kanskje 500 i strøm. Bompenger varierer, men får regning på rundt 500kr hver 3. måned ca. Har ikke hatt den lenge nok til at jeg vet vedlikholdskostnader.
Golf GTE mk7 2017

Lån: 2600/mnd
Forsikring: 970/mnd 70%
Drivstoff: 800~/mnd
Service ÷12: 450/mnd
Lading: 120~ /mnd

Ca 5000 totalt per måned

Edit:
Ca 550 i bom
Sist endret av Blixus; 3. november 2021 kl. 11:57.
På peugeot er det nå lovpålagt at man må bytte registtereim etter 5 år uansett hvor langt bilen har gått-kan bli saftig det!
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
På peugeot er det nå lovpålagt at man må bytte registtereim etter 5 år uansett hvor langt bilen har gått-kan bli saftig det!
Vis hele sitatet...
Lovpålagt er det vel ikke og xxx kilometer eller 5år er vanlig intervall for de fleste biler med reim da reima kan morkne med alderen. Og ny reim er mye billigere enn ny motor.
8500 i lån, 1800 i forsikring.. pr mnd. El-bil.
525d, ca 1100,- i forsikring, og en tank eller to i mnd. Bruker den ikke så mye. Verditap et er helt tullete høyt på denne første 10 år. 50-100k/år

I3 120a, denne har tatt over alt av små kjøring og kjøring om ikke alle skal være med. Lader for par-tre hundre i mnd, forsikring på ca 500/mnd.

Kjøp elbil om du kan lade hjemme. Kjempe forskjell i kostnad om du kan eller ikke kan dette.