Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2462
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen andre som har fått det? Har slitt med uren hud i lang tid og gått på isotretinoin for å ta knekken på det. Etter 2 år med ren hud har jeg plutselig blitt et kvise-helvete på kun 1-2 uker. Har rust meg lenge på mye diverse, det eneste nye er at jeg har *prøvd* heroin et par ganger nylig. Er det synderen?
Jeg sluttet nylig med sigaretter og etter en måned ser huden min latterlig frisk ut. Nesten ingen utbrudd og smooth hud, kanskje det er tobakken som er problemet? Hvis du røyker da selvfølgelig.

Vet ikke om heroin gjør noe, men livstilen rundt det kan gi deg dårlig hud hvis du ikke tar vare på deg selv og spiser dritt mat.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Jeg sluttet nylig med sigaretter og etter en måned ser huden min latterlig frisk ut. Nesten ingen utbrudd og smooth hud, kanskje det er tobakken som er problemet? Hvis du røyker da selvfølgelig.

Vet ikke om heroin gjør noe, men livstilen rundt det kan gi deg dårlig hud hvis du ikke tar vare på deg selv og spiser dritt mat.
Vis hele sitatet...
Røyker ikke. Gjør ingenting annerledes i livet. Har rust meg i et års tid uten at det har gjort noe med huden, men plutselig klikket huden helt for rundt to uker siden og nå sitter jeg her med haka full. Eneste som er nytt er heroin. Dritt om jeg må tilbake til hudlegen nå... Får sikkert ikke begynt på noe medisiner for det pga rusen engang.
Hvor gammel er du? Sånt skjer jo i visse perioder av livet. Jeg fikk kviser helt opp til 30 år. Ikke mange men ofte en sånn jævlig stor en som kunnne ta en mnd å gå bort. Vask trynet med noe trynevask og ikke ta deg i ansiktet med hendene for mye

I tillegg kan det ha med hormonforstyrrelser å gjøre.
Sist endret av NodSquad; 26. oktober 2021 kl. 16:03.
Anonym bruker
"Uvøren Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg husker jeg fikk uren hud av amfetamin. har ikke fått det av dop.

Spiser du mye sukkerholdige ting?
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hvor gammel er du? Sånt skjer jo i visse perioder av livet. Jeg fikk kviser helt opp til 30 år. Ikke mange men ofte en sånn jævlig stor en som kunnne ta en mnd å gå bort. Vask trynet med noe trynevask og ikke ta deg i ansiktet med hendene for mye

I tillegg kan det ha med hormonforstyrrelser å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg er 21 år. Vet uren hud er vanlig i tenårene og kanskje litt uti 20-årene, men jeg sliter med akne (hudsykdom). Er strenge krav til å få starte på isotretinoin-kur, og jeg har gått på det 2 ganger tidligere i 1 år sammenlagt. Jeg renser huden morgen og kveld og bruker en krem jeg har fått på resept.

Har hatt et par kløe-anfall de siste ukene når jeg tenker meg om, på grunn av heroin og andre opioider. Mulig det spiller en rolle..? Får prøve å roe ned å se om det hjelper. Sitter her med DET pizzatrynet liksom. Jævlig kjipt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er 21 år. Vet uren hud er vanlig i tenårene og kanskje litt uti 20-årene, men jeg sliter med akne (hudsykdom). Er strenge krav til å få starte på isotretinoin-kur, og jeg har gått på det 2 ganger tidligere i 1 år sammenlagt. Jeg renser huden morgen og kveld og bruker en krem jeg har fått på resept.

Har hatt et par kløe-anfall de siste ukene når jeg tenker meg om, på grunn av heroin og andre opioider. Mulig det spiller en rolle..? Får prøve å roe ned å se om det hjelper. Sitter her med DET pizzatrynet liksom. Jævlig kjipt.
Vis hele sitatet...
Kan det være at du tar mye på ansiktet ditt under kløe anfall? Vet at hvis man tar mye på fjeset får man ofte utbrudd.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Kan det være at du tar mye på ansiktet ditt under kløe anfall? Vet at hvis man tar mye på fjeset får man ofte utbrudd.
Vis hele sitatet...
Ja det er hovedsakelig der jeg klør.. Har et bilde fra forrige gang jeg var på legevakta (ca 2 uker siden) og der er jeg illrød i trynet og har klødd åpent sår på nesa. Kanskje det er det, da? Har prøvd å la være å ta meg i ansiktet nå pga utbruddet men det er vanskelig når jeg er rusa og klør som et helvete..
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja rusmidler kan gi uren hud. Tror alle merker stor forskjell på huden sin når de har vært rusfri en stund og man ser det jo også på andre at huden dems er mer gusten og større porer og evn kviser til og med bare om de er stonere
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det er hovedsakelig der jeg klør.. Har et bilde fra forrige gang jeg var på legevakta (ca 2 uker siden) og der er jeg illrød i trynet og har klødd åpent sår på nesa. Kanskje det er det, da? Har prøvd å la være å ta meg i ansiktet nå pga utbruddet men det er vanskelig når jeg er rusa og klør som et helvete..
Vis hele sitatet...
Det er nok mulig, og hvis du i tillegg har mye kviser og du klør på de så dytter du puss lenger inni i huden og rundt i fjeset. Da blir utbruddene mye værre. Hadde samme problemet når jeg hadde mye kviser, ble mye værre når jeg klødde rundt på de.
Sist endret av Bolebenny; 26. oktober 2021 kl. 18:48.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg får helt jævlig hud i fjeset om jeg drikker mye alko og spiser søppelmat. Så nå som student er huden uren så det holder.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg får helt jævlig hud i fjeset om jeg drikker mye alko og spiser søppelmat. Så nå som student er huden uren så det holder.
Vis hele sitatet...
Jeg har slitt med akne siden jeg var typ 12 år så for min del har det aldri vært noe som har gjort det verre, jeg har bare alltid hatt det. Hormonelt. Men skjønner ikke hvorfor det bare plutselig kom tilbake etter 2 år med helt grei hud (og har drukket og spist dritt hele tiden)..
Uansett så vil det garantert gå over med alderen. Kjedelig når det står på men man vokser det av seg. Hvertfall det verste.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av perchri Vis innlegg
Slutt med allt sammen, så skal du se du blir ikke bare penere i fjeset, men hele deg blir som ny. merkelig hvordan man ønsker å ødelegge seg sjøl...selvdestruksering.
Vis hele sitatet...
Word
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Uansett så vil det garantert gå over med alderen. Kjedelig når det står på men man vokser det av seg. Hvertfall det verste.
Vis hele sitatet...
Nei voksen acne er en real thing i seg selv og rusmidler, tobakk og alkohol og matvarer man gjerne muncher med mye sukker og salt bryter ned kollagen og peptider og fører til økt sebumproduksjon så man får dårligere og mer uren hud.
Uten hud er ikke noe alle vokser av seg men kommer an på livsstil og produkter man har på huden og ting man dytter i kroppen.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av perchri Vis innlegg
Slutt med allt sammen, så skal du se du blir ikke bare penere i fjeset, men hele deg blir som ny. merkelig hvordan man ønsker å ødelegge seg sjøl...selvdestruksering.
Vis hele sitatet...
Ikke bare bare når man har en avhengighetslidelse og er psykisk syk. Men kan skjønne hvorfor det virker rart for andre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei voksen acne er en real thing i seg selv og rusmidler, tobakk og alkohol og matvarer man gjerne muncher med mye sukker og salt bryter ned kollagen og peptider og fører til økt sebumproduksjon så man får dårligere og mer uren hud.
Uten hud er ikke noe alle vokser av seg men kommer an på livsstil og produkter man har på huden og ting man dytter i kroppen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid at acne kommer av livsstil, noen ganger er man genetisk disponert.

Jeg har selv slitt med acne i flere år, og det eneste som tok knekken på det for meg var en runde med tetracyclin. Jeg var heldig som slapp isotretinoin. Livsstilendring, å holde seg unna sukker og melk osv hadde ingen effekt.

Kjenner til flere med god helse og sunn livsstil som har vært på flere isotretinoin-kurer fordi de sliter med huden. Om rus har en sammenheng kan ikke jeg svare på, for det vet jeg lite om, men dette med at sukker og melk gir kviser, er ikke riktig for alle. At røyk, alkohol og narkotika kan ha negativ effekt på huden er uansett selvsagt. Men om det er den eneste årsaken til at trådstarter får kviser, kan man ikke vite.

Det er mange som kan ha en usunn livsstil uten å få så mye som en kvise i ansiktet. Det kommer an på utgangspunktet, gener etc. Jeg får ikke kviser av å spise sjokolade, men jeg får kviser om jeg ikke rengjør huden ordentlig på flere dager. Noen har plettfri hud uten å gjøre noe som helst med den.

Der er gjort studier som viser at de som inntar mest sukker, er mer tilbøyelige til å få kviser, men det gjelder som sagt ikke alle. Første bud ved hudproblemer burde nok ikke være å kutte ut sukker (med mindre man har et så stort inntak at det går utover helsen på andre måter), men heller å ta vare på huden sin med gode produkter. Problemet er at det krever en liten innsats, og ikke alle har interesse av å vaske, smøre og styre med huden sin daglig.

Innboksen er åpen ts om du vil ha anbefalinger på billige og enkle produkter som du kan bruke for å ta vare på huden. Det er ikke sikkert en hudpleierutine vil redde huden din siden en iso ikke vil det, men det kan hjelpe på. Edit: ser at du allerede har en rutine så da er nok ikke dette nødvendig.
Sist endret av Medusa; 27. oktober 2021 kl. 18:08.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei voksen acne er en real thing i seg selv og rusmidler, tobakk og alkohol og matvarer man gjerne muncher med mye sukker og salt bryter ned kollagen og peptider og fører til økt sebumproduksjon så man får dårligere og mer uren hud.
Uten hud er ikke noe alle vokser av seg men kommer an på livsstil og produkter man har på huden og ting man dytter i kroppen.
Vis hele sitatet...
For min del er det trolig hormonelt. Min mor har også akne. Har prøvd å holde meg unna rusmidler (før jeg ble avhengig), spise sunt, drikke vann og alt annet folk tipser om.. Eneste som funket var isotretinoin. Har bestilt legetime nå da så får vi se hva hun sier. Kjipt om jeg må bli rusfri før jeg får hjelp for huden pånytt.