Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3728
Leste noe om en amerikaner som erklærte seg keiser over USA. Greien var at... han ble faktisk jaktet på av FBI for landsforæderi. Regner ikke med de kunne gjort dette, om en slik erklæring ikke er mulig lovlig?

Noen som vet hvordan regelverket der funker her til lands? For eksempel - om vi alle her på freak forumet reiser til en øy i sommer og bygger en by. Kan vi i teorien erklære oss en selvstendig bystat? Sånn hypotetisk og teknisk sett da seff.
Det er sikkert noen paragrafer som kan tolkes gravalvorlig her, men i praksis blir du nok bare møtt med himlende øyne, maks.

Jeg tenker fort på disse FOTL-folka. Det å hevde suverenitet over en nasjons landområder er jo i mange tilfeller en krigserklæring, men når det er en rablende gal FOTL-er som står og veiver med spaden sin på en mosehaug i skogen, så blir det sjelden snakk om landsforræderi og henrettelser på åpen gate av det.
Det har jo skjedd rare ting før. En (2 ganger egentlig, siste som et forsøk på IT safe haven)som forsøkte å si at en plattform var et eget land. En øy osv. Problemet er jo at andre land ikke anerkjenner påstandene og i realiteten hjelper det ingenting. Så sitter du der på en øy du på et vis har finansiert og sier det er selvstyre fra nå av. Ja jippi, du kan kreve inn skatter og trykke opp egne penger. Pengene dine er verdt vekten av papiret til gjenvinning. Du får ikke brukt de og alle dine nabostater sier du er full eller gal og ingen orker leke med deg og alt blir bare en stoner drøm på et dårlig nachspiel. Du har jo heller ikke noe forsvar sånn at selv en fiskebåt kan invadere deg og din stat. Gøyal tanke skakk og fjern i halv sekstiden en søndagsmorgen men det har blitt prøvd før uten hell.

Klarer du derimot få med deg en hel gruppe mennesker, en stor gruppe. Feks urfolk, religiøse eller basert på etnisitet så kan du male et fiendebilde og og snakke folk rundt til å tro på våset og se om du kan starte en krig. Siden du ikke har hverken soldater eller våpen blir det et kort og brutalt angrep og et blodbad og resultatet er som med plattformen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du kan jo erklære mye rart uten at det nødvendigvis blir respektert
FOTL-skrullingene tar likevel opp et interessant tema, for hvor kommer denne eiendomsretten over et stykke land fra?

I praksis er svaret enkelt, dette handler om viljen og evnen til å sette makt bak ord.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
men i praksis blir du nok bare møtt med himlende øyne, maks.
Vis hele sitatet...
Nja, både og. Kommer an på mye rart. Hvis man bare er hyggelig nok så kan det bli en fin, men litt trist historie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Emperor_Norton

Men skal man ærklære seg monark over noe må man gjerne eie land som ingen andre gjør høyere krav på.
Skal vi se... Jeg erklærer meg selv som kongen av Svalbard!.... hello??...er mic'n på???
Sitat av whatismyname Vis innlegg
Skal vi se... Jeg erklærer meg selv som kongen av Svalbard!.... hello??...er mic'n på???
Vis hele sitatet...
Kongen av Norge er også kongen av Svalbard, så det går nok ikke.