Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7265
An unusual girl
Mahlahala's Avatar
20 1
Kom over en stjålet ATV som jeg gjenkjente fra et bilde på facebook - den sto parkert på en snuplass.
Jeg meldte fra til både eier og snut.

Jeg hørte så at man da har krav på finnerlønn (verdien på ATVen var ca 200.000-250.000), jeg ringte snuten i dag for å spørre om dette var riktig og da fikk jeg til svar at ''jeg har aldri hørt om det''.

Er det kun hvis noen mister ting at den som tipser har rett på finnerlønn?
Tror ikke man har en rett i følge loven, men kunne vel vært en hyggelig gest fra eier å gjøre det.
https://snl.no/finnerl%C3%B8nn
Finnerlønn, dusør, den godtgjørelse finneren av en tapt gjenstand har krav på av eieren, hjemlet i lov om hittegods av 29. mai 1953 § 9. Finneren kan nekte å gi funnet fra seg til eieren før denne har gitt ham en høvelig finnerlønn og dekket de utgifter finneren har hatt. Blir ikke partene enige, fastsetter politiet hvor mye finneren skal ha. Ved fastsettelsen skal det tas hensyn til hva slags gjenstand det gjelder, hvilken verdi den har, hvor den ble funnet og andre omstendigheter.

Finnerlønn bør vanligvis ikke utgjøre mer enn 20 % av funnets verdi og ikke mer enn 10 % når verdien overstiger 500 kr.

For gjenstander som er funnet i sporvogn eller buss, på tog, i kirke, skole, teater, kino, hotell, herberge, butikk og liknende, og som personalet der har tatt hånd om, kan det ikke kreves finnerlønn.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ingenting ang. praksis rundt dette med finnerlønn, eller hvordan du evt. skulle nektet å gi fra deg "funnet" når det er en ATV det er snakk om
Sist endret av Picard; 4. desember 2015 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Øko-Terrorist"
Her har du lovteksten som angår hittegods.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1953-05-29-3
Man er vel ikke pliktig til å gi finnerlønn men de fleste gjør det som en sosial norm, kommer sikkert litt ann på hva som blir funnet, hadde det for eksempel vært en gjenstand med relativt lav verdi hadde ikke jeg forventet å få noe finnerlønn, men i ditt tilfelle er det jo snakk om et kjøretøy med ganske stor verdi, med mindre eieren er en utakknemlig drittsekk så burde du få en slant eller to
An unusual girl
Mahlahala's Avatar
Trådstarter
20 1
Virker som om eieren er en ''utakknemlig drittsekk'' :P
Har ikke hørt noe mer så regner med at de er fornøyd med å ha fått den tilbake... (Bare hyggelig det) :P

Etter å ha undersøkt det tolker jeg det som at hvis man mister lommeboken og noen returnerer den så er det ''vanlig'' å gi inntil 10% av verdien som takk, men om man har blitt frastjålet lommeboken og en person returnerer den så er det ikke vanlig å gi finnerlønn? :P
Sitat av Mahlahala Vis innlegg
Virker som om eieren er en ''utakknemlig drittsekk'' :P
Har ikke hørt noe mer så regner med at de er fornøyd med å ha fått den tilbake... (Bare hyggelig det) :P

Etter å ha undersøkt det tolker jeg det som at hvis man mister lommeboken og noen returnerer den så er det ''vanlig'' å gi inntil 10% av verdien som takk, men om man har blitt frastjålet lommeboken og en person returnerer den så er det ikke vanlig å gi finnerlønn? :P
Vis hele sitatet...
Tyveri er jo et lovbrudd som man skal melde fra om. Og som du sier så er jo det å finne noe som noen har mistet noe annet. På en måte hjelper du jo politiet i en anmeldt sak når du melder ifra. Kanskje det ligger noe i det, det er ikke "hittegods". Så mao. hvis man mister noe så må man alltid melde det som tyveri, så slipper man å betale finnerlønn. Slik jeg tolker det.
Hadde vell vært litt enkelt for kriminelle om man simpelthen kunne stjålet noe for så å levere det tilbake og kreve finnerlønn.
Forventer opp mot 25k for å finne en atv i skogen, rly? Skamløsheten vil ingen ende ta.
Sist endret av SkyMarshal; 4. desember 2015 kl. 15:11.
Nå blir det litt spesielt med tanke på at den stod på en parkeringsplass, det kan jo være å anse som en arena hvor ansatte skal ha oversikt.

Men hvis du skulle kunne ha retten til å "nekte å gi funnet fra seg til eieren før denne har gitt ham en høvelig finnerlønn og dekket de utgifter finneren har hatt", så måtte du jo ha leid en kranbil, dratt den på hengeren, kjørt hjem, losset av, låst den grundig fast slik at eieren ikke bare kan komme og ta den fra deg, levert kranbilen tilbake, og deretter sagt du har funnet den. Du burde også ha tatt masse bilder av den på parkeringsplassen først og gjennom prosessen, du må kunne bevise at det ikke er du som har stjålet den. Kanskje la være å ta på den sånn at dine fingeravtrykk ikke er å finne på den. Fingeravtrykkene som er på den, hvis en etterforskning blir iverksatt, og hvis tyvene blir funnet, må politiet ikke finne at du har noen som helst tilknytning til dem. Da blir det mistenkelig.

Så dette blir en avveining mellom risiko og fortjeneste. Ja, hvis den koster 200-250 000kr ny, og du har krav på minst 10%, så ville ikke det vært en dårlig betaling for 1-2 dagers jobb pluss leie av kranbil .. som eieren jo også skal dekke ifølge loven ("...og dekket de utgifter finneren har hatt"). Du tar på deg ansvaret for å skaffe den til rette, og det burde de være takknemlige for. Du gadd å bry deg og bruke av tiden din. Ikke alle som gjør det.

Men så dukker et nytt spørsmål opp; Hva om eieren ikke er villig til å betale finnerlønn? Jeg vet ikke, men mistenker at politiet kan inndra den og legge den ut for auksjon. Da får ikke du noe som helst... så det er jo også en faktor å ta med i beregningen.

Kanskje det er en mulighet å ringe politiet, la de hente den mens du er der, og kanskje be de holde den til du har fått finnerlønn av eieren. De skal heller ikke gi ut navn eller personlig opplysning til eier i fare for utpressing om de er kriminelle.

Snuplass ja... må lese mer grundig. Da er det allemannseie.
Sist endret av Oro; 4. desember 2015 kl. 15:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Picard Vis innlegg
https://snl.no/finnerl%C3%B8nn
Finnerlønn, dusør, den godtgjørelse finneren av en tapt gjenstand har krav på av eieren, hjemlet i lov om hittegods av 29. mai 1953 § 9. Finneren kan nekte å gi funnet fra seg til eieren før denne har gitt ham en høvelig finnerlønn og dekket de utgifter finneren har hatt. Blir ikke partene enige, fastsetter politiet hvor mye finneren skal ha. Ved fastsettelsen skal det tas hensyn til hva slags gjenstand det gjelder, hvilken verdi den har, hvor den ble funnet og andre omstendigheter.

Finnerlønn bør vanligvis ikke utgjøre mer enn 20 % av funnets verdi og ikke mer enn 10 % når verdien overstiger 500 kr.

For gjenstander som er funnet i sporvogn eller buss, på tog, i kirke, skole, teater, kino, hotell, herberge, butikk og liknende, og som personalet der har tatt hånd om, kan det ikke kreves finnerlønn.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ingenting ang. praksis rundt dette med finnerlønn, eller hvordan du evt. skulle nektet å gi fra deg "funnet" når det er en ATV det er snakk om
Vis hele sitatet...

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Nå blir det litt spesielt med tanke på at den stod på en parkeringsplass, det kan jo være å anse som en arena hvor ansatte skal ha oversikt.

Men hvis du skulle kunne ha retten til å "nekte å gi funnet fra seg til eieren før denne har gitt ham en høvelig finnerlønn og dekket de utgifter finneren har hatt", så måtte du jo ha leid en kranbil, dratt den på hengeren, kjørt hjem, losset av, låst den grundig fast slik at eieren ikke bare kan komme og ta den fra deg, levert kranbilen tilbake, og deretter sagt du har funnet den. Du burde også ha tatt masse bilder av den på parkeringsplassen først og gjennom prosessen, du må kunne bevise at det ikke er du som har stjålet den. Kanskje la være å ta på den sånn at dine fingeravtrykk ikke er å finne på den. Fingeravtrykkene som er på den, hvis en etterforskning blir iverksatt, og hvis tyvene blir funnet, må politiet ikke finne at du har noen som helst tilknytning til dem. Da blir det mistenkelig.

Så dette blir en avveining mellom risiko og fortjeneste. Ja, hvis den koster 200-250 000kr ny, og du har krav på minst 10%, så ville ikke det vært en dårlig betaling for 1-2 dagers jobb pluss leie av kranbil .. som eieren jo også skal dekke ifølge loven ("...og dekket de utgifter finneren har hatt"). Du tar på deg ansvaret for å skaffe den til rette, og det burde de være takknemlige for. Du gadd å bry deg og bruke av tiden din. Ikke alle som gjør det.

Men så dukker et nytt spørsmål opp; Hva om eieren ikke er villig til å betale finnerlønn? Jeg vet ikke, men mistenker at politiet kan inndra den og legge den ut for auksjon. Da får ikke du noe som helst... så det er jo også en faktor å ta med i beregningen.

Kanskje det er en mulighet å ringe politiet, la de hente den mens du er der, og kanskje be de holde den til du har fått finnerlønn av eieren. De skal heller ikke gi ut navn eller personlig opplysning til eier i fare for utpressing om de er kriminelle.

Snuplass ja... må lese mer grundig. Da er det allemannseie.
Vis hele sitatet...
Du har ikke krav på noen ting, det står at "summen ikke bør være over 10%" ved verdier over 500 kr.

Ellers så synes jeg, at den følelsen at en har gjort noe rett, er like mye belønning som "gods og gull"!
Jeg vil se dette fra eieren sin side og si at han har all rett til ikke å gi noe finnerlønn. Om noen hadde stjålet bilen min hadde jeg ikke delt ut penger til de som finner den. Jeg hadde gitt en stor takk for hjelpen, men jeg hadde ikke delt ut penger.

Hadde jeg på en eller annen måte klart å miste noe av verdi ville jeg absolutt ha gitt finnerlønn. Du kan ikke forvente at noen skal gi deg en finnerlønn på tyvgods.
Slenger meg på denne, er enige med det hadde vært kjekt om alle hadde vært greie og takket for din hjelp med å finne og oppklare saken. Men som alt annet her i livet er det dei som er "godt oppdradd", og viser takknemelighet ovenfor kvarandre og dei som ikkje er det. Også avhengig av dagsform til eit menneske.

Vil bare konkludere med at man skal ikkje legge så masse i det, da man vil få frå nokon og andre ikkje. Sjølv blir eg positivt overrasket når folk annerkjenner hjelpsomhet(har jobbet i serviceyrke i x antall år). Det burde egentlig ikkje være godt nok, å irritere seg over tapt takknemelighet vil som regel bare gjere man til ein bitter person.
Sitat av Mahlahala Vis innlegg
Virker som om eieren er en ''utakknemlig drittsekk'' :P
Har ikke hørt noe mer så regner med at de er fornøyd med å ha fått den tilbake... (Bare hyggelig det) :P

Etter å ha undersøkt det tolker jeg det som at hvis man mister lommeboken og noen returnerer den så er det ''vanlig'' å gi inntil 10% av verdien som takk, men om man har blitt frastjålet lommeboken og en person returnerer den så er det ikke vanlig å gi finnerlønn? :P
Vis hele sitatet...
Virker som penger var det viktigste for deg?
Sitat av Mahlahala Vis innlegg
Etter å ha undersøkt det tolker jeg det som at hvis man mister lommeboken og noen returnerer den så er det ''vanlig'' å gi inntil 10% av verdien som takk
Vis hele sitatet...
Her har du krav på finnerlønn.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ellers så synes jeg, at den følelsen at en har gjort noe rett, er like mye belønning som "gods og gull"!
Vis hele sitatet...
Tja, til en viss grad. Var en episode hvor en liten gutt fant en lommebok full av sedler, var en god del penger i den. Dette var i en liten bygd hvor alle kjenner alle så å si. Den ble levert på butikken. Hørte ingenting. Ikke ett ord. Hva hadde det kostet den personen som mistet den lommeboken å bare kjøpt en kjærlighet til den lille gutten som fant den som takk?... Er lov for de i andre enden å tenke litt også
Sist endret av sweem; 4. desember 2015 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis man finner penger så kan man vel få 10 % av det man finner, men tror ikke du kan kreve det..
Frankrikes Solkonge
Eieren kunne jo gitt deg en promille av verdien i finnerlønn. Det er jo innenfor de "inntil 10 prosentene" det står om i lovverket. Men er det verdt å bruke tiden på å få tak i den promillen enn det er å jobbe en time da?
Er det ikke litt rart da? Hvis man får 10% av penger, og ikke har krav på et øre om man finner en dyr gjenstand som er stjålet og sørger for at gjenstanden kommer tilrette hos eieren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Er det ikke litt rart da? Hvis man får 10% av penger, og ikke har krav på et øre om man finner en dyr gjenstand som er stjålet og sørger for at gjenstanden kommer tilrette hos eieren.
Vis hele sitatet...
Hittegodslova har formuleringa 'funne og teke hand um'. Det vert nok litt tolkningsspørsmål, men ein har neppe teke hand om det ved å tipse politiet, og ein har ikkje lagt spesielt stor innsats i saka, noko som er eit moment i lova.

Viare så skal størrelsen på finnarlønna variere etter omstenda, og i tillegg til finnarlønn kjem omkostingane ein har hatt med det. Om ein øydelegg dressen sin på å redde ein båt på rek, så vil ein ha krav på finnarlønn + ny dress.
En litt artig artikkel fra dagbladet hvor Forex skryter av å ha gitt en asylsøker under halvparten av de 10% han burde ha fått.
http://www.dagbladet.no/2015/11/30/n...emen/42185765/
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Eieren kunne jo gitt deg en promille av verdien i finnerlønn. Det er jo innenfor de "inntil 10 prosentene" det står om i lovverket. Men er det verdt å bruke tiden på å få tak i den promillen enn det er å jobbe en time da?
Vis hele sitatet...
Er det slik en skal tenke når personer mister pengene også? Da kan en like så greit beholde pengene selv for dette er fort gjort å "arbeide" inn igjen for den opprinnelige eier. Vil jo ikke "plage h*n med slikt småtteri...

Synes den finnerlønn ordningen er helt grei. Det er jo ikke prat om at du skal ha 10% eller hva det blir til. Det er mer en liten belønning av noe slag siden en var så snill å tok vare på det så ingen andre kom å "stjal" hele beløpet. Koster det så mye å kjøpe med en liten ting til finneren f.eks? Må en virkelig kreve finnerlønn for å få ett lite takk?
▼ ... over en uke senere ... ▼
An unusual girl
Mahlahala's Avatar
Trådstarter
20 1
Sitat av Inspires Vis innlegg
Virker som penger var det viktigste for deg?
Vis hele sitatet...
Hehe. Jeg siterte noen som hadde brukt samme betegnelse tidligere i tråden, med en dråpe sarkasme og humor.

Hadde penger vært det viktigste så hadde jeg vel solgt den til noen uten å melde fra eller noe sånt?

Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Eieren kunne jo gitt deg en promille av verdien i finnerlønn. Det er jo innenfor de "inntil 10 prosentene" det står om i lovverket. Men er det verdt å bruke tiden på å få tak i den promillen enn det er å jobbe en time da?
Vis hele sitatet...
?
Skjønner ikke helt poenget
Jeg stilte bare et spørsmål, mest for nysgjerrighet. Hele innlegget var med en humoristisk undertone - noe jeg ser nå at det er flere som ikke forsto.

Ikke skulket jeg jobben for å bruke tiden på noe promille og ikke har jeg planer om det heller!

Sitat av sweem Vis innlegg
Er det slik en skal tenke når personer mister pengene også? Da kan en like så greit beholde pengene selv for dette er fort gjort å "arbeide" inn igjen for den opprinnelige eier. Vil jo ikke "plage h*n med slikt småtteri...

Synes den finnerlønn ordningen er helt grei. Det er jo ikke prat om at du skal ha 10% eller hva det blir til. Det er mer en liten belønning av noe slag siden en var så snill å tok vare på det så ingen andre kom å "stjal" hele beløpet. Koster det så mye å kjøpe med en liten ting til finneren f.eks? Må en virkelig kreve finnerlønn for å få ett lite takk?
Vis hele sitatet...
Fikk ikke takk en gang heller, bare for å gjenta det
Jeg ringte eier og varslet (som var for langt unna til å kunne komme bort akkurat da), pluss politiet. Siste ordet jeg fikk fra eieren var ''Åja, herregud - ja, skal du eller jeg melde fra til politiet så de kommer å henter den?''.

Men de har sikkert fått den tilbake nå regner jeg med
Politiet hentet den i allefall vet jeg.

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Forventer opp mot 25k for å finne en atv i skogen, rly? Skamløsheten vil ingen ende ta.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg forventet det så hadde jeg vel solgt den i stedet for å kontakte eier og politi?...

Det var et uskyldig spørsmål - ser nå at det å stille et spørsmål her inne ang. denne saken var å sende seg selv til slakt.

Jeg ble bare nysgjerrig på hvordan reglene var rundt dette, hadde da ingen konkrete planet om å forvente/ kreve inn noen ting!
Sist endret av Mahlahala; 17. desember 2015 kl. 10:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fra første setning i Hittegodslova Hittegods er lausøyre som har kome bort for innehavaren utan at han ville det, og som nokon har funne og teke hand um.

I diverse kilder vil man finne utdypet at "Hittegods" er ting som er glemt eller mistet, en gjenstand som er stjålet er således ikke å anse som hittegods og vil dermed ikke omfattes av Hittegodslova.

Det ligger uansett ikke noen automatikk i at man mottar belønning for å finne tyvegods, og det er heller ikke noe man har krav på. Det vil således være fullstendig opp til eier om h*n ønsker å gi dette.

For stjålne gjenstander dukker også spørsmålet om hvem som er rettmessig eier opp. Dersom eieren gjenstanden ble stjålet fra har fått erstatning fra forsikringsselskapet er det forsikringsselskapet som er rettmessig eier.
Det avgjørende for om vilkåret «kome bort» i hittegodslova § 1 er oppfylt, er at tingen er forsvunnet eller tapt på en slik måte at eieren ikke kan regne med å få den tilbake. Hvilke utsikter eieren har til å gjenfinne en gjenstand som er stjålet eller mistet må vurderes konkret.
Regelmessig blir stjålne biler funnet og ført tilbake til eieren, uten den som finner bilen vil kunne kreve finnerlønn, fordi bilene ikke blir ansett som "bortkommet".

Når det gjelder vilkåret "teke han um", må finneren ha tatt med seg tingen. Dersom han ikke tar med seg tingen, vil den heller ikke bli ansett som hittegods.

Det at politiet tar vare på hittegods etter at finneren har levert det, vil ikke være avgjørende om en får finnerlønn eller ikke. Men det er ikke tilstrekkelig at man for eksempel oppdager en bil som står parkert et sted, og så melder fra til politiet fordi man antar at den er stjålet, jf. justisdepartementets vedtak i klagesak 689/91 og 758/91

Så ved at TS kun har meldt fra til eier og politi har han altså ikke "teke hand um" ATVen, og således ikke kreve finnerlønn.

EDIT: Og jo, det ligger en automatikk i å få finnerlønn hvis vilkårne i hittegodslova § 9, jf. § 1 er oppfylt.
Etter loven har man også rett til å holde tilbake tingen, inntil eieren betaler finnerlønn og kostnader, noe som også er oppfatningen i juridisk teori(Jussens Venner 1979 s. 204). Men det hindrer ikke at finneren kan bli ansvarlig for eieren sitt tap ved at han ikke får tilbake tingen, dersom finneren setter fram klart "uhåldbare krav".

Etter Hittegodslova § 9 har finneren krav på finnerlønn og på dekning av kostnader han har hatt. Typiske kostnader som kan kreves dekket, er kostnader til lagring av tingen og annonsering for å finne fram til rette eier.
Sist endret av Donkeybrain; 17. desember 2015 kl. 13:27.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
EDIT: Og jo, det ligger en automatikk i å få finnerlønn hvis vilkårne i hittegodslova § 9, jf. § 1 er oppfylt.
Etter loven har man også rett til å holde tilbake tingen, inntil eieren betaler finnerlønn og kostnader, noe som også er oppfatningen i juridisk teori(Jussens Venner 1979 s. 204). Men det hindrer ikke at finneren kan bli ansvarlig for eieren sitt tap ved at han ikke får tilbake tingen, dersom finneren setter fram klart "uhåldbare krav".

Etter Hittegodslova § 9 har finneren krav på finnerlønn og på dekning av kostnader han har hatt. Typiske kostnader som kan kreves dekket, er kostnader til lagring av tingen og annonsering for å finne fram til rette eier.
Vis hele sitatet...
Regner med at dette var en kommentar til mitt innlegg, og jeg brukte bevist begrepet "tyvegods" for å skille dette fra "hittegods".
Når man først henviser til §9 kan det jo også være greit å nevne at det er et unntak for gods som nevnt i §3, som i korte ordelag kan beskrives som ting man finner på tog, i en butikk, forsamlingslokaler eller lignende. Dette er antagelig knyttet opp til at man i slike tilfeller plikter å overlate godset til "tenestefolket" - det vil si at om du finner en lommebok på toget skal den gis til konduktøren, som så "tek hand um" tingen.
Sist endret av doseren; 17. desember 2015 kl. 13:49.
Sitat av doseren Vis innlegg
Regner med at dette var en kommentar til mitt innlegg, og jeg brukte bevist begrepet "tyvegods" for å skille dette fra "hittegods".
Når man først henviser til §9 kan det jo også være greit å nevne at det er et unntak for gods som nevnt i §3, som i korte ordelag kan beskrives som ting man finner på tog, i en butikk, forsamlingslokaler eller lignende. Dette er antagelig knyttet opp til at man i slike tilfeller plikter å overlate godset til "tenestefolket" - det vil si at om du finner en lommebok på toget skal den gis til konduktøren, som så "tek hand um" tingen.
Vis hele sitatet...
Enig at det er viktig og greit å nevne unntakene.

Det er ingenting i veien for at tyvegods også anses som hittegods, jf. Lovavdelingens notat 2. juni 1955, jnr. Se særlig SOMB-1976-79 (1976 S 127). Det er utallige tilfeller hvor tyvegods også blir ansett som hittegods, og således kan kreves finnerlønn for.
SOM-2012-2231 og VPOD-2012-103 er også interessante i denne sammenheng.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
En litt artig artikkel fra dagbladet hvor Forex skryter av å ha gitt en asylsøker under halvparten av de 10% han burde ha fått.
http://www.dagbladet.no/2015/11/30/n...emen/42185765/
Vis hele sitatet...
Hva i huleste har finnerlønn med å gjøre at han leverte penger han ikke skulle hatt tilbake? Siden han ved en feil fikk utbetalt for mye?
Hvorfor skal du absolutt ha betalt for å hjelpe noen? Det kostet deg da ikke så fryktelig mye å si ifra? Klart, det hadde vært en hyggelig gest fra eiers side, men om du hadde kommet å krevd eller i det hele tatt spurt om dette hadde jeg ihvertfall blitt motvillig.
Sitat av Mahlahala Vis innlegg
Det var et uskyldig spørsmål - ser nå at det å stille et spørsmål her inne ang. denne saken var å sende seg selv til slakt.

Jeg ble bare nysgjerrig på hvordan reglene var rundt dette, hadde da ingen konkrete planet om å forvente/ kreve inn noen ting!
Vis hele sitatet...
Kan ikke folk bare lese hva TS skrev her istedetfor å være så sykt oppstanasige?