Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3415
Hei,

Sitter her med det som skal være en helt kurant PC til CS:GO, men har ikke stort mer enn 200-250 FPS.

Her er delene:
- Intel Core i5 4670K 3,4GHz
- GIGABYTE GeForce 660 OC 2GB
- Kingston 8GB 1600MHz DDR3 CL9 (2x4GB) HyperX Genesis XMP
- GIGABYTE GA-Z78P-D3 ATX
- Samsung 840 EVO 128GB SSD SATA/600 TLC

BenQ XL2720T monitor.

Spiller CS:GO med 1600x900, stort sett det meste på low settings. 120hz.
Dette spillet er jo CPU basert så det holder.. Men kan det allikevel være skjermkortet som sliter her?
Hvordan er "ikke stort mer enn 200 FPS" et problem?
Sitat av tripflag Vis innlegg
Hvordan er "ikke stort mer enn 200 FPS" et problem?
Vis hele sitatet...
Ikke meningen å være krass på noe slags vis, men hvis du ikke skjønner hva det er snakk om her så har du nok ikke noe å bidra med heller.


"Øyet ser ikke mer enn 24 FPS" osv kan du ta en annen plass.
Flaskehalsen er jo åpenbart at skjermen din ikke klarer vise mer enn 120 av de bildene skjermkortet ditt spytter ut hvert sekund.
Sitat av moridin Vis innlegg
Flaskehalsen er jo åpenbart at skjermen din ikke klarer vise mer enn 120 av de bildene skjermkortet ditt spytter ut hvert sekund.
Vis hele sitatet...

Kan legge til at det er ikke at 200-250 FPS er for lite, men at FPS`en er relativt ustabil og hopper mye.


Og hvis dere ikke har spilt på et høyere nivå i CS enn bare for moro, en gang i blant, så er det helt sikkert derfor dere ikke skjønner viktigheten ved å ha en stabil FPS. Si at du har spilt på 300 fps stabilt i ei god stund, så skal jeg garantere deg at man kjenner forskjell når man går over til ustabile 200 fps.


Husker tilbake i CS 1.6 tiden også. Hvor mange ikke skjønte forskjellen med å spille på en 100hz skjerm, kontra 60hz skjerm. Med akkurat det latterlige argumentet at øyet ikke klarer å oppfatte forskjellen uansett... Er du en av de som mener dette også eller?

Så får diskusjonens skyld så må jeg vel legge til noe info her fra andre fora:

"Incredibly important. It's not just about what's visually satisfying to play with, the lower your FPS, the more input lag you introduce. Playing with 300FPS offers no visual advantage over a locked 60FPS. However, the PC with 300FPS will be far more consistent with input and server refreshes than the PC locked at 60FPS."

"In CSGO and most source games, when you initially load the map, not every asset is loaded. This is so that it has to have as much stuff preloaded onto memory. The issue is when you turn a corner, then need to load an asset such as a box. Your game would lag and you would die in a fight.

My PC ran upto 600fps on tf2, not for it to look nice, but so that any frame drops won't effect me. My csgo is capped at 145 and I never get jitteriness or input lag.

If you want to play somewhat serious, turn down some settings or upgrade your gpu, it's worth it "
Sist endret av KarlsenK; 17. oktober 2015 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du har endret argumentet ditt. Først klager du på "bare" 250 fps, deretter kommer den egentlige forklaringen, ustabil fps, for det er det man merker.

Jeg foreslår å sjekke temperaturer på både gpu og cpu, kan hende de throttler ned pga temp.
Dersom dette ikke er tilfelle, så bør du låse fps til 120, det er mer enn nok i og med at skjermen din kun er 120hz, og du vil få en fps som ikke hopper så mye opp og ned.
For en tone på deg, makan!

Grunnen til ustabil FPS har nok med hvor mye som måtte skje på skjermen din til enhver tid.

Mye som skjer = lavere FPS.

Sier meg enig med Fleff. Lås FPS til et lavere nivå, så slipper du å oppleve "forskjell".
Det er ingen forskjell på 200fps og 300fps på en 120fps skjerm. Hvis du har "ustabil" FPS og skjerm som hakker, da har du ikke 200FPS (hele tiden).

Tilbake til spørsmålet, flaskehalsen er GPU og eventuelt RAM. Husk at du kan overclocke CPUen din.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Kan legge til at det er ikke at 200-250 FPS er for lite, men at FPS`en er relativt ustabil og hopper mye.


Og hvis dere ikke har spilt på et høyere nivå i CS enn bare for moro, en gang i blant, så er det helt sikkert derfor dere ikke skjønner viktigheten ved å ha en stabil FPS. Si at du har spilt på 300 fps stabilt i ei god stund, så skal jeg garantere deg at man kjenner forskjell når man går over til ustabile 200 fps.


Husker tilbake i CS 1.6 tiden også. Hvor mange ikke skjønte forskjellen med å spille på en 100hz skjerm, kontra 60hz skjerm. Med akkurat det latterlige argumentet at øyet ikke klarer å oppfatte forskjellen uansett... Er du en av de som mener dette også eller?

Så får diskusjonens skyld så må jeg vel legge til noe info her fra andre fora:

"Incredibly important. It's not just about what's visually satisfying to play with, the lower your FPS, the more input lag you introduce. Playing with 300FPS offers no visual advantage over a locked 60FPS. However, the PC with 300FPS will be far more consistent with input and server refreshes than the PC locked at 60FPS."

"In CSGO and most source games, when you initially load the map, not every asset is loaded. This is so that it has to have as much stuff preloaded onto memory. The issue is when you turn a corner, then need to load an asset such as a box. Your game would lag and you would die in a fight.

My PC ran upto 600fps on tf2, not for it to look nice, but so that any frame drops won't effect me. My csgo is capped at 145 and I never get jitteriness or input lag.

If you want to play somewhat serious, turn down some settings or upgrade your gpu, it's worth it "
Vis hele sitatet...
Du svarer jo her på ditt eget spørsmål....
Har på ingen måte vært meningen å ha en dårlig tone her, så det må i så fall beklages. Men jeg vet av erfaring her inne at så snart noen begynner å snakke om FPS i spill så kommer det så mye BS om hva øyet klarer å se, ikke klarer å se, hva man klarer å føle, ikke klarer å føle osv.

Du svarer jo her på ditt eget spørsmål....
Vis hele sitatet...
Er det dette: "turn down some settings or upgrade your gpu, it's worth it" du sikter til?

Det der er jo et tips til noen andre. Hva flaskehalsen i MIN PC er, kan være noe annet enn til andre. Eneste jeg vet er at CS:GO ikke er så meget GPU krevende, men veldig CPU krevende. Så var spørsmålet: Er det gpu, er det cpu, eller kan det være andre ting?


Så for å svare Flyah: FPS er ustabil i mellom 200-250. Kan til nød gå helt ned til 180, men stort sett ikke noe mer enn det. At FPS`n er ustabil i mellom det registeret der gjør at det føles meget lite smooth.. Man kjenner at det hakker.

Løsningen kan jo være som nevnt å låse FPS til 200 for eks.. Men grunnen til at jeg spør også, er at jeg lurer på om denne PC`en normalt sett ikke skal klare mer enn 250? Så vidt jeg ser, så er det andre med samme GPU og CPU som klarer rundt 300. Og der igjen, hvis PC`en hadde klart 300, så hadde det kanskje vært enda mer stabilt å cappe FPS på 250 for eks.?
Hva skal du med 300FPS når skjermen din bare klarer å vise 120 bilder i sekundet?

Og at du argumenterer med at det bare er tull, at øye ikkje kan se mer enn 25 bilder i sekundet, motbeviser du vel selv. Ved å si at du ser forskjell på 200FPS og 250FPS når skjermen ikkje kan vise mer enn 120FPS. Jeg kan garantere deg at du ikkje vil kunne fortelle om det er 180 FPS eller 300FPS hvis du fjerner FPS telleren.

Uten å antyde noe, så vil jeg påstå at alt dette ligger opp i hodet ditt.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva skal du med 300FPS når skjermen din bare klarer å vise 120 bilder i sekundet?

Og at du argumenterer med at det bare er tull, at øye ikkje kan se mer enn 25 bilder i sekundet, motbeviser du vel selv. Ved å si at du ser forskjell på 200FPS og 250FPS når skjermen ikkje kan vise mer enn 120FPS. Jeg kan garantere deg at du ikkje vil kunne fortelle om det er 180 FPS eller 300FPS hvis du fjerner FPS telleren.

Uten å antyde noe, så vil jeg påstå at alt dette ligger opp i hodet ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg påstår ikke at jeg kan SE forskjell på 180 eller 250 FPS. Jeg sier at det merkes meget godt at det er stutter, hakking, lagg, inputlag, kall det hva du vil, når FPS`en hopper i mellom 180 og 250. Du kjenner at spillet ikke kjører så smooth som det skal.


Hvis du ikke klarer å kjenne det når du spiller CS så har du helt tydelig ikke spilt dette spillet nok. Jeg har spilt dette spillet i 10 år nå, så jeg vet hva jeg snakker om. Men jeg er ikke så dypt inne i dette rent teknisk. Men jeg vet forskjellen på å spille på en laptop med 40 fps og en gaming maskin med 300 fps.



Så kan vi jo tenke litt på, uten at dette er noe fasit eller noe som helst, men det er vel en grunn til at de aller fleste spiller med 300 cap? Og da snakker jeg selvfølgelig ikke om folk som vil ha e-penis, men de som lever av å spille dette spillet. Ingen profesjonelle spillere spiller på ræva PC`er med 180 fps, det kan jeg garantere. Hvorfor? Jeg vet ikke. Fordi det er psykisk sier du? Meget mulig.

Og før noen kommer å kommenterer det så har jeg ikke spilt CS GO i 10 år, da snakker jeg om CS generelt
Sist endret av KarlsenK; 18. oktober 2015 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Jeg påstår ikke at jeg kan SE forskjell på 180 eller 250 FPS. Jeg sier at det merkes meget godt at det er stutter, hakking, lagg, inputlag, kall det hva du vil, når FPS`en hopper i mellom 180 og 250. Du kjenner at spillet ikke kjører så smooth som det skal.


Hvis du ikke klarer å kjenne det når du spiller CS så har du helt tydelig ikke spilt dette spillet nok. Jeg har spilt dette spillet i 10 år nå, så jeg vet hva jeg snakker om. Men jeg er ikke så dypt inne i dette rent teknisk. Men jeg vet forskjellen på å spille på en laptop med 40 fps og en gaming maskin med 300 fps.



Så kan vi jo tenke litt på, uten at dette er noe fasit eller noe som helst, men det er vel en grunn til at de aller fleste spiller med 300 cap? Og da snakker jeg selvfølgelig ikke om folk som vil ha e-penis, men de som lever av å spille dette spillet. Ingen profesjonelle spillere spiller på ræva PC`er med 180 fps, det kan jeg garantere. Hvorfor? Jeg vet ikke. Fordi det er psykisk sier du? Meget mulig.

Og før noen kommer å kommenterer det så har jeg ikke spilt CS GO i 10 år, da snakker jeg om CS generelt
Vis hele sitatet...
Jeg vil råde deg til å lås FPSen i spillet ned til 120, siden det er bortkastet å ha mer. Da skjermen ikkje kan vise mer.

Da vil du også ha litt ekstra «power» til overs, tilfelle skjermkortet ditt for tunge rendering oppgaver i spillet. Samtidig så sparer du skjermkortet mot slitasje og varme.
Sist endret av 0xFF; 18. oktober 2015 kl. 00:18.
har vell ikke noe å si på fps for bildet sin skyld er vell heller d at pcen sender oppdatering til serveren for vær frame i csgo?

Har du god kjøler så få den cpuen opp på ihvertfall 4 GhZ lett sku eg mene.
Hvis du tester med en cap på 200 så kan det godt hende at du slipper droppene ned til 180. Bare en tanke...
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
har vell ikke noe å si på fps for bildet sin skyld er vell heller d at pcen sender oppdatering til serveren for vær frame i csgo?

Har du god kjøler så få den cpuen opp på ihvertfall 4 GhZ lett sku eg mene.
Vis hele sitatet...
Han her ser ut til å kunne sakene sine.

Sitat av BAN Vis innlegg
Hvis du tester med en cap på 200 så kan det godt hende at du slipper droppene ned til 180. Bare en tanke...
Vis hele sitatet...
Du kjører bilen din på fult turtall i andre gir når fartsgrensa er 80Km/t, når du kan oppnå samme hastighet med 1800RPM i femte gir.
Skal teste en cap på 200 når jeg kommer hjem. Kan funke greit det vil jeg tro!

Så får jeg se på temperaturer og diverse for å se hva som kan forårsake stutter. For slik jeg ser det så skal vel denne PC`en takle minst 250 stabile fps. Og hvis ikke så går jeg ut i fra at det er annet enn CPU/GPU.
Hvilken fps har du i offline modus? (Om :go kan spilles offline?).

Kan jo skyldes internettlinjen din også.
Og for de som kanskje ikke er så inne på CS, spesielt ikke den tekniske biten, så er det jo slik at det er UTROLIG mye, og ofte veldig små variabler som kan gjøre at man kjenner at ting ikke er slik som de skal. Alt er så hårfint i dette spillet at det skal så lite til før du er, eller føler at ting er litt "off".

Dette har jo med at det er mye som skjer på en server, det er mye som skjer på PC`n. Mye informasjon som skal behandles i begge ender. Og når da spillet er så hårfint som det er så skal det som sagt lite til før man kjenner at noe er off.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det å sammenligne fps på den måten blir litt feil, du bør heller ta en benchmark og sammenligne med folk som har noenlunde samme oppsett, da får du mye mer nøyaktig anelse på om det du har duger.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvilken fps har du i offline modus? (Om :go kan spilles offline?).

Kan jo skyldes internettlinjen din også.
Vis hele sitatet...

Internettlinjen er en Fiber 30/30, med god ping i CS, så skal ikke være det som er problemet. Spillet kan spilles offline ja, og samme problem oppstår der.

Så er det jo så klart slik at hvis du spiller deathmatch så er det vanlig å ha lavere fps enn hvis du spiller en vanlig 5on5. Dette pga. mye mer folk på server, mye mer for PC`en og behandle. Både grafikkmessig og generelt.

Sitat av Fleff Vis innlegg
Det å sammenligne fps på den måten blir litt feil, du bør heller ta en benchmark og sammenligne med folk som har noenlunde samme oppsett, da får du mye mer nøyaktig anelse på om det du har duger.
Vis hele sitatet...
Jeg følger ikke helt her nå? Hvilken sammenligning sikter du til?
Sist endret av KarlsenK; 18. oktober 2015 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Og for de som kanskje ikke er så inne på CS, spesielt ikke den tekniske biten, så er det jo slik at det er UTROLIG mye, og ofte veldig små variabler som kan gjøre at man kjenner at ting ikke er slik som de skal. Alt er så hårfint i dette spillet at det skal så lite til før du er, eller føler at ting er litt "off".

Dette har jo med at det er mye som skjer på en server, det er mye som skjer på PC`n. Mye informasjon som skal behandles i begge ender. Og når da spillet er så hårfint som det er så skal det som sagt lite til før man kjenner at noe er off.
Vis hele sitatet...
Det er vel du som gjør det så "hårfint" ved å prøve å presse utstyret ditt til det ytterste, slik at om ett eller annet skjer som gjør at det kreves _litt_ mer ytelse, så får du en dropp i FPS'en.

Det beste tipset du kan få er vel å cappe FPS'en om det er mulig.


Argumentet ditt om at høyere FPS = mer flyt i spillet er ikke nødvendigvis regelen.
Ja, 140FPS kan gi bedre flyt enn 120, men noe mer enn 140 tviler jeg veldig på at er merkbart.
Det du er ute etter er nok heller å ha en stabil FPS som er over 120 (som er hva skjermen din maks klarer å vise). Det spiller liten rolle om det er 140 eller 250 FPS.
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
har vell ikke noe å si på fps for bildet sin skyld er vell heller d at pcen sender oppdatering til serveren for vær frame i csgo?

Har du god kjøler så få den cpuen opp på ihvertfall 4 GhZ lett sku eg mene.
Vis hele sitatet...
Ser ut som jeg snakker Bull når det kommer til updates=frame. Ser ut som CS:GO servere har max tickrate på 128 ganger i sekunde. Ihvertfall det jeg sitter igjen med etter litt googling.

Men igjen ikke vits for deg å skifte cpu, vis du ikke har klokka den cpuen du har. forskjellen til nyere ligger stort sett i stock clock.
Sitat av Alec Vis innlegg
Det er vel du som gjør det så "hårfint" ved å prøve å presse utstyret ditt til det ytterste, slik at om ett eller annet skjer som gjør at det kreves _litt_ mer ytelse, så får du en dropp i FPS'en.

Det beste tipset du kan få er vel å cappe FPS'en om det er mulig.


Argumentet ditt om at høyere FPS = mer flyt i spillet er ikke nødvendigvis regelen.
Ja, 140FPS kan gi bedre flyt enn 120, men noe mer enn 140 tviler jeg veldig på at er merkbart.
Det du er ute etter er nok heller å ha en stabil FPS som er over 120 (som er hva skjermen din maks klarer å vise). Det spiller liten rolle om det er 140 eller 250 FPS.
Vis hele sitatet...
Ja, dette kan jeg være helt enig i, uten problemer.. Dog, så må jeg bare få si til alle dere som tilsynelatende ikke spiller CS, og som ikke liksom vet hva det er snakk om i praksis her, at det ofte er forskjell på praksis og teori.

Jeg sier derimot IKKE, at det er det i dette tilfellet fordi, misforstå meg ikke.
Men alle har vel opplevd at teori og praksis kan være to forskjellige ting.



Så at 300fps kan føles smoothere enn 120, det kan godt hende. Men om det har noe med bildeoppdateringen å gjøre, eller om det har med andre ting å gjøre det aner jeg ikke! Håper ingen misforstår meg nå.
Som hva? At hjernen din leter etter forskjell fordi du er så inn i hampen overbevist om at den finnes, og at den derfor på magisk vis finner en?
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
Ser ut som jeg snakker Bull når det kommer til updates=frame. Ser ut som CS:GO servere har max tickrate på 128 ganger i sekunde. Ihvertfall det jeg sitter igjen med etter litt googling.

Men igjen ikke vits for deg å skifte cpu, vis du ikke har klokka den cpuen du har. forskjellen til nyere ligger stort sett i stock clock.
Vis hele sitatet...
CS:GO har tickrate på enten 64 (typisk Matchmaking) eller 128 som er mer typisk for kjøpte servere, betalte ligaer osv.. Er vel stort sett kun Matchmaking som benytter seg av 64 tick, og dette er nok på grunn av den ekstremt store brukermassen som bruker disse serverne. Vet ikke om 128tick krever så ekstremt mye mer av en server enn 64tick, men det sies at det har med alle de som har dårlige PC`er og dårlig nett kommer til å ødelegge opplevelsen for de med gode PC`er og bra nett når de møtes på en 128tick server. Da fordi de med gode pc`er vil flyte godt på en 128 tick og de med dårlig pc vil slite med å holde følge. (Mulig dårlig forklart)
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Ja, dette kan jeg være helt enig i, uten problemer.. Dog, så må jeg bare få si til alle dere som tilsynelatende ikke spiller CS, og som ikke liksom vet hva det er snakk om i praksis her, at det ofte er forskjell på praksis og teori.

Jeg sier derimot IKKE, at det er det i dette tilfellet fordi, misforstå meg ikke.
Men alle har vel opplevd at teori og praksis kan være to forskjellige ting.



Så at 300fps kan føles smoothere enn 120, det kan godt hende. Men om det har noe med bildeoppdateringen å gjøre, eller om det har med andre ting å gjøre det aner jeg ikke! Håper ingen misforstår meg nå.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? At i teorien så kan skjermen din oppdatere bildet 120 ganger i sekundet, men i praksis så oppdaterer skjermen bildet 250 ganger i sekundet?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Som hva? At hjernen din leter etter forskjell fordi du er så inn i hampen overbevist om at den finnes, og at den derfor på magisk vis finner en?
Vis hele sitatet...
Okei? Så du mener at det ikke eksisterer noe som helst som har med fps-lagg/stutter å gjøre? At hvis FPS`en hopper mellom 180 til 250 så merkes ikke det når man spiller? Det er vel ganske innlysende at en stabil fps er å foretrekke framfor en som ligger å hopper mellom verdier?
Jeg mener at du kommer med mye anekdoter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva mener du? At i teorien så kan skjermen din oppdatere bildet 120 ganger i sekundet, men i praksis så oppdaterer skjermen bildet 250 ganger i sekundet?
Vis hele sitatet...
Nei, det mener jeg over hodet ikke, da dette er fysisk umulig, gitt at jeg har 120hz på skjermen.

Har du spilt CS 1.6? Husker du at det var fps_max 101 som gjaldt? Noe mer var ikke vits. Du hadde en cap på 100 automatisk i CS. Du kunne låse opp denne cap`en med en kommando i console. Så kunne du prøve å sette den til 700, hva skjedde? Jo, sensitiviteten på musa økte, og spillet ble helt jævlig å spille. Men med en 100hz skjerm, hvorfor endrer da ting seg? Du ser jo ikke mer enn 100fps uansett, pga begrensningene i skjermen? Så hvorfor ble spillet så rart når du økte fps til 700 eller andre høye verdier?

Nettopp det samme kan jeg spørre om i CSGO også, hvor det ikke er en slik cap lagt inn i spillet. Hvis man spiller på 100 fps eller 300 fps så er det muligens en forskjell? Selv om ikke skjermen henger med på mer enn 120 så er det mulig at det er noe annet som gjør at spillet blir smoothere.

Se for deg øyene dine som en monitor. Øyene dine ser ikke mer enn 24fps (?) Så hvorfor spiller vi ikke bare spill i 24 fps da? Hvorfor merker vi forskjell på at et spill spilles i 24fps når øyet ikke kan se mer uansett?
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Nei, det mener jeg over hodet ikke, da dette er fysisk umulig, gitt at jeg har 120hz på skjermen.

Har du spilt CS 1.6? Husker du at det var fps_max 101 som gjaldt? Noe mer var ikke vits. Du hadde en cap på 100 automatisk i CS. Du kunne låse opp denne cap`en med en kommando i console. Så kunne du prøve å sette den til 700, hva skjedde? Jo, sensitiviteten på musa økte, og spillet ble helt jævlig å spille. Men med en 100hz skjerm, hvorfor endrer da ting seg? Du ser jo ikke mer enn 100fps uansett, pga begrensningene i skjermen? Så hvorfor ble spillet så rart når du økte fps til 700 eller andre høye verdier?

Nettopp det samme kan jeg spørre om i CSGO også, hvor det ikke er en slik cap lagt inn i spillet. Hvis man spiller på 100 fps eller 300 fps så er det muligens en forskjell? Selv om ikke skjermen henger med på mer enn 120 så er det mulig at det er noe annet som gjør at spillet blir smoothere.

Se for deg øyene dine som en monitor. Øyene dine ser ikke mer enn 24fps (?) Så hvorfor spiller vi ikke bare spill i 24 fps da? Hvorfor merker vi forskjell på at et spill spilles i 24fps når øyet ikke kan se mer uansett?
Vis hele sitatet...
CS har jeg ikkje spilt på mange år.

Dette er ikkje mitt spesial område, jeg skal prøve å forklare det jeg kan. Så for eventuelt andre freaker med bedre kunnskaper innen biologi subsidiere mine kunnskaper.

Øynene jobber ikkje i frames per second som en skjerm gjør. Og ja øye kan oppfatte mer enn 24 FPS, øye trenger 25 FPS for å få ting til å se ut som myk bevegelse uten hakking. Dette er blant grunnene til at PAL standard bruker 25 FPS. Men video i PAL format bruker bluring effekt for å skape en «glattere» effekt (Derfor ser screenshoter fra filmer uskarpe ut). Dette gjør ikkje spil, og trenger dermed høyere FPS for å få det til å se smooth ut, samt at man kan gjøre bevegelser såpass rask på et spill at 25FPS blir for lite.

I tillegg er det flere faktorer som spiller inn, som f.eks lysforhold. Men at du kan se forskjell på 180 FPS og 250 FPS tviler jeg sterkt på. Spesielt ikkje når skjermen din ikkje kan vise mer enn 120 FPS.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
CS har jeg ikkje spilt på mange år.

Dette er ikkje mitt spesial område, jeg skal prøve å forklare det jeg kan. Så for eventuelt andre freaker med bedre kunnskaper innen biologi subsidiere mine kunnskaper.

Øynene jobber ikkje i frames per second som en skjerm gjør. Og ja øye kan oppfatte mer enn 24 FPS, øye trenger 25 FPS for å få ting til å se ut som myk bevegelse uten hakking. Dette er blant grunnene til at PAL standard bruker 25 FPS. Men video i PAL format bruker bluring effekt for å skape en «glattere» effekt (Derfor ser screenshoter fra filmer uskarpe ut). Dette gjør ikkje spil, og trenger dermed høyere FPS for å få det til å se smooth ut, samt at man kan gjøre bevegelser såpass rask på et spill at 25FPS blir for lite.

I tillegg er det flere faktorer som spiller inn, som f.eks lysforhold. Men at du kan se forskjell på 180 FPS og 250 FPS tviler jeg sterkt på. Spesielt ikkje når skjermen din ikkje kan vise mer enn 120 FPS.
Vis hele sitatet...

Jeg har aldri påstått at jeg kan SE forskjell på 180 fps og 250 fps. Jeg sier at jeg er ganske sikker på at det er en forskjell en plasspå 180 og 300 (for eksempel) selv om skjermen ikke viser mer enn 120. Kan forskjellen føles, for eksempel på musa? Fordi ei mus kan jo fort ha opp til 1000hz? Jeg har ikke et godt svar dessverre..

Og, det er veldig vanskelig å diskutere dette med noen som ikke har erfart dette selv.. Jeg er helt sikker på at du ville kjent forskjellen selv om du hadde spilt dette spillet ei god stund, og blitt godt vant til høy fps, for så å ha gått ned til lavere. Jeg spurte forsåvidt akkurat en kompis som også spiller dette spillet, og som har spilt på et relativt høyt nivå i Norge tidligere. Han også sier det at han selv spiller på 300fps, men når han prøvde en kompis sin PC som kjørte på 600fps så føltes det helt rart.. Hvorfor? Aner ikke.. Psykisk? Mulig.. Jeg aner rett og slett ikke. Men så skal det sies at jeg snakket opprinnelig om ustabil FPS, og det er noe man GARANTERT kan kjenne når man spiller.

Vet ikke om folk følger tråden lengre, men her er til alle dere som hardnakka påstår at det ikke er noe poeng i høyere fps enn HZ.


"FPS and refresh rate (Hz) are not the same thing, nor are they linked.

FPS is the number of frames per second the software is processing, while Hz is the rate at which the hardware in the monitor is refreshing the display. They are two independent functions, and you will see a difference in animation quality with more FPS. There is a point where the human visual pathways become saturated, which IIRC is somewhere around 70-80fps. After that you can still perceive a difference in quality, but to borrow an economic term, you've hit the point of diminishing returns and it's a steep drop-off."

"A 60hz monitor refreshes the screen 60 times per second. Therefore, a 60hz monitor is only capable of outputting 60fps. It can still feel smoother to play at a higher framerate than your monitor can display however, because input lag with your mouse will be reduced. You might also start to see tearing though, which happens when your videocard is rendering frames faster than your monitor can display them."
Sist endret av KarlsenK; 18. oktober 2015 kl. 02:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Som hva? At hjernen din leter etter forskjell fordi du er så inn i hampen overbevist om at den finnes, og at den derfor på magisk vis finner en?
Vis hele sitatet...
Det er vel heller at en frameskip eller hva man skal kalle det i et uheldig øyeblikk gjør at kulen du nettopp avfyrte så klokkerent mot fienden går rett igjennom uten å gjøre skade.
Sitter på 144hz skjerm. Merker ingen forskjell på om fps er locked på 144, 200 eller 300 i CS:GO. Foretrekker lock på 144, så slipper jeg å pushe hardware unødvendig. Har tusenvis av timer i CS 1.6 og ~1200 timer i CS:GO.

Hvis du presser gpuen din opp mot 100% usage for å presse ut mest mulig frames hele tiden, så vil du oppleve små problemer her og der når det skjer noe nytt og man får en drop.

Det kan vel tenkes at det føltes "helt rart" å spille på en kompis sin pc, fordi det er annen skjerm, annen mus, annet tastatur, annen config etc. FPSen spiller ikke inn så lenge den ligger stabilt på et punkt over det skjermen kan outputte. Du "føler" ikke noen forskjell på 140 fps stabil og 500 fps stabilt. Det er i så fall bare noe du innbiller deg. Mange av argumentene du kommer med fremstår egentlig litt på samme måte som en gladkristen som argumenterer for guds eksistens.

Har forresten lest at spillet oppleves mye smoothere hvis du sitter med en rå potet i munnen mens du spiller. Bør prøves.
Sist endret av danielsk; 18. oktober 2015 kl. 11:44.
Sitat av BAN Vis innlegg
Det er vel heller at en frameskip eller hva man skal kalle det i et uheldig øyeblikk gjør at kulen du nettopp avfyrte så klokkerent mot fienden går rett igjennom uten å gjøre skade.
Vis hele sitatet...
Care to explain? For etter din logikk så vil jo man alltid tape om man spiller på 60FPS, fordi kulen aldri treffer. Med mindre du snakker om frameskip som noe som ikke har med FPS, og da er jo det helt irrelevant.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Care to explain? For etter din logikk så vil jo man alltid tape om man spiller på 60FPS, fordi kulen aldri treffer. Med mindre du snakker om frameskip som noe som ikke har med FPS, og da er jo det helt irrelevant.
Vis hele sitatet...
Etter min logikk så leser man hva som skrives uten å konstruere sitt egen fantasiversjon av hva andre skriver for så å argumentere mot det...

Det som plager TS her er ikke FPS men drop der "noe" henger og som vises som frameskip eller drop i FPS. Når dette hender så vil man miste frames og kolisjonsdeteksjonen kan misse i et kritisk øyeblikk.

Dette er grunnen til at de fleste MMO ikke bruker et action combat system men i stedet gjør som WOW.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Sitter på 144hz skjerm. Merker ingen forskjell på om fps er locked på 144, 200 eller 300 i CS:GO. Foretrekker lock på 144, så slipper jeg å pushe hardware unødvendig. Har tusenvis av timer i CS 1.6 og ~1200 timer i CS:GO.

Hvis du presser gpuen din opp mot 100% usage for å presse ut mest mulig frames hele tiden, så vil du oppleve små problemer her og der når det skjer noe nytt og man får en drop.

Det kan vel tenkes at det føltes "helt rart" å spille på en kompis sin pc, fordi det er annen skjerm, annen mus, annet tastatur, annen config etc. FPSen spiller ikke inn så lenge den ligger stabilt på et punkt over det skjermen kan outputte. Du "føler" ikke noen forskjell på 140 fps stabil og 500 fps stabilt. Det er i så fall bare noe du innbiller deg. Mange av argumentene du kommer med fremstår egentlig litt på samme måte som en gladkristen som argumenterer for guds eksistens.

Har forresten lest at spillet oppleves mye smoothere hvis du sitter med en rå potet i munnen mens du spiller. Bør prøves.
Vis hele sitatet...

Her er du inne på det som er helt korrekt. Det er forskjell på maksimum og minimum FPS. Det er viktig at man har en minimum FPS som ikke, på noe tidspunkt, er lavere enn HZ på skjermen. Da vil man oppleve stutter osv.

Men du kan ikke argumentere mot det at ved: høyere FPS, jo mindre inputlag. Og for alt jeg vet så kjenner man ikke forskjell på 200 stabile fps eller 500 stabile fps.

Grunnen til at man spiller med v-sync off i CS? Jo, fordi at PC`en ikke skal være bundet opp mot å vente på at skjermen er klar for nye bilder. Hvis man har v-sync av, så kan man oppleve noe som kalles tearing, men fordelen er at PC`en sender nye bilder hele tiden til skjermen, også oppdaterer skjermen så fort den klarer. I et så raskt spill som CS så er man avhengig av å få info så fort som mulig, og da er det greit å spille med v-sync av.


Enkelt forklart så er det vel slik at skjermen ikke trenger å tegne hele bildet på nytt igjen, men at den tar inn et nytt bilde før hele det forrige bildet er tegnet ferdig. Ergo vil du kunne få tearing, men du får også informasjonen mye fortere enn om du skulle hatt v-sync PÅ. Da må du hele tiden vente til at skjermen er klar for å tegne et HELT nytt bilde vertikalt.



Enig?
V-Sync er jo kjent for å skape masse input lag. Må aldri brukes i spill som krever at du reagerer kjapt. Personlig har jeg skjerm med g-sync, så jeg slipper å tenke på problematikken rundt tearing og inputlag. Med g-sync av og ulmb aktivert får jeg heller ikke noe tearing i cs:go, men der klarer gpuen å pushe stabil fps. I mer krevende spill er det uholdbart uten g-sync.
Max_fps 120/140 vist du har 120hz eller 140hz da strever ikke maskinen og du har stabil fps hele tiden. Og ja jeg har spilt cs aktivt
Sitat av BAN Vis innlegg
Etter min logikk så leser man hva som skrives uten å konstruere sitt egen fantasiversjon av hva andre skriver for så å argumentere mot det...

Det som plager TS her er ikke FPS men drop der "noe" henger og som vises som frameskip eller drop i FPS. Når dette hender så vil man miste frames og kolisjonsdeteksjonen kan misse i et kritisk øyeblikk.

Dette er grunnen til at de fleste MMO ikke bruker et action combat system men i stedet gjør som WOW.
Vis hele sitatet...
Ja, og disse frameskippene vil jo i så fall skje uavhengig av om han har 120 eller 1200 FPS...?