Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7713
Har hørt at loven som sier man kan straffes for ærekrenkelse er opphevet.
Noen kyndig personer som kan bekrefte/benekte det?
Har kommet i skade for og "ærekrenket" personer og lurer på om det er non vits i å få seg advokat.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Har hørt at loven som sier man kan straffes for ærekrenkelse er opphevet.
Noen kyndig personer som kan bekrefte/benekte det?
Har kommet i skade for og "ærekrenket" personer og lurer på om det er non vits i å få seg advokat.
Vis hele sitatet...
Loven er opphevet, korrekt. Likevell så var det svært få saker som kom igjen med hensyn til manglende ressurser fra politiet sin side. Så ta det med ro, ingen mulighet for å bli dømt for det Likevell er betegnelsen vag og det er godt mulig du kan straffes på andre punkt. Det blir like vell bare spekulasjoner da jeg ikke vet faktumet i saken.

Kilde: Om æreskrenkelse
Sist endret av ingis95; 1. oktober 2015 kl. 17:20.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Loven er opphevet, korrekt. Likevell så var det svært få saker som kom igjen med hensyn til manglende ressurser fra politiet sin side. Så ta det med ro, ingen mulighet for å bli dømt for det

Kilde: Om æreskrenkelse
Vis hele sitatet...
Takk, men er ikke helt beroliget da dette er et stygt tilfelle.
Da kommer det an på hva du har sagt og gjort, og til hvem. Se Straffeloven § 135 a.
Sist endret av mentalmelt; 1. oktober 2015 kl. 17:28.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Da kommer det an på hva du har sagt og gjort, og til hvem. Se Straffeloven § 135 a.
Vis hele sitatet...
Jeg rev til meg mikrofonen og kalte konserndirektøren, og min sjef for pedofil. Foran 300 ansatte
Og det er sant for at han er sammen med en jente på 21.
Han er 54
Det hvar firma fest i københavn og jeg hadde dratt mange rare greier inn gjennom rumpe, nese og munn.
Sist endret av Weedwacker; 1. oktober 2015 kl. 17:32.
Er du helt fjern eller? Man er ikke pedofil når man er sammen med en jente på 21.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Jeg rev til meg mikrofonen og kalte konserndirektøren, og min sjef for pedofil. Foran 300 ansatte
Og det er sant for at han er sammen med en jente på 21.
Han er 54

Det hvar firma fest i københavn og jeg hadde dratt mange rare greier inn gjennom rumpe, nese og munn.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du helt har fortstått hva pedofili er, siden det her er snakk om to voksne mennesker. Bare fordi han gjør noe du ser på som forkastelig gjør ikke at han er pedofil
Direktøren har nok vitner for å si det sånn.
Fikk du sparken?
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Fikk du sparken?
Vis hele sitatet...
Ja! Er bekymret for og bli saksøkt! Var full av Benzo, hasj, opiater og alkohol.
+Pepper.
Sist endret av Weedwacker; 1. oktober 2015 kl. 17:45.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Ja! Er bekymret for og bli saksøkt! Var full av Benzo, hasj, opiater og alkohol.
+Pepper.
Vis hele sitatet...
Høres ut som et kjempesmart trekk på en firmafest. Uansett er det loven som gjaldt på overtredelsestidspunktet som er aktuell, så med mindre dette skjedde i løpet av de siste 17 timene har det lite å si om bestemmelsen er borte fra den nye straffeloven.
Sitat av Provo Vis innlegg
Høres ut som et kjempesmart trekk på en firmafest. Uansett er det loven som gjaldt på overtredelsestidspunktet som er aktuell, så med mindre dette skjedde i løpet av de siste 17 timene har det lite å si om bestemmelsen er borte fra den nye straffeloven.
Vis hele sitatet...
Det kan diskuteres. Høyesterettspraksisen kan være primært rettsgrunnlag, og de har en klar utvikling med prejudikat dommer hvor flere ikke har blitt domfelt. Nettopp med bakgrunn i den nye straffeloven, sedvanerett og utviklende normer.

Kan også tilføye at den nye straffeloven sier følgende, og dette trolig vil bli vektlagt i en slik dom:

§ 185.1 Hatefulle ytringer
Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn,
c) homofile orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne.
Sist endret av ingis95; 1. oktober 2015 kl. 18:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Kan også tilføye at den nye straffeloven sier følgende, og dette trolig vil bli vektlagt i en slik dom:

§ 185.1 Hatefulle ytringer
Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn,
c) homofile orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det bli vektlagt? Ytringen faller jo ikke innenfor noen av kriteriene.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Og det er sant for at han er sammen med en jente på 21.
Vis hele sitatet...
de er begge myndige. tror du misforstår hva pedofili er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Ja! Er bekymret for og bli saksøkt!
Vis hele sitatet...
Du bør lese deg opp på skilnaden mellom erstatning og straff. Ærekrenkelse har de facto ikkje vore straffbart på rimeleg lang tid.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor skal det bli vektlagt? Ytringen faller jo ikke innenfor noen av kriteriene.
Vis hele sitatet...
Ref. til at dersom den gamle loven skulle blitt anvendt. Ville høyesterettsdommer fungert som et primært rettsgrunnlag, samt den nye straffloven som et tolkningsbidrag til frikjennelse.
Men det er som slashdot sier, trolig vanker det en erstatning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Ref. til at dersom den gamle loven skulle blitt anvendt. Ville høyesterettsdommer fungert som et primært rettsgrunnlag, samt den nye straffloven som et tolkningsbidrag til frikjennelse.
Men det er som slashdot sier, trolig vanker det en erstatning.
Vis hele sitatet...
Den gamle lova vil verte anvendt, men du har åpenbart rett i at rettspraksis er å ikkje straffe ærekrenking. At det var gitt langvarige politiske signal om at det ikkje er ønske om straff vil telje inn. Men samtidig vil ikkje den nye straffelova vere relevant mtp. straff, og paragrafen du drog inn vil vere totalt uaktuelt, ettersom det går på det som på godt norsk heiter hate speech. Å påstå at sjefen er pedofil er heldigvis ikkje i den kategorien. Det er rimelig eksplisitt lista opp kva den paragrafen omhandler.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Den gamle lova vil verte anvendt, men du har åpenbart rett i at rettspraksis er å ikkje straffe ærekrenking. At det var gitt langvarige politiske signal om at det ikkje er ønske om straff vil telje inn. Men samtidig vil ikkje den nye straffelova vere relevant mtp. straff, og paragrafen du drog inn vil vere totalt uaktuelt, ettersom det går på det som på godt norsk heiter hate speech. Å påstå at sjefen er pedofil er heldigvis ikkje i den kategorien. Det er rimelig eksplisitt lista opp kva den paragrafen omhandler.
Vis hele sitatet...
Bruken av den nye straffeloven mener jeg skal bidra som et tolkningsbidrag FOR FRIKJENNELSE. Med at rettspraksisen fra den gamle straffeloven tilsier frikjennelse, og den nye straffeloven IKKE nevner æreskrenkelse eller utsagnet som TS kom med som straffbart. Den er som du sier ikke relevant i og innføre straff, men den er relevant som tolkningsbidrag for tidligere rettspraksis.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Bruken av den nye straffeloven mener jeg skal bidra som et tolkningsbidrag FOR FRIKJENNELSE. Med at rettspraksisen fra den gamle straffeloven tilsier frikjennelse, og den nye straffeloven IKKE nevner æreskrenkelse eller utsagnet som TS kom med som straffbart. Den er som du sier ikke relevant i og innføre straff, men den er relevant som tolkningsbidrag for tidligere rettspraksis.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i dette resonnementet. Likevel, med tanke på at TS primært var bekymra for lovligheten av ærekrenkelser fordi han er redd for å bli saksøkt... og, selvsagt, at han stappa i seg den komboen der overhode (at det skjedde på en firmafest må vel sies å være den minste feilvurderingen her)... så tror jeg kanskje det vil være en pedagogisk fordel å heller begynne med den mer grunnleggende jussen.

TS: Hvis du gjør noe ulovlig, så kan du bli henta av politiet, få straff og kanskje havne i fengsel. Da er det straffeprosess som gjelder, og retten skal avgjøre om du er skyldig eller ikke. Når du blir saksøkt er det snakk om sivilprosess. Dette kan sees på som en uenighet mellom to parter der det ikke nødvendigvis er snakk om lovbrudd. Forskjellen mellom disse to tingene er veldig fundamental. I det ene tilfellet starter det gjerne med en anmeldelse, i det andre med et søksmål. At du kan bli anmeldt betyr ikke nødvendigvis at du kan bli saksøkt og motsatt.
Jeg ville imidlertid bli overrasket om det hadde kommet til noe slikt, uavhengig av hva lovens bokstav måtte være: For firmaets del ville det bare ha betydd økt oppmerksomhet mot en uønsket hendeldse. Basert på det du skriver virker avskjedigelse som en rimelig og riktig respons.

Men en ting skal du ha TS: Du står iallfall for meningene dine over tid!
http://freak.no/forum/showthread.php...70#post2793770
Sist endret av Myoxocephalus; 1. oktober 2015 kl. 23:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Ja! Er bekymret for og bli saksøkt! Var full av Benzo, hasj, opiater og alkohol.
+Pepper.
Vis hele sitatet...
Du må da ha værre ting å bekymre deg for enn å bli saksøkt?

Med mindre du har en stor formue - hva skal du leve av? Det er vel ikke mange som ansetter en dopmisbruker som oppfører seg som deg?
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Du må da ha værre ting å bekymre deg for enn å bli saksøkt?

Med mindre du har en stor formue - hva skal du leve av? Det er vel ikke mange som ansetter en dopmisbruker som oppfører seg som deg?
Vis hele sitatet...
Det er derfor demokrati er så bra og diktatur ikke er bra, for i et demokrati og et velferdssamfunn kan selv de som tar feil valg og havner på utsiden få penger til å fungere på et basisnivå, for eksempel uføretrygd. De betaler skatt, de kjøper varer som holder folk i jobb, og de kan leve et vanlig liv og kanskje utvikle seg til å komme tilbake til arbeidslivet i en senere anledning hvis det er hensiktsmessig. I et diktatur blir man bare skutt eller kappet hendene av hvis man gjør noen feil valg i livet. Så det er best å stemme rødt og være humanitær.

Dessuten så er dette med trygd også en bra ting på den måten at man ikke MÅ jobbe for et diktatur-drevet firma, for man er da ikke så avhengig av penger at man MÅ jobbe eller dø ut, som i andre steder i verden. Det store problemet er at folk er så ekstremt indoktrinert til å ikke tenke selv når det kommer til det med penger, derfor blir det så mye dritt og personlige katastrofer ut av arbeidslivet .. fordi så mange tror de må tvinge seg til å jobbe med noe eller noen de egentlig ikke vil jobbe med.

Det finnes kanskje andre bedrifter med sjefer som mener det samme som weedwacker, som kanskje gladelig ville ansatt han/hun.


Angående tråden: Angående aldersforskjellen, så er det jo ikke ulovlig, men det sier jo sitt om en personlighet når man velger noen så ung når man har levd noen år. Da handler alt bare om utseende, status, masse penger og ung kropp, ikke ekte kjærlighet. Når man er 20 år gammel så har man ikke så mye livserfaring, man er ikke vandt til livet som det egentlig er, og det blir rett og slett litt unaturlig å bli sammen med noen med så stor aldersforskjell. Det er forskjell på 30år/50år og 20år/50år. Det er bare å tenke selv ærlig om man hadde barn på 20, ville man syns det var naturlig at han eller hun ble sammen med noen på så høy alder? Kommer hjem med en firmadirektør til familiemiddagen, liksom...

Jeg syns personlig det er bra at du fikk sagt det du hadde på hjertet, Weedwacker, for det må ha spist mye på deg å jobbe for noen du misliker så sterkt personlig. Mange er sikkert enige med deg, men tør ikke si noe. Integritet er viktig, det syns i hvert fall jeg. En god leder har en personlighet som på en god måte gjennomsyrer en bedrift, som smitter over på ansatte og alt blomstrer opp. En dårlig leder grafser til seg mest mulig selv, tenker bare på status og makt og gir en god F i ansatte uansett. Det er sånt som skaper personlige tragedier og depresjon i mennesker. For innerst inne ser man situasjonen tydelig, men man går i en konflikt hver dag og dette tærer på en, underbevisst.

Det finnes alltid andre muligheter, andre bransjer innenfor det du er god på, det er garantert ting du ikke har tenkt på som venter hvis du vil eller hvis det skulle være sånn at du ble sparket og/eller saksøkt. Alt i livet er prosesser, ingenting er noen gang fastlåst eller skrevet i stein. Bortsett fra når man ligger i grava xp
Sist endret av Oro; 2. oktober 2015 kl. 00:31.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men en ting skal du ha TS: Du står iallfall for meningene dine over tid!
http://freak.no/forum/showthread.php...70#post2793770
Vis hele sitatet...
Det er kvalmt. Jeg må spy. Han er Pedofil.

Ok skjønner at det er forskjellige tolkninger her. Skaffer advokat imorgen.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Det er kvalmt. Jeg må spy. Han er Pedofil.

Ok skjønner at det er forskjellige tolkninger her. Skaffer advokat imorgen.
Vis hele sitatet...
TS er åpenbart sjalu på sjefen sin. Skaff deg noe bedre å gjøre enn og bry deg om to personer som har det bra sammen.
Sist endret av Donkeybrain; 2. oktober 2015 kl. 01:10.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Det er kvalmt. Jeg må spy. Han er Pedofil.
Vis hele sitatet...
Nei. Nei. Nei. Pedofili er når voksne mennesker har romantiske og seksuelle følelser rettet mot prepubertale barn. Barn. Før de kommer i puberteten. Denne jenta er i følge deg 21 – og har mirakuløst nok vært det siden 2012 – og er følgelig ikke et prepubertalt barn. Sjefen din er altså like lite pedofil for å være sammen med denne jenta, som hun er nekrofil for å være sammen med han. Begge er fullt voksne mennesker som må få gjøre akkurat som de ønsker så lenge de ikke skader noen andre. Dette er virkelig ikke et problem. Det eneste moralske overtrampet i denne historien er det du som har stått for.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Den gamle lova vil verte anvendt, men du har åpenbart rett i at rettspraksis er å ikkje straffe ærekrenking.
Vis hele sitatet...
Men det hender jo også det skjer. For eksempel ble Ronny Alte dømt til å betale 200 000 kroner for å ha kommet med grunnløse beskyldninger om pedofili. (EDIT: Ser nå at det var søksmål og erstatning, ikke anmeldelse og straff.)
Sist endret av Provo; 2. oktober 2015 kl. 08:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Det er kvalmt. Jeg må spy. Han er Pedofil.

Ok skjønner at det er forskjellige tolkninger her. Skaffer advokat imorgen.
Vis hele sitatet...

Du skulle jo, og må fra nå av, bruke korrekte begreper. Han er IKKE pedofil, og disse beskyldningene fra deg er svært grove.
Så lenge det ikke er vesentlig flere mennesker i Norge som går opp på scenen, foran 300 ansatte, i Danmak, og kaller konserndirektøren som er sammen med en 21 år gammel jente, for pedofil enn jeg mistenker har også trådstarter nå rimelig utvetydig innrømmet narkotikabruk.
Dette er ikke pedofili. TS hadde du et snev av angst når du våknet opp dagen etter? noe sier meg at danskebåt turen tilbake til norge kanskje ikke var så fet
Det her er noe av det mest idiotiske jeg har lest på FF, kødder du?
At du ikke hiver seg på telefonen å ringer vedkommende, legger deg paddeflat og beklager på det absolutt sterkeste er for meg helt uvirkelig. Du sier selv at du var ganske ruset,

Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Ja! Er bekymret for og bli saksøkt! Var full av Benzo, hasj, opiater og alkohol.
+Pepper.
Vis hele sitatet...
fortell han det, du har jo allerede fått fyken, med god grunn. Håp at han lar det ligge.

Du har ikke gjort noe heroisk ved å fortelle sannheten om noen, du har bomma så grovt at det er latterlig.

Skjerp deg, be om unnskyldning.