Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3605
Har en kompis som har drevet med hip-hop en god stund nå og endelig sluppet EP. De har foreløpig ikke noe promo men skal visstnok få det ut på Spotify. Tenkte jeg skulle legge det ut her slik at dere kan høre det og eventuelt gi noen tilbakemeldinger.
Fyren er sykt kreativ og har noen drøye lyrics og beats.

https://soundcloud.com/mjbchapo/tracks

Favoritten selv er den litt eldre sangen deres "Natten".
Digg musikk men temaet er så utdatert og uoriginalt at jeg spyr, alle bergensrappere er på den flippen der.
Men alternativet er jo hva de lager i Oslo, og det er jo helt jævlig.
Gleder meg til det kommer en gamechanger som forandrer sounden helt.
Grammatikknerden i meg hater at dere ikke skriver titlene riktig, ihvertfall. Jeg liker sjeldent norsk rap, men jeg likte faktisk dette. Sånn litt ihvertfall. Jeg hørte raskt gjennom sangene som var der og alle sangene hørtes for øvrig helt like ut i mine øyne. Har dere brukt samme beat i alle sangene? Den mørke stemmen var ihvertfall veldig overdøvende og hørtes absolutt helt lik ut i alle sangene da det også var vanskelig å høre hva han sang/sa.
Selve helheten i musikken er veldig forutsigbart. Og med det så mener jeg basically det samme som dronepungen. Denne Yunglean/Purpledrank greia som skjer i Bergen nå er nesten litt vanskelig å ta seriøst. (Ikke det at Oslo sin livsfarlige gangsterrap er noe bedre )

Det største problemet med denne typen musikk, hvor både selve lyden og teksten er tungt preget av rusmidler (svevende, sakte, osv) er at det veldig fort blir kjedelig å høre på rett og slett. Jeg føler det mangler litt mer personlighet i teksten, litt mer selvtillit på delivery'en og litt mer interessante ordspill og tema en weedweedweedcodeinefitteweedweed.

Det er bedre å riske litt å ta en sjanse med noe virkelig annerledes en å være forutsigbar. Produksjonen på "Svevar" og "Natten" har jeg ingenting vondt å si om though
Sist endret av Juicekongen; 19. juli 2015 kl. 16:06.
Produksjonsmessig er det helt ok, litt drukning av vokaltracken noen steder.
Ellers gir denne type hiphop meg veldig lite. Som fler andre påpeker er det kjedelig med tekster som kun omhandler festing, kokain og hasj. Og occasionally litt fitte på sia.

Det er kjedelig, og så og si ALL bergensrap jeg har hørt i løpet av 2 år høres helt likt ut. Forsåvidt er det kult med lokale trender sånn sett, men det blir jævlig kjedelig når den eneste meningen i låta er "jeg er fet, røyker rev og knuller jenter".

Om jeg skal høre på hiphop, må det ha en større mening enn bare egobygging og boasting av hvor god weed man røyker. (selv har jeg ikke kommet over god weed i bergen en eneste gang )

Hele greia blir rett og slett vanskelig å ta seriøst, som Juicekongen påpeker. Men det kan absolutt ha sin sjarm dét óg. Men i dette tilfellet føler jeg det falt litt kort, og jeg sitter ikke igjen med mye etter å ha hørt igjennom, desverre.

Uansett, kult at folk driver med musikk og prøver! Stå på
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vestlandet ass, hva skjer, hva skjer?

hør: jeg battla en bergensk rapper, for et år siden, kanskje. Husker ikke hva han het; west coast OG type.

Uansett: en OK rapper - i studio. På scenen var han bakfull og full av benzo. Sånn går det. Han tapte, jeg vant, men seieren var kjedelig. Det var da jeg forstod at man ikke kan vinne mot TRAP. Det blir bare grøtete, og kjedelig, om man skulle prøve. Sjakkturnering mot en fyr høy på hest, so to speak.

Vel, vel: sjekk ut Oslo https://soundcloud.com/din_d-d
Man ser sjelden rappere fra vestlandet battle, jeg digger battles men i 2015 er rapbattles avleggs og en smule kleint.
Sitat av Lilleplantefaen Vis innlegg

Vel, vel: sjekk ut Oslo https://soundcloud.com/din_d-d
Vis hele sitatet...
Det blir ikke nødvendigvis rap av å snakke sakte.. Det der var jo lavmål til de grader. Enig at det er mye variert i oslo-traktene om dagen, men å sette det der som eksempel er jo bare å vri kniven om i såret.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Det blir ikke nødvendigvis rap av å snakke sakte.. Det der var jo lavmål til de grader. Enig at det er mye variert i oslo-traktene om dagen, men å sette det der som eksempel er jo bare å vri kniven om i såret.
Vis hele sitatet...
Heh, hva faen, hvis du ikke kjenner slo flo når du hører det, kan du like gjerne la være.

hvis noen der ute ikke skulle hate
https://www.youtube.com/watch?v=fhgYDB6D01w
Sist endret av Lilleplantefaen; 10. august 2015 kl. 12:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lilleplantefaen Vis innlegg
Heh, hva faen, hvis du ikke kjenner slo flo når du hører det, kan du like gjerne la være.

hvis noen der ute ikke skulle hate
https://www.youtube.com/watch?v=fhgYDB6D01w
Vis hele sitatet...
Tåler du ikke kritikk 'kan du like gjerne la være'.
Er forresten helt enig med Pyromanic, det var ikke stort til rapping. Kjedlig beat, kjedlig stemme og dårlige tekster. Mye å jobbe med.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Man ser sjelden rappere fra vestlandet battle, jeg digger battles men i 2015 er rapbattles avleggs og en smule kleint.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke dette utsagnet. På hvilken måte kleint? Mener du skeez? Om du følger KOTD eller URL på tube så blir du presentert mye mer teknikk og krevende schemes enn hva f.eks en norsk halvsame med enstavelsesrim og barnehagemetaforer kan klare.
Norskehesten
Alden's Avatar
Samme flowen på alle låtene gjør at eg e lei etter første låt. Gir meg ingen mening å ville høre mer. Tekstene høres ut som en uekte tolking av det å være gangster. Men du får produktiv kritikk, produksjonen av låtene er bra dere gjør tingene riktig. Dere er flink det skal dere ha.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg hørte natten og synes det ble litt for kjedelig.

Kom over denne bergenske rap låten nettopp og digger den

https://www.youtube.com/watch?v=_nOOScpHYd0
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Gleder meg til det kommer en gamechanger som forandrer sounden helt.
Vis hele sitatet...
La oss si denne karen leser denne tråden har dere noen tips / ønsker til ham?