Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1311
Hei.

Jeg har alltid vært fasinert av hemmelige koder. Nesten alle har vel prøvd å sende en beskjed som ikke læreren eller noan av de andre elevene kunne lese, right?
Min første opplevelse med en slik hemmelig beskjed var med "Polybius Square" - http://en.wikipedia.org/wiki/Polybius_square.

Jeg innser at det jeg skal til å legge ut kan virke dumt for de mer erfarne kode knekkerne der ute , som vil naturligvis foreslå at jeg bruker et system som allerede eksisterer siden de fleste av dem er sikre nok for allment bruk.

Men dette er da altså noe jeg har interessert meg for i en lang stund, og jeg bare måtte prøve å lage mitt eget system.

Så "without further ado" - Her er et bilde av den hemmelige beskjeden min etter at den har blitt kryptert av 9 forskjellige metoder. (Algoritmer?) Det skal egentlig være 10, men er ikke helt ferdig med den siste.

http://pasteboard.co/uiT6k2R.png - (Stort bilde, husket farge regelen og bestemte meg for å link'e )

Det jeg lurer på, altså, mitt spørsmål.. Er om dere ser et mønster? For jeg har prøvd å få beskjeden til å virke så tilfeldig som mulig!

Please ikke vær sinna på meg for å være n00b da.
Jeg ville bare så gjerne vise noe jeg var stolt.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Er heller stikk motsatt... dersom man ønsker en god kryptering så bruker man noe ferdiglaget, siden det finnes langt bedre løsninger enn man noensinne kunne snekra sjæl (f.eks. RSA eller DES). Men nei, i utgangspunktet ser jeg ikke mye mønster der

EDIT: Mye lettere å knekke koder dersom man kan sammenlikne flere meldinger som er kodet på samme måte
Sist endret av tripflag; 15. mai 2015 kl. 23:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så lenge vi ikkje har konsept om kva beskjeden er så er det vanskeleg å knekke, og tidkrevjande å prøve seg fram når du har nøsta ni ulike algoritmer.

Sitat av https://www.schneier.com/blog/archives/2011/04/schneiers_law.html
Anyone, from the most clueless amateur to the best cryptographer, can create an algorithm that he himself can't break. It's not even hard. What is hard is creating an algorithm that no one else can break, even after years of analysis. And the only way to prove that is to subject the algorithm to years of analysis by the best cryptographers around.
Vis hele sitatet...
Så å knekke det er ikkje veldig interessant.
Boskonovitch's Avatar
Trådstarter
2 0
Å.. Neivel da..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boskonovitch Vis innlegg
Å.. Neivel da..
Vis hele sitatet...
Problemet er at først må en bestemme seg for ein måte å lese av figuren på. Eg antar det er ein variant av binærenkoding, som ved eit kjapt augekast kan romme ca. 2.5kb. Det kan lesast på eit utal måter (frå høgre til venstre, venstre til høgre, spiral etc), og om kryptoen etter det er verdt noko så må ein bruke tid på å knekke den og, for kvar dekodingsmåte. Så må ein repetere det til ein finn svaret.

Det er ikkje veldig givande arbeid, men tvert imot tidkrevjande. Forklar litt meir i detaljar så er det ikkje utenkjeleg at folk gidd prøve. Eg laga for ein del år sidan eit par cryptochallenges, som var rimeleg bra suksess her på forumet. Dei ga ein del hint, og handla i stor grad om å kjenne igjen ulike algoritmer, og kjenne angrepsformene mot dei. Kanskje noko av det samme kan funke?
Sist endret av vidarlo; 16. mai 2015 kl. 02:09.