Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1256
Tenkte å rådføre meg litt hos dere før jeg sier opp leiligheten, slik at dette utføres på best mulig vis, og begge parter ender saken med en handshake, i stedet for en rettslig avgjørelse.

Flyttet for en måned tids siden inn i en leilighet som jeg da leier. Dette er en kjellerleilighet.

Dum som jeg var, var at jeg betalte inn depositum på utleiers private konto direkte. Da jeg flyttet inn, oppdaget jeg også at leiligheten ikke var rengjort og jeg så på den som skitten. Har heller ikke sagt i fra om det, og det angrer jeg stort på nå en måned etterpå. Jeg er fullt klar over at jeg ikke er særlig smart som ikke har planlagt disse to punktene der godt nok, så moralpreken kan spares i denne sammenhengen.

En dag så var jeg også plaget med flyvemaur som plutselig dukket opp på stuen, det var snakk om 20-30 stk som bare kom helt ut av det blå i løpet av svært kort tid. Varslet utleier om dette, og han begynte å spraye noe amatørmiddel og påsto at dette ville gjøre susen. Flyvemaurene er borte, men er plaget med mye andre typer insekter.

En annen ting, var at når jeg kom hjem fra jobb i går, så skulle jeg inn på soverommet for å hente noe. Det endte med en overraskelse. Senga hadde en stor våt flekk, nattbordet var klissvåt, og på gulvet rundt. Dette var vann som hadde kommet i fra taket på leiligheten. Min private bærbare datamaskin lå også på gulvet, og hadde tatt i mot en del vann. Utrolig nok så overlevde den vannskaden, men jeg har jo ingen garanti på at dette straffer seg i lengden? Jeg tok kontakt med utleier om dette, og vedkommende kom for å se på problemet. Personen sa at de skulle undersøke problemet, og deretter komme ned igjen. Jeg sa også i fra at jeg begynte å høre drypping bak veggen på soverommet tidligere, to kvelder tidligere da jeg skulle legge meg til å sove.

Etter en liten stund, så kom utleier tilbake og påsto at det problemet kom av at de hadde spylt huset utendørs, og at det mest sannsynlig var det som var årsaken til lekkasjen inn på soverommet, siden det kunne kobles opp mot dryppingen jeg hørte tidligere. Jeg har mine sterkeste tvil om at dette var årsaken, siden dryppingen var fra midnatt (og det regnet mye den kvelden), i tillegg til at vann i så stor mengde ikke bruker over to døgn på å danne en så stor lekkasje. Men jeg nevnte ikke noe om dette, for å se hvordan utleier kom til å håndtere saken videre.

Utleier forlot leiligheten, og ut i fra mine tolkninger, så kommer ikke personen til å gjøre noe mer med det.

Dette er da en snodig situasjon? Rommet må da være vannskadet, og må rives? Dette vil jo også danne mugg og sopp som vil være helseskadelig i lengden, og det kan jo ikke være forsvarlig å leie ut en leilighet i en sånn stand? Dessuten har jeg fått vite av noen kjente at denne leiligheten har vært plaget med fukt tidligere, noe som jeg ikke har blitt opplyst om da jeg meldte interesse i leiligheten, og før jeg betalte inn depositumet.

Jeg vil i tillegg også nevne at jeg ikke har skrevet under på noen kontrakt, og er fullt klar over at jeg kan flytte ut på dagen, men jeg er svært bekymret over at de kan slå seg vrang og nekte å betale ut depositumet, og ønsker derfor å gjøre dette så profesjonelt som mulig. Derfor ber jeg om råd fra dere. På forhånd takk.

En annen ting er jo eventuelle skader som kan forekomme min bærbare datamaskin i fremtiden, forårsaket av dette. For når jeg flytter inn i en leilighet, så forventer jeg at den er i forsvarlig stand, og ikke minst tett for vannlekkasjer.
Sist endret av Neutralizer; 14. august 2013 kl. 20:16.
Finnmarking
Har du planer om og finne ny leilgihet? Prat med eiern, er leiligheten like hel har han vell ingen grunn til og ikke betale depositumet tilbake. Samt lær av dine feil, det er greit og ha ting på papiret!
Hvis det hadde lekket inn hver gang det regnet så hadde jo kjelleren vært konstant våt, fuktig og full av mugg/råte? At spylingen var slemmingen denne gangen har jeg god tro på.
Siden ingenting er ødelagt, så har du jo ingenting å klage direkte over, annet enn vask og stress med å måtte fjerne vannet, vaske senga osv.
Fremtidig slitasje av maskinen fordi den ble våt? Den er imo å dra strikken hakket for langt.

Angående depositum så ville jeg ha mast om leiekontrakt og depositumskonto med en gang! Han kan mer eller mindre ta pengene dine i egen lomme uten at du vil ha mye å stille med.

Huseieren virker jo forøvrig som en halvgrei kar? Det virker jo som han i det minste prøver å løse opp i problemene uten å være vrang.
Sist endret av Bombasa; 14. august 2013 kl. 21:38.
For å si det jeg kan bidra med, spør hvordan garantien på laptopen fungerer i butikken i den situasjonen som har vært. Kanskje de kan kreve penger av han om du trenger ny.

Angående lekkasjen, sjekk husleiekontrakten din.
Sist endret av Taurean; 14. august 2013 kl. 21:36.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Angående lekkasjen, sjekk husleiekontrakten din.
Vis hele sitatet...

Han har ingen kontrakt.

Hadde det vært meg hadde jeg flyttet ut på dagen, og krevd depositum tilbakebetalt. Blir uteleier vrang, så melder du han til politiet for tyveri, eller tar han til konfliktrådet.
Taurean, fuktskader dekkes ikke av garanti. Garanti dekker produksjonsfeil og det har ingenting å si at skaden (muligens) ble påført av andre.

Så jeg ser ikke hvordan en butikk skal kunne kreve at noen andre betaler for noe som ikke er en garantisak. Dette høres mer ut som en sak for evt forsikringsselskap.
Du har ingen kontrakt og leiligheten er falleferdig og bedriten? Dette høres dønn useriøst ut.

Har vært borti endel useriøse huseiere etterhvert, så jeg tipper sjansene for at jævelen betaler tilbake depositumet er rimelig små. Siden vi ikke har noen small-claims court i Norge (som i USA) kommer det også til å være helvetes stress for deg å få pengene tilbake.

Rådet mitt er å betrakte depositumet som forskuddsleie, og rett og slett drite i å betale de neste leiene inntil dette såkalte depositumet er brukt opp. Om husleier klager på dette tilbyr du deg å sette opp en ekte depositumskonto i ditt navn (med utestående penger selvfølgelig)...

... fordi dette såkalte depositumet du har betalt er virkelig ikke et depositum så lenge det ikke fyller de legale kravene. Tenk på det som forskuddsleie istedet.

Jeg anbefaler også å begynne å leite etter nytt sted å bo øyeblikkelig, men som alle veit er leiemarkedet i august fullstendig ubrukelig. Holder du ut til desember/januar derimot er det massevis av ledige kremhybler/leiligheter ute på markedet. Dette er virkelig, virkelig tidspunktet du vil flytte på.
Sist endret av DumDiDum; 14. august 2013 kl. 22:08.
Jeg tenkte vel mest på forsikringssak da, det ble litt feil. Men hvor ofte er det at noen har forsikring på en laptop? Det går kanskje under innboforsikring?

Og der burde jo absolutt huseier tilby seg erstatning (dette blir jo bare hypotetisk), ihvertfall egenandelen.

Han har jo innrømmet at huset ble spylt. Dette høres for meg så rart ut, hvorfor skal det lekke så store mengder vann inn? Noe må jo være grundig feil.

Jeg vil anbefale å be om et møte med han for å få utredet ting. Du kommer nok lengst med det.

Det må jo være mulig å få tettet der hvor disse flygemaurene kommer inn. Du bør utrede alt dette.
Sist endret av Taurean; 14. august 2013 kl. 22:12.