Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3154
Hei!
I forbindelse med flytting oppdaget jeg og min ganske så framtidige samboer mugg på rommet hennes. Ved nærmere inspeksjon viste det seg at hele to av veggene i rommet var dekket i mugg bak seng og skap og veggen selv var våt.
Helseproblemer og slikt tar vi med legene våre så det trenger vi ikke råd til

Derimot hadde det vært veldig nyttig om noen som peiling/erfaring med dette kunne gitt noen råd på hva vi kan regne med og måtte kaste.
Den delen av senga pluss overmadrassen som lå mot den ene veggen er også gjennomvåt og vi regner med at det er fullt av mugg, videre var skapet som skjulte mesteparten av muggen full av alle klærne til min kjæreste.
Ting som har stått et stykke unna veggen regner vi med at har klart seg bra.

Til alle nåværende og fremtidige leietagere, sjekk godt etter mugg, dette var ikke synlig da hun flyttet inn og var helt umerkelig for oss, selv da vi begynte og få helseplager som dessverre har forverret seg for hver gang vi har sovet hos henne og ikke hos meg hadde vi ingen mistanke.
Nå blir det legevisitas og muligens mye styr på den fronten...
uff det var dumt å høre. renger med at forsikring ikke dekker slikt da dette ikke dekes av innbo. Er det slik at dere flytter fra denne boplassen?
fint om du kanskje følger opp tråden, så vi får vite det om du personlig kanskje fikk noen konsekvenser av det, har tidligere selv bodd med mugg, men flyttet med en gang det ble merket.
Et godt tips til de som leier i kjeller er å sjekke om veggene har blitt drenert, dvs. Sort plastikk på utsiden av veggen. Om det er gjort skikkelig skal det ikke komme mugg/fukt inn.
Vi har ny seng og gå til når vi flytter sammen så akkuret det er ikke noe problem.
Dama skal høre med IF så fort vi vet hva som er ødelagt, men mugg dekkes ikke av innbo? Standard?
Følger gjerne opp med svar fra lege når vi har vært der, sett i sammenheng med hva vi har opplevd av helseplager de siste par månedene så ser det ut som det skal både blodprøver og lungeundersøkelser til først, så regner med at en oppfølging på det punktet ikke kommer med det aller første.
Akkurat nå er vi mest keene på å finne ut hva som eventuelt kan reddes.
Greit å vite med tanke på at vi flytter sammen i løpet av noen uker
Det som jeg har hørt så er det ingen innboforsikring som dekker råte mugg fukt skader i Norge. Derimot så har man noe som heter hus forsikring. Dette kan kobles inn dersom det er en skade på fundamentet som førte til muggskadene.. Men hvis skadene kommer innenfra så må du stå får skaden selv. Ting som er veldig viktig og tenker over er å plassere møbler inntil en yttervegg (vegg som har kulde på utsiden og varme på innsiden) dette fører lett til mugg hvis møbler er plassert helt inntil veggen. Det trengs bare å flytte dette litt ut.
Men er ikke utleier ansvarlig for dette? Forstår det sånn at dette er en leid leilighet, og da er det vel uansett utleiers ansvar? Kjenner ikke til jusen, men det er garantert noen andre som gjør. Men har ikke sett at det var nevnt noe om forholdet utleier/leietaker til nå.
Det er snakk om leie ja, utleier er dog en hyggelig enkeltperson - og verken et stort selskap eller en annen form for bolighai, så har null interesse i å presse noe mer ansvar over på utleier enn hva som er rimelig. Slik det blir nå tilrettelegger utleier for utflytting på dagen uten krav om fortsatt leie for resten av måneden, og mer uten å gå inn i alle verdens detaljer.

Nå har jo denne tråden tatt form av å være mer debatt rundt det generelle her, noe jeg setter pris på da jeg faktisk har behov for å fordøye det sjokket som kom etter å ha levd en stor del av det siste halvåret i dette klimaet,
men er det noen som kan svare meg på det vi hovedsakelig lurte på:

Er det noe annet enn sengen, som jo er gjennomfylt av mugg og var våt da vi endelig oppdaget det, som må kastes grunnet mugg/spredningsfare?

Til Aldens tips om å holde møbler unna yttervegg, veldig smart sagt. Skulle ønske vi visste det da dama møblerte rommet.
Hadde det ikke vært for det at senga vendte mot ytterveggen så hadde det vært en god interiørløsning.
Sist endret av Sjuganov; 10. november 2012 kl. 00:33.
Dette har ingenting med mangel på drenering å gjøre (og nei man drenerer ikke enn vegg, man drenerer vann bort fra grunnmuren). Dere har nok ikke oppdaget muggen tidligere fordi den ikke har vært der. Den vokser når forholdene blir gode nok. Hvis det oppstår en vannlekkasje (enten fra vannrør eller egn-/grunnvann som siver inn) så må det riktige vekstforhold til. Spesielt med skap tett inntil en vegg med lite sirkulasjon av luft vil det vokse mugg om det er fuktig nok.

Muggen på tingene deres vil i all sannsynlighet dø når dere vasker det med klor og legger det et tørt tørt tørt sted en periode. Men det kan fortsatt lukte litt mugg.

Tipset om å aldri sette møbler innad yttervegger tar jeg som en spøk :P

edit: Går tilbake på det jeg sa om drenering av vegg/grunnmur. Hvis man bor i kjelleretasje så er jo ofte grunnmuren nemlig veggene dine.
Sist endret av wanna-b; 10. november 2012 kl. 11:00.
Det som kan vaskes med klor eller salmiak kan reddes.

Hvordan merker dere det på helsen? Har masse svart mugg på baksiden av veggen etter lekasje som nå er tettet. Så litt nysgjerrig på hvilken symptomer jeg bør være obs på.