Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4617
Hei, har søkt meg inn på Romteknologi. Er det noen her som har tatt denne veien ?(hvis ja hvordan var det?) Håper jeg kommer inn


SuF out!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Gikk der i fjor 2010/2011. Det var ganske spesielt, på mange måter. Du må regne med å arbeide mye i forhold til det du gjerne er vandt til fra før, spesielt om du vil ta alle allmennfagene, du er ikke nødt til det men det anbefales om du har tenkt å studere videre. Jeg tok fysikk, historie, og norsk som privatist, og vi fikk undervisning i norsk og historie av lærer. Den undervisningen skjedde på fritiden så det var ingen plikt til å møte opp, men det ble en del ekstra timer hver uke pga det. Du må også regne med på å møte opp på skolen noen helger i løpet av skole året for prøver/fremføringer/fagdager.

Fagene som er en del av pensum er GIS(geografiske informasjonssystemer), romfysikk, naturfag, romteknologi, elektronikk og kommunikasjon, og telemetri. Telemetri faget foregår på rakettskytefelte, og husker jeg riktig hadde vi 4 time undervisning der hver uke. Rundt november begynte vi også på studentraketten, der lagde vi payload til en CRV7 rakett(magnetfelt sensor, trykk, akselerasjon, fuktighet, temperatur, osv). Raketten skytes opp av elevene selv rundt februar, og vi tilbrakte da 1 uke på rakettskytefelte for å ting på gli.

Hugo, som er sjefen der oppe har også klart å lure en studietur inn i pensum, så skolen betaler mesteparten av utgiftene for en studietur. Vi reiste til USA rundt påsketider, og var innom en del rom relaterte institusjoner i New Mexico og Arizona.

Andre ting som er verdt å nevne som vi fikk oppleve var NASAs RENU kampanje, ECOMA, Alomar, og masse andre ting.

Hugo som er sjefen for opplegget er en man uten like, har er Norges James Bond. Han eier et F16 fly, er ettersøkt på cuba, ungen fant et maskin gevær nedgravd i hagen som han hadde glemt hvor lå hen, slipper å gå igjennom sikkerhetskontrollen hos Lockheed Martin Jet Propulsion Lab og en rekke andre steder, på Edwards Airforce Base kom det en man med dress ala "Men in Black" type og sa "We've checked you out, and your a real good guy" for å så forsvinne igjen. Det er verdt å ta turen opp der bare for å kunne høre historiene til Hugo, det finnes ingen andre som han.
Takk for svar. Regner med at jeg tar de fleste allmennfagene, så jeg kan gå videre etter vg3 tenker da høyskole og ta master evt. Ph.D men det må man ta med tiden : ).
Hva regner du med at jeg burde ha i snitt ca. for å være "sikret en plass" ? ligger på rundt 4.(2-4) atm. så regner med at jeg må dra det litt opp.

SuF out!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Shutupfool Vis innlegg
Takk for svar. Regner med at jeg tar de fleste allmennfagene, så jeg kan gå videre etter vg3 tenker da høyskole og ta master evt. Ph.D men det må man ta med tiden : ).
Hva regner du med at jeg burde ha i snitt ca. for å være "sikret en plass" ? ligger på rundt 4.(2-4) atm. så regner med at jeg må dra det litt opp.

SuF out!
Vis hele sitatet...
Det er 35 plasser på linjen, året jeg gikk var vi 37 pga en papir feil. Det var over 180 stykker som hadde søkt på linjen og de tok inn alle som svarte ja, det var folk som hadde det på andre og tredje valg som kom inn. Hugo ringer de som søker rundt påsketider for å spørre om du vil komme eller ikke, alle som svarte ja kom inn året jeg søkte. Det betydde at karakterer hadde egentlig ikke noe å si, så du kommer nok inn med 4 i snitt. Det er ikke bombesikkert, da det kan være flere som søker, men såpass mange takker nei siden de gjerne har fått lærlingplass og det er ikke alle som har like lyst å flytte til ingenmannsland.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Det er 35 plasser på linjen, året jeg gikk var vi 37 pga en papir feil. Det var over 180 stykker som hadde søkt på linjen og de tok inn alle som svarte ja, det var folk som hadde det på andre og tredje valg som kom inn. Hugo ringer de som søker rundt påsketider for å spørre om du vil komme eller ikke, alle som svarte ja kom inn året jeg søkte. Det betydde at karakterer hadde egentlig ikke noe å si, så du kommer nok inn med 4 i snitt. Det er ikke bombesikkert, da det kan være flere som søker, men såpass mange takker nei siden de gjerne har fått lærlingplass og det er ikke alle som har like lyst å flytte til ingenmannsland.
Vis hele sitatet...
Takk for all hjelpen. Nå veit jeg litt mer om hva jeg skal begynne med (hvis jeg kommer inn).
Siste spørsmålet mitt: er det fysikk der? (kan være valg fag)
Sist endret av Shutupfool; 11. april 2012 kl. 14:33.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Shutupfool Vis innlegg
Takk for all hjelpen. Nå veit jeg litt mer om hva jeg skal begynne med (hvis jeg kommer inn).
Siste spørsmålet mitt: er det fysikk der? (kan være valg fag)
Vis hele sitatet...
Du må ha Romfysikk, det er en slags blanding av deler av Fysikk 1 & 2. Du kan velge om å ta Fysikk 1 eksamen som privatist, noe som burde gå greit siden mesteparten av pensumet dekkes i Romfysikk faget. Husker ikke om vi fikk tilbudet om å ta Fysikk 2 eksamen, men det er sikkert mulig.
Går linja no. Absolutt ein bra veg vidare. Ein får ta interessante fag samtidig som ein får studiekompetanse. Om ein faktisk bryr seg litt om skulen, er ikkje arbeidet så tungt heller. For dei superinteresserte kan ein og ta mattema. R1/R2 som privatist. To i vårt kull gjer dette.

Lærarane er stort sett nokre av dei beste eg har hatt så langt. Enkelte av dei kan dog verte tunge å følgje med viss ein er trøytt eller uinteressert.

Det Syndaren seier om fagdagar(Laurdagsskule) er sant. Ein har ekstra fagdagar for å td. tjene inn dagar for ekstra lange feriar. Vårt kull har ikkje vore på skulen sidan vi reiste til USA 21.03, og vi har fri til 16.04. Dette oppnådde vi ved å ha to fagdagar og to ekstra prøver.


No på vårparten har vi særdeles mykje arbeid, så sei ifrå til lærarane neste år at dei må prøve å køyre dykk hardare på hausten i år


Eit par bilete:

Akselerometer til årets rakett:


Payload:


Rakett:


Vi var forøvrig den første gruppa som ikkje har fått skutt opp rakett i rakettveka grunna værforhold.

EDIT:Antal søkjarar varierer kvart år. I år er ikkje linja eingong full. Mange i årets kull har difor sjokkerande låge karakterar.
Sist endret av jarinalus; 11. april 2012 kl. 16:17.
Da håper jeg jeg kommer inn til høsten. Har altid hatt lyst til a dra til USA så det kunne jo blitt artig. med tanke på at vi ikke får en tur til sverige / danmark nå, da blir USA (hvis det fortsatt er slikk noe jeg virkelig håper) en utrolig forbedring



SuF out!

Sitat av Synderen Vis innlegg
Du må ha Romfysikk, det er en slags blanding av deler av Fysikk 1 & 2. Du kan velge om å ta Fysikk 1 eksamen som privatist, noe som burde gå greit siden mesteparten av pensumet dekkes i Romfysikk faget. Husker ikke om vi fikk tilbudet om å ta Fysikk 2 eksamen, men det er sikkert mulig.
Vis hele sitatet...
Kunne du fortalt litt mer om Romfysikk tror du ? høres litt spennende ut !
Romfysikk er i grunn ein ny vri av Fysikk 1. Der ein tar vekk eit par ting som lære om trykk og elektronikk/teknologi (Du får nok av dette i andre fag.), og legg inn meir lære om Newton sine gravitasjonslover, nordlys og jorda sitt magnetfelt.

Det er mao. ein betre versjon av Fysikk 1.

http://ndla.no/nb/node/26095?fag=2600&meny=711
Vi brukar boka for Fysikk1 og eit par kapittel frå Fysikk2.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Romfysikk er i grunn ein ny vri av Fysikk 1. Der ein tar vekk eit par ting som lære om trykk og elektronikk/teknologi (Du får nok av dette i andre fag.), og legg inn meir lære om Newton sine gravitasjonslover, nordlys og jorda sitt magnetfelt.

Det er mao. ein betre versjon av Fysikk 1.

http://ndla.no/nb/node/26095?fag=2600&meny=711
Vi brukar boka for Fysikk1 og eit par kapittel frå Fysikk2.
Vis hele sitatet...
Er dette noe av det dere jobbet med :Atommasse :
Bor består av hovedsaklig to isotoper: 18.8% 10^B med massen 10.0mikro og 81.2% 11^B med massen 11.0mikro. Beregn atomassen til bor.
18.8100*10.0+81.2100*11.0=10.8mikro (tatt fra wikipedia)
Hvis det er det har jeg bare et spørsmål: 18.8% blir gjort om till 18.8100 legger mann til 100 fordi man fjerner prosenten ? dette er det eneste logiske jeg kunne tenke at det var. siden prosent = 100 og promille = 1000
Sist endret av Shutupfool; 12. april 2012 kl. 18:18.
Sitat av Shutupfool Vis innlegg
Er dette noe av det dere jobbet med :Atommasse :
Bor består av hovedsaklig to isotoper: 18.8% 10^B med massen 10.0mikro og 81.2% 11^B med massen 11.0mikro. Beregn atomassen til bor.
18.8100*10.0+81.2100*11.0=10.8mikro (tatt fra wikipedia)
Hvis det er det har jeg bare et spørsmål: 18.8% blir gjort om till 18.8100 legger mann til 100 fordi man fjerner prosenten ? dette er det eneste logiske jeg kunne tenke at det var. siden prosent = 100 og promille = 1000
Vis hele sitatet...
nvm fant ut av det glemte å sette dele tegne i mellom 18.8/100 og 81.2/100
En ting jeg har fundert litt på er hvordan utvalget av leiligheter evt. kollektiv er der oppe? Hadde vært fint om jeg fikk svar asap.

SuF out
Sist endret av Shutupfool; 16. april 2012 kl. 12:31.
Skulen sender hybelliste med info om størrelse, prisar osb. Det er bra utvalg, og dei fleste hyblane ligg rundt 2500-3500kr/mnd.

Sjølv bur eg i "romlinghuset" (Fridtjof Nansensgate 61), og veit ikkje heilt kva eg seie om standarden. Hyblane er ganske slitte ("mot i brøstet"-tapet.), men ein har det ein treng av komfyrar, vaskemaskiner (ikkje oppvaskmaskin). Hyblane i kjellaren er nyoppussa, og er generelt betre. Naboane er og særdeles påpasselige når det kjem til festing, og reagerar veldig fort.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Skulen sender hybelliste med info om størrelse, prisar osb. Det er bra utvalg, og dei fleste hyblane ligg rundt 2500-3500kr/mnd.

Sjølv bur eg i "romlinghuset" (Fridtjof Nansensgate 61), og veit ikkje heilt kva eg seie om standarden. Hyblane er ganske slitte ("mot i brøstet"-tapet.), men ein har det ein treng av komfyrar, vaskemaskiner (ikkje oppvaskmaskin). Hyblane i kjellaren er nyoppussa, og er generelt betre. Naboane er og særdeles påpasselige når det kjem til festing, og reagerar veldig fort.
Vis hele sitatet...
Ok, da fikk jeg oppklaring i det. Bare å vente å se om jeg kommer inn da
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Skulen sender hybelliste med info om størrelse, prisar osb. Det er bra utvalg, og dei fleste hyblane ligg rundt 2500-3500kr/mnd.

Sjølv bur eg i "romlinghuset" (Fridtjof Nansensgate 61), og veit ikkje heilt kva eg seie om standarden. Hyblane er ganske slitte ("mot i brøstet"-tapet.), men ein har det ein treng av komfyrar, vaskemaskiner (ikkje oppvaskmaskin). Hyblane i kjellaren er nyoppussa, og er generelt betre. Naboane er og særdeles påpasselige når det kjem til festing, og reagerar veldig fort.
Vis hele sitatet...
Du bor faktisk i samme gate som besteforeldrene mine
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fikk nettopp telefon av Hugo derfra og han sa at om jeg ønska å komme inn, så ville jeg det. Så jeg har takka ja! Sees kanskje da?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vi skal ikke få fart i denne tråden for de freaksa som skal gå Romtek til høsten av da? Hadde vært litt tøft å kanskje finne på noe før skolen starter eller ha noe til felles når man kommer opp dit. Pr i dag så kjenner jeg ingen som skal dit. ):
Lykke til. Har to i klassen min som har kommet inn på linja
Go for it! var romling i 08/09 og var virkelig verdt det!
Sitat av Zetta Vis innlegg
Lykke til. Har to i klassen min som har kommet inn på linja
Vis hele sitatet...
Nice, holder de til på forumet eller? Har du søkt eller?
Nei de er ikke freaker :P
Og nei jeg har ikke søkt, men jeg merker at jeg angrer på det nå i ettertid.
Skal se om det er noe jeg kan gjøre for å muligens få plass der allikevel.
Sitat av Teradriver Vis innlegg
Vi skal ikke få fart i denne tråden for de freaksa som skal gå Romtek til høsten av da? Hadde vært litt tøft å kanskje finne på noe før skolen starter eller ha noe til felles når man kommer opp dit. Pr i dag så kjenner jeg ingen som skal dit. ):
Vis hele sitatet...
Det at du ikkje kjenner nokon kan faktisk vere ein fordel. Du anar ikkje kor fort ein får nye vener når du går i ein klasse med 50% geeks. Kan forøvrig anbefale å feste mykje i starten medan det framleis er varmt i været. (ikkje nemn denne uttala for Renate)

Nyt sola når dykk kjem opp. De har ein lang vinter framfor dykk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Teradriver Vis innlegg
Fikk nettopp telefon av Hugo derfra og han sa at om jeg ønska å komme inn, så ville jeg det. Så jeg har takka ja! Sees kanskje da?
Vis hele sitatet...
Fikk telefon i dag der han lurte på om jeg ville komme inn så vi sess mest sannsynelig :P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitter dere planta i Nordland?
haha, jepp . endelig ferdig med mørketiden ikke det at jeg merket så veldig mye til det (Gaming & skole 'wohoooo')
Var snittet noe nevneverdig høyt i fjor? Har satt romteknologi som førstevalg.

Og hvordan er nettverkshastighetene der oppe?
Sist endret av Knudsen; 16. januar 2013 kl. 10:11.
Snittet forandrer seg ganske mye pr. år ette hva jeg har lest. men hvis du har 4 i snitt regner jeg med at du kommer inn Når det kommer til nettverkshastighet tror Romlinghuset (fridtjof nansens gate 61) ligger blant de beste. Ganske så sosialt også. Gled deg!
Lurer på om noen andre freaks har tenkt seg oppover.
Ligger vel i overkant av 4 i snitt, vil si at en toer i R1 trekker litt ned. Går et elektro løp med ekstra matte og naturfag.

Veit det er en eller to elever fra Glemmen VGS som er der oppe nå, samme skolen som jeg går på nå.
Alltids noen freaks her oppe Veldig smart av deg å ta matte og naturfag. Skulle tenkt på det selv når jeg gikk data & el.
Den matta dere har der nå, skiller den seg ut fra R1 på noen måte?
Vi har 2T-y men de fleste kommer til å ta R1 som privatist mtp. at vi trenger det for å komme vidre