Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4152
Eat to bite?
Curver's Avatar
Fikk trøbbel med en bærbar pc tidligere idag som er 6 år gammel. Brått blue screen og en windows som ikke ville starte opp igjen. Windows var installert på ssd'en.
Det sitter en harddisk og en ssd i den. Harddisken vises i bios og gikk også igjennom en kjapp stress test uten problem. Den er også ikke noe problem å åpne filer fra harddisken i Linux.

Ssd'en har jeg mista all kontakt til. Vises ikke i bios, ikke i Linux, rett og slett som den er frakoblet.
Skrudde opp Pcen og virka som den satt greit. Tok den inn og ut, men samme problem. Antar derfor den har avgått med døden.
Har dere noen siste tips? Kjedelig med filene jeg har mista, men ikke altfor lenge siden jeg tok en backup heldigvis.

Ssd'en som jeg har nå heter Adata M2 2280 sp900ns38. Trykk på link for bilde.
Ser at tilkoblingssporet er delt i tre deler. Power har en på lager her i byn, men den er en to tilkoblingspunkter. Den heter M2 2280 og da ble jeg litt usikker.

Jeg fant med tre tilkoblingspunkter også, men det er 40 min unna. Her og her

TL;DR: Hva er forskjellen på ssd M2 2280 med 2 eller tre tilkoblingspor?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er keying.

https://www.atpinc.com/blog/what-is-...M-key-socket-3

Kva den gamle har er forsåvidt ikkje relevant. Du må sjå på hovedkortet. Kva key som faktisk er i bruk er det viktige. Den du har er B+M. På så gammal PC tipper eg hovedkortet kjører sata, så du må ha B+M-key.
adata m.2 2280 sp900ns38 256gb er iallefall sata, ikke nvme, så den SAMSUNG 970 (NVME, ikke SATA) du linker til får du ikke brukt, uansett key. Pass på at rett key (den du har er B+M, noe som er populært nok til å ha masse valgmuligheter) og at den du kjøper er SATA og ellers er resten opp til deg og hva du ønsker av størrelse, utseende etc.
Sist endret av bashfoo; 20. mars 2021 kl. 00:18.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Trådstarter
Ja se der se, lærer noe nytt hver dag, tusen takk! B+m ser absolutt ut til å stemme. Desverre viser ikke power og elkjøp benevnelsen så enten får jeg gjette utifra bildene eller vente på komplett.no svarer på e-post til mandag.

Fant ingen benevnelse på hovedkortet, mulig det står under harddisken, men føler meg ganske trygg på at det du nevnte. Takker igjen!