Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1035
Hei! Som stolt vikingfarer fra sosialdemokratiet Norge, hvordan stiller jeg meg hvis jeg drar til Berlin en langhelg uten reiseforsikring, og jeg skulle bli syk eller skadet?


Dekkes ikke det av EU / EØS-kjøret?


Ikke for å være kravstor, men jeg vil helst ha svar kjapt :P
Det gjelder noen flybilletter som bestilles nå.
Sist endret av 1000bein; 5. januar 2021 kl. 16:49.
Du kan ha rett lokal helsehjelp på like vilkår som landets innbyggere men alt annet er reiseforsikring. Galskap å spare penger på reiseforsikring, også må du sjekke hva som gjelder av korona restriksjoner.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Om du vil ha svar så anbefaler jeg deg å bare google. Jeg fant svaret du leter etter etter 10 sekunder.

Hint: det ligger på helsenorge.no
Tidsvitne
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Du kan ha rett lokal helsehjelp på like vilkår som landets innbyggere men alt annet er reiseforsikring. Galskap å spare penger på reiseforsikring
Vis hele sitatet...
Takk for tipset.

også må du sjekke hva som gjelder av korona restriksjoner.
Vis hele sitatet...
JADA, MAMMA.................
Husk at reiseforsikringen dekker så veldig mye mer enn bare sykdom på reise, f.eks mistet/forsinket bagasje, om noe skulle gå skeivt på vei til flyplassen, sykdom før reise osv.
Sist endret av Vod0; 5. januar 2021 kl. 20:07.
Tidsvitne
Trådstarter
Bonusspørsmål:

Hva bruker man egentlig norsk pass til i EU - EØS land?
Det sies jo at du ikke trenger å ha med deg passet.
Pass er vel det eneste som er godkjent som legitimasjon (?). Blir en endring på det nå som de nasjonale ID-kortene har sitt inntog.
Tidsvitne
Trådstarter
Trenger man stort sett ID hvis man som 30+ skal på helgetur til Berlin?

Jeg skjønner jo at det kan være veldig praktisk å kunne identifisere seg, i noen ekstreme situasjoner. Jeg ser nesten bare for meg bilulykker og annen kjip drit.
Sitat av 1000bein Vis innlegg
JADA, MAMMA.................
Vis hele sitatet...
Skjønner at du ikke bryr deg om Corona og slikt, men tenkte jeg kunne fortelle litt om hvordan vi har det i Berlin nå med dagens situasjon. Alt av ikke-essensielle butikker er stengt til ut Januar (i denne omgangen). Samme gjelder alt av klubber, puber, kafeer, restauranter etc. Det er til og med innført forbud mot å drikke alkohol på offentlig sted.

Så er det påbud med munnbind på alt av offentlig transport, i butikker (som er åpne) og til og med i enkelte områder i byen selv om du bare går rundt ute.

Tror heller ikke du kan booke hotell i denne perioden.

Jeg ville ikke gidde å reist nå som det er slik. Er ikke mye å finne på her nå slik som situasjonen er.

Sitat av 1000bein Vis innlegg
Trenger man stort sett ID hvis man som 30+ skal på helgetur til Berlin?

Jeg skjønner jo at det kan være veldig praktisk å kunne identifisere seg, i noen ekstreme situasjoner. Jeg ser nesten bare for meg bilulykker og annen kjip drit.
Vis hele sitatet...
Enkelte anser den sære Corona situasjonen vi har nå som en ekstrem situasjon, så det er ikke utenkelig at du blir bedt om å legitimere deg pga dette mens du tusler rundt og ser på stengte butikker etc i Berlin

Det er nok også endel strengere kontroll på flyplasser både med tanke på hva du trenger av Corona test papirer og ID krav.

Lykke til og oppdater oss gjerne om din reiseopplevelse.
Sist endret av neurotor; 6. januar 2021 kl. 08:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Trenger man stort sett ID hvis man som 30+ skal på helgetur til Berlin?

Jeg skjønner jo at det kan være veldig praktisk å kunne identifisere seg, i noen ekstreme situasjoner. Jeg ser nesten bare for meg bilulykker og annen kjip drit.
Vis hele sitatet...
Trenger og trenger. Problemet er at kun passet vårt + nasjonal ID kort er godkjent som ID i utlandet. Problemet er at folk er forskjellige. Noen sier det er helt greit om legitimerer deg med førerkortet, andre ikke. Plutselig møter du en kranglefant i innsjekk på gaten på flyplassen i EU på vei til et annet EU land eller hjem. Du slenger førerkortet på disken og damen bak skranken hater plutselig lukten din eller bare gjør jobben sin korrekt og sier at "nei du kommer ikke ombord med førerkort, har du pass?" Og siden du ikke har pass/IDkort blir du stående der som en tulling. Er du veldig god å snakke for deg, litt sjarmør og litt selger så klarer du kanskje å flørte diskret nok til at de skifter mening. Eller ikke.

Av egen erfaring kan jeg vel si at i det stort sett alltid fungerer å vise fram feks norsk førerkort som ID på flyplasser, når en leier hotell, rom eller leiebil. Men noen ganger ikke. Og avhengig av hvor travelt du har så kan det bli noe skikkelig dritt. Du får jo løst det, fordi du kan skaffe deg nødpass, men imens tikker klokken og pengene ruller ut mens du ringer ambassaden, kjører taxi rundt i byen for å løse det. Reiste i et par tre år med et pass som var gått ut, fordi jeg ikke orket bruke penger på nytt pass. Da pratet jeg fort og mye når noen skulle se passet, og snakket om schengen avtalen, passfrihet osv og de fleste ganger løste det seg og jeg slapp å vise et pass som ikke var gyldig.

Har du pass bruk pass. Er passet gått ut, ta med det gamle pluss førerkort og sjarmer deg ombord og inn på hotellet. Har du ikke pass, vurder nødpass alt før avreise fra Norge, det kan spare deg pes på turen.
Sist endret av _abc_; 6. januar 2021 kl. 10:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan være greit å være klart over at reiseforsikringer flest ikke gjelder for reiser til røde land. Nå har jeg ikke fulgt så mye med på hvilke land som regnes som røde nå om dagen, men tipper de fleste vestlige land er det. Og de fleste forsikringsselskap har i vilkårene sine at reiseforsikringen ikke gjelder hvis myndighetene fraråder reiser til et land eller område.