Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1809
Trenger litt info.

Jeg har holdt på å kjøpe en telefon fra finn.no. Lenge har jeg snakket med selgeren og vi ble så og si enige om pris og alt. Like før jeg skulle betale (skulle bruke finn PayEx) sendte han en melding om at en hadde bydd en del høyere enn meg. Problemet nå er at det står ikke i annonsen at det er h.b.o (Høystbydende over). Har han rett til å gjøre noe sånt? Er det brudd på kjøpsloven? Han skrev i en tidligere melding at "da har vi en deal". Kan han gjøre dette?

Takk for eventuelle svar.
Sitat av kosatek Vis innlegg
Trenger litt info.

Jeg har holdt på å kjøpe en telefon fra finn.no. Lenge har jeg snakket med selgeren og vi ble så og si enige om pris og alt. Like før jeg skulle betale (skulle bruke finn PayEx) sendte han en melding om at en hadde bydd en del høyere enn meg. Problemet nå er at det står ikke i annonsen at det er h.b.o (Høystbydende over). Har han rett til å gjøre noe sånt? Er det brudd på kjøpsloven? Han skrev i en tidligere melding at "da har vi en deal". Kan han gjøre dette?

Takk for eventuelle svar.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan han det...!
Xenom3
kosatek's Avatar
Trådstarter
57 1
Sitat av Spelly Vis innlegg
Selvsagt kan han det...!
Vis hele sitatet...
Så du ville ikke sagt at det er noen brudd på norsk kjøpslov?
Sitat av Spelly Vis innlegg
Selvsagt kan han det...!
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan han ikke det.. Det er juridisk bindene.. Men det er nok ikke lønnsomt å gå videre med det..
Sitat av Spelly Vis innlegg
Selvsagt kan han det...!
Vis hele sitatet...
Nei. Dette svaret er helt fullstendig galt.
Dersom en selger aksepterer et bud, er bindende avtale inngått. Det at han skrev "da har vi en deal" og at de avtaler betaling og andre ting, støtter det.
Sist endret av Donkeybrain; 29. november 2015 kl. 20:46.
Du skriver ingenting om selger er privatperson eller opererer på FINN som næringsdrivende .. Hvis vedkommende ikke er i næring er det uansett ingenting som er regulert ved lov.
Ja, da får du dokumentere de økonomiske tapene du har hatt som følge av dette og saksøke selger. Noe sier meg at det vil koste deg mer enn det smaker.

Salg mellom privatpersoner er regulert etter kjøpsloven, så det er helt klart regulert gjennom lovverket.
Xenom3
kosatek's Avatar
Trådstarter
57 1
Sitat av Deezire Vis innlegg
Ja, da får du dokumentere de økonomiske tapene du har hatt som følge av dette og saksøke selger. Noe sier meg at det vil koste deg mer enn det smaker.

Salg mellom privatpersoner er regulert etter kjøpsloven, så det er helt klart regulert gjennom lovverket.
Vis hele sitatet...
Haha, tenkte ikke å ta det så langt. Ble bare litt irritert.

Sitat av Frydenlundbayer Vis innlegg
Du skriver ingenting om selger er privatperson eller opererer på FINN som næringsdrivende .. Hvis vedkommende ikke er i næring er det uansett ingenting som er regulert ved lov.
Vis hele sitatet...
Selgeren er en privatperson
Sist endret av kosatek; 29. november 2015 kl. 21:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Ja, da får du dokumentere de økonomiske tapene du har hatt som følge av dette og saksøke selger. Noe sier meg at det vil koste deg mer enn det smaker.

Salg mellom privatpersoner er regulert etter kjøpsloven, så det er helt klart regulert gjennom lovverket.
Vis hele sitatet...
Kjøpsloven regulerer kjøp mellom kjøper og selger. Kjøp defineres vanligvis som en gjensidig avtale om overføring av eiendomsretten til et formuesgode mot vederlag i penger eller annet.

Spørsmålet her er om det er inngått bindende avtale. Noe som reguleres av avtaleloven kapittel 1 om avtaleinngåelse.

Tviler på at TS er interessert i å saksøke selger. For en som ikke vet hva selger har rett til, er det jo interessant å vite det.

Sitat av Frydenlundbayer Vis innlegg
Du skriver ingenting om selger er privatperson eller opererer på FINN som næringsdrivende .. Hvis vedkommende ikke er i næring er det uansett ingenting som er regulert ved lov.
Vis hele sitatet...
Jo, kjøpsloven regulerer alle typer kjøp, uavhengig av partsforhold.
Xenom3
kosatek's Avatar
Trådstarter
57 1
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Kjøpsloven regulerer kjøp mellom kjøper og selger. Kjøp defineres vanligvis som en gjensidig avtale om overføring av eiendomsretten til et formuesgode mot vederlag i penger eller annet.

Spørsmålet her er om det er inngått bindende avtale. Noe som reguleres av avtaleloven kapittel 1 om avtaleinngåelse.

Tviler på at TS er interessert i å saksøke selger. For en som ikke vet hva selger har rett til, er det jo interessant å vite det.



Jo, kjøpsloven regulerer alle typer kjøp, uavhengig av partsforhold.
Vis hele sitatet...
Nei, å saksøke ville vært å gå litt vel langt. Det er som du sier, jeg vil bare vite om det er greit.

Takk for alle svarene. Har litt mer kunnskap om dette nå!
Sist endret av kosatek; 29. november 2015 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Kjøpsloven regulerer kjøp mellom kjøper og selger. Kjøp defineres vanligvis som en gjensidig avtale om overføring av eiendomsretten til et formuesgode mot vederlag i penger eller annet.

Spørsmålet her er om det er inngått bindende avtale. Noe som reguleres av avtaleloven kapittel 1 om avtaleinngåelse.

Tviler på at TS er interessert i å saksøke selger. For en som ikke vet hva selger har rett til, er det jo interessant å vite det.
Vis hele sitatet...
Så poenget ditt her var bare å bekrefte det som allerede har blitt sagt, eller er det noe i det jeg skrev som du mener ikke stemmer?

Kjøpsloven regulerer ikke alle typer kjøp. Den regulerer alle typer kjøp som ikke er fastsatt i lov. Det er en veldig viktig distinksjon.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Så poenget ditt her var bare å bekrefte det som allerede har blitt sagt, eller er det noe i det jeg skrev som du mener ikke stemmer?

Kjøpsloven regulerer ikke alle typer kjøp. Den regulerer alle typer kjøp som ikke er fastsatt i lov. Det er en veldig viktig distinksjon.
Vis hele sitatet...
Så klart er det en viktig distinksjon. Misoppfattet deg. Tenkte mer på kredittkjøp og internasjonalt kjøp når jeg skrev "alle typer kjøp", ikke forbrukerkjøp, avhending av fast eiendom osv.
Dette er vel i beste fall dårlig salgsskikk. Hvor stor gjenstanden er påvirker hvor mye jeg personlig ville lagt i dette. Mitt tips er å droppe kjøpet, og heller gjøre dette igjennom noen andre. Sørg også for å gi denne selgeren en anmeldelse på Finn, hvor du saklig og realt gjør det klart at han ikke er til å stole på.