Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3118
Hei, jeg har bodd på en plass en stund der det stadig har vært problemer med internetten. Internetten er noe som er inkludert i husleigen min, som i tillegg er ganske dyr. Det har vært 3måneder der i to av de har internett vært fullstendig borte omtrent hele mnd. og en mnd var den borte nesten to uker.
I disse månedene betalte jeg 250kr mindre i leige. Jeg synes det var ganske rimelig av meg tbh. Nå har han begynt å klage på at jeg må betale inn pengene som mangler, og virker ikke som han bryr seg på noen måte at jeg må betale for ting jeg ikke har fått. Han mener jeg må sende han et formelt brev, med uttak fra husleieloven osv der jeg poengterer hvorfor jeg skulle betale mindre de mnd, og ha de nøyaktige tidspunktene når jeg ikke hadde internett(fordi han skal ta det med til forliksrådet), men jeg kan ikke huske de nøyaktige datoene dette skjedde.
Dumt han skal slå seg så vrang på noe slikt, og spesielt når det handler om småpenger, men jeg mener rett skal være rett, og jeg har virkelig ingen penger å avse nå i studenttiden.

Hva mener dere? Og hvilke eventuelle lover kan jeg bruke?
En skikkelig tulling du leier av. Hva med å begynne å se etter annen bolig? Er jo bra tidspunkt nå fremover. Blir masse ledig de neste månedene.

Om han tar en sak på 250 kr x 2 til forliksrådet så er en kranglefant av dimensjoner. Og ønsker du egentlig å leie av en som er skikkelig vriompeis?

Du vil få en vanskelig sak om du ikke har klaget til huseier skriftlig om manglende internett. Da blir det ord mot ord. Loven åpner jo for å redusere leie i forhold til økte utgifter om deler av det en leier ikke er tilfredsstillende. Om du feks betalt 200 kr per måned for parkeingsplass, men så stiller husverten opp vogna si på din plass ville du kunne trukket dette.

250 kroner høres for meg rimelig ut. Mange har jo feks 20 kr tak på datamengde om du har surfet via mobilen i dette tidspunktet. Men som sagt ord mot ord.
Sist endret av frtoretang; 8. april 2015 kl. 21:27.
Trådstarter
Jeg har kontrakt til ut juni, og da skal jeg selvfølgelig flytte.
Personlig så tror jeg ikke husverten vil vinne frem med et slikt krav i forliksrådet. Både pga kravets størrelse og for at de vil se at det du har holdt igjen harmonerer med dine økte kostnader. Og vinner du så må husverten betale for forliksklagen Da koster det ham 1900 mener jeg det er. Taper du så blir du dømt til ål betale. Men du kan også faktisk bli dømt til å betale uten å måtte betale rettsgebyret. Pga sakens omfang så tror jeg at forliksrådet vil avvise saken.
Sist endret av frtoretang; 8. april 2015 kl. 21:31.
Hvis utleieren ikke stiller rommet til leiers disposisjon eller det er mangelfullt, har husleieloven en detaljert regulering av hvilke rettigheter dette gir leieren. Kort og skjematisk kan leieren:

- Kreve retting, dvs. at husrommet blir overlevert eller manglene utbedret.

- Holde leien tilbake helt eller delvis.

- Heve leieavtalen dersom forsinkelsen blir langvarig eller manglene er vesentlige og ikke blir rettet innen rimelig tid.

- Kreve erstatning for sitt økonomiske tap dersom utleieren er skyld i kontraktsbruddet og det heller ikke skyldes forhold utleier ikke kan kontrollere
Vis hele sitatet...
fra Wikipedia, husleieloven.
Sist endret av Nraw; 8. april 2015 kl. 21:34.
Trådstarter
Er jo ikke noe trivelig å bo her den siste tiden heller når han skal være sånn. Jeg liker ikke å skape dårlig stemning, og det er jo spesielt kjipt siden vi bor i samme hus. Hadde egentlig ikke sett den komme, han har vært en ganske hyggelig fyr før, men vi har hatt veldig lite med hverandre å gjøre. Jeg holder meg stortsett inne for meg selv når jeg ikke er på skolen. Så er det flere mnd siden jeg betalte mindre, men har ikke hørt noe om det før nå. Er litt merkelig igrunn, virker nesten som han har lite penger selv, og prøver å raske opp alt han klarer fra der han finner.
Viktigst er det at mislighold suspenderer motpartens oppfyllelesplikt – leverer ikke selgeren kan kjøperen la være å betale.
Vis hele sitatet...
Dette er mislighold/kontraktsbrudd. Han har rett og slett ikke krav på de pengene.
Sist endret av Nraw; 8. april 2015 kl. 21:41.
Sitat av kariii Vis innlegg
Er litt merkelig igrunn, virker nesten som han har lite penger selv, og prøver å raske opp alt han klarer fra der han finner.
Vis hele sitatet...
Akkurat det trenger ikke å være så merkelig. Mange som sliter med økonomien sin. Det kan være alt fra lite jobb / permittering / økonomisk uansvarlig / fått noen uforesette regninger osv...

Når det er sagt synes jeg det høres smålig ut av han og begynne å snakke om disse småbeløpene nå flere måneder etter.
Trådstarter
Takk for svar.
Og takk for utklippet av loven nraw.

Jeg skal vurdere om jeg vil begynne med noe slags brev. Tror jeg prøver å snakke med han en annen dag og satser på å få han til å se litt fornuft og ha en voksen diskusjon om det. Han virket ikke i så veldig godt humør da han kom og sa det til meg, veldig oppøst på en måte. Om han lager noe mer stress så mulig jeg betaler, sånn jeg slipper at han kommer på døra mi og ber om penger hver dag, hehe. Så fpr han sitte med pengene sine og kose seg mens karmaen kommer på døra til han en dag.

Sitat av Obster Vis innlegg
Akkurat det trenger ikke å være så merkelig. Mange som sliter med økonomien sin. Det kan være alt fra lite jobb / permittering / økonomisk uansvarlig / fått noen uforesette regninger osv...

Når det er sagt synes jeg det høres smålig ut av han og begynne å snakke om disse småbeløpene nå flere måneder etter.
Vis hele sitatet...
Ja jeg skjønner at alle kan ha problem med økonomien. Nå var det ikke sånn at jeg faktisk mente han har det, mer en beskrivelse av måten han oppførte seg når han pratet. Jeg vet hvor han og kona jobber og det er godt betalte jobber, så jeg tror ikke dette er et problem i realiteten.
Sist endret av kariii; 8. april 2015 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta en prat med han OG kona og forklar grunnen til at du ikke har betalt og at du ville gjort det om situasjonen ikke var stram, økonomisk sett. Avviser han deg foran kona, ja da bør du ta og finne deg en bror/fetter/venn eller en mann iallfall, som kan ta en aldri så liten alvorsprat med utleieren. Er han fortsatt like useriøs, så er det bare å følge kravet hans, han vinner ikke noe i forliksrådet uansett, nei.

Bare ikke gi deg, du. Dette er en prinsippsak, ikke la han slippe unna med den dritten der.
Sist endret av Nraw; 8. april 2015 kl. 22:02.
Det som står i kontrakten er vanligvis det som gjelder. Men husleieloven overgår enhver kontrakt i en rettssak.

Problemet her blir å -bevise- at internett var mangelfullt. Det blir ord mot ord, og da frykter jeg at det er kontrakten som gjelder, og at du taper. Kanskje noen tekniske flinkinger her inne kan fortelle deg noen måter å sjekke at du ikke hadde tilgang i visse perioder? Kanskje hvis du prøvde å logge på og ble avvist, manglet tilgang - kanskje dette blir logget på visse steder på dataen? Bare noen tanker.
Du kan ikke bare trekke fra en sum på leiesummen, og holde denne tilbake.

Dersom husrommet har en mangel(internett som ikke fungerer) i henhold til avtalen(internett er inkludert) så skal du varsle utleier om dette slik at vedkommende kan rette opp i mangelen. Det er fornuftig fordi du da får det som er avtalt, og dersom det ikke blir gjort noe så kan du senere dokumentere manglene.

Siden du nå ikke kan dokumentere manglene så tipper eg at du ikke har varslet utleier om manglene, og da er det vanskelig for utleier å rette opp i manglene. Noe utleier både har _rett til_ å få gjøre, og plikt til å gjøre.

Først når mangelen ikke blir rettet opp i har du ett krav om redusert husleie, ikke før. Samtidig er det strenge regler på hvordan dette skal håndteres. Først og fremst så skal utleier varsles om at du holder tilbake leie og hvor mye leie du holder tilbake. Dersom utleier ikke er enig i beløpet så skal pengene deponeres. Dette er da ikke penger du fritt kan disponere til andre ting, men skal deponeres på egen konto slik at utleier er sikret at pengene er der dersom ting endrer seg.

§ 3-8.Deponering av omtvistet leie

Er partene uenige om hvilken leie som skal betales, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren deponerer den omtvistede delen av leien i samsvar med annet ledd. Det samme gjelder hvis leieren vil motregne med krav som reiser seg av leieavtalen, og utleieren ikke godtar motregningen. Leieren skal gi utleieren melding om begrunnelsen for deponeringen og gi utleieren fjorten dagers frist til å medvirke til deponeringen. Fristen regnes fra meldingen er sendt.

Deponering etter første ledd skjer ved at beløpet settes inn på konto i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Beløpet, herunder renter, skal bare kunne disponeres av leieren og utleieren i fellesskap. Finansinstitusjonen skal likevel kunne utbetale beløpet i samsvar med rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom.

Er utleierens manglende medvirkning eneste grunn til at deponering etter annet ledd ikke kan skje, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren setter beløpet inn på egen konto atskilt fra leierens øvrige midler. Hvis utleieren på et senere tidspunkt vil medvirke til deponering etter annet ledd, plikter leieren innen rimelig tid å overføre beløpet til konto som nevnt i annet ledd.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
selvfølgelig varslet jeg om manglene. Han bare liker å ta seg veldig god tid før han gjør noe med noe.
Ts siden du har varslet om manglene ville jeg om jeg var i din situasjon vært steinhard mot utleier. Nektet å betale noe ekstra og ønske ham lykke til i forliksrådet. Si til ham at når han taper der så koster det ham et par tusen kroner.

Ikke noe poeng å la seg overkjøre av drittsekker. Tenk over det. Du gir etter nå og betaler for å slippe ubehageligheter. Og før du vet ordet av det så er det blitt et mønster hos deg og du blir en skikkelig push over.

Krev din rett og snakk hardt til faenskapet.
Trådstarter
nomore har jo også et poeng, og jeg burde håndtert det bedre selv også. Det blir nok til at jeg prøver å ta en åpen diskusjon med eier en dag han er i litt bedre humør. Så får vi prøve å finne en mellomgrunn. Om man må til med byråkratiske hipplahopp og styr for en sånn liten sak, så er jeg redd samfunnet går undas
Jeg tolker det sånn at jeg har blitt satt i en urimelig situasjon, som jeg kunne håndtert bedre selv, og det må være mulig å finne en mellomgrunn. Om han slår seg helt vrang på tilogmed det, så får det bare bli som det blir, og jeg ønsker han lykke til i forliksrådet med et så tåpelig lite krav.
Fre husleieloven:

"og det heller ikke skyldes forhold utleier ikke kan kontrollere"

Spørsmålet er også om det var en feil hos leverandør, eller det var ruteren sto for langt unna til at du fikk signal. En feil hos ISP kan ikke utleier klandres for.
Sist endret av stetus; 9. april 2015 kl. 16:10.
Nå er det ikke alle ISP'er som har like stabile linjer men har du hørt om noen som har vært ned i 2 uker strekk? Det har jeg aldri hørt om .
Trådstarter
1mnd i to forskjellige tilfeller, og tuker en annen gang. Han har visst en "under bordet" avtale med en som ordna det for han en plass før han slutta å jobbe der, og kommer seg ikke så ofte tilbake for å fikse det om det blir problemer.
Sitat av stetus Vis innlegg
Fre husleieloven:

"og det heller ikke skyldes forhold utleier ikke kan kontrollere"

Spørsmålet er også om det var en feil hos leverandør, eller det var ruteren sto for langt unna til at du fikk signal. En feil hos ISP kan ikke utleier klandres for.
Vis hele sitatet...
Vel, han kan jo kontrollere hvilken ISP han velger
Sist endret av Tyrkeren; 9. april 2015 kl. 17:57.
Sitat av nomore Vis innlegg
Du kan ikke bare trekke fra en sum på leiesummen, og holde denne tilbake.

Dersom husrommet har en mangel(internett som ikke fungerer) i henhold til avtalen(internett er inkludert) så skal du varsle utleier om dette slik at vedkommende kan rette opp i mangelen. Det er fornuftig fordi du da får det som er avtalt, og dersom det ikke blir gjort noe så kan du senere dokumentere manglene.

Siden du nå ikke kan dokumentere manglene så tipper eg at du ikke har varslet utleier om manglene, og da er det vanskelig for utleier å rette opp i manglene. Noe utleier både har _rett til_ å få gjøre, og plikt til å gjøre.

Først når mangelen ikke blir rettet opp i har du ett krav om redusert husleie, ikke før. Samtidig er det strenge regler på hvordan dette skal håndteres. Først og fremst så skal utleier varsles om at du holder tilbake leie og hvor mye leie du holder tilbake. Dersom utleier ikke er enig i beløpet så skal pengene deponeres. Dette er da ikke penger du fritt kan disponere til andre ting, men skal deponeres på egen konto slik at utleier er sikret at pengene er der dersom ting endrer seg.
Vis hele sitatet...
Nå har vel ikke akkurat OP deponert leien, altså satt summen han tilbakeholder inn på en sperret konto.

Tilbakehold av hele eller deler av leien kan gjøres etter Husleiel. § 2-15, dersom det er grunnlag for prisavslag etter § 2-11. Tilbakehold gjøres for å sikre prisavslaget.

OP har sagt i fra til utleier om mangelen, og kan tilbakeholde internettleien fra den tid han sa ifra til utleier til den tid mangelen finner sted.
Kort sagt.
Dersom utleier er uenig i prisavslaget bør du deponere leiesummen du tilbakeholder.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Nå har vel ikke akkurat OP deponert leien, altså satt summen han tilbakeholder inn på en sperret konto.

Tilbakehold av hele eller deler av leien kan gjøres etter Husleiel. § 2-15, dersom det er grunnlag for prisavslag etter § 2-11. Tilbakehold gjøres for å sikre prisavslaget.

OP har sagt i fra til utleier om mangelen, og kan tilbakeholde internettleien fra den tid han sa ifra til utleier til den tid mangelen finner sted.
Kort sagt.
Dersom utleier er uenig i prisavslaget bør du deponere leiesummen du tilbakeholder.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer fra husleieloven:
"Kreve erstatning for sitt økonomiske tap dersom utleieren er skyld i kontraktsbruddet og det heller ikke skyldes forhold utleier ikke kan kontrollere."

Det som er helt vesentlig i denne sammenheng er:
"heller ikke skyldes forhold utleier ikke kan kontrollere."


Så lenge det er problem med ISPen (noen leverandører er det mye problemer med) så kan ikke utleier lastes for dette og trådstarter kan selvfølgelig ikke holde igjen leie.

Hadde jeg vært utleier hadde jeg lett tatt en slik sak til forliksrådet. Trådstarter har i mine øyne en svært dårlig sak.
Sist endret av Spelly; 10. april 2015 kl. 00:59.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Jeg siterer fra husleieloven:
"Kreve erstatning for sitt økonomiske tap dersom utleieren er skyld i kontraktsbruddet og det heller ikke skyldes forhold utleier ikke kan kontrollere."

Det som er helt vesentlig i denne sammenheng er:
"heller ikke skyldes forhold utleier ikke kan kontrollere."


Så lenge det er problem med ISPen (noen leverandører er det mye problemer med) så kan ikke utleier lastes for dette og trådstarter kan selvfølgelig ikke holde igjen leie.

Hadde jeg vært utleier hadde jeg lett tatt en slik sak til forliksrådet. Trådstarter har i mine øyne en svært dårlig sak.
Vis hele sitatet...
Noe annet som er helt vesentlig, er at man ikke tar en setning ut av konteksten, noe du nettopp gjorde.

Setningen i § 2-13 om erstatning er som følger:
" Dette gjelder likevel ikke så langt utleieren godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes en hindring utenfor utleierens kontroll som utleieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av."

Noe han kunne. Her foreligger det et objektivt kontrollansvar. Det er i prinsippet nok at utleier hadde muligheten til å velge en annen nettleverandør når han fikk seg internett. Poenget er at forhold som ligger innenfor det selgeren har kunnet påvirke, ikke kan påropes som fritaksgrunner.

Utleieren blir kun fri for ansvar dersom det
1. Foreligger hindring
2. Hindringen ligger utenfor hans kontroll
3. Det var ikke mulig for selger eller tjenesteyter å forutse hindringen på avtaletidspunktet og
4. Utleier kan ikke med rimelighet forventes å overvinne hindringen.
Vilkårene er kumulative, altså at alle må være oppfylt for at utleier skal bli fritatt for ansvar.

Lykke til i forliksrådet.
Sist endret av Donkeybrain; 10. april 2015 kl. 01:29.