Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1261
Hei jeg er på jakt etter en SSD til min stasjonære pc.

jeg har en
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz
ASUSTeK Computer INC. P8Z68-V (LGA1155).

Jeg har hørt at skrive og lesehastighet bør begge være over 500.
så jeg har laget denne listen på prisguiden.

Hvilken ssd ville du valgt i den listen hvis du var i mine sko? Trenger ikke være så veldig teknisk begrunnelse men hvorfor ville valgt den? Eller hvorfor ville du ikke valgt noen av dem?
Uten at jeg har peiling på SSD så er det noen virker interrisant. Det er:

HyperX Fury SSD 240GB pga pris

A-Data Premier Pro SP900 256GB pga høye verdier på lese/skrive hastighet i forhold til pris.

Samsung SSD 840 generelt fordi folk sier at den er raskest osv, men det finnes flere utagver av 840 så jeg vet ikke om det da gjelder den litt dyrere utgaven.

Prisguide oppsett
Sist endret av Alden; 8. februar 2015 kl. 18:23.
Jeg ville kjøpt en av disse to om det var meg. Mest sansynelig gått for EVO.

Samsung 850 PRO - http://bit.ly/1yXa4ss (10 års garanti)
Samsung 850 EVO - http://bit.ly/16H8PpY (5 års garanti)
Sist endret av Strømkontakt; 8. februar 2015 kl. 18:43.
Visste ikke at Samsung har begynt med 10 års garanti. Hvis dette stemmer ville jeg også gått for 850 proen, så er du sikret.
Sist endret av DataFreak96; 8. februar 2015 kl. 18:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Visste ikke at Samsung har begynt med 10 års garanti. Hvis dette stemmer ville jeg også gått for 850 proen, så er du sikret.
Vis hele sitatet...
Kva i alle dagar skal du med ti års garanti?

Ein 250GB SSD er utdatert om fem år, og det er ikkje verdt portopengane det koster å sende den inn. Det er utelukkande gimmick.

I 2003 var 200GB disk relativt stort. I dag ville eg ikkje tatt imot en 200GB disk om eg fikk kasta den etter meg. Så drit i garantitida - du har uansett fem års reklamasjonsrett i Noreg, og det er plenty for SSD.
Norskehesten
Alden's Avatar
Trådstarter
jeg tenkte også litt på at 10år var overkill, men da skal jeg ta en titt på 850 evo
takk så langt
Jeg tror ikke du merker stor forskjell om du har en disk på over eller under 500 MB/s eller MB/s (aner ikke hvilke av disse 2 som stemmer). Etter jeg fikk meg en 240 GB SSD, så er det BIOS som sluker tid under oppstart. Fra BIOS (og evt. Grub) er ferdig, så er innloggingsmenyen i Linux eller Windows der ikke så mange sekunder senere.
SSD er uansett lynkjappe sett i forhold til harddisker, hvis det ikke er feil i noen av dem.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Jeg ville kjøpt en av disse to om det var meg. Mest sansynelig gått for EVO.

Samsung 850 PRO - http://bit.ly/1yXa4ss (10 års garanti)
Samsung 850 EVO - http://bit.ly/16H8PpY (5 års garanti)
Vis hele sitatet...
Jeg har >Samsung 850 PRO - http://bit.ly/1yXa4ss (10 års garanti) og er storfornøyd! Anbefales
Sørg for at du har minst 16GB minne først. Så sant operativsystemet ditt kan utnytte RAM intelligent så er det mye å hente her.
Hvis oppstartiden på maskinen synes plagsom så kan du la være å stoppe maskinen. Da sparer du tid.
Sist endret av Tias; 12. februar 2015 kl. 09:16. Grunn: Fjernet dobbeltpost
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Sørg for at du har minst 16GB minne først. Så sant operativsystemet ditt kan utnytte RAM intelligent så er det mye å hente her.
Hvis oppstartiden på maskinen synes plagsom så kan du la være å stoppe maskinen. Da sparer du tid.

Sørg for at du har minst 16GB minne først. Så sant operativsystemet ditt kan utnytte RAM intelligent så er det mye å hente her.
Hvis oppstartiden på maskinen synes plagsom så kan du la være å stoppe maskinen. Da sparer du tid.
Vis hele sitatet...
Å si at en må minst ha 16gb ram før en handler seg ssd er bare tull.

Sitat av Alden Vis innlegg
Hei jeg er på jakt etter en SSD til min stasjonære pc.

jeg har en
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz
ASUSTeK Computer INC. P8Z68-V (LGA1155).

Jeg har hørt at skrive og lesehastighet bør begge være over 500.
så jeg har laget denne listen på prisguiden.

Hvilken ssd ville du valgt i den listen hvis du var i mine sko? Trenger ikke være så veldig teknisk begrunnelse men hvorfor ville valgt den? Eller hvorfor ville du ikke valgt noen av dem?
Uten at jeg har peiling på SSD så er det noen virker interrisant. Det er:

HyperX Fury SSD 240GB pga pris

A-Data Premier Pro SP900 256GB pga høye verdier på lese/skrive hastighet i forhold til pris.

Samsung SSD 840 generelt fordi folk sier at den er raskest osv, men det finnes flere utagver av 840 så jeg vet ikke om det da gjelder den litt dyrere utgaven.

Prisguide oppsett
Vis hele sitatet...
Crucial MX100 er også en god ssd
Sist endret av sweem; 12. februar 2015 kl. 09:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.