Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1568
Hei. Jeg er 19 år og skal om få dager rykke inn i førstegangstjenesten i forsvaret. Planen er at etter jeg dimitterer skal jeg studere ved universitet. Blant fagene jeg skal ha ved universitet er ex.Phil. Jeg vet at det går an å studere blant annet ex.Phil mens man er i militæret, dette hadde vært gunstig dersom jeg slipper å bruke tid på dette faget når jeg har andre fag å lese på.

Spørsmålet mitt er følgende: Hvis jeg studere ex.Phil mens jeg er i forsvaret og går opp til eksamen, vil da denne karakteren telle på mitt vitnemål (utlevert av universitet etter jeg er ferdig med min utdanning der) eller må jeg uansett ta eksamen i ex.Phil om igjen ved universitetet?

Tl;dr : Jeg tar eksamen i ex.Phil i militæret - må jeg gå opp til eksamen igjen ved universitetet?

- Wemonster
Exphil er exphil, du trenger ikke å ta det om igjen. Det er hele poenget med å ta det i hæren.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Exphil er exphil, du trenger ikke å ta det om igjen. Det er hele poenget med å ta det i hæren.
Vis hele sitatet...
Det virker mest fornuftig, håper du har rett. Takk for svar!
Myoxocephalus har rett - etter all sannsynlighet vil universitetet ditt godkjenne Forsvarets exphil som dekkende for universitetets exphil. Det du imidlertid må huske på, er at hvis du ikke tar et annet fag i stedet for exphil når du studerer, så vil du tape flere tusen i stipend fra Lånekassen. Tar du et annet fag i tillegg, så vil du få fullt stipend, men du vil jo da få like stor arbeidsmengde, om ikke enda mer, som de andre studentene, og dermed har du egentlig ikke "tjent" noe på å ta exphil på forskudd. Annet enn ett ekstra fag på vitnemålet da, som jo kan være bra om du klarer å få en god karakter i faget.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Litt OT kanskje, men you are in for a treat!

For et fag, ett under at jeg stod, må være det mest langdryge fjaset noensinne, ufattelig at det er et fag enda..
Du kan fint ta exPhil i militæret, og slippe å ta det når du kommer på Universitetet. Det du da må være ops på, er at det semesteret du skal ta exPhil, ligger du plutselig ett fag "bak" slik at det kan hende du må ta et annet ekstra fag i tillegg ,slik at du får nok studiepoeng per semester mtp på lånekassen.