Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 16931
Har vært plaget med veldige smell i rørene i leiligheten jeg bor i. Det kommer når personen i leiligheten over skyller ned i toalettet, bruker dusjen osv. Smellene er merkbart mye høyere når jeg hører det kommer mye vann.

Jeg vet dette kan ha sammenheng med at trykket i rørene blir fort stort, og i værste fall kan rørene sprekke eller bli ødelagt og det kommer vannlekkasje.

Men, jeg har også hørt om noen som slet med samme problem, og da var det kun at rørene var dårlig festet, slik at de slo inntill veggen ved stort trykk. Resultatet kan uansett bli det samme.

Noen som har vært borti dette før?

Siden rørene ikke er inni leiligheten min, men oppe i taket et sted, så er jeg usikker når det gjelder forsikring. Har selvfølgelig innboforsikring som dekker vannskade. Men siden dette ikke er inne i selve leiligeten så vet jeg ikke. Skal få pratet med lederen i borettslaget når han er tilbake fra ferie om det har vært et problem i andre leiligheter. Bygget er fra tidlig 70-tall og det er helt sikkert rørsystemet også.
Sist endret av Mr. Flash; 18. desember 2014 kl. 21:24.
Bankelyde eller rystelser i installationerne kan forårsages af dårlig fungerende vandhaner eller ventiler.
Vis hele sitatet...
Kilde: 10.VVS-installationer


Smellene kan også være trykkstøt fra gamle rør og koblinger, du kan sjekke ut denne tråden: byggebolig.no - Smelling i vannrør
Kommer ofte av at man har en ventil som åpner/lukker fort under trykk, slik at plastrørene (som ligger rør-i-rør) slår i ytterrøret.

I utgangspunktet ikke farlig, men ekstremt irriterende.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kommer ofte av at man har en ventil som åpner/lukker fort under trykk, slik at plastrørene (som ligger rør-i-rør) slår i ytterrøret.

I utgangspunktet ikke farlig, men ekstremt irriterende.
Vis hele sitatet...
Plastrør? Rør i rør? Velkommen til kobberrør på den tida

Mulig du kan spørre vaktmesteren om hvor gammelt div vasker, dusjer etc. Er i leiligheten over deg?
Ettersom det kan tyde på dårlige ventiler. Vis det er dårlig festa så er det bare 1 måte å feste de på..

Her i huset når det oppstod banking i røra viste det seg å være vasken da alle røra satt godt.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Tviler sterkt på at det er rør i rør. Vi har fortsatt gammeldags sikringsskap... Og heller ingen vaktmester...

Smellene er ikke like de som kommer hvis man skrur av kranen veldig fort; det er mer et "dunk". Lydene som kommer hos meg er høye smell, nesten som piskeslag eller når man bruker sånn refleksbånd man snurrer rundt armen. De kommer jevnlig ved vannstrøm, kan være kanskje 10 smell etter hverandre før det slutter. De kommer ikke ved bruk av vann i min leilighet, kun når personen over meg skyller ned større mengder vann. Jo mer vann, jo høyere og flere smell.
Når det kommer til forsikring vil borettslagets forsikringselskap ta seg av evt skade.

Når det kommer til rørene har jeg ikke peiling
Trykkreduksjonsventil hjelper på smell fra plutselig stengning av kran.
Kan høres ut som det også er luft i rørene, mulig lekkasje en plass ?
Overså helt at det sto 70-tall på slutten av innlegget :P



Høres da ut som at det er i avløpet det smeller, og ikke i vannrørene.. Kan det stemme?
Sist endret av Blackkoz; 19. desember 2014 kl. 20:11.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Høres da ut som at det er i avløpet det smeller, og ikke i vannrørene.. Kan det stemme?
Vis hele sitatet...

Det stemmer nok bedre. Har null peiling på dette. Hører det kun når det blir skyldt ned i toalettet og når dusj blir brukt.
Det smeller i vannrørene på grunn av trykkforskjellene i rørene, når noen bruker vann. For når en ikke bruker vann, så er det et visst trykk i rørene, som nesten blir borte når en tapper ut vann. Og det er helt naturlig, at rørene da bøyer litt på seg, når trykkforskjellene skjer. Sammen med at en får en opplevd treghetskraft ved bøyer på rør, da vannet skifter retning. Enkelt og greit F=ma.

Disse bankene en hører, kommer når rørene får litt romslig plass, der de er festet fast. Eller de er for dårlig festet. Dette problemet løses enkelt ved å observere hvor dette skjer, og stramme til/bytte ut festene, så rørene sitter skikkelig igjen. Eller du bør absolutt ta dette opp med huseier, og få en rørlegger til å se på det.

Og dette er noe som bør gjøres fortest mulig, for når røret banker å slår, så får det også større plass til å bevege seg på. Noe som igjen gjør at rørene banker og slår verre. Til slutt så vil disse bevegelsene over til, og at bevegelsene blir så store, føre til tretthetsbrudd. Det vill si at det blir et hull i røret, eller det i verste fall ryker tvert av. Og det kan bli veldig, veldig dyrt!...

Lykke til!
Avløpsrør av plast beveger seg visst endel under temperatursvingninger, dette kan lage tikke- eller bankelyder.
Spør du meg, er dette typisk kobberrør med trykkvariasjoner, altså ikke noe avløpsvann, men rent vann fra det kommunale nettverket eller brønn eller hva nå TS har.
Nå beskriver jo TS disse lydene som annerledes enn når en ventil lukker fort.
I tillegg så kommer lyden når man tapper mye vann kontinuelig. Og den kommer flere ganger under samme tappingen.

Så da er det igrunn svært usannsynlig at det stammer av tappevannet.

Men uten å høre lyden, så er det generelt vanskelig å kunne konkludere med noe.



Snakk med borettslaget, så finner dere sikkert en løsning på det hele =)
Stemmer for at trådstarter tar et opptak av lyden!
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Har tenkt på å få tatt et opptak, men vanskelig å time dette, da det er over ganske fort, og jeg vet ikke om mobiltelefonen klarer å få tatt noe skikkelig opptak av det.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Har tenkt på å få tatt et opptak, men vanskelig å time dette, da det er over ganske fort, og jeg vet ikke om mobiltelefonen klarer å få tatt noe skikkelig opptak av det.
Vis hele sitatet...
Kanskje sette på et opptak 24/7 med en mikrofon fra pc'n i nærheten av rørene?

Neste gang lyden kommer, stopper du bare opptaket, og klipper ut de siste 30 sekundene elns. av lydklippet.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kanskje sette på et opptak 24/7 med en mikrofon fra pc'n i nærheten av rørene?

Neste gang lyden kommer, stopper du bare opptaket, og klipper ut de siste 30 sekundene elns. av lydklippet.
Vis hele sitatet...

Godt tips, men lyden kommer fra oppe i taket og har kun en laptop. Men skal sjekke om jeg ikke får ordnet det.