Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6349
Har tenkt til å leie en hytte i romjulen for fire-seks personer. Har lyst til å stå på slalom (og langrenn), så tenker på Trysil, Hemsedal, Hafjell eller noen av de stedene.. Vi har ingen spesielle preferanser. Derimot er vi kanskje en litt spesiell gjeng på tur... Vi drar ikke for å feste og finne den beste after-skien, vil (fortrinnsvis) bare ha en grei hytte og stå på ski. Kommer til å røyke en god del. Trenger ingen spesiell standard på hytta, men stue og peis og kanskje TV er fordel. Er det noen som har tips? Jeg har virkelig ikke peiling på dette her, aldri vært på de stedene. Vi reiser fra Oslo.
Hvis dere skal på tur for å stå på ski fremfor å feste til langt på natt, er Kvitfjell og Hafjell de beste bakkene i Norge, etter min smak. Hafjell litt større utvalg på offpist, mens alpintbakken i Kvitfjell blir brukt i World Cup hvert år. Jeg som ikke er så glad i offpist, foretrekker Kvitfjell fremfor Hafjell.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Har tenkt til å leie en hytte i romjulen for fire-seks personer. Har lyst til å stå på slalom (og langrenn), så tenker på Trysil, Hemsedal, Hafjell eller noen av de stedene.. Vi har ingen spesielle preferanser. Derimot er vi kanskje en litt spesiell gjeng på tur... Vi drar ikke for å feste og finne den beste after-skien, vil (fortrinnsvis) bare ha en grei hytte og stå på ski. Kommer til å røyke en god del. Trenger ingen spesiell standard på hytta, men stue og peis og kanskje TV er fordel. Er det noen som har tips? Jeg har virkelig ikke peiling på dette her, aldri vært på de stedene. Vi reiser fra Oslo.
Vis hele sitatet...
Stikk til Sverige, feks Sälen som ligger en time unna Trysil. Myyyeee billigere enn noen av de norske alternativene. Du finner også bakker både for nedoverski og bortoverski, bra parker/halfpipes også. I tillegg kan du kjøre snøscooter feks.
Anbefaler også Sälen!
Billig drikke, mulighet for å spille blackjack på hotellet, mange løyper, snøscooter. Generelt bare vellstand =)
Sälen er kanskje noe billigere en Trysil, men Trysil er mye større (norges største aplint-anlegg), og bedre i følge meg. Prisene på hyttene er dog ganske forskjellige. Jeg kjører i trysil nesten hver helg, og det er virkelig fantastisk. Bra Afterski er det også, samt fin natur! Har vært mye i Sälen, og mye i Trysilfjellet, men anbefaler Trysil hver gang. Å stå på toppen der, over det nedre skylaget mens solen går ned er det fineste. Eneste problemet kan være pris på hytter, men sjekk heller inn på et billig hotell, du kan glemme raddison blue, velg heller trysilknut, eller trysil hotell, evt kjølen - som er 2 mil unna (ganske kjipt hotell, men fungerer å sove på.)



Uansett hvor dere drar, ønsker jeg dere en knall tur!

Dette bildet illustrerer skylaget jeg mente. Bildet ble tatt i August, så ikke mye snø der da.
http://gfx.nrk.no/hhZ7r4fEKm3RW9J358WjAAFZQu7cGaOniPgPMC9qt_bw
Er Åre et alternativ for deg?

Etter å ha vært der 2-3 ganger er jeg imponert. Vil også foretrekke Hemsedal foran Trysil, siden Trysil har relativt dårlig heisopplegg og litt kjedelige bakker sett ift Hemsedal og Åre (Hemsedal er det nærmeste du kommer Alpene i Norge, Åre er enda litt nærmere). Men Trysil er helt okei - if.t kvantiteten på bakker samt hytter og forholdsvis god variasjonen i bakker og naturopplevelser. Men Hemsedal, Oppdal, Hafjell, Åre er bedre. Og Oppdal er bra - rett bak Hemsedal når det kommer til Norge im.o.

Sälen har jeg såvidt vært i, den er kjedelig i mine øyne. Veldig runde kjedelige fjell, som er typisk for Sverige. Svenske skisteder er flere andre steder, ja til og med i de mindre åsene nedi midt/sør-Sverige (ja bakkene er små, men lettere tilgjengelig enn Sälen som ligger midt i Skandinavia).

Hytteopplegget skal være bra på alle stedene jeg har. Forresten Åre, ..er relativt dyrt ift hytter selvom det er Sverige. Åre er ikke billig sånn generelt egentlig.


(edit; du nevnte kun fin, bra sted å kjøre, ikke noe afterski-interesse. Vel da vil jeg si Oppdal, Trysil, Hafjell, eller evt Sälen/Åre. Åre er litt party-sted som Hemsedal.)

*[COLOR="SlateGray"]fin = fin hytte[/COLOR]

Sitat av moret Vis innlegg
Stikk til Sverige, feks Sälen som ligger en time unna Trysil. Myyyeee billigere enn noen av de norske alternativene. Du finner også bakker både for nedoverski og bortoverski, bra parker/halfpipes også. I tillegg kan du kjøre snøscooter feks.
Vis hele sitatet...
Finnes mer enn nok løyper for bortoverski og bakker for nedoverski i Trysil, mer enn i Sälen, dessuten med mer variasjon og imo bedre naturopplevelse. Sälen ligger mindre enn en time fra Trysil, rett over grensa fra de østre bygdene i kommunen.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. november 2014 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Her kom det mange gode tips! Sälen høres interessant ut, snøscooter hadde vært veldig kult. Jeg reiser imidlertid med en gjeng som har stått på slalom én gang før, og gått på langrenn en håndfull ganger. Men forsåvidt sporty gjeng, vi skal øve mye. Og som ikke drikker. Hvis dere ikke skjønte det, er det «utlendinger». Samtidig hadde det jo vært gøy med litt ordentlige bakker når vi får øvd oss litt. Hotell er ikke aktuelt. Sliter litt med å sette ord på hva vi er ute etter, kanskje fordi vi er usikre selv. Innser også at det er vanskelig å gi tips til noen som egentlig ikke har noen kriterier; vi vil ha litt hyttetur-følelse (egen hytte) med muligheter for å stå på ski (litt opplevelser). Blant det viktigste med turen blir da selve hytta, og så blir bra bakker en bonus.

Vi kjører nok bil fra Oslo, så Åre blir litt langt. Virker som om Kvitfjell, Hafjell, Trysil og evt Sälen er aktuelt. Vi setter veldig pris på vakker natur, og det bildet fristet veldig, Relevant!

Da jeg søkte litt rundt på nettet var det litt vanskelig å finne ut av hva som var bra. Så om noen har noen generell tips for å finne bra hytter blir det satt pris på. Er type trysil.no og kvitfjell.no en dårlig deal? Har tatt kontakt med et par på Finn, spent på prisen - romjulen er vel kanskje høysesong. Noen andre steder å lete?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om ikke partyfaktor, men skiføre, anlegg, løypenett (langrenn også) og vakker natur er viktig. Sjekk ut Bjorli.
Har stått veldig mye på Bjorli. Fantastiske snøforhold. Morsomme løyper og uendelige turmuligheter.

Om ikke partyfaktor, men skiføre, anlegg, løypenett (langrenn også) og vakker natur er viktig. Sjekk ut Bjorli.
Har stått veldig mye på Bjorli. Fantastiske snøforhold. Morsomme løyper og uendelige turmuligheter.
Sist endret av detvarvondtdet; 29. november 2014 kl. 17:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Eventuelt kan dere kanskje sjekke ut Beitostølen?

Dette ligger bare ett par timer med buss fra Oslo, men prisene er ikke så aller verst. Dere kan velge mellom mange forskjellige hotellrom / leiligheter eller hytter som ligger i gang-avstand fra flere langrennsløyper og skibakker. Det er ganske rolig om kveldene også, uten høy party-faktor og mye bråk..
Sitat av Fishface Vis innlegg
Eventuelt kan dere kanskje sjekke ut Beitostølen?

Dette ligger bare ett par timer med buss fra Oslo, men prisene er ikke så aller verst. Dere kan velge mellom mange forskjellige hotellrom / leiligheter eller hytter som ligger i gang-avstand fra flere langrennsløyper og skibakker. Det er ganske rolig om kveldene også, uten høy party-faktor og mye bråk..
Vis hele sitatet...
Anbefaler ikke Beitostølen. Slalombakkene er dårlige greier, men sikkert kurrant å stå på langrenn. Vært grei partyfaktor de gangene jeg har vært der.
Høres ut som Hafjell er plassen for dere! Gode ski muligheter (både for alpint og langrenn) + godt grønt!
Den viktigste faktoren er kanskje været. Ville sjekket værmeldinger nøye. Selvom bakkene og løypene er bra blir det en dårlig opplevelse når det er gråvær.
Sitat av MrVictor Vis innlegg
Hvis dere skal på tur for å stå på ski fremfor å feste til langt på natt, er Kvitfjell og Hafjell de beste bakkene i Norge, etter min smak. Hafjell litt større utvalg på offpist, mens alpintbakken i Kvitfjell blir brukt i World Cup hvert år. Jeg som ikke er så glad i offpist, foretrekker Kvitfjell fremfor Hafjell.
Vis hele sitatet...
Dette her er jo helt feil.

Kvitfjell og Hafjell kan man kjøre i med samme skipass, så om det kunne være noe å teste to forskjellige skibakker , kan dette være en mulighet (i underkant av en time kjøring mellom bakkene). Kvitfjell har brattere bakker, og det er mye bedre og større områder å kjøre off-piste på. Hafjell er relativt flatt, spesielt på øvre halvdel av skianlegget. Det er også mye mer snødybde i Kvitfjell enn Hafjell, noe som kan være greit å sjekke ut når det nærmer seg.

Hemsedal har etter min mening Norges beste skibakker. Det er stort, det er veldig varierte løyper og masse off-piste.

Jeg kan anbefale alle disse tre stedene, men det billigste for dere vil være Hafjell eller Kvitfjell. Bestill i god tid, det kan fort bli fullt i jula.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 30. november 2014 kl. 19:21.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Det ble nok fullt litt før jeg startet tråden; var veldig vanskelig å finne noe bra hytte. Ga ikke full innsats på å finne noe, men er likeglad for å spare de pengene. Blir nok Østmarka, ja!
Sjekk ut Bjorli ved en senere anledning . Veldig bra..
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Anbefaler ikke Beitostølen. Slalombakkene er dårlige greier, men sikkert kurrant å stå på langrenn. Vært grei partyfaktor de gangene jeg har vært der.
Vis hele sitatet...
Beitostølen-pass inkluderer en busstur til Raudalen på andre siden av dalen. Der er det litt brattere bakker og gode muligheter for off-pist. Men alt i alt, blir man lei beitostølen etter 2-3 dager.
Flott og rolig sted da, med gode muligheter for langrenn. Dere får også være i fred om dere holder dere unna hovedgata, noe dere sikkert setter pris på