Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  340 96318
Sitat av Glassmaneten Vis innlegg
Meldte meg ut av den norske knirke i 2009..
Vis hele sitatet...
I likhet med Glassmanetens erfaringer over, meldte jeg meg ut av statskirken da jeg var konfirmant (borgerlig). Etter å nettopp undersøkt, viser det seg at jeg også er meldt inn igjen.

Når det gjelder klagesak på offentlig forvaltning så er Sivilombudsmannen lurt å kontakte. Jeg har noe erfaring med krangling med offentlige etater og jeg kan melde om at Luftfartstilsynet er minst like ræva, men det er en digresjon.

Ta kontakt med journalister, alle riksdekkende medier og spesielt NRK og TV2. Få klistret denne saken over alt.

Flott initiativ!
Brukte utmelding.no en av de første dagene da det ikke hadde kommet noen funksjon for digital underskrift enda. Fikk i dag brev fra Kirken der det stod at utmeldingen ikke var gyldig da de ikke kunne bekrefte at det var meg som hadde ytret dette ønsket...
Sist endret av alexanderev; 12. november 2014 kl. 14:55.
Sitat av alexanderev Vis innlegg
Brukte utmelding.no en av de første dagene da det ikke hadde kommet noen funksjon for digital underskrift enda. Fikk i dag brev fra Kirken der det stod at utmeldingen ikke var gyldig da de ikke kunne bekrefte at det var meg som hadde ytret dette ønsket...
Vis hele sitatet...
Samme her. Fulgte dog med ett ferdig utfylt skjema og konvolutt.
Og det vil jeg påstå var ganske imponerende til Kirka og være.
Sitat av alexanderev Vis innlegg
Brukte utmelding.no en av de første dagene da det ikke hadde kommet noen funksjon for digital underskrift enda. Fikk i dag brev fra Kirken der det stod at utmeldingen ikke var gyldig da de ikke kunne bekrefte at det var meg som hadde ytret dette ønsket...
Vis hele sitatet...
Hvordan skal kirken kunne bekrefte utover enhver tvil at det er riktig person som melder seg ut og ingen som utgir seg for å være vedkommende? Da må man jo legge ved kopi av identifikasjonspapirer eller møte opp personlig med ID.
Det første utkastet på Utmelding.no førte til at rundt 5.000 personer iløpet av noen få dager trodde at de hadde meldt seg ut av den norske kirke, jeg var en av dem. Denne siden skulle være en forenklet måte å melde seg ut av den norske kirke og mange menere det var en form for protest.

Sitat av Den Norske Kirke
Utmelding må skje ved henvendelse til ditt lokale kirkekontor. Utmeldingen kan skje skriftlig eller ved personlig frammøte (jf kirkeloven § 3). E-post godtas ikke da elektronisk underskrift foreløpig ikke er tillatt. Utmeldinger kan derfor ikke skje pr. e-post. Ved utmelding skal en oppgi fødsels- og personnummer.
Vis hele sitatet...
Dette ble det fort skriverier om, ettersom dette ikke var en gyldig utmeldelse.
Du kan lese alt om saken her.

Sitat av Den Norske Kirke
6.10.2014
Kirkerådet kan ikke effektuere utmeldinger av Den norske kirke på grunnlag av epost-henvendelser folk genererer via nettstedet utmelding.no.

Kirkerådets sekretariat mottok sist uke flere tusen eposthenvendelser fra folk som benyttet et skjema på en privat nett-tjeneste – utmelding.no – til å meddele at de ikke vil stå som medlemmer av Den norske kirke. Alle vil få svar på sine henvendelser til Kirkerådet, men utmeldinger skjer altså ikke på grunnlag av disse henvendelsene.

I følge kirkeloven § 3 er det Kulturdepartementet som gir nærmere regler om fremgangsmåten ved innmelding og utmelding av Den norske kirke. Kulturdepartementet har godkjent at utmelding av Den norske kirke kan skje ved e-post dersom det vedlegges et scannet dokument som er datert og underskrevet. Men fra departementet sies det at man forstår et scannet og undertegnet dokument som noe annet enn den løsningen som tilbys via utmelding.no. Det er ikke godkjent noen form for ”elektronisk signatur” i denne sammenheng.

- Utmelding på nett krever nærmere utredning, fordi det angår flere forhold i kirkeloven og det tilhørende regelverket. Her er Stortinget lovgiver og departementet er regelforvalter, sier avdelingsdirektør Ole Inge Bekkelund i Kirkerådet. Han har blant annet ansvaret for forvaltning og drift av Den norske kirkes medlemsregister.

- Vi vil ta opp med Kulturdepartementet muligheten for å gjennomgå lov og regelverk med tanke på eventuelle nye fremgangsmåter for inn- og utmelding. Også kirkens valgte organer må eventuelt ta stilling til eventuelle lov- eller regelendringer. Forsvarlig forvaltning krever at dette gjøres på riktig måte og da må det ta tiden det tar, sier Bekkelund.

Folk som vil melde seg ut av Den norske kirke, bes benytte skjemaet som ligger på www.kirken.no og følge anvisningene som gis der.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk idag et brev fra kirkerådet, med et skriv som sikter til Utmelding.no og grunnen hvorfor jeg ikke har blitt utmeld. I tillegg vedlagt et ferdig utfyllt utmeldingsskjema og tilogmed en konvolutt å sende det i. Eneste som kreves av meg nå er at jeg signerer og poster dette utmeldingskjemaet.



Utmelding.no har etter alt oppstyret gjort endringer på siden, det er fortsatt uvisst om dette vil fyngere som en utmelding hvis dette blir videresendt via epost.
Har du ikke brukt Utmelding.no, men ønsker å melde deg ut kan du gjøre følgende.
  1. Last ned Den norske kirkes skjema for utmelding her.
  2. Du må skrive ut og fylle ut skjemaet, da signatur er påkrevd.
  3. Send utfylt skjema til din lokale kirke. På kirken.no kan du søke kirker etter ditt bosted.
  4. Er du usikker på hvilken kirke du tilhører, kan du sende skjemaet til Den norske kirke - Kirkerådet, postboks 799 Sentrum, N-0106 Oslo. De videresender, og det tar ekstra tid.
  5. Innen 14 dager etter mottat utmelding skal du sendes en attest som viser at utmeldingen er registrert. Folkeregisteret registrerer endringer i medlemsskap kun en gang i året.
Sist endret av agsel; 12. november 2014 kl. 16:15.
Meldte meg ut gjennom versjon 2 av siden. Og fikk brev i dag om at utmeldingen ikke var gyldig. Fulgte med ferdig utfylt skjema og returkonvolutt som det er bilde av over. Man må da sende inn selv.

Når jeg sender inn denne skal jeg signere med et tegn, så blir spennende å se om de godtar det.
Fikk også nevnte brev i posten i dag. Håndskrifter min ser ut som rableriet til en 2åring, så imponerende at de kan se at jeg er meg kun ved det..
Fikk samme brev idag, som nevnt over. Makan til pisspreik!
Sendte utmelding 21. oktober og fikk straks svar på epost om maks 2 uker svartid pga mye pågang..
Legger ved bilde om noen vil se brevet i sin helhet.

"Vi kan dessverre ikke behandle henvendelsen som en utmelding, fordi vi ikke kan være sikre på hvem den kommer fra."

"Kulturdepartementet har slått fast at Den Norske Kirke ikke kan betrakte skjema som er generert via http://www.utmelding.no som en utmelding. Informasjonen som er gitt på nettstedet er derfor feilaktig og villedende."

Link hvis vedlegg ikke fungerer.
http://s29.postimg.org/ks6v6fptz/W0_W.jpg
Det er rett å slett skammelig å se hvilken holdning DNK viser i denne saken, tror de virkelig at noen tror på denne mildt sagt flaue unnskyldningen de gjemmer seg bak.
DNK vet på ingen som helst måte, hvor vidt en utmelding som kommer per brevpost, er noe som helst mer autentisk enn hva en elektronisk utmelding som blir skrevet og sendt ved hjelp av utmelding.no er.
DNK bruker ingen metoder for å verifisere at en underskrift er autentisk, det eneste de gjør er å sende en attest til den utmeldte, som da vil si i fra dersom de er blitt utmeldt feilaktig.

Med andre ord, vil en elektronisk utmelding via utmelding.no være minst like sikker som en utmelding sendt per brevpost, da nøyaktig samme prosess kan brukes (og har blitt brukt) for utmelding sendt via utmelding.no, i form av å sende en utmeldings-attest.
Og det faktum at de til stadighet melder inn folk mot sin vilje bryr de seg fint lite om, nei det er rett og slett skammelig.
Håper bare det kommer frem i media hvor elendig DNK har håndtert denne saken.
Og kulturdepartementet viser tydelig at de er inkompetente når det gjelder denne saken.
Sist endret av Veggen; 12. november 2014 kl. 21:14.
"Vennligst underskrift med musen på linjen nedenfor:"
Vil ikke "vennligst signer" være bedre formulert" ? eller er det bare jeg som ikkje har fått med meg at man sier det på denne måten?
En underskrift stilles det i utgangspunktet ingen krav til.
Til sammenligning så er det større krav til en signatur.

Så er gjort 100% bevist å skrive underskrift der.

Men burde kanskje stått "Underskriv" ?
Sist endret av Blackkoz; 12. november 2014 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
En underskrift stilles det i utgangspunktet ingen krav til.
Til sammenligning så er det større krav til en signatur.

Så er gjort 100% bevist å skrive underskrift der.

Men burde kanskje stått "Underskriv" ?
Vis hele sitatet...
Evt "skriv under", jeg føler ihvertfall at det hadde sett penere ut.
Jeg har fått brev i dagens post fra "Den norske kirke". Der er det et ferdig utfylt utmeldingsskjema, som det bare er å signere og skrive sted og dato, og sende i en vedlagt konvolutt.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg har fått brev i dagens post fra "Den norske kirke". Der er det et ferdig utfylt utmeldingsskjema, som det bare er å signere og skrive sted og dato, og sende i en vedlagt konvolutt.
Vis hele sitatet...
Jeg også haha
Jeg fikk brevet i går jeg også, har nå signert og sendt det inn..

Jeg ble døpt i Sverige og konfirmert borgerlig i Norge (flyttet fra Sverige 2 måneder gammel) så lurer litt på hvordan jeg ble medlem av DNK.

Hvilken som helst annen forening som hadde drevet med lignende drift og registrering av medlems tall som mottar stats støtte hadde blitt stemplet som svindel og anmeldt.

Å bli innmeldt uten samtykke for så å måtte ha utmeldingen skriftlig via brev og deres skjema er så baklengs at det gjør meg svimmel, det at staten lar de fortsette nå etter de flere ganger har vært fremme i media er også helst forkastelig.

Eneste riktige er å slette hele registret deres for så å la de som selv ønsker å være medlem sende inn denne informasjonen til den lokale menigheten. Lurer på hvordan medlemstallene hadde sett ut da.
Jeg kan også bekrefte å ha mottatt liknende brev i dag som de ovenfor.
Sitat av Stormen Vis innlegg
jeg er veldig interessert i å komme i kontakt med dere som eventuelt mottar brev fra Kirken (per post) om at deres utmelding ikke vil respekteres.
Vis hele sitatet...
Kanskje du kan legge til en liten tekst nederst på utmelding.no?

"Jeg har fått varierende tilbakemelding fra brukerne av denne nettsiden.
Mange har fått bekreftelse enten per brev eller e-post om at de er utmeldt, men andre har fått beskjed om at utmeldingen deres ikke vil bli respektert med mindre den sendes per brev.

Dersom du har motatt et brev eller en e-post om at utmeldingen din ikke vil bli respektert etter å ha benyttet dette skjemaet, send meg gjerne en epost <link epost>.

Dette vil hjelpe meg med å få en bedre oversikt."
Fikk samme brevet i dag.
Burde sende brev tilbake og si jeg er bekymret for svindelforsøk - hvordan i all VERDEN kan jeg vite at underskriften på brevet er kirkerådet?

Kan jo være FAKED

Joke aside, så er jeg litt satt ut av at de faktisk sender ut brev til de som har meldt seg ut via utmelding.no - er det et forsøk på å leke ansvarlige og late som de har kontroll? (being the better man or some bullshit like that...)
Synes folk har helt feil utgangspunkt når dere spør om signaturen på papiret fra dem kan være fake. Det store spørsmålet er jo hvordan de kan vite at den signerte utgaven du sender dem faktisk er signert av rett person.
Sitat av etse Vis innlegg
Synes folk har helt feil utgangspunkt når dere spør om signaturen på papiret fra dem kan være fake. Det store spørsmålet er jo hvordan de kan vite at den signerte utgaven du sender dem faktisk er signert av rett person.
Vis hele sitatet...
Er vell nettopp derfor signatur, er vell reint juridisk, det garanterer ikke at det er du som har sendt denne, men sørger for at det er straffbart for andre å sende inn i ditt navn(dokument forfalskning). Det sørger vell bare for at man har muligheten til å straffeforfølge en som leverer falske utmeldinger.

Bare synsing fra min side.

Skal sies at jeg antageligvis har et av de overnevnte brevene i postkassa når jeg kommer hjem på fredag. Så er ganske irritert jeg og :P
Dårlig å ikke legge ved en ferdig frankert konvolutt synes jeg. Posta den likevel uten frimerke, så får se om den kommer frem.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Dårlig å ikke legge ved en ferdig frankert konvolutt synes jeg. Posta den likevel uten frimerke, så får se om den kommer frem.
Vis hele sitatet...
Haha, second that. Og såvidt jeg fikk googlet meg fram funker det visst også
Fikk brev i dag, med et ferdig utfylt skjema (som må signeres), konvolutt og et slags skriv om Utmelding.no.

Utmelding.no har hatt en meget positiv effekt i mine øyne, da jeg har vært for lat til å melde meg ut tidligere, men nå får jeg ferdig utfylt skjema fra kirken.
Er dette en taktikk fra DNK, slik at de kan komme i media å si at "Vi sendte et ferdig utfylt skjema til alle som 'meldte seg ut' via utmelding.no, og omtrent ingen har sendt oss skjemaet i retur. Dette viser at de 'utmeldingene' vi først fikk var å ansees som spam."?

De har jo ikke noe å vinne på å sende ut disse skjemaene, selv om det er fint for oss late.
Nå synes jeg du er veldig kynisk. Personlig tror jeg det handler om at DNK forholder seg til det som er bestemt av "sjefene" deres. Men samtidig prøver å være pragmatiske og løsningsorienterte.

Selv om systemet er dritt, betyr det ikke at mange av fe som jobber der ikke kan være hyggelige.

Løsningen deres er uansett ikke god nok.
Sist endret av etse; 14. november 2014 kl. 07:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Snakket med kirkerådet idag og hun tøsa i telefonen sa at jeg måtte følge med på nyhetene fordi det kom en sak om utmelding.No og at det ikke var gyldig fordi underskriften var elektronisk... Blei irritert å la på... Får gjøre det på gamle måten da...
Sist endret av OveMelaa; 18. november 2014 kl. 13:03.
OveMelaa: Husk at hun bare er en ansatt som følger jobb instruksen hun har fått av kirkeledelsen for å tjene sitt til levebrødet og det som følger. Det å bli sur, slenge på røret og kalle henne for tøs er strengt tatt veldig unødvendig.

Det er også helt riktig det hun fortalte deg at kirken stempler utmelding.no som ugyldig grunnet elektronisk underskrift, og at dette har vært fremme i nyhetene.

Om kirkens argument mot elektronisk underskrift med følge av ugjenkjennelighet er et godt eller dårlig argument er derimot en helt annen sak og har ingenting med kundeveilederen/resepsjonisten til kirkerådet å gjøre.
OveMelaa: Husk at hun bare er en ansatt som følger jobb instruksen hun har fått av kirkeledelsen for å tjene sitt til levebrødet og det som følger. Det å bli sur, slenge på røret og kalle henne for tøs er strengt tatt veldig unødvendig.

// Det samme gjør en telefonselger. De får samme mynt når de ringer meg.

Det er også helt riktig det hun fortalte deg at kirken stempler utmelding.no som ugyldig grunnet elektronisk underskrift, og at dette har vært fremme i nyhetene.

// Jepp, en grunn til at jeg blir mektig provosert.

Om kirkens argument mot elektronisk underskrift med følge av ugjenkjennelighet er et godt eller dårlig argument er derimot en helt annen sak og har ingenting med kundeveilederen/resepsjonisten til kirkerådet å gjøre.

// Nei, hun skal ha en rose for at hun sa at hun skulle sende meg papirene jeg trenger for å melde meg ut og en kaktus for at hun jobber for kirka.
Sist endret av OveMelaa; 18. november 2014 kl. 15:59.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har det kommet en sak på nyhetene om utmelding.no enda?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Joda, fikk brev i posten jeg også nå. Tror jeg venter med å sende inn på papir til det har kommet en konklusjon ang. nettstedet. Blir artig å følge videre
http://www.dagbladet.no/2014/11/27/n...irke/36458166/

Skjønner ikke hvorfor de presser så på den katolske kirke, og ikke Statskirken når det gjelder feil medlemstall... Det er tydeligvis mange som er medlem av statskirken og ikke ønsker det. Likevel blir det ingen stor sak om det.
Mange var det som brukte utmelding.no de første dagene igjen, 5000? Burde jo si litt når de årlig pleier å ha en utmelding på 1000.

Blir så oppgitt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter


Sist endret av Stormen; 4. desember 2014 kl. 22:01.
Jeg tenker forresten at det i tillegg til å ha en app kan være fint å gjøre slik at websiden funker på helt samme måte når man er på mobil - slik at folk også kan besøke nettsiden om de heller ønsker det for å melde seg ut. Burde ikke være noe problem å få laget
Sitat av Stormen Vis innlegg


Vis hele sitatet...
Fikser du sånn "Logg inn med MinID" knapp i appen?

Da kan man melde seg ut med et par klikk, helt safe!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ser at det også er en tråd her om denne saken, men tenkte å svare i denne gamle tråden siden den hadde flest innlegg.

Personlig har jeg stått som medlem i kirken siden jeg ble innmeldt, aner ikke når det var, men det er nå flere tiår siden. Jeg ble innmeldt som mindreårig, uten innsikt og evne til å forstå hva jeg ble innmeldt i. Dette er et overgrep.

Ved innmelding krevdes ikke signatur eller samtykke. Således burde det også være svært tilforlatelig og enkelt å melde seg ut.

Årsaken til at jeg nå ønsker å melde meg ut er at vi har en topp-politker for Krf som opererer med svartebok. I tillegg har han direkte prøvd å få Sandberg i Frp til å holde kjeft, noe som jeg ser som svært primitivt, og et direkte angrep på ytringsfriheten.

Vi har i dag et samfunn hvor en rekke samfunnstopper opererer med janusansikter, slik vil det kanskje alltid være, imidlertidig ønsker jeg å reagere i forhold til dette, og samtidig som man ser hva kirken egentlig står for, så er det veldig mye annet den står for enn mye av det fine vi liker å trekke frem.

Religion generelt er ikke med på å fremme utviklingen i vår verden. Kristne organisasjoner er ofte svært konservative, og slik kultur er direkte ødeleggende for innovasjon og utvikling i samfunnet vårt. Statskirken er en maktorganisasjon, og er således ikke annerledes enn andre store organisasjoner. Deres fremste oppgave er å utøve makt, og å tilrettelegge slik at denne makten kan opprettholdes på best mulig måte.

Herinunder å opprettholde en så stor medlemsmasse som mulig for å kunne få så mye statsstøtte som mulig [citation needed].

Men det aller mest alvorlige slik jeg ser det, og jeg er ikke nødvendigvis ateist, men kanskje agnostiker (dvs. at jeg utelukker ikke at det kan finnes en høgere makt, men jeg har veldig veldig liten tro på dette..), det er at kirken driver med direkte svindel og bedrag, samt hjernevasking av unge mennesker.

I dagens samfunn bør barn og ungdom læres opp til å tenke kritisk, til å stille spørsmål med etablerte sannheter, til å utfordre autoritetene, og til å bidra i en positiv evolusjon for menneskeheten. Å kaste vekk sitt liv på å be til en fantasigud i himmelen bidrar overhodet ikke til samfunnsutviklingen.

Dersom jeg kom og fortalte deg at jeg hadde sett et lys på himmelen og den store bananguden hadde talt til meg, og jeg hadde fått levert banankassen som nå var min ledende bibel med sine vers, da ville alle sett rart på meg, ledd av meg og ment at jeg var gal.

Men siden det er skikk og tradisjon så stiller ingen spørsmål med kristendommen, fordi "dette er så vanlig og akseptert". Det er på tide at norske innbyggere stikker hodet ut av boblen sin og begynner å virkelighetsrealitere seg. For noen er det nok for sent, for gamle som f.eks. er stivnet i sitt verdenssyn, og nærmest ville få hjerteinfarkt av å høre på gudsfornektere.

Og for all del, de som ønsker å sulle vekk tiden sin på å be eller på annen måte tilbringe tiden med religiøs virksomhet, for all del, la de ta seg ut!

Den harde virkelighet er imidlertidig at livet består stort sett av tilfeldigheter, og det blir som regel til hva du selv gjør det til. Det er ingen gud som vil hjelpe deg i den ene eller andre retning.

Det er på tide at religion behandles for hva det er: Psykose og vrangforestillinger og personlighetsforstyrrelse. Ikke minst bør ikke barn oppdras med religion og få en oppfatning av at det er noe som heter himmel og helvete, og at man havner på sistnevnte sted dersom man gjør noe galt.

Jeg vet om en person som har slitt med tanker i forhold til fortapelse (eng. damnation) i hele sitt liv, fra ungdommen. Han er rett og slett ødelagt av kristenfanatikere, fordi han tror han kanskje ikke lever sitt eget liv, på en god nok måte. Han har veldig dårlig selvtillit, tør knapt å være sosial, og sliter voldsomt med disse tankene. Dette er fullstendig bortkastet, og er en oppkonstruert og usaklig problemstilling av dimensjoner. Jeg prøvde å fortelle det til ham, at dette var bare tull. Men det virker ikke å ha nådd hjem. Han er inne i en evigvarende depresjon virker det som, og jeg tror han kommer til å kaste vekk hele sitt liv. Han har ingen kone, og er nå snart oppe i 40-årene. Med annen input i sine unge dager, kanskje han kunne vært en glad og velfungerende mann i dag.

At vi endog har et såkalt kulturdepartement som har fastsatt retningslinjene for hvordan man skal utmelde seg fra kirken, er mer enn tragisk. Det er rent kriminelt. Stat og kirke skal ikke sammenblandes. Vi skal ha et moderne, sofistikert samfunn, hvor beslutninger og politikk bygges på fornuft, logikk, fakta og kunnskap, ikke på innspill fra oven.

Det er mye rart man kan skusle livet sitt bort på, religion bør ikke være en av disse tingene. Om du fortsatt mener at det er jeg som har feil, så burde du kanskje ta deg en høgere utdannelse hvor du får brukt hodet ordentlig, og kanskje kommer det noe logikk ut av det til slutt.

Det som spesielt irriterte meg med Hareide, er ikke bare hans naive verdenssyn, hvor han sier at våre nye landsmenn er en berikelse, med gladkristen munterhet, men også det at han mener at partiet Krf kommer styrket ut av "striden" med Per Sandberg. Det sier enormt mye om en partileder når han oppfatter dette som en strid, og at han blir sintere enn han noen gang har blitt av at Sandberg sier noen sannhetens ord. Så ekstremt selvhøgtidelighet og hårsårhet hører ikke hjemme hos en toppolitiker.

Mens toppolitikerene surfer på toppen av samfunnspyramiden med alle sine privilegier og goder, så er det mange mennesker som sliter hver eneste dag for å få endene til å møtes, og så brukes den beste spalteplass i alle landets aviser på smålige krangler mellom toppolitikere, det er helt hinsides. Av respekt for velgere bør den slags personkonflikter ganske enkelt oversees.

Dessuten, når man treffer spikeren på hodet, så blir det også som oftest mest bråk. Hareide vet godt at integreringen av våre nye landsmenn ikke har vært perfekt, og at det er mange utfordringer i så måte. Dette er viktig å ta innover seg, vi kan bare se til Sverige hvordan det har gått der. Innerst inne vet nok Hareide dette, hvis ikke er han virkelig mer naiv enn jeg trodde var mulig.

Håper alle ser kirken for det den er, nok en organisasjon som ønsker å være mektig, og som vanlig, er det de mest kyniske individene som stiger til topps i organisasjonen.

Om jeg ønsker å be til Gud, så kan jeg be, og trenger ikke være innmeldt i en statskirke for å få til det. Jeg kan også gjøre det motsatte, og trenger fortsatt ingen tillatelse. Gud er allmektig ifølge de som vet. Men Kulturdepartementet krever altså en signert utmeldelse fra et medlem for at utmeldelsen skal være gyldig. Ergo krever Kulturdepartementet noe som Gud ikke krever. Kulturdepartementet stiller seg altså over Gud.

Alle de reglene som vi mennesker skaper, selv om noen kanskje kan være til det positive, på veldig mange områder så er reglene meningsløse, og byråkratiet i Norge i dag har nå antatt slike dimensjoner, at dersom vi bare kunne kutte ned halvparten av dette, så kunne f.eks. Norges innbyggere fått en borgerlønn, eller pengene kunne blitt brukt på infrastrukturprosjekter, innovasjon og forskning eller andre nyttige prosjekter.

Jeg vet om en kristen nabodame, kommunen vil ikke ha henne på gamlehjem, så de sender hjemmehjelp til henne to ganger om dagen. Hun klarer ikke engang å gå opp den råtne og ødelagte trappen til huset sitt, og er ergo fengslet i eget hjem til hun avgår med døden. Hun ber sikkert mye til Gud. Ektemannen klager til meg. Kommunen og staten driter i saken.

For å melde seg ut av statskirken burde det være nok å oppgi sitt navn. Kirken kan deretter gå i folkeregisteret og evt. andre registre og finne de opplysninger de måtte trenge, og dersom de skulle være i tvil om det var en falsk utmelding, så kunne de sende et bekreftelsesbrev til den folkeregistrerte sin adresse. Jeg tror neppe utmeldingsmisbruk ville forekomme i stor skala.

Om det er det man er redd for, kanskje p.g.a. pengestøtte, eller av anseelsesgrunner, så kanskje et flatt budsjett pr. år for statskirken, eller hva med å nulle ut budsjettet for denne posten? Hvorfor skal alle i Norge betale for kirken sin virksomhet, skal vi altså betale for at mennesker løper rundt og dyrker og predikererer om fantasifigurer i himmelen?

De som ønsker å drive med slik gammelmodig og middelaldersk virksomhet må gjerne få lov til å holde på med det, men la de finansiere seg selv.

Til slutt, det er utrolig hvor høgtidelig samfunn vi lever i, det er ikke måte på hvor mye diskusjon det har vært rundt denne saken. Alt man trengte å gjøre for å henge med i tiden var å gjøre det enkelt å melde seg ut eller inn. F.eks. kunne man gjort det hyperenkelt med å sende "utmelding kirke navn" til 2666, hvorpå f.eks. kirken automatisk sjekket navn mot abonnentet nummeret er registrert på og sendte "ok" tilbake.

Kirken har klart å lage seg en hjemmeside, så det betyr at de enten har noen i sin rekke, eller har engasjert noen eksterne til å lage denne, hvilket vil si at de til en viss grad følger med i tiden. Å engasjere de samme, eller noen andre til å gjøre en integrasjon mot en annen statlig tjeneste (minid eller hva nå de kaller dette nå til dags), er en ytterst triviell sak.

At det sitter byråkratnisser i Kulturdepartementet og bruker våre skattepenger på å klø seg i hodet for å finne ut hvordan de skal sette kjepper i hjulene for slike nymotens krumspring, er en forbrytelse i seg selv.

Ja til vitenskap, logikk, fornuft, kunnskap, utvikling, fakta, innovasjon og forskning.

Nei til mørkemenn, enhjørninger, jesus, gud, den hellige ånde, prester som har ville fester i Spania på underslåtte norske kirkepenger, himmel og helvete, nattverd og dåp.

Når jeg dør, kan de ta mitt lik opp i et helikopter og slippe det ut over et øde område i Sibir, så kan åtselet spises av ulver og bjørner.

Måtte Gud slå meg død i dette øyeblik om jeg tok feil..

Ha en god dag!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan går det med dette prosjektet? Funker appen som den skal?
Jeg har desverre windows telefon så får ikke brukt den.
Har tidligere prøvd å melde meg ut med skjema, men det funka tydeligvis dårlig. De gjør det så vanskelig som de kan å komme seg ut av dritten tydeligvis...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg fikk i alle fall brev om utmelding, og det ble som hør og bør rammet inn og hengt opp på veggen til skrekk og advarsel.
Sist endret av m0b; 18. juni 2015 kl. 00:16.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
UPDATE:

Jeg fikk et sinna brev fra Datatilsynet om at de mente tjenesten var ulovlig. Dette er selvfølgelig tøv, så jeg hentet inn Grette advokatfirma og skrev et brev tilbake hvor vi redegjorde for vårt syn på tjenesten og dens legalitet.

Her er brevet for spesielt interesserte:

http://imgur.com/HoXul3P

Nå venter jeg bare på svar fra Datatilsynet. Det blir nok flere runder i "Utmelding.no-saken"
Sitat av Stormen Vis innlegg
UPDATE:

Jeg fikk et sinna brev fra Datatilsynet om at de mente tjenesten var ulovlig. Dette er selvfølgelig tøv, så jeg hentet inn Grette advokatfirma og skrev et brev tilbake hvor vi redegjorde for vårt syn på tjenesten og dens legalitet.

Her er brevet for spesielt interesserte:

http://imgur.com/HoXul3P

Nå venter jeg bare på svar fra Datatilsynet. Det blir nok flere runder i "Utmelding.no-saken"
Vis hele sitatet...
Så la meg forstå dette riktig: Kulturdepartementet har mista ansikt og vil bli kvitt utmelding.no, derfor får de datatilsynet til å fatte et bogusvedtak om å avvikle tjenesten? Et vedtak som er så latterlig fullt av slett juridisk argumentasjon at det over fem smertefullt tettskrevne sider plukkes i småbiter og injesjeres rekalt hos ministeren?

*sukk*

Da Georg Apenes var direktør i Datatilsynet, så hadde institusjonen et formål. De hadde selvsagt ingen reelle sanksjonsmuligheter i de tilfellene det virkelig gjaldt den gangen heller, men på grunn av sin prinsippfasthet, sine pedagogiske evner og karismatiske vesen fikk likevel Apenes ting gjort. Og han tok de store debattene. Om han ikke kunne tvinge politikerne til fornuft, så kunne han likevel få dem til å holde seg på matta fordi det var svært ubehagelig å bli stilt til veggs av Georg. Om ikke Datatilsynet i seg selv var å betrakte som en av samfunnets vaktbikkjer, så hadde de iallfall en av dem som leder!
Slik er det ikke lenger. Datatilsynets nye profil er ikke personvern og frihet som et mål i seg selv, det er å avgjøre om eventuelle overtramp derav teknisk sett er i strid med loven eller ikke. Er det lovlig er det greit. At loven innsnevres og personvernet eroderes har i flere år vært helt uinteressant, for den interessen forsvant da Apenes gikk av med pensjon. Det er dog ikke nytt.

Men det som kommer frem i dette brevet hadde jeg faenmeg aldri trodd. En ting er å gå fra rabiat pitbull til veloppdragen golden retriever, men å fungere som juridisk torpedo på vegne av departementet? Å bruke personvern som argument for å undergrave og tvinge en idéell organisasjon til taushet? Og da attpåtil en organisasjon som utelukkende eksisterer fordi det offentlige har sviktet i sin virksomhet? Det er slikt som helst forekommer i land vi ikke liker å sammenligne oss med.

Dette var virkelig deprimerende lesning.
Dette håper jeg du går til pressen med. Ganske spesiell bruk av Datatilsynets myndighet, og enda mer spesielt at det er Kulturdepartementet som har "tipset" dem.
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.nrk.no/nyheter/gir-blaffe...get-1.12458404

Kirken klager over lav valgdeltakelse på kirkavalgene. Hvor kun 13.4% deltar på kirkevalget, og sier folk ikke bryr seg. Dette synes jeg er litt interessant om man heller snur på det.

Siden 416.000 deltok i valget betyr det at kirken oppererer med medlemstall på cirka 3.1 millioner. Men siden valgdeltakelsen er så lav tyder det nok på at utrolig mange er passive ikke relle medlemmer. Folk som kun er medlemmer fordi de enten ikke orker bryet med å melde seg ut, eller faktisk tror de er utmeldt.

Så å fokusere videre på å få til utmeldinger, og få folk utmeldt av den norske kirke er fortsatt utrolig viktig. Det er en lang vei å gå.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
http://www.nrk.no/nyheter/gir-blaffe...get-1.12458404

Kirken klager over lav valgdeltakelse på kirkavalgene. Hvor kun 13.4% deltar på kirkevalget, og sier folk ikke bryr seg. Dette synes jeg er litt interessant om man heller snur på det.

Siden 416.000 deltok i valget betyr det at kirken oppererer med medlemstall på cirka 3.1 millioner. Men siden valgdeltakelsen er så lav tyder det nok på at utrolig mange er passive ikke relle medlemmer. Folk som kun er medlemmer fordi de enten ikke orker bryet med å melde seg ut, eller faktisk tror de er utmeldt.

Så å fokusere videre på å få til utmeldinger, og få folk utmeldt av den norske kirke er fortsatt utrolig viktig. Det er en lang vei å gå.
Vis hele sitatet...
Absolutt, det er viktig. Appen fungerer imidlertid egentlig veldig bra; det er mellom 500-800 utmeldinger jevnt hver måned nå, så siden lanseringen i januar blir det nærmere 5000 utmeldinger. Utmeldingstakten er helt jevn fra dag til dag og måned til måned. Men man burde nok begynne å tenke på noen stunt som kunne booste dette. Allikevel tenkte jeg å chille litt; utmeldingsforeningen venter jo fortsatt på svar fra Datatilsynet.

Deres svar vil bestemme slagplanen videre: Hvis de aksepterer appen slik den står, tvinges kirken også til å akseptere den. Hvis de forsøker å opprettholde det ulogiske, urimelige og amatørjuridiske vedtaket sitt får vi ta en runde 2 med de først.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg tror det er lurt å vente på svar fra datatilsynet i dette før man gjør noen eventuelle krumspring for mediaoppmerksomhet. Hva er egentlig regelverket rundt uadressert reklame. Dersom du som informert utmeldt av dette foretaket (kirken), ønsker at andre skal være like informert: er det da greit å printe ut et brev (template) av en oppfordring til å utmelde seg, i andres postkassert? Jeg har observert en del terrorisme i form av at det leveres religiøse ekstreme tekster (såkalte bibler) postkassen til hvermannsen, kan vi gjøre det samme? En bekjent av meg har mottatt opptil 8-10 bibeler i sin egen postkasse, helt uoppfordret.

Og siden jeg er så blyg som jeg er: Dette er selvfølgelig ikke en oppfordring eller et rop etter en felles "banner" vi kan putte i postkassene til tilfeldige personer, men det hadde jo vært en artig sak å få gående rundt i media. At X antall personer gikk rundt og oppfordret andre til å melde seg ut, helt anonymt.

Ville du postet et brev (eller 50) for vår felles interesse?
Sist endret av m0b; 21. juli 2015 kl. 23:03.
Jeg har sjelden engasjert meg eller brydd meg om den norske kirke og dens religiøse syn, da jeg aldri har vært troende. Jeg har stortsett vært passiv og latt dem som vil tro på denne bullshiten dem kaller en gud, tro på det. Men hver gang jeg leser i denne tråden så kjenner jeg at jeg hisser meg opp. At den norske kirke kan drive på slik dem gjør er helt latterlig. Skal tippe at innmelding i den norske kirke er langt fra så strengt, hadde man laget en tilsvarende app for å melde seg inn så hadde denne nok blitt godkjent på dagen.

Jeg foreslår å lage en «gruppe», bestående av frivillige bidragsytere fra freakforum. Der vi pønsker ut og utfører planer for å få oppmerksomhet rundt den norske kirke og dens måter å operere på. Jo flere som hjelper til jo større er sannsynligheten for å lykkes. Må også gi Stormen all cred for å bringe denne problematikken fram i lyset. Og alle andre som har bidratt hittil.

Selvsagt bør vi vente på et svar fra datatilsynet før vi organiserer noe.
Får vi krf ut av regjeringen, vil skolesystemet ordne opp helt av seg selv .
Sist endret av SkyMarshal; 21. juli 2015 kl. 23:32.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg

Ville du postet et brev (eller 50) for vår felles interesse?
Vis hele sitatet...
tja... jeg kunne glatt stappa en bunsj ferdig addresserte utmeldingsskjemaer i postboksene i boretslaget mitt ivertfall.

Vi har alskens trosamfund som putter sedler og brosjyrer i postboksene våre her, hvorfor ikke et utmeldingsskjema?

Hvordan er lovligheten rundt dette? Det kan da ikke ansees som uaddressert reklame?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Turbolego Vis innlegg
tja... jeg kunne glatt stappa en bunsj ferdig addresserte utmeldingsskjemaer i postboksene i boretslaget mitt ivertfall.

Vi har alskens trosamfund som putter sedler og brosjyrer i postboksene våre her, hvorfor ikke et utmeldingsskjema?

Hvordan er lovligheten rundt dette? Det kan da ikke ansees som uaddressert reklame?
Vis hele sitatet...
Så lenge en gitt husstand ikke har sagt seg negativ til oppfordringen vår, så er de vel å regne som på "vårt parti". Det jo være legitim grunn for å motta et brev! Vi opplyser da tross alt kun med det verdensbildet vi selv ser, det kan vel umulig være galt.

I dag begynner det med brev i postkasser, i morgen henretter vi de som ikke henter posten!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ny artikkel i VG: Medlemsrot i Den norske kirke

Problematikken rundt medlemslistene til den norske kirken dukker opp igjen nå siden det er kirkevalg, og en del folk som ikke er medlemmer av kirken har fått valgkort.

Det som er interessant, er at utmelding.no er nevnt flere ganger i kommentarfeltet under artikkelen, og mange klager over at de fikk brev i retur om at "utmeldingen er ugyldig".

Er det mange her som fikk utmeldingen godkjent via utmelding.no?
Hvis ja, når brukte du utmelding.no? (Hvilken versjon av utmelding.no ble brukt)

[EDIT:]: lignende artikkel i aftenposten:

Valgkort til kirkevalget sendt til ikke-medlemmer

Der nevnes det at mange har begynt å klage på facebooksiden til den norske kirken på grunn av valgkort de ikke skulle hatt.

https://www.facebook.com/dennorskekirke
Sist endret av Turbolego; 4. august 2015 kl. 23:33.