Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 40916
Grunnlønna er tariff, 148 kroner og noen ører hvis jeg ikke tar helt feil.

Er det noen som vet hvor mye kvelds -og helgetilleggene er på, og hvor mye ekstra det er i timen?
Fra hvilke klokkeslett gjelder isåfall dette?

Er det noen andre regler som gjelder som for eksempel antall timer man må jobbe i månden eller en viss tid ansatt i butikken før man har krav på tilleggene?

Ja, har prøvd å google.
Sist endret av Bombasa; 5. august 2013 kl. 19:26.
Jobbet på en Kiwi butikk mellom November 2009 og Mars 2011, så ting kan ha forandret seg.

Da fikk jeg hvert fall 130,- i timen mellom kl. 7 og 18 i ukedager. Tilleggene skal såvidt jeg husker ha vært rundt 20 kr, 40 kr og 55 kr, henholdsvis fra kl. 18 - 20, 20 - 22 og 22 - 23. Slik jeg husker fikk jeg tilleggene oppå hverandre, slik at de i praksis ble 20 kr, 60 kr og 115 kr.

Er som sagt ikke 100% sikker på nøyaktige tall, men det var noenlunde slik det var...
Man-fre fra kl 18 +22,-
Man.fre fra kl 21 +45,-
Lørdag fra kl 13 +45,-
Lørdag fra kl 16 +90,-
Søndag hele døgnet +90,-


Må jobbe minst 12t i uka for å få tillegg. Hvis du er sommervikar får du heller ikke tillegg.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Man-fre fra kl 18 +22,-
Man.fre fra kl 21 +45,-
Lørdag fra kl 13 +45,-
Lørdag fra kl 16 +90,-
Søndag hele døgnet +90,-


Må jobbe minst 12t i uka for å få tillegg. Hvis du er sommervikar får du heller ikke tillegg.
Vis hele sitatet...
Takker og bukker.
Har rundt 153kr i timen inkl låserledertillegg. Har jobbet i kiwi to år som "ryddegutt" og ett år 100% og ett år som 50%.. Syns jeg burde ha mer lønn hvis grunntariffen er på 148...
Hva definerer man her sommervikar som?

Hvis alle ferievikarer faller under denne kategorien er det jo helt på trynet at de ikke skal få samme kompensasjon som de faste ansatte. De gjør jo akkurat den samme jobben.
Sitat av jalig Vis innlegg
Hva definerer man her sommervikar som?

Hvis alle ferievikarer faller under denne kategorien er det jo helt på trynet at de ikke skal få samme kompensasjon som de faste ansatte. De gjør jo akkurat den samme jobben.
Vis hele sitatet...
Er helt enig med deg.. Er mye rare regler i butikkyrket..
Forsåvidt også reglen om at man må jobbe minst 12 timer i uka for å få komp.

Det er da vitterlig ikke rakettoforskning man jobber med i kassa på kiwi. Her mener jeg selvsagt ikke å fornærme noen.

Men realiteten er jo den at uansett om du jobber 100% eller er på tilkalling (-minus butikksjef og de med ansvar). Så gjør jo alle akkurat det samme.

I min jobb (vekter/dirftstekniker) får alle lik lønn og lik kompensasjon fra gammern til studenthjelperne (meg). Det som utgjør en forskjell er utdanning/kompetanse og ansenitet. Det er slik det burde være i en såpass standardisert jobb.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hvis dere er dekket av tariff skal det stå i arbeidskontrakten hvilken overenskomst dere er dekket av. Mest sannsynlig er det denne. Hentet fra side 8

Mandag til fredag
Etter kl 18.00 kr 21.- pr time
etter kl 21.00 kr 42.- pr time

Lørdag
Etter kl 13.00 kr 42.- pr time
Etter kl 16.00 kr 84.- pr time

Vil anbefale deg å lese over overenskomsten litt grundigere for å se hva du faktisk har krav på med vaktlister og andre ting. Og meld deg inn i Handel og Kontor da det er de som har forhandlet frem overenskomsten du nyter godt av
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Man-fre fra kl 18 +22,-
Man.fre fra kl 21 +45,-
Lørdag fra kl 13 +45,-
Lørdag fra kl 16 +90,-
Søndag hele døgnet +90,-


Må jobbe minst 12t i uka for å få tillegg. Hvis du er sommervikar får du heller ikke tillegg.
Vis hele sitatet...
En må jobbe over 52t/mnd for å få tillegg, sommervikarer som jobber over 52t/mnd får også tillegg.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Stort sett har om en får tillegg og hvor mye det utgjør mest å gjøre med antall timer en arbeider i løpet av en gitt periode.

Om butikken følger tariff kan du få alt du trenger av informasjon om lønnstrinn og tillegg på Handel og Kontor sine sider.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kjeee Vis innlegg
En må jobbe over 52t/mnd for å få tillegg, sommervikarer som jobber over 52t/mnd får også tillegg.
Vis hele sitatet...
Som sommervikar på Rema så fikk jeg ikke ei krone i tillegg uansett om det var klokka 10 lørdagskvelden. Vet ikke om dette er Rema som løker, men tror det gjelder de fleste butikker.

Sitat av jalig Vis innlegg
Hva definerer man her sommervikar som?

Hvis alle ferievikarer faller under denne kategorien er det jo helt på trynet at de ikke skal få samme kompensasjon som de faste ansatte. De gjør jo akkurat den samme jobben.
Vis hele sitatet...
Ikke fast ansatt. Kun ansatt iløpet av sommeren for å dekke over de faste ansatte sin arbeidstid når dem drar på ferie.
Sist endret av Bombasa; 5. august 2013 kl. 22:44.
Sitat av Kjeee Vis innlegg
En må jobbe over 52t/mnd for å få tillegg, sommervikarer som jobber over 52t/mnd får også tillegg.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, man har ikke krav på tillegg som sommervikar uansett hvor mye man jobber.

Unntaket er søndagstillegg, der får man 90kr timen ekstra uansett om man er sommervikar og uansett hvor mange timer i mnd. man jobber.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
.

I min jobb (vekter/dirftstekniker) får alle lik lønn og lik kompensasjon fra gammern til studenthjelperne (meg). Det som utgjør en forskjell er utdanning/kompetanse og ansenitet. Det er slik det burde være i en såpass standardisert jobb.
Vis hele sitatet...
Min erfaring fra butikkyrket er at de som har vært i butikken en god del år virkelig vet hvordan butikken fungerer og jobber kjappere og mer motivert enn de tilfeldige 20 åringene som loffer rundt.

At lønna stiger med alder og ansiennitet er bare bra imo.
Sist endret av Bombasa; 5. august 2013 kl. 22:55.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Min erfaring fra butikkyrket er at de som har vært i butikken en god del år virkelig vet hvordan butikken fungerer og jobber kjappere og mer motivert enn de tilfeldige 20 åringene som loffer rundt.

At lønna stiger med alder og ansiennitet er bare bra imo.
Vis hele sitatet...
Det kan så være. Men jeg mener at om man gjør en lik jobb så bør man få lik lønn for det i denne typen yrker.
Men så er min erfaring at butikkenes fagforeninger er usedvanlig veike, og butikkene er ekstremt sleipe.

Se eksempelvis på de assisterende butikkansatte på Kiwi som ikke fikk overtidsbetalt.

Retten var uenig med de. Matbransjen har mange svin på skogen!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Det kan så være. Men jeg mener at om man gjør en lik jobb så bør man få lik lønn for det i denne typen yrker.
Vis hele sitatet...
Litt vel generelt dette her, men av alle de jeg har sett som virkelig kan jobben sin i butikkyrket så er det gjerne folk over 30 som har vært der i mange år som kan alt innen butikken og vet hvordan alle oppgaver skal løses og hvordan de skal løses fortest muilig. Du ser aldri en førsteårs 19 åring jobbe effektivt og med lik motivasjon.

Mentaliteten til de yngre i butikk:
Urk jobb.. må ha penger..

Mentaliteten til de som har vært i butikken i ti år og som trolig står der om ti år til:
Hva kan gjøres for at butikken går bedre?
Hvordan løser vi dette problemet på best mulig måte?
etc..

Sitat av jalig Vis innlegg
Se eksempelvis på de assisterende butikkansatte på Kiwi som ikke fikk overtidsbetalt.
Vis hele sitatet...
Det fikk jeg ikke på Rema heller som sommervikar, eller YX den tid jeg stod der og stekte burgere natt til søndag. Jeg tror det er ganske normalt i de fleste butikker og bensinstasjoner.
Sitat av jalig Vis innlegg
Se eksempelvis på de assisterende butikkansatte på Kiwi som ikke fikk overtidsbetalt.

Retten var uenig med de. Matbransjen har mange svin på skogen!
Vis hele sitatet...
Dette var snakk om assisterende butikksjefer, ikke butikksansatte.

Pr. dags dato er Kiwi den eneste kjeden som lønner ass. butikksjefer med timelønn. Alle andre kjeder lønner med fastlønn.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Dette var snakk om assisterende butikksjefer, ikke butikksansatte.

Pr. dags dato er Kiwi den eneste kjeden som lønner ass. butikksjefer med timelønn. Alle andre kjeder lønner med fastlønn.
Vis hele sitatet...

Selv om du har fastlønn har du også krav på overtidsbetalt. Med mindre du har en spesiell stilling. Retten har sagt at ass. butikksjef ikke er så spesiell.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Selv om du har fastlønn har du også krav på overtidsbetalt. Med mindre du har en spesiell stilling. Retten har sagt at ass. butikksjef ikke er så spesiell.
Vis hele sitatet...
Overtid og ekstratillegg er to vidt forskjellige ting.

Overtidsbetaling har alle krav på, men ekstratillegg for helge og kveldsjobbing tror jeg de med fastlønn ikke får, iallefall ikke butikksjefene. Det de får er bonuser/prosenter av overskuddet butikken går i.
Sist endret av Bombasa; 6. august 2013 kl. 16:08.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Overtid og ekstratillegg er to vidt forskjellige ting.

Overtidsbetaling har alle krav på, men ekstratillegg for helge og kveldsjobbing tror jeg de med fastlønn ikke får, iallefall ikke butikksjefene. Det de får er bonuser/prosenter av overskuddet butikken går i.
Vis hele sitatet...

Det stemmer, UB komp er ofte innbakt i fastlønnen.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Overtid og ekstratillegg er to vidt forskjellige ting.

Overtidsbetaling har alle krav på, men ekstratillegg for helge og kveldsjobbing tror jeg de med fastlønn ikke får, iallefall ikke butikksjefene. Det de får er bonuser/prosenter av overskuddet butikken går i.
Vis hele sitatet...
Vil tro det kommer helt ann på hvordan butikken drives osv. De fleste med 100% stilling og fastlønn vil jo jobbe 8-4, og dermed ikke få noe for de vaktene. Men blir en satt opp på kjipe vakter skal en jo uansett ha kompensasjon selv om har fastlønn.
Sitat av jalig Vis innlegg
Selv om du har fastlønn har du også krav på overtidsbetalt. Med mindre du har en spesiell stilling. Retten har sagt at ass. butikksjef ikke er så spesiell.
Vis hele sitatet...
Ja, men det var for Kiwi sin del.

Som sagt, ingen andre kjeder praktiserer det. Personer som går på fastlønn får normalt ikke overtidsbetalt. Tror du butikksjefer som jobber 70 timer i uka får overtidsbetalt, selvom de har fastlønn? Jeg har jobbet i kjeder hvor ass.bs jobber 2-3 timer overtid hver dag, uten å få betalt. Det har heller ikke vært noe tema.

Personer på fastlønn har fastlønn fordi det er det som er mest lønnsomt for bedriften. Man har innbakt overtid i lønna.

Ass. butikksjefer i Kiwi har f.eks ikke personalansvar. Mens i Ica kan de ha det. Så noen skildnader i stillinger er det.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Ja, men det var for Kiwi sin del.

Som sagt, ingen andre kjeder praktiserer det. Personer som går på fastlønn får normalt ikke overtidsbetalt. Tror du butikksjefer som jobber 70 timer i uka får overtidsbetalt, selvom de har fastlønn? Jeg har jobbet i kjeder hvor ass.bs jobber 2-3 timer overtid hver dag, uten å få betalt. Det har heller ikke vært noe tema.

Personer på fastlønn har fastlønn fordi det er det som er mest lønnsomt for bedriften. Man har innbakt overtid i lønna.
Vis hele sitatet...
Her misforstår du grunnleggende. Fastlønn betyr at man får en fastlønn for et visst antall timer. Overstiger man dette eller overstiger man reglene i arbeidsmiljøloven har man krav på overtidsbetaling uansett alltid. Det er hovedregelen. Timelønn eller fastlønn spiller ingen rolle.

Unntaket fra dette er de som i loven har en særlig ansvarsfull eller spesiell stilling. Disse kan unntas fra reglene om overtid. Butikksjefer faller innunder dette. Assisterende butikksjefer gjør ikke det.

Videre er det store stridstemaet hvem som har så spesiell stilling at man ikke trenger å overtidsbetale det. Butikkjedene har ofte fått veldig mye slækk her fordi de ansatte ikke tørr å si ifra.

Men retten og myndighetene har sagt at man skal være restriktive med bruk av dette unntaket.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Ja, men det var for Kiwi sin del.

Som sagt, ingen andre kjeder praktiserer det. Personer som går på fastlønn får normalt ikke overtidsbetalt. Tror du butikksjefer som jobber 70 timer i uka får overtidsbetalt, selvom de har fastlønn? Jeg har jobbet i kjeder hvor ass.bs jobber 2-3 timer overtid hver dag, uten å få betalt. Det har heller ikke vært noe tema.


Ass. butikksjefer i Kiwi har f.eks ikke personalansvar. Mens i Ica kan de ha det. Så noen skildnader i stillinger er det.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel en forskjell på hvordan forskjellige butikker er drevet innenfor kjedene. En del er jo heleide, mens andre drives med kjøpmann osv. Er man kjøpmann har man jo en del friere tøyler iforhold til å ansette folk osv enn hvis butikken er eid av kjeden. Ville ikke vært særlig fair om butikksjefen må jobbe masse ulønnet overtid da han/hun ikke får til å ansette flere.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Om det er en ledende stilling står det spesifisert i kontrakten at det er en spesielt ansvarsfull ledende stilling, og derfor er unntatt deler av arbeidsmiljøloven.

Og det er som nevnt tidligere stort sett bare butikksjefer som har dette, men da har de også en fremforhandlet fastlønn, og får ikke betalt noen som helst form for tillegg eller overtid ut over denne fastlønna.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nå er det vel en forskjell på hvordan forskjellige butikker er drevet innenfor kjedene. En del er jo heleide, mens andre drives med kjøpmann osv. Er man kjøpmann har man jo en del friere tøyler iforhold til å ansette folk osv enn hvis butikken er eid av kjeden. Ville ikke vært særlig fair om butikksjefen må jobbe masse ulønnet overtid da han/hun ikke får til å ansette flere.
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo en del av gamet ved å drive selv. Vet om et par Rema 1000-kjøpmenn som er alene på jobb i et par timer hver morgen. Er man butikksjef eller kjøpmann kan man ikke forvente å jobbe 37,5t i uka. Det er ditt ansvar å holde lønnsbudsjett. Betyr det at du må jobbe overtid, så er det det du må.

Sitat av jalig Vis innlegg
Her misforstår du grunnleggende. Fastlønn betyr at man får en fastlønn for et visst antall timer. Overstiger man dette eller overstiger man reglene i arbeidsmiljøloven har man krav på overtidsbetaling uansett alltid. Det er hovedregelen. Timelønn eller fastlønn spiller ingen rolle.

Unntaket fra dette er de som i loven har en særlig ansvarsfull eller spesiell stilling. Disse kan unntas fra reglene om overtid. Butikksjefer faller innunder dette. Assisterende butikksjefer gjør ikke det.

Videre er det store stridstemaet hvem som har så spesiell stilling at man ikke trenger å overtidsbetale det. Butikkjedene har ofte fått veldig mye slækk her fordi de ansatte ikke tørr å si ifra.
Vis hele sitatet...
Det er poenget mitt. Hvis man først skal få automatisk overtid når man går på fastlønn er det mye lettere å kun ha normal timelønn. Da vil man automatisk få overtid når det skulle gjelde. Du har også stillinger som Ferskvaresjef som har fastlønn. Dette gjelder også F/G-ansvarlig/ Non-food-ansvarlig i større butikker. Hadde man krevd overtidsbetaling for alt man er over tiden, så vil du få beskjed om at du ikke passer til jobben, og bedt om å vurdere stillingen din. Dessuten ville det vært umulig for butikkene å holde lønnsbudsjett. Eneste grunnen til at Kiwi gjorde om på dette var fordi det ble så stort medieoppslag rundt det.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Vel, det er jo en del av gamet ved å drive selv. Vet om et par Rema 1000-kjøpmenn som er alene på jobb i et par timer hver morgen. Er man butikksjef eller kjøpmann kan man ikke forvente å jobbe 37,5t i uka. Det er ditt ansvar å holde lønnsbudsjett. Betyr det at du må jobbe overtid, så er det det du må.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder kjøpmenn som nettopp eier deler av butikken, så har nok de større frihet ifra kjedens bestemmelser, og bedre lønn mot mer risiko. En vanlig butikksjef som jobber i en kjedeeid butikk vil nok ikke kunne ta de samme frihetene. Dermed vil jeg påstå at disse har krav på overtid som alle andre.

Det er poenget mitt. Hvis man først skal få automatisk overtid når man går på fastlønn er det mye lettere å kun ha normal timelønn. Da vil man automatisk få overtid når det skulle gjelde. Du har også stillinger som Ferskvaresjef som har fastlønn. Dette gjelder også F/G-ansvarlig/ Non-food-ansvarlig i større butikker. Hadde man krevd overtidsbetaling for alt man er over tiden, så vil du få beskjed om at du ikke passer til jobben, og bedt om å vurdere stillingen din. Dessuten ville det vært umulig for butikkene å holde lønnsbudsjett. Eneste grunnen til at Kiwi gjorde om på dette var fordi det ble så stort medieoppslag rundt det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det være umulig for butikkene å holde budsjettet av den grunn? Overtid/Avspasering er lett å regne inn selv om en har fastlønn.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Det er poenget mitt. Hvis man først skal få automatisk overtid når man går på fastlønn er det mye lettere å kun ha normal timelønn. Da vil man automatisk få overtid når det skulle gjelde. Du har også stillinger som Ferskvaresjef som har fastlønn. Dette gjelder også F/G-ansvarlig/ Non-food-ansvarlig i større butikker. Hadde man krevd overtidsbetaling for alt man er over tiden, så vil du få beskjed om at du ikke passer til jobben, og bedt om å vurdere stillingen din. Dessuten ville det vært umulig for butikkene å holde lønnsbudsjett. Eneste grunnen til at Kiwi gjorde om på dette var fordi det ble så stort medieoppslag rundt det.
Vis hele sitatet...

Eneste grunnen til at Kiwi gjorde om på det var fordi at retten sa at de måtte gjøre det. Etter en lang rettsak mot fagforeningen.


Retten til overtidsbetaling er noe alle ansatte har. Det er kun få stillinger på toppen som har rett til å få dette unntaket gjeldene.

Å si at en frukt og grønt ansvarlig eller ferskvaresjef er en stilling som har et særlig ansvar eller lignende for å komme innunder dette unntaket er å dra på bærtur. Samtidig undergraver man arbeidernes rettigheter. Disse jobbene skiller seg ikke i særlig grad fra en jevnbutikkmedarbeider.

Om butikkens lønnsbudsjett sprekker er irrelevant. En arbeider skal heller ikke måtte måles etter hvor mye gratis overtid de er villige til å jobbe.



http://www.frifagbevegelse.no/nyhets...cle6381303.ece

http://www.arbeidsmanden.no/article5654781.ece
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Når det gjelder kjøpmenn som nettopp eier deler av butikken, så har nok de større frihet ifra kjedens bestemmelser, og bedre lønn mot mer risiko. En vanlig butikksjef som jobber i en kjedeeid butikk vil nok ikke kunne ta de samme frihetene. Dermed vil jeg påstå at disse har krav på overtid som alle andre.


Hvorfor skulle det være umulig for butikkene å holde budsjettet av den grunn? Overtid/Avspasering er lett å regne inn selv om en har fastlønn.
Vis hele sitatet...

Nå er det ikke noen som eier deler av butikken. Enten er du kjøpmann og driver på en franchisekontrakt. Dvs du betaler en avgift til f.eks Rema 1000 for å få lov til å være en del av deres konsept. Du binder deg da til å følge kjedens konsepter/priser/kampanjer osv. Overskuddet går rett i din egen lomme og et evt tap går også direkte ut av din egen lomme. Alle Rema 1000 butikker i Norge drives på franchisekontrakt. I Kiwi er det kun en håndfull butikker som eies av kjøptmennene. Det finnes ikke noen kjøpmenn i kjedeeide butikker som får overtid. Du får fastlønn og evt bonus etter kjedens ordninger. Når det gjelder budsjett så tror jeg ikke du vet hvilke marginer det er snakk om i lavprisbutikker. En Rema 1000-butikk må drives med et ekstremt smalt budsjett siden prisene og bruttofortjenesten er så lav. Det kan være snakk om ned mot 4%.

Sitat av jalig Vis innlegg
Eneste grunnen til at Kiwi gjorde om på det var fordi at retten sa at de måtte gjøre det. Etter en lang rettsak mot fagforeningen.
Vis hele sitatet...
Det skrev jeg selv også lenger opp.

Sitat av jalig Vis innlegg
Retten til overtidsbetaling er noe alle ansatte har. Det er kun få stillinger på toppen som har rett til å få dette unntaket gjeldene.
Vis hele sitatet...
Alle stillinger fra butikksjef og oppover er lønnet med fastlønn. I noen kjeder også avdelingslederstillinger/ass.bs.

Sitat av jalig Vis innlegg
Å si at en frukt og grønt ansvarlig eller ferskvaresjef er en stilling som har et særlig ansvar eller lignende for å komme innunder dette unntaket er å dra på bærtur. Samtidig undergraver man arbeidernes rettigheter. Disse jobbene skiller seg ikke i særlig grad fra en jevnbutikkmedarbeider.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt uenig med deg, men det er ikke slik verden fungerer. Jeg tror heller ikke du har jobbet noe særlig i butikk og sett hvordan ting er.
En ferskvaresjef har gjerne personalansvar for sin avdeling og ansvar for å bemanne avdelingen innenfor budsjett. I tillegg kommer bestillingsansvar, oppfølging av kampanjer, ansvar for svinn osv. Den jevne butikkmedarbeider har ikke noe slikt ansvar.


Sitat av jalig Vis innlegg
Om butikkens lønnsbudsjett sprekker er irrelevant. En arbeider skal heller ikke måtte måles etter hvor mye gratis overtid de er villige til å jobbe.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke jeg er uenig. Men hvis alle butikker i Norge skulle blitt drevet slik du sier, så hadde halvparten stengt pga ulønnsom drift.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Nå er det ikke noen som eier deler av butikken. Enten er du kjøpmann og driver på en franchisekontrakt. Dvs du betaler en avgift til f.eks Rema 1000 for å få lov til å være en del av deres konsept. Du binder deg da til å følge kjedens konsepter/priser/kampanjer osv. Overskuddet går rett i din egen lomme og et evt tap går også direkte ut av din egen lomme. Alle Rema 1000 butikker i Norge drives på franchisekontrakt. I Kiwi er det kun en håndfull butikker som eies av kjøptmennene. Det finnes ikke noen kjøpmenn i kjedeeide butikker som får overtid. Du får fastlønn og evt bonus etter kjedens ordninger. Når det gjelder budsjett så tror jeg ikke du vet hvilke marginer det er snakk om i lavprisbutikker. En Rema 1000-butikk må drives med et ekstremt smalt budsjett siden prisene og bruttofortjenesten er så lav. Det kan være snakk om ned mot 4%.
Vis hele sitatet...
Ja som jeg skrev tidligere er det annerledes med kjøpmenn, da disse har mye mer ansvar enn butikksjefer som ikke eier butikkene.
Jeg tror folk misforstår konseptet med fastlønn her. Fordi man har fastlønn så betyr det ikke at man er unntatt fra å få overtidsbetalt.

Man betales fastlønn for et visst antall timer. Si 350 000 i året for 40 timer per uke.

Utgangspunktet er at man skal få overtidsbetalt for det man jobber utover dette og etter arbeidsmiljølovens regler.

Det samme gjelder om man er timelønnet. Men da må man jobbe et visst antall timer over en dag eller uke for at det skal gjøres gjeldene. Men i sum det samme som en på fastlønn.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Man-fre fra kl 18 +22,-
Man.fre fra kl 21 +45,-
Lørdag fra kl 13 +45,-
Lørdag fra kl 16 +90,-
Søndag hele døgnet +90,-

Er dere helt sikker på at disse satsene er gjeldende?

Helt siden jeg begynte i september 2011 har jeg fått 90;- først etter klokken 21 på lørdager. Jeg har jobbet over og under 52 timer i perioder, men har uansett aldri fått utbetalt 90;- før etter 21.

Hvis dette virkelig gjelder, hvordan burde jeg gå fram for å få dette utbetalt? Da vil jeg i hovedsak mangle 90;- x 5 (differansen mellom 16 og 21) x (antall timer). Og det blir faktisk en hel del, da jeg har jobbet i snitt annenhver lørdag i 2 år.
Sitat av fjoll Vis innlegg
Man-fre fra kl 18 +22,-
Man.fre fra kl 21 +45,-
Lørdag fra kl 13 +45,-
Lørdag fra kl 16 +90,-
Søndag hele døgnet +90,-

Er dere helt sikker på at disse satsene er gjeldende?

Helt siden jeg begynte i september 2011 har jeg fått 90;- først etter klokken 21 på lørdager. Jeg har jobbet over og under 52 timer i perioder, men har uansett aldri fått utbetalt 90;- før etter 21.

Hvis dette virkelig gjelder, hvordan burde jeg gå fram for å få dette utbetalt? Da vil jeg i hovedsak mangle 90;- x 5 (differansen mellom 16 og 21) x (antall timer). Og det blir faktisk en hel del, da jeg har jobbet i snitt annenhver lørdag i 2 år.
Vis hele sitatet...
Hvilken butikk du jobber i hadde vært greit og vite.

Satsene over er for ansatte hvor arbeidsgiverorganisasjonen er Virke og du er i Handel og Kontor. Er du for eksempel ansatt i Coop er det Samfo/Handel og Kontor som gjelder for deg.

Dette står mest sannsynlig i kontrakten din, om ikke snakk med noen på jobben som har vært der en stund.

Om det viser seg at dere har tariffavtale, snakk med tillitsvalgte i bedriften om det, han/hun kan hjelpe deg. Om dere ikke har tariffavtale så er det opp til det som arbeidstaker å forhandle lønn og tillegg, det må du da ta opp med sjefen din.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jag har fått tillbud om jobb som ass.butikschef på Kiwi med en fast årslön på 450,000.

Är det korrekt?
Om det er korrekt må nesten du svare for... Om det er bra kan du be om input på. 450k som ass butikksjef i dagligvarebransjen høres greit ut, ved mindre butikken er veldig stor. Men det kommer selvsagt an på arbeidserfaring, oppgaver og eventuelle andre goder...
Jag har ca 1 års ansiennitet från dagligvarubranschen det var som beställningsansvarig för frys och tørr. Jag har också 3 års ansiennitet som lagermedarbetare.

Arbetsuppgifter är:
- Som assisterende butikksjef blir du butikksjefens "høyre hånd" og stedfortreder
- Oppfølging av rutiner og varebestillinger
- Kundebehandling
- Forefallende butikkarbeid

I det jobb jag har nu som lagermedarbetare så har jag en fast lön på 374,000.