Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 10917
Hei, jeg har bestemt meg får å ta en IQ-test hos mensa klubben i løpet av de neste måndene i håp om å klare å kvalifisere meg til å bli medlem i mensa klubben.

Jeg vil gjerne møte forberedt til testen, så har tenkt å trene litt på forhånd for å se om ikkje jeg klarer å øke den automatisert tankegang for å se sammenhengen i slike oppgaver.

Hadde den hjemmetesten dem har ute på mensa sine hjemmesider vært en lisensiert test så hadde jeg bestått kravet, men vil tro at den lisensierte testen dem tar i overvåkede lokaler er noe vanskeligere.

Så i håp om at noen freaks her har noen gode måter eller tips til å trene hjernen på slike tester, så lager jeg denne tråden.
Kan desverre ikke hjelpe deg, men utav nysgjerrighet: Jeg sliter veldig med å forstå hvorfor folk så gjerne vil bli medlem av Mensa (men jeg er jo ikke medlem, så det er kanskje ikke så rart at jeg ikke forstår). Kan du utdype?
Sist endret av Sjølvaste; 12. april 2013 kl. 23:23.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Kan desverre ikke hjelpe deg, men utav nysgjerrighet: Jeg sliter veldig med å forstå hvorfor folk så gjerne vil bli medlem av Mensa (men jeg er jo ikke medlem, så det er kanskje ikke så rart at jeg ikke forstår). Kan du utdype?
Vis hele sitatet...
  • De har noen treff for bare medlemmer. Pubkvelder, spillekvelder og foredrag.
  • Møte folk som er interessert i ting som kanskje andre ikke bryr seg om. Bygge nettverk, få nye venner.
  • Og så selvsagt å kunne skryte av å være en del av den 2% "smarteste" delen av befolkningen.

http://www.mensa.no/cms/

Hvorfor BLI MEDLEM?

Mensa gir faglig og sosialt påfyll. Mange medlemmer har i Mensa funnet et helt nytt sosialt fellesskap som har utfylt det de allerede hadde, og som har gitt dem et rikere liv. Vi har medlemmer som har fått ny jobb gjennom Mensa, og vi har medlemmer som har blitt samboere eller har giftet seg med hverandre. Mensa Norge tilbyr noe verdifullt: Et ressurssterkt, spennende og bredt nettverk - både faglig og sosialt!

Flere medlemmer opplever at man kommuniserer spesielt godt med andre høyt intelligente og har en egen "flyt". Noen får i vår forening en helt ny opplevelse. En forening av likesinnede er uansett nyttig fordi det ofte følger noe eget med det å være høyt intelligent.
Vis hele sitatet...
Navbruker fra Moss
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Kan desverre ikke hjelpe deg, men utav nysgjerrighet: Jeg sliter veldig med å forstå hvorfor folk så gjerne vil bli medlem av Mensa (men jeg er jo ikke medlem, så det er kanskje ikke så rart at jeg ikke forstår). Kan du utdype?
Vis hele sitatet...
fordi og være nerd er populært
http://mensa.dk/iqtest/

Oppgavene som pleier å være bakerst i illustrert vitenskap kan til tider være gode.
Muligens har jeg for lav IQ, men jeg finner ingen plass hvor det står hvor høy IQ man må ha for å bli medlem.. Noen som vet? (Vil ikke bli medlem, bare artig å vite.)
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Muligens har jeg for lav IQ, men jeg finner ingen plass hvor det står hvor høy IQ man må ha for å bli medlem.. Noen som vet? (Vil ikke bli medlem, bare artig å vite.)
Vis hele sitatet...
Du må ha IQ på 131 eller høyere i en IQ-skala med standardavvik 15, ifølge wikipedia.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Muligens har jeg for lav IQ, men jeg finner ingen plass hvor det står hvor høy IQ man må ha for å bli medlem.. Noen som vet? (Vil ikke bli medlem, bare artig å vite.)
Vis hele sitatet...

Tror ikke de har noe fast krav, bare at de skal være innenfor top 2% av befolkningen

http://en.wikipedia.org/wiki/Mensa_International

Mensa's requirement for membership is a score at or above the 98th percentile on certain standardised IQ or other approved intelligence tests, such as the Stanford-Binet Intelligence Scales. The minimum accepted score on the Stanford-Binet is 132, while for the Cattell it is 148.[10] Most IQ tests are designed to yield a mean score of 100 with a standard deviation of 15; the 98th-percentile score under these conditions is 130.82.
Vis hele sitatet...
Det beviste vel litt det.. Tenkte for en gangs skyld ikke på å Google det. Så bare igjennom Mensas egne nettsider. Takk for svar.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Muligens har jeg for lav IQ, men jeg finner ingen plass hvor det står hvor høy IQ man må ha for å bli medlem.. Noen som vet? (Vil ikke bli medlem, bare artig å vite.)
Vis hele sitatet...
Kvalifiserende skåre for medlemskap er øverste 2 % av befolkningen.

Dette tilsvarer:

IQ 131, SD15
IQ 133, SD16
IQ 149, SD24

Dette står på siden til mensa!
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Kan desverre ikke hjelpe deg, men utav nysgjerrighet: Jeg sliter veldig med å forstå hvorfor folk så gjerne vil bli medlem av Mensa (men jeg er jo ikke medlem, så det er kanskje ikke så rart at jeg ikke forstår). Kan du utdype?
Vis hele sitatet...
Tror det er mye andre del av "Hvorfor bli medlem" som PerPer la ut. Er mange med høy IQ som ikke klarer å kommunisere så bra med de med gjennomsnittlig IQ og mange blir derfor litt utafor. Mensa gir en mulighet for disse til å sosialisere med folk som har hjerner som virker mer på samme måte. Om du leser noen studier, så er det flust av folk med høy IQ som blir sosiale tapere og får mentale helseproblemer. Ikke at de fleste med høy IQ får veldig store problemer, men det er nå sånn at man har større sjangs for å få depresjoner og angstlidelser og for å bli rusmisbruker. Men jeg vil legge til at det ikke er noen grunn til å tro at man har høy IQ kun fordi man er sosial taper av den grunn.
Mensa gir altså en god mulighet for de som ikke er som "de andre" på en spesifikk måte til å møte folk de potensielt har mer til felles med.

Og ikke at jeg egentlig tror forskjellen i intelligens per IQ-poeng er konstant, så kan det være verdt å nevne at folk med en IQ på 75 og lavere kan bli klassifisert som utviklingshemma, og de er bare 25 poeng fra snittet (SD15). For å få bli med i Mensa må man ha 30 poeng fra snittet. Igjen, jeg tror ikke det faktisk betyr at folk med ekstremt høy IQ (si 160+) ser på gjennomsnittsbefolkningen på samme måte som gjennomsnittsbefolkningen ser på sjimpanser, men hvor intelligent man er har virkelig noe å si for hvordan man kan kommunisere med folk.

Men til 0xFF: Hvis du føler at du må øve for å klare testen så skjønner jeg ikke motivasjonen din for å bli med jeg heller? Dessuten er det ganske begrensa hvor mye man kan klare å "trene" IQen sin.

Forøvrig syntes jeg den ekte testen var lettere enn den de har på nettsidene sine.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Kvalifiserende skåre for medlemskap er øverste 2 % av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Jeg har altid lurt på hva som skjer med folk som så vidt hadde høy nok IQ om gjennomsnitts IQen økes? La oss si at idag må man ha 131 for å bli med, og en eller annen dude scorer akkurat 131, men 1år etter han ble medlem så må man ha 141 for å bli medlem, vil han da bli kastet ut?

Min største grunn til å ville bli medlem er fordi man kan skrive det på CVen sin Det teller jo ikke akkurat negativt at man er med i mensa uansett hvem yrke man ønsker
Jeg kjenner to folk som har tatt testen og som var over snittet som Mensa krever for medlemskap. Begge disse to er helt vanlige folk som i dagliglivet verken virker smartere eller bedre enn folk flest. De hever seg heller ikke over folk eller tror de er bedre enn andre. Den eneste forskjellen på dem og andre er at de er flinkere til å se sammenhenger, rekker og følger i tall og geometriske figurer.

Jeg synes forøvrig at det første kravet for folk som vil bli medlem av mensaklubben bør være at man klarer å skrive mensaklubben og ikke "mensa klubben".
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Men til 0xFF: Hvis du føler at du må øve for å klare testen så skjønner jeg ikke motivasjonen din for å bli med jeg heller? Dessuten er det ganske begrensa hvor mye man kan klare å "trene" IQen sin.

Forøvrig syntes jeg den ekte testen var lettere enn den de har på nettsidene sine.
Vis hele sitatet...
Som sagt så besto jo jeg den testen dem hadde på nettet, men det var ikkje med mye, og som jeg har forstått det så for man bare lov å ta den testen 3 ganger med 3 månders mellomrom, så da vil jeg heller trene hjernen min litt før jeg går å tar testen, så slipper jeg å ta den flere ganger.

Er du medlem?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg synes forøvrig at det første kravet for folk som vil bli medlem av mensaklubben bør være at man klarer å skrive mensaklubben og ikke "mensa klubben".
Vis hele sitatet...
Jeg er litt uenig i den, men så har ikkje norsk å rettskriving vært av mine sterke fag på skolen.

EDIT: Ved søk på "Mensaklubben" på google, så kommer følgende:
[IMG]http://i49.tinypic.com/s2tbvc.png[/IMG]
Sist endret av 0xFF; 13. april 2013 kl. 01:50.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hei, jeg har bestemt meg får å ta en IQ-test hos mensa klubben i løpet av de neste måndene i håp om å klare å kvalifisere meg til å bli medlem i mensa klubben.

Jeg vil gjerne møte forberedt til testen, så har tenkt å trene litt på forhånd for å se om ikkje jeg klarer å øke den automatisert tankegang for å se sammenhengen i slike oppgaver.

Hadde den hjemmetesten dem har ute på mensa sine hjemmesider vært en lisensiert test så hadde jeg bestått kravet, men vil tro at den lisensierte testen dem tar i overvåkede lokaler er noe vanskeligere.

Så i håp om at noen freaks her har noen gode måter eller tips til å trene hjernen på slike tester, så lager jeg denne tråden.
Vis hele sitatet...
Lumosity har en veldig fin app for sånt, det er for å hjelpe deg å huske fortere, reagere fortere, huske lengre o.sv.
har fått 133 i iq på mensa's hjemmetest, men jeg tror den du må melde deg opp til er vanskeligere! Noen tanker rundt dette, eller bør jeg give it a shot?
Sitat av Novice Vis innlegg

Min største grunn til å ville bli medlem er fordi man kan skrive det på CVen sin Det teller jo ikke akkurat negativt at man er med i mensa uansett hvem yrke man ønsker
Vis hele sitatet...
Det er aldri dumt å være smart, nei, men det kan være dumt å fortelle folk at du er det!
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg synes forøvrig at det første kravet for folk som vil bli medlem av mensaklubben bør være at man klarer å skrive mensaklubben og ikke "mensa klubben".
Vis hele sitatet...
DEt var akkurat det jeg tenkte å påpeke også. KP til deg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
EDIT: Ved søk på "Mensaklubben" på google, så kommer følgende:
[IMG]http://i49.tinypic.com/s2tbvc.png[/IMG]
Vis hele sitatet...
Det at man ikke stoler på Google Translate som rettskrivingskontroll er/burde vel være krav nr. 1 for å få innpass i Mensa.....
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det at man ikke stoler på Google Translate som rettskrivingskontroll er/burde vel være krav nr. 1 for å få innpass i Mensa.....
Vis hele sitatet...
Krav nr 1 til å svare bør være at du ser forskjellen på google translate og et google søk. Forslagene til google søkene kommer av hvor ofte ordet er gjentatt på nettstedene, i så fall så er det mange som skriver ordet feil på deres nettsteder.

Jeg fant ingen steder dem hadde skrevet Mensaklubben eller Mensa klubben på mensa sine nettsider, så derfor gjorde jeg et google søk på Mensa klubben, der google ikkje korrigerte søket mitt, samt et søk på Mensaklubben der google korrigerte søket mitt til Mensa klubben.

Nå syns jeg at folk begynner å henge seg opp i skrivingen av ordet litt mye her. Og jeg har ikkje nektet på at det skrives sånn. Og hvis dere hadde tatt dere tiden til å lese HELE tråden, så hadde dere fått med dere at jeg skrev tidligere i tråden at rettskriving ikkje var en av mine sterke sider på skolen.
Hver gang noen på freak ønsker å joine Mensa kommer en eller annen og skal pirke på rettskriving. Sett det før, og det er like artig hver gang.

Men apropos dette med "Mensaklubben" vs "Mensa klubben"; er ikke "Mensa" et egennavn? Vil det ikke derfor bli "Mensa-klubben", eller er jeg på jordet nå?
Sist endret av Eplekjekk; 13. april 2013 kl. 05:11.
Navbruker fra Moss
Sitat av DonTomaso Vis innlegg

Jeg synes forøvrig at det første kravet for folk som vil bli medlem av mensaklubben bør være at man klarer å skrive mensaklubben og ikke "mensa klubben".
Vis hele sitatet...
Den var jo bare stygg .. du mener altså at dysleksi osv er for dem mindre smarte
Sist endret av LINNERN; 13. april 2013 kl. 09:21.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Men apropos dette med "Mensaklubben" vs "Mensa klubben"; er ikke "Mensa" et egennavn? Vil det ikke derfor bli "Mensa-klubben", eller er jeg på jordet nå?
Vis hele sitatet...
Eg trur du har rett, men eg ville nok berre ha skrive Mensa for å vere sikker. (Dei fleste veit vel kva Mensa er uansett.)

Når dét er sagt er dette med IQ ei rar greie. Vidkun Quisling var til dømes astronomisk intelligent, medan John F. Kennedy var gjennomsnittleg, men berre Kennedy var vellukka som politikar og hadde ei evne til å formidle som låg langt over det Quisling rådde over.

Den som veit litt om korleis hjernen fungerer veit at den er plastisk, og at dei delane av hjernen som blir stimulert - særleg i barndommen - utviklar seg. Det vert difor fullt mogleg å framstå som intelligent på einskilde område, men ikkje på andre. Er ein person som er flink til å løyse oppgåver som krev rom- og talforståing, men som ikkje har stimulert evna til å formidle seg, naudsynt intelligent? Er ein person som er flink til å løyse dei same oppgåvene, men som ikkje klarer å tolke sosiale kodar, ein intelligent person?

Det er vel heller ikkje slik at å vere ein god kommunikator naudsynt gir eit vellukka liv: Eit par av dei beste kommunikatorane eg har møtt har faktisk vore rusmisbrukarar med miserable liv.
Sitat av LINNERN Vis innlegg
Den var jo bare stygg .. du mener altså at dysleksi osv er for dem mindre smarte
Vis hele sitatet...
I 19 av 20 tilfeller vil jeg våge å gjette at det ikke handler om dysleksi, men om manglende kunnskap om rettskriving.
Sitat av Novice Vis innlegg
Min største grunn til å ville bli medlem er fordi man kan skrive det på CVen sin Det teller jo ikke akkurat negativt at man er med i mensa uansett hvem yrke man ønsker
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale å ikke gjøre det. Mange som har vært innom deres sosiale arrangementer har fint lite til overs for den gjengen der.
Det finnes hyggelige, normale folk som er aktive i Mensa, men en stor del av medlemmene er folk man ikke vil omgås til daglig.

Hvis man vil øve er det bare å kjøpe Figure Reasoning Test (FRT) eller en bok rundt denne testen. Tiden man har på den er latterlig kort, så øve på å løse diverse oppgaver raskt kan også være lurt.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Det finnes hyggelige, normale folk som er aktive i Mensa, men en stor del av medlemmene er folk man ikke vil omgås til daglig.
Vis hele sitatet...

Jeg så et tv-program om Mensa, og husker spesielt dette. Bare en haug med raringer og sosialt klumsete folk. Tenkte før at det hadde vært kult å kunne kalle seg Mensamedlem. Ikke at jeg har noen sjangs til å bli medlem, men hadde heller ikke ønsket det, hadde jeg vært smart nok.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Jeg, skal jeg faktisk være ærlig, har tatt IQ-tester i forskjellige sammenhenger, -og nettopp er relativt god (mener jeg selv) til å se sammenenger, rekker og følger i tall, geometrisk figurer, og generell analyse av ting. Akkurat nå går jeg et studie der jeg nettopp har bruk for det jeg nevnte i første setning..

MEN; jeg har aldri brydd meg dritten om Mensa, og mener med hånd på hjertet at det er en klubb av og for kjøtthuer.

Hvorfor har jeg en sånn rimelig hard mening spør du? Jo dette er en av hovedgrunnene;

1-hvorfor i all verden fortelle folk at DU er intelligent, er det smart å fortelle det til andre rundt deg/ ha det med seg det overalt (altså liksom "ja mmmh- han der er Mensa-medlem, så da må han jo være ekstra smart..." )

2-Du kan være intelligent på svært, svært, svært mange måter. For å ta et banalt eksempel, måles sosial intelligens eller "gate/street-intelligens" i testene? Ummm, jeg mener å ikke ha sett noen.
Ellers, for meg er "smart" det å være intelligent på _mange_ områder.

3-De fleste "smarte" folk rundt om gir ganske godt blaffen i både Mensa og de meningsløse IQ-testene.

4-De fordømte naboen min, for et år tilbake: bodde med en veldig "intellektuell" og filosofisk student der IQ-tester, filosofisk tullprat, og diverse annet vrøvl om psykologi, filosofi og "bevissthet" var en stor del av hverdagen. H*n kom aldri fram til noe svar på idéene sine (som de fleste filosofer), og pratet seg selv inn i sirkler, og særdeles kverulerende. H*n var ikke spesielt smart på andre områder.
Vedkommende var stolt medlem av Mensa, og skrøt åpenbart av det, trodde det gjorde vedkommende til noe "høyere" og "bedre" enn andre rundt seg. Veldig slitsomt og irriterende for oss andre.

5-Ellers, forholdsvis diskriminerende hele opplegget med en "klubb for de smarte". Det finnes smarte mennesker overalt, og hjernen er så absolutt trenbar, dette her med høy intelligens er slett ikke bare medfødt! Disse som skårer høy har aktivt trent hjernen, i forskjellige sammenhenger, samtidig som de har anlegg for det, selvfølgelig.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er aldri dumt å være smart, nei, men det kan være dumt å fortelle folk at du er det!
Vis hele sitatet...
HELT riktig!
Navbruker fra Moss
Sitat av Bolverk Vis innlegg
I 19 av 20 tilfeller vil jeg våge å gjette at det ikke handler om dysleksi, men om manglende kunnskap om rettskriving.
Vis hele sitatet...
tja har det noe med iq'n og gjøre ?
Sitat av BrageP Vis innlegg
Den som veit litt om korleis hjernen fungerer veit at den er plastisk, og at dei delane av hjernen som blir stimulert - særleg i barndommen - utviklar seg. Det vert difor fullt mogleg å framstå som intelligent på einskilde område, men ikkje på andre. Er ein person som er flink til å løyse oppgåver som krev rom- og talforståing, men som ikkje har stimulert evna til å formidle seg, naudsynt intelligent? Er ein person som er flink til å løyse dei same oppgåvene, men som ikkje klarer å tolke sosiale kodar, ein intelligent person?
Vis hele sitatet...
Sant, og som andre har påpekt i tråden her er det flere typer intelligens. Greia er at IQ-tester har som mål å måle "G"/generell intelligens som har vist seg å være en veldig god pekepinne for hvor intelligent man er over fjøla og hvor god man er til å lære nye ting.

Sitat av BrageP Vis innlegg
Når dét er sagt er dette med IQ ei rar greie. Vidkun Quisling var til dømes astronomisk intelligent, medan John F. Kennedy var gjennomsnittleg, men berre Kennedy var vellukka som politikar og hadde ei evne til å formidle som låg langt over det Quisling rådde over.


Det er vel heller ikkje slik at å vere ein god kommunikator naudsynt gir eit vellukka liv: Eit par av dei beste kommunikatorane eg har møtt har faktisk vore rusmisbrukarar med miserable liv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Jeg så et tv-program om Mensa, og husker spesielt dette. Bare en haug med raringer og sosialt klumsete folk. Tenkte før at det hadde vært kult å kunne kalle seg Mensamedlem. Ikke at jeg har noen sjangs til å bli medlem, men hadde heller ikke ønsket det, hadde jeg vært smart nok.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i det første innlegget mitt, så er det veldig store forskjeller på hvordan en med en IQ på 150 tenker og en på 100. Dere har kanskje hørt om survival of the fittest? Vel, om du har en IQ på 150 er du ikke "fit" iom. at du er såpass langt fra normen at det kan være vanskelig å prate med "vanlige mennesker". Fra 150 og oppover øker farene for å bli en sosial taper betraktelig - spesielt om du ikke er fra en ressursterk familie.
Derfor kan Mensa være bra for mange selvom Mr. Flash synes de var hyggelige. Det kan hende at for en gangs skyld følte noen der at det var noen som forsto hva de mente og de kunne snakke uhemma.

Dette forklarer også hvorfor det gir mening at JFK ikke var langt over normalen. En leder er typisk ikke den smarteste i landet, men en som har høyere intelligens enn snittet samtidig som de ikke er for langt fra hverandre til å kommunisere effektivt. Det finnes visstnok en "kommunikasjonsgrense" på rundt 30 IQ-poeng (SD15) som betyr at om man har mer enn 30 poeng mellom seg bli kommunikasjon stadig vanskeligere.
Det forklarer også hvorfor de fleste "kjenner noen i Mensa/som har klart prøven til Mensa" som ikke skiller seg stort fra vanlige mennesker i det hele tatt. Med SD15 har omtrent 67% av befolkninga en IQ på mellom 85 og 115, og 115 er dermed ganske vanlig intelligensnivå. Etter teorien om kommunikasjonsgrense burde man da klare å kommunisere effektivt med folk som har over 140 i IQ og siden kravet for å bli med i Mensa er 130 er det da (som igjen, er 30 poeng fra snittet) er det ganske mange "vanlige" med i Mensa.

Sitat av novice
Min største grunn til å ville bli medlem er fordi man kan skrive det på CVen sin Det teller jo ikke akkurat negativt at man er med i mensa uansett hvem yrke man ønsker
Vis hele sitatet...
Om du leser tråden her (spesielt andre side) så skjønner du kanskje hvorfor det kan være like greit å ikke nevne for eventuelle arbeidsgivere at du er med i Mensa.
En vanlig tråd om Mensa eller IQ på freak går sånn her1) én stiller et spørsmål som blir besvart (2) noen kommer med noen irrelevante svar og tøys (3) spørsmålet blir sånn halvveis besvart (4) resten av tråden går med på diverse skvalder om at "det finnes jo mange typer intelligens, så IQ er dumt", "du skrev et ord feil, så du er uintelligent", "Alle med høy IQ er noen ordentlige kuker", "IQ er trenbart uten at jeg gidder å legge ved kilder" osv. Fordommer mot de som skiller seg ut er ganske vanlig, og det er ikke noe unntak for de intelligente.
Vet ikke helt hva det kommer av, men det virker som om folk tror at høy intelligens kun har fordeler og derfor at snakk om høy intelligens er skryting - og skryting liker man jo ikke.

Og nei, 0fXX, jeg er ikke medlem.
Sist endret av Wilibald; 13. april 2013 kl. 12:49.
Sitat av Novice Vis innlegg
Min største grunn til å ville bli medlem er fordi man kan skrive det på CVen
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er så lurt. De fleste mennesker ser på det som negativt at folk er medlemmer av Mensa. I hvertfall at de sier det. Uansett, jeg tor det kan være positivt å være medlem, nettverksbygging som du nevner. Til spørsmålet ditt, jeg brukte IOS appen "I.Q. Test" som har mange oppgaver og gir en god pekepinn på IQ, eller European IQ scale som de skriver. Jeg ser forresten nå at den har standardavvik på 24, så da er jeg ikke like smart som jeg trodde.

Husk, hvis du forteller folk at du er medlem i Mensa, vil folk endre oppfatning av deg. De fleste vil endre oppførsel også. Det er i samme gruppe som "farge håret grønt", "komme ut av skapet", "vinne i Lotto" hvis du skjønner. Ikke noe negativt med noen av tingene, men ikke tro at det ikke vil påvirke folks oppførsel mot deg.
Sist endret av ArneAnd; 13. april 2013 kl. 16:10.
Sitat av LINNERN Vis innlegg
Den var jo bare stygg .. du mener altså at dysleksi osv er for dem mindre smarte
Vis hele sitatet...
Nei, skriveproblemer er overhodet ikke et tegn på lav intelligens...

.. men at man ikke er i stand til å legge til seg vaner som gjør at man får språket opp på et akseptabel nivå er. Ordlister, å lese igjennom det man skriver før man poster, lese bøker og gode skriftlige kilder for å få erfaring med godt skriftspråk og bare forsøke gjør et hav av forskjell.

Dysleksi har absolutt ingenting med manglende evne til å sette punktum for eksempel.. det er det manglende erfaring med skriftspråk som gjør... og både meg og andre dømmer folk som ikke klarer det med god samvittighet.


Jeg har forøvrig selv veldig lenge vurdert å bli medlem og skaffe meg et klistremerke jeg kan sette i panna mi. Jeg kler meg som en røff backpacker, ofte fillete klær, og altfor mange i Norge antar at det betyr at jeg lettere tilbakestående. Det er rimelig irriterende; særlig siden jeg har innmari god romforståelse og er grisegod på IQ-tester.
Sist endret av DumDiDum; 13. april 2013 kl. 17:06.
Sitat av Novice Vis innlegg
Min største grunn til å ville bli medlem er fordi man kan skrive det på CVen sin Det teller jo ikke akkurat negativt at man er med i mensa uansett hvem yrke man ønsker
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt overbevist om at det er en ubetinget fordel å føre opp høy IQ på CV'en. Dels så virker det noe arrogant å flagge med sertifisert intelligens. Hva forteller det egentlig om deg? Det kan være noen arbeidsgivere som lar seg imponere, men forestill deg at du er en arbeidsgiver / sjef i en liten eller mellomstor bedrift; fjernt fra IT-bransjens nerdeverden. Du ønsker å rekruttere en ny medarbeider, men du vet av egen erfaring at du er helt gjennomsnittlig begavet når det kommer til IQ. Det er den samlede dokumentasjon på CV'en som interesserer arbeidsgiver. Det er min påstand at hvis du er virkelig "intelligent" så trenger du ikke en IQ test som dokumentasjon.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
5-Ellers, forholdsvis diskriminerende hele opplegget med en "klubb for de smarte". Det finnes smarte mennesker overalt, og hjernen er så absolutt trenbar, dette her med høy intelligens er slett ikke bare medfødt! Disse som skårer høy har aktivt trent hjernen, i forskjellige sammenhenger, samtidig som de har anlegg for det, selvfølgelig.
Vis hele sitatet...

Jeg kan ikke på noen måte si at jeg har trent hjernen i noen som helst måter, annet enn det skolen tilbyr av "kunnskap" på yrkesfag.

Men fikk uansett 135 i score på mensa sin IQtest idag.

Så for min del er det en medfødt egenskap til å forstå logikk.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Jeg kan ikke på noen måte si at jeg har trent hjernen i noen som helst måter, annet enn det skolen tilbyr av "kunnskap" på yrkesfag.

Men fikk uansett 135 i score på mensa sin IQtest idag.

Så for min del er det en medfødt egenskap til å forstå logikk.
Vis hele sitatet...
Som sagt, selvfølgelig har mange mennesker _medfødte_ evner, mentalt som fysisk. Du f.eks er god innen logikk, jeg for min del mener jeg er god innen f.eks å se sammenhenger og det med romforståelse.

Men jeg har ikke et behov for å fortelle folk at jeg er så jækla god på å se sammenhenger , ser du .
Og ja, hjernen er _veldig_ trenbar, bare se denne artikkelen fra Kunnskapsdepartementet. Husk; "everything is hard before it's easy" - som det står der.

Summen av hvor godt du utnytter din hjernes kapasitet er 1) hvor trent du er, og 2) hvor gode anlegg du har. En hjerne med gode anlegg som får alt for lite stimuli og trening, vil svekkes med tiden. Motsatt vil en hjerne med ikke så gode anlegg, men som får god stimuli i godt miljø utvikle seg og få mer og mer kapasitet.
En hjerne som ikke har gode anlegg, og som ikke får særlig grad av stimuli i løpet av et livsløp hos et menneske, vil (må jeg nesten si litt bastant) forbli uutnyttet, og mennesket med den hjernen ikke fullt så smart, dessverre. Sånn funker verden.


Ellers, tilbake til Mensa: burde vi ha en klubb for folk som løper 3000m under 10min ??
Dét blir jo noe av det samme med Mensa-opplegget, en klubb for de som er smarte - altså smarte nettopp på disse IQ-testene. Vi vet ikke om Mensamedlemmene er smarte på andre områder...
Vi har kvinneklubber, vi har klubber for de som liker natur, vi har klubber for både båter, MC, øl og sigarer, selv bokklubber har vi...
Vi har klubber for det meste her i landet og verden, alle med forskjellige krav for å kunne bli medlemmer.
De fleste holder det å ha en interesse for temaet på klubben, men noen er mer eksklusiv enn andre, noen har du engang ikke hørt om.

At Mensa kun er for de med IQ over gjennomsnittet, og har det som eneste krav for å bli medlem. Samtidig som Mensa er kjent blandt det norske folk, gjør at det kan oppstå en sjalusi blandt de som ikke er "egnet" til å bli medlem, naturligvis.

Så, hvorfor tvile på Mensa som en klubb? Er interessen der, så vil alltid Mensa eksistere som en klubb.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Tror det er mye andre del av "Hvorfor bli medlem" som PerPer la ut. Er mange med høy IQ som ikke klarer å kommunisere så bra med de med gjennomsnittlig IQ og mange blir derfor litt utafor. Mensa gir en mulighet for disse til å sosialisere med folk som har hjerner som virker mer på samme måte. Om du leser noen studier, så er det flust av folk med høy IQ som blir sosiale tapere og får mentale helseproblemer. Ikke at de fleste med høy IQ får veldig store problemer, men det er nå sånn at man har større sjangs for å få depresjoner og angstlidelser og for å bli rusmisbruker. Men jeg vil legge til at det ikke er noen grunn til å tro at man har høy IQ kun fordi man er sosial taper av den grunn.
Mensa gir altså en god mulighet for de som ikke er som "de andre" på en spesifikk måte til å møte folk de potensielt har mer til felles med.

Og ikke at jeg egentlig tror forskjellen i intelligens per IQ-poeng er konstant, så kan det være verdt å nevne at folk med en IQ på 75 og lavere kan bli klassifisert som utviklingshemma, og de er bare 25 poeng fra snittet (SD15). For å få bli med i Mensa må man ha 30 poeng fra snittet. Igjen, jeg tror ikke det faktisk betyr at folk med ekstremt høy IQ (si 160+) ser på gjennomsnittsbefolkningen på samme måte som gjennomsnittsbefolkningen ser på sjimpanser, men hvor intelligent man er har virkelig noe å si for hvordan man kan kommunisere med folk.

Men til 0xFF: Hvis du føler at du må øve for å klare testen så skjønner jeg ikke motivasjonen din for å bli med jeg heller? Dessuten er det ganske begrensa hvor mye man kan klare å "trene" IQen sin.

Forøvrig syntes jeg den ekte testen var lettere enn den de har på nettsidene sine.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det slik at veldig intelligente individer, er dårligere sosialt og på kommunikasjon enn mer normalt utstyrte mennesker? Ta feks Sheldon ifra The Big Bang
Noe jeg lurer fælt på.
Ingen stereotyper oppstår uten rot i virkeligheten, men hvor mye ligger det egentlig i dette?
True phreak.
Sitat av P9s1! Vis innlegg
Hvorfor er det slik at veldig intelligente individer, er dårligere sosialt og på kommunikasjon enn mer normalt utstyrte mennesker? Ta feks Sheldon ifra The Big Bang
Noe jeg lurer fælt på.
Ingen stereotyper oppstår uten rot i virkeligheten, men hvor mye ligger det egentlig i dette?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om jeg kan si meg enig i det du sier her. Jeg går i klasse med mange av de smarteste studentene i Norge, både menn og kvinner, og jeg kan ikke peke på mange som mangler vesentlige interpersonlige egenskaper. Noen er kanskje litt skjenerte, og andre kan være dørgende kjedelige, men stort sett er det svært sosialt oppegående mennesker.

Intelligens avgjør hvordan man kommuniserer, og hvis det er et misforhold mellom to mennesker i en samtale, så blir det fort litt feil. Men om man diskuterer noe som faller innenfor deres interessesfære, så kan de jabbe i timesvis. Det kan oppfattes som uhøflig og arrogant for noen. Min erfaring er også at svært intelligente personer har mindre tålmodighet, unngår småprat, og kutter ganske brått til poenget.
Sist endret av Orph; 28. april 2013 kl. 23:31.